IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Auteur:
Topic : Domme/onzinnige/brute post over het christendom Vorige pagina | Volgende pagina
Kramy
Usericon van Kramy
Posted 14-08-2002 10:12 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Nou..mijn laatste post hier dan:

Christenen zijn ook gewoon mensen, en er zijn (in Nederland) zeer weinig christenen die ook echt zo zijn als de meeste hier denken. Ik woon zelf in zuid oost brabant, dit gebied is voor een lange tijd een van de strengste christenlijke gebeiden van europa geweest, maar tegenwoordig gaat hier ook niemand meer naar de kerk op een paar bejaarde na...
Ik wou eigenlijk alleen maar duidelijk maken dat christenen niet perse fout hoeven te zijn...dat je een wrok koestert tegen het christendom dat moet iedereen voor zich weten, daar zit ik echt niet mee. Maar echt niet alle christenen zijn hetzelfde, en iedere christen denkt ook gewoon anders over de dingen des levens. Christenen denken zelf trouwens ook vaak negatief over de paus en de bijbel enz...Ik vind zelfs de kerk nog onzin, waarom zou ik naar een kerk moeten om te geloven? En ik bid zelfs niet eens...maar toch vind ik mijzelf nog een christen, als ik mezelf geen christen meer voel dan stap ik ook meteen uit de kerk..
En tot slot nog 1 argument VOOR het christendom en alle andere religies: Mensen kunnen zich er goed door voelen om in dingen te geloven, met een groep te zijn die hetzelfde gelooft enz... En wat is er fout aan als je je er goed bij voelt??? Voor de rest zijn er gewoon geen goede argumenten voor welke religie dan ook.

Nou, dit is het allerlaatste wat ik ooit hier op dit forum heb gezegd over het christendom...

Leven en laten leven...



Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 14-08-2002 10:20 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

En tot slot nog 1 argument VOOR het christendom en alle andere religies: Mensen kunnen zich er goed door voelen om in dingen te geloven, met een groep te zijn die hetzelfde gelooft enz... En wat is er fout aan als je je er goed bij voelt??? (Kramy)


Dat is helemaal waar.De vader van een oude vriend was erg gelovig,de man kreeg kanker en vond het eigenlijk erg fijn dat hij nu naar zijn maker toe ging.Hij en zijn gezin hebben erg veel steun gehad aan het geloof.Zoiets vind ik dus wel mooi.!

En idd Kramy leven en laten leven


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 10:32 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 10:12 schreef Kramy het volgende:

En tot slot nog 1 argument VOOR het christendom en alle andere religies: Mensen kunnen zich er goed door voelen om in dingen te geloven, met een groep te zijn die hetzelfde gelooft enz... En wat is er fout aan als je je er goed bij voelt???


Dit is typisch zo'n voddenargument gebruikt door religieuzen, waar precies het grote gevaar in schuilt: het kuddegedrag. Het klakkeloos overnemen van de mening van de massa en zich vervolgens laten opnemen in de groep.

Er is heel veel fout aan zich op die manier goed voelen in een groep, juist omdat men oog moet hebben voor de mensen buiten die groep. Misschien een vergelijking die erg ver gaat, maar het is wel relevant: wat was er fout aan de Duitsers (of Nederlanders!) in WOII die zich goed voelden bij het nazi-regime?

[Dit bericht is gewijzigd door Schaffelaer op 14-08-2002 10:34]


Dear dirty delightful old drunken old days


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 14-08-2002 10:37 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

overdrijven is ook een vak...


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 14-08-2002 10:41 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Het is dat ik heb gezegd dat ik er niets meer over zou zeggen...



Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 14-08-2002 10:43 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Op zo'n domme opmerking zou ik ook reageren.


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Poppelepiro
Usericon van Poppelepiro
Posted 14-08-2002 11:02 by Poppelepiro Wijzig reactieProfiel van PoppelepiroQuote dit bericht

Als god had gewild, dat we Christenen zouden zijn, had ie (m/v) de leeuwen niet uitgevonden.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 11:04 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 10:41 schreef Kramy het volgende:
Het is dat ik heb gezegd dat ik er niets meer over zou zeggen...


Hier gaat het volgens mij alweer fout... Het nazi woord is gevallen en meteen vliegt iedereen de gordijnen in, of beticht mij simpel van "domheid" zonder dit nader te specificeren...

Toch jammer, want ik hoopte hier een discussie te openen over het fenomeen kuddegedrag en de bloedlinke bijverschijnselen daarvan.


Dear dirty delightful old drunken old days


Poppelepiro
Usericon van Poppelepiro
Posted 14-08-2002 11:05 by Poppelepiro Wijzig reactieProfiel van PoppelepiroQuote dit bericht

Aan de andere kant, als god had gewild, dat we geen Christenen zouden zijn, had ie de fossiele brandstoffen niet uitgevonden...(Of heeft die gluiperige duivel dat gedaan?)


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-08-2002 11:07 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:04 schreef Schaffelaer het volgende:
Toch jammer, want ik hoopte hier een discussie te openen over het fenomeen kuddegedrag en de bloedlinke bijverschijnselen daarvan.


In een nieuw topic graag.
Dit is het "Domme/onzinnige/brute post over het christendom" topic.


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 14-08-2002 11:09 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:04 schreef Schaffelaer het volgende:
Hier gaat het volgens mij alweer fout... Het nazi woord is gevallen en meteen vliegt iedereen de gordijnen in, of beticht mij simpel van "domheid" zonder dit nader te specificeren...

Toch jammer, want ik hoopte hier een discussie te openen over het fenomeen kuddegedrag en de bloedlinke bijverschijnselen daarvan.


Daar doelde ik niet op. Ik doelde op jou overdreven reactie van kuddegedrag door christenen.

[Dit bericht is gewijzigd door Lord Morgoth op 14-08-2002 11:09]


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 14-08-2002 11:12 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 8:36 schreef Gunman het volgende:
Ok, we hebben allemaal bewezen dat we geen christen zijn, ( wat ook op gaat voor mij ) . Maar van de andere kant vraag ik me af of er hier werkelijk zoveel nihilisten ronddwalen? Geloven in niks, zelfs niet veronderstellend dat er iets kan zijn...kortom totaal gebrek aan spiritualiteit op n hoger niveau
Dat vind ik een behoorlijk ongelukkige formulering.

Ik vind geloven dat er iets buiten, iets hogers, iets dat ons gemaaktheeft is trouwens geen 'hoger niveau' maar eerder een 'lager niveau'. Ik ben meer geïnteresseerd in de peilloze diepten binnenin, in de menselijke geest. Dat is pas een onontgonnen gebied....
Het feit dat je voor jezelf god vermoord heb betekent niet dat je niet spiritueel zou kunnen zijn natuurlijk (wat bedoel je eigenlijk met spiritueel?).

*edit* ik vind trouwens dat Schaffelaer de vinger behoorlijk scherp op een zere plek legde met zijn opmerking. 'Als mensen zich goed geloven bij geloof'?? Dat noemen wij gewoon 'zwakte'.

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 14-08-2002 11:13]


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 14-08-2002 11:19 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:12 schreef Dwaallicht het volgende:
Dat vind ik een behoorlijk ongelukkige formulering.

Ik vind geloven dat er iets buiten, iets hogers, iets dat ons gemaaktheeft is trouwens geen 'hoger niveau' maar eerder een 'lager niveau'. Ik ben meer geïnteresseerd in de peilloze diepten binnenin, in de menselijke geest. Dat is pas een onontgonnen gebied....
Het feit dat je voor jezelf god vermoord heb betekent niet dat je niet spiritueel zou kunnen zijn natuurlijk (wat bedoel je eigenlijk met spiritueel?).

*edit* ik vind trouwens dat Schaffelaer de vinger behoorlijk scherp op een zere plek legde met zijn opmerking. 'Als mensen zich goed geloven bij geloof'?? Dat noemen wij gewoon 'zwakte'.

Ok, met spiritueel bedoel ik dus niet in iets specifieks geloven. De capaciteiten van je eigen geest ontdekken en je ervan bewust zijn dat er misschien meer is tussen hemel (héhé) en aarde dan wat we fysiek kunnen waarnemen. heeft niks te maken met geloof dat dat 'meer' ook een actieve invloed zou hebben op ons.


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Lady Rose
Super Woman
Usericon van Lady Rose
Posted 14-08-2002 11:20 by Lady Rose Wijzig reactieProfiel van Lady RoseQuote dit bericht

Het lijkt wel of de enige keer dat we hier op Zm een stevige discussie hebben het aleen maar over het Christendom(/geloof)kan gaan.

Mag ik zeggen dat ik dat eigenlijk nogal triest vind?

Lees ff op het nieuws over de zanger van Hammerfall (ook al heb je nix met die band) dan zie je pas hoe ziek deze wereld geworden is.


bla...bla...bla...


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 11:25 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 10:20 schreef Vampie het volgende:
Dat is helemaal waar.De vader van een oude vriend was erg gelovig,de man kreeg kanker en vond het eigenlijk erg fijn dat hij nu naar zijn maker toe ging.Hij en zijn gezin hebben erg veel steun gehad aan het geloof.Zoiets vind ik dus wel mooi.!



The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.

George Bernard Shaw (1856–1950), Anglo-Irish playwright, critic



quote:
Op 14 augustus 2002 11:07 schreef Asherah het volgende:
In een nieuw topic graag.
Dit is het "Domme/onzinnige/brute post over het christendom" topic.


Het kuddegedrag der christenen vind ik ander behoorlijk dom/onzinnig.



Dear dirty delightful old drunken old days


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 14-08-2002 11:27 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:25 schreef Schaffelaer het volgende:
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.

George Bernard Shaw (1856–1950), Anglo-Irish playwright, critic



En dat is wederom een mening en geen feit!


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 11:31 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:27 schreef Lord Morgoth het volgende:
En dat is wederom een mening en geen feit!



En wat is jouw mening dan over de neiging van mensen om veel te makkelijk te geloven in dingen, oftewel klakkeloos dingen aan te nemen.

Vind jij dat geen gevaarlijke eigenschap?


Dear dirty delightful old drunken old days


General Skullfucker
Eerlijk delen
Usericon van General Skullfucker
Posted 14-08-2002 11:33 by General Skullfucker Wijzig reactieProfiel van General SkullfuckerQuote dit berichthttp://www.metalhints.nl

He, heeft iemand die gristenen al verteld dat sinterklaas ook niet bestaat?



Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 14-08-2002 11:35 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Ik vind absoluut niks mis met het 'ergens in geloven' en daar positiviteit uit te halen.


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 11:49 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:35 schreef Lord Morgoth het volgende:
Ik vind absoluut niks mis met het 'ergens in geloven' en daar positiviteit uit te halen.


Dus als ik het goed begrijp, vind jij er niks mis mee, om zomaar dingen aan te nemen, waar verder geen enkel zinnig bewijs voor is, waar -sterker nog- geen enkele zinnige reden voor te bedenken is ze uberhaupt aan te nemen en daar dan positiviteit uit te halen?

Hoe is het in vredesnaam mogelijk om positiviteit te halen uit iets, waarvan je zelf niet wilt weten of het waar is? Hoe kun je positiviteit halen uit illusies die je jezelf voorhoudt?

Het moet haast wel een formidabel ontkenningsmechanisme gebaseerd op onze diepste angsten zijn, die in de donkerste krochten van de gelovige zijn ziel schuilt.


Dear dirty delightful old drunken old days


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 14-08-2002 11:53 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:49 schreef Schaffelaer het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, vind jij er niks mis mee, om zomaar dingen aan te nemen, waar verder geen enkel zinnig bewijs voor is, waar -sterker nog- geen enkele zinnige reden voor te bedenken is ze uberhaupt aan te nemen en daar dan positiviteit uit te halen?

Hoe is het in vredesnaam mogelijk om positiviteit te halen uit iets, waarvan je zelf niet wilt weten of het waar is? Hoe kun je positiviteit halen uit illusies die je jezelf voorhoudt?

Het moet haast wel een formidabel ontkenningsmechanisme gebaseerd op onze diepste angsten zijn, die in de donkerste krochten van de gelovige zijn ziel schuilt.



Geen enkel bewijs is niet waar.Er zijn bewijzen dat sommige bijbelverhalen waar gebeurt zijn.(kijk 'ns naar Discovery Channel b.v.)

En als iemand zich prettig voelt bij een geloof,waar maak jij je dan druk om?


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 14-08-2002 11:54 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Kijk je gaat gelijk al weer de fout in. Je start met een aanname: "God en de hemel bestaan niet". Voor jouw misschien niet nee maar voor de christenen wel.

Dus wederom mijn mening: Waarom zou je niet in iets mogen/kunnen geloven en daar positiviteit uit halen?

En waar komen die angsten nou weer ineens vandaan?

Edit: is een reactie op Schaffelaer...



[Dit bericht is gewijzigd door Lord Morgoth op 14-08-2002 11:54]


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 14-08-2002 11:56 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 14 augustus 2002 11:49 schreef Schaffelaer het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, vind jij er niks mis mee, om zomaar dingen aan te nemen, waar verder geen enkel zinnig bewijs voor is, waar -sterker nog- geen enkele zinnige reden voor te bedenken is ze uberhaupt aan te nemen en daar dan positiviteit uit te halen?

Hoe is het in vredesnaam mogelijk om positiviteit te halen uit iets, waarvan je zelf niet wilt weten of het waar is? Hoe kun je positiviteit halen uit illusies die je jezelf voorhoudt?

Het moet haast wel een formidabel ontkenningsmechanisme gebaseerd op onze diepste angsten zijn, die in de donkerste krochten van de gelovige zijn ziel schuilt.


Zucht. Ik weet dat ik beter niet kan antwoorden in dit topic, maar what the hell..
Wat betreft de dingen waar geen bewijs voor is. Ja, duhuh,who cares of de here jezus heeft bestaan of niet. Als je positiviteit en moed kan putten uit de symbnoliek van de verhalen die in de Bijbel staan, so what. In de Bijbel gaat het doorgaans gewoon over menselijke waarden: vergevingsgezidheid en dergelijke. Ik ben zelf niet katholiek en geloven in 'god en klein pierken' doe ik ook niet, maar ik geloof wel in de waarden die 'gepredikt' worden. Net zoals elke menselijke mens.


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 14-08-2002 11:57 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 11:56 schreef Sharteel het volgende:
Net zoals elke menselijke mens.
Ehm, spreek voor jezelf a.u.b.


Styhn
Usericon van Styhn
Posted 14-08-2002 12:00 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 14 augustus 2002 11:53 schreef Vampie het volgende:

En als iemand zich prettig voelt bij een geloof,waar maak jij je dan druk om?


Nou, ik denk dat omdat ons aller Kramy dit hele gedoe begonnen is, we ons ook wel mogen "verdedigen" he?


11.45: restate my assumptions


Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen