IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Diplomacy (bord / internetspel)
Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 06-02-2009 16:33 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Zijn hier nog mensen die Diplomacy spelen? Ik heb het enkele weken voor het eerst gespeeld (niet via internet of post) en stond garant voor een hoop lol. Voor de mensen die het nog niet kennen:

"Diplomacy is een bordspel voor 2 tot 7 personen. Het bord is een kaart van het Europa van 1900.

Het doel: Elk van de spelers is een van de zeven grootmachten in het Europa van 1900 die strijden om de heerschappij. Met de beschikbare eenheden moeten 18 van 34 aanwezige aanvoergebieden op het bord worden veroverd. Aangezien geen van de spelers op eigen kracht kan winnen, moet er voortdurend worden onderhandeld met de andere spelers. De belangrijkste regel daarbij: geen enkele afspraak, die is gemaakt tijdens het onderhandelen, is bindend. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Maar als je te vaak je afspraken schendt, vertrouwt geen enkele andere speler je meer. Door het onderhandelen kun je niet alleen de hulp van anderen inroepen, maar je kunt ze er ook van overtuigen dat ze een andere grootmacht moeten aanvallen. Het komt in dit spel neer op het tactisch verplaatsen van eenheden en op de juiste momenten een ander vertrouwen of juist te pakken nemen."

=>
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diplomacy

Uitgebreider:

http://en.wikipedia.org/wiki/Diplomacy_(game)

Uitgebreide (en geestige) introductie:

http://www.diplom.org/~diparch/god.htm

De kaart:



Ben momenteel bezig met 2 internetgames (mede door gebrek aan tijd voor een echt spel, kost minstens een halve dag) op. Het mooie van dit spel is vooral dat er bij gevechten geen kansfactor is (degene met de meeste legers wint). Hierdoor komt de nadruk vooral te liggen op het vinden en verraden van bondgenoten, en het tactisch plaatsen van legers.

http://www.playdiplomacy.com/

Wellicht een idee om mat ZM'ers een game op te zetten als er genoeg animo is? (7 spelers)

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 06-02-2009 17:24]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 06-02-2009 16:57 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Klinkt wel lachen, maar ik wil er denk de tijd niet insteken

Een keertje offline misschien.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 06-02-2009 17:02 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Heb het bordspel wel eens gespeeld met vrienden, maar dat is alweer een jaar of 5 geleden. Was wel lachen destijds, vooral aangezien je steeds plukjes mensen in de keuken of een aangrenzende kamer zag verdwijnen om nieuwe allianties te smeden en bestaande verdragen een ondermaatse dolkstoot te verkopen. Maar doorgaans komen noodgedwongen toch telkens weer dezelfde allianties tevoorschijn, omdat het anders simpelweg een verloren pot voor je is (Engeland + Frankrijk, Duitsland + Rusland of Turkije, etc).

ik denk dat met een internet-versie veel van de lol verloren gaat, en het snel redelijk voorspelbaar wordt.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 06-02-2009 17:02]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-02-2009 17:05 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehe lijkt me ook leuk om zwitserland te zijn


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 06-02-2009 17:08 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Hongarije-Oostenrijk (Habsburgers) was een absoluut drama om te spelen, daarbij mocht je ofwel meteen Duitse hielen gaan likken of jezelf onmeunig in je aars geboord vinden door Rusland of Frankrijk binnen een paar beurten. Ik was doorgaans Engeland, maar dat is eigenlijk ook redelijk belabberd, want je hebt weliswaar een leuke vloot maar daar kun je geen kont mee. Iedereen heeft overal al territorium gejat voordat je uberhaupt een keer aan een landing ergens kunt gaan denken.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 06-02-2009 17:13 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Zwitserland is neutraal: je kan er zelfs geen legers doorheen laten marcheren hehe. Je hebt: Rusland, Frankrijk, Engeland, Oostenrijk-Hongarije, Duitsland, Ottomaanse Rijk, en Italië.

Over het offline/online gedoe: dit spel wordt al heel lang via post gespeeld, en leent zich daarom ook uitstekend voor een internetversie. Het is natuurlijk anders, en ik denk dat beide variaties (thuis met vrienden, online met onbekenden/vrienden) hun voordelen hebben. Voorspelbaar wordt 't in ieder geval niet online. Er zijn net zoals bij schaken wel bepaalde openingen, maar het is altijd toch afwachten wie met wie een alliantie sluit, wie wie in de rug steekt en hoe het spel zich ontwikkeld.

Tijd hoeft niet een obstakel te zijn; je kan bijvoorbeeld games joinen waarbij je 48 uur hebt voor 1 ronde, waarin je dus kan onderhandelen en orders moet geven voor je legers.

EDIT: Engeland schopt kont als je het goed speelt, gewoon voor Scandinavië gaan en samen met Duitsland Rusland en Frankrijk pakken. AH is inderdaad erg fragiel, ik ben nu in 1 game AH en ik probeer Italië te intimideren zodat hij niet gelijk Trieste binnenwandeld.

Het is trouwens Oostenrijk-Hongarije en niet Hongarije-Oostenrijk. Oostenrijk is natuurlijk belangrijker, dus staat vooraan
.

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 06-02-2009 17:17]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-02-2009 17:16 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

pff ik kan toch gewoon op een keer mn neutraliteit opgeven, kan je lekker hele tijd niets doen en opeens als super onverwachte factor spelen. historisch accurraat is het toch niet


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 06-02-2009 17:19 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

quote:
Op 6 februari 2009 17:16 schreef ElitE het volgende:
pff ik kan toch gewoon op een keer mn neutraliteit opgeven, kan je lekker hele tijd niets doen en opeens als super onverwachte factor spelen. historisch accurraat is het toch niet


Zal ik je even een kaart laten zien?



Als je Zwitserland al kon spelen was je waarschijnlijk in beurt 1 al geganged door je 4 grote buren, en kan je ranja gaan drinken in een hoekje de rest van de avond .


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 06-02-2009 17:30 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 6 februari 2009 17:13 schreef Gemene Lepel het volgende:
Het is natuurlijk anders, en ik denk dat beide variaties (thuis met vrienden, online met onbekenden/vrienden) hun voordelen hebben.



Ik zie niet echt in hoe je online met mensen kunt onderhandelen. Loop je dan gewoon eigenlijk een beetje te MSN'en met die persoon, of is het meer formeel? Het mooie van het bordspel is dat je iemand even apart kunt nemen en op die persoon in kunt praten, maar daar lijkt een online versie zich niet echt goed voor te lenen in mijn ogen.


quote:

EDIT: Engeland schopt kont als je het goed speelt, gewoon voor Scandinavië gaan en samen met Duitsland Rusland en Frankrijk pakken.



Moeten duitsland en rusland wel willen, want die gaan doorgaans zelf al snoeihard voor scandinavie. Het blijft eenzelfde euvel als met bijv Axis & Allies: het realisme en historische perspectief is erg gaaf, maar tegelijkertijd belemmert het je ook enorm in de mogelijkheden. Er zijn maar zoveel kanten die je als land op kunt, en als duitsland of rusland geen zin hebben om scandinavie te delen heb je als engeland geen poot om op te staan, want zij zijn er altijd eerder.


quote:
AH is inderdaad erg fragiel, ik ben nu in 1 game AH en ik probeer Italië te intimideren zodat hij niet gelijk Trieste binnenwandeld. Het is trouwens Oostenrijk-Hongarije en niet Hongarije-Oostenrijk.



Hee, zoals gezegd, het is zo'n 5-6 jaar geleden dat ik het voor het laatste gespeeld heb, dus ik ben ene beetje roestig in mijn terminologie.

[edit]Duitsland-Rusland of Duitsland-Turkije is doorgaans een bijna onhoudbare macht, zeker als ze er nog een schoothondje als OH bij kunnen betrekken

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 06-02-2009 17:33]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 06-02-2009 17:44 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Bij de desbetreffende site heb je de optie om berichten te sturen op de site zelf. Het enige punt is dat je zo niet ziet wie met wie praat, maar dat moet je nog meer motiveren om met iedereen te communiceren en uit te vogelen aan welke kant ze staan.

Dus in plaats van praten stuur je elkaar berichten, is prima mogelijk. Enkele voorbeelden uit beurt 1:

Hey Italy,

I was wondering what your plans are, attacking Austria or threatening France, since i could be convinced into attacking France, i would however require your support to do so.

Greetings,

Germany

of:

Hello Turkey. I was wondering if we can work together against Russia. I am well aware he is going to attack me. What I can promise you is I will use serbia to support bulgaria into rumania. I ask nothing in return other than for you to attack russia with me. If you can somehow get the black sea we will be very strong against him. What do you think?


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-02-2009 17:51 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 6 februari 2009 17:19 schreef Gemene Lepel het volgende:
Zal ik je even een kaart laten zien?



Als je Zwitserland al kon spelen was je waarschijnlijk in beurt 1 al geganged door je 4 grote buren, en kan je ranja gaan drinken in een hoekje de rest van de avond .


je kan je toch de hele tijd neutraal opstellen en alleen heel misschien opeens aansluiten bij een bondgenoot en het onverwacht door je landje laten passeren?

Een neutraal land moet natuurlijk nog steeds contact houden met zn buurlanden.

En wat is er over gebleven van die ondoordringbare bergen?!!


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


kaliumhyperoxide
Usericon van kaliumhyperoxide
Posted 06-02-2009 22:30 by kaliumhyperoxide Wijzig reactieProfiel van kaliumhyperoxideQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/kaliumhyperoxid

Heb Diplomacy ook jaren geleden wel eens gespeeld, en dat vond ik erg leuk. Maar speel je het op internet, dan lijkt het me toch logischer om aan meer gecompliceerde strategische games deel te nemen? Een vriend van me doet zoiets, maar weet zo gauw niet meer hoe het heet. Het speelt in ieder geval ook in Europa, maar dan met veel meer deelnemers, waardoor je ook generaal e.d. kunt worden. 't Kost alleen wel veel tijd


One facebook to find them all, and in the darkness bind them...


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 07-02-2009 12:33 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Een keer gespeeld, erg amusant inderdaad. Lokatie was een huiskamer, en de plekken waar mensen zich terugtrokken voor overleg en het smeden van plannen waren de gang, balkon, slaapkamer, etc. Ook leuk om dan vervolgens weer mensen af te luisteren, of zo lang aan de praat te houden dat ze er uberhaupt niet aan toe komen om met anderen te praten haha. Briljant spel. Niet aan te raden om met koppeltjes te spelen, zet de verhoudingen behoorlijk op scherp soms.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 07-02-2009 17:27 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Dat was volgens mij bij mij ja. Te gek spel, ik heb het hier liggen.

Online heb ik het ook wel eens gespeeld maar daar vond ik toch weinig aan.

Je kunt met elk land wel iets bereiken maar bij sommige landen zul je meer uit de diplomatieke kast moeten halen. Ik heb een keer een erg sterk Engeland gespeeld en ook een keer goed geboerd met Italië (wel moeilijk). Oostenrijk-Hongarije lijkt me het lastigst. Je moet oppassen voor de Turk. In z'n hoek maakt-ie niet veel klaar maar als-ie er eenmaal uit is, ai ai ai...
Vooral door het vele praten en de verschillende "soft skills" die je kunt gebruiken vind ik het erg aansprekend. Wel dikke stress altijd.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 19-02-2009 13:59 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Mensen die nog willen spelen:

www.playdiplomacy.com => zoek game:

"Jamie Game"

24/24/24 uursgame, 6 slots open.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Trystys
Usericon van Trystys
Posted 19-02-2009 17:01 by Trystys Wijzig reactieProfiel van TrystysQuote dit berichthttp://myspace.com/koenders

tijdje terug met een paar vrienden gespeeld. Echt een heel tof spel. Houd zelf helemaal niet van bordspellen maar het hele onderhandel en backstab aspect maakt het echt leuk. Zeer verslavend.


My friend, watch out for traitors...


cynic
Usericon van cynic
Posted 19-02-2009 17:17 by cynic Wijzig reactieProfiel van cynicQuote dit berichthttp://www.the-wounded.nl

Lijkt het een beetje op Risk?


cynic
Usericon van cynic
Posted 19-02-2009 17:21 by cynic Wijzig reactieProfiel van cynicQuote dit berichthttp://www.the-wounded.nl

Okay, even wat meer gelezen en het lijkt me erg tof.
Misschien maar eens de bordversie aanschaffen.


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen