IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Nieuws Vorige pagina | Volgende pagina
Jällö
Usericon van Jällö
Posted 21-04-2009 10:47 by Jällö Profiel van Jällö

Ja jonge, grote kans dat dat "speeltje" nog dagelijks wordt gebruikt door een tuinbroek-"spleetje".


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 21-04-2009 11:06 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 21 april 2009 10:47 schreef Jällö het volgende:
Ja jonge, grote kans dat dat "speeltje" nog dagelijks wordt gebruikt door een tuinbroek-"spleetje".

Shit, nu snap ik het woord "brontopenis" pas. Vooral ook omdat ik de klemtoon op "to" legde.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 11:43 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

quote:
Op 21 april 2009 9:18 schreef Staalman het volgende:
Tjonge dat kost weer een beste bom duiten!! Volgens mij is het redelijk simpel, schiet de eerstvolgede 5 rubberboorjes naar de bodem van de zee... Ik denk dat de eerstvolgede zwarte zich dan wel even achter de oren krabben. Nu gebeurd er niets en krijgen ze bakken met geld van de rederijen.. Gek he, dat het allemaal toeneemt.
Binnenkort de JSF eens op testen.
Omdat het kan. Internationale wateren, piraten...

Feuer frei.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 21-04-2009 12:06 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 21 april 2009 11:43 schreef Greycloak het volgende:
Binnenkort de JSF eens op testen.
Omdat het kan. Internationale wateren, piraten...

Feuer frei.

Stoere mannentaal, er dient volgens mij weer het één en ander aan lengte van bepaalde lichaamsdelen gecompenseerd te worden..
Weleens gelezen over de geschiedenis van Somalië, de rol van de Unie van Islamitische rechtbanken, de rol van de VS in het conflict daar en de schrijnende armoede in het gebied waar de piraten vandaan komen?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 12:58 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 9:46 schreef Jällö het volgende:
Yeps. De noodbarakken in Wageningen die in de jaren 70 voor studenten werden gebouwd zijn ook bijna 30 jaar bewoond geweest, wat zeker niet gepland was.


Als het daarmee ook goedkoper is, zou ik het niet erg vinden. Ik moet binnekort maar eens opzoeken wat de absolute minimum eisen zijn om een huis (zelf) te bouwen.
Als de wetgeving niet te overdreven is dan denkik dat ik wel weet wat ik binnekort ga doen, alleen het stukje grond waar je staat is in Nederland en zeker de streek waar ik woon nogal duur en volgeplanned.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:06 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 9:55 schreef Jällö het volgende:
CNN voegde er nog enkele geinige details aan toe:
"He also said if he had the choice of meeting Newton or Marilyn Monroe, his choice would be Marilyn."
Valt me niks tegen van die kerel.

"I try to lead as normal a life as possible, and not think about my condition, or regret the things it prevents me from doing, which are not that many," he wrote.
Paar dingetjes die hij wel graag met vrouwen zou hebben willen doen, me dunkt.

( http://edition.cnn.com/2009/TECH/science/04/20/hawking.health/index.html )


quote:
Hij trouwde in 1963 met Jane Wilde. In 1967 kregen ze een zoon Robert, in 1970 een dochtertje Lucy en in 1979 zoon Timothy. Momenteel heeft hij ook een kleinzoon.


Het zou best kunnen dat zn apparaat nog wel redeijk werkt, veel heupbewegingen zullen er niet inzitten, maar de bloedtoevoer naar de zwellichamen is natuurlijk wel geregeld door een onvrijwillige spier. En in 1967 was er nog geen IVF, naja uit de bijbal kan je natuurlijk ook een zooitje kikkervisjes halen.

Die gast is echt wel tof en kan goed tegen zelfspot

quote:
Stephen Hawking heeft zijn medewerking verleend aan diverse televisieseries. Zo speelt hij in Star Trek: The Next Generation een korte rol als hologram van zichzelf. En ook in "The Simpsons", "Family Guy","Futurama", "Dexter's Lab" en "The Fairly Odd Parents" verschijnt hij als tekenfilmfiguur. Ook in het nummer "Keep Talking" van Pink Floyd is zijn 'stem' te horen. In een episode van Naked Science: Time Travel The Truth, was hij ook te horen.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 21-04-2009 13:10 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 21 april 2009 13:06 schreef ElitE het volgende:
Die gast is echt wel tof en kan goed tegen zelfspot



Lijkt me wel handig ja, als je tegen zelfspot kunt.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 13:12 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

quote:
Op 21 april 2009 12:06 schreef bastianus het volgende:
Stoere mannentaal, er dient volgens mij weer het één en ander aan lengte van bepaalde lichaamsdelen gecompenseerd te worden..
Weleens gelezen over de geschiedenis van Somalië, de rol van de Unie van Islamitische rechtbanken, de rol van de VS in het conflict daar en de schrijnende armoede in het gebied waar de piraten vandaan komen?
Dus die oplossing gaat (om de redenen die jij aangeeft) niet werken denk je?
Grappig trouwens dat je denkt dat die Somalipiraten een kleine piemel hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door Greycloak op 21-04-2009 13:14]


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:15 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 13:10 schreef Ralph het volgende:
Lijkt me wel handig ja, als je tegen zelfspot kunt.


heeh ohja


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:17 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 13:12 schreef Greycloak het volgende:
Dus die oplossing gaat (om de redenen die jij aangeeft) niet werken denk je?
Grappig trouwens dat je denkt dat die Somalipiraten een kleine piemel hebben.


dat een oplossing goed werkt wil nog niet zeggen dat je hem uit moet voeren.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:22 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

DNA-databank groot succes bij zware zaken


De dna-databank voor strafzaken heeft in 2008 wekelijks matches opgeleverd in zware misdrijven als moord, doodslag en zedendelicten. Dat bleek vandaag bij de presentatie van het jaarverslag van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in Den Haag.

In totaal werden vorig jaar vierduizend misdrijven en personen aan elkaar gekoppeld door middel van een dna-hit uit de databank. Dat zijn er ongeveer tachtig per week. "Ze zijn niet allemaal zo dramatisch als in de Puttense moordzaak, maar het is toch een stijging van 20 procent ten opzichte van 2007", zei NFI-directeur Tjark Tjin-a-Tsoi. In de Puttense moordzaak, de moord op Christel Ambrosius in 1994, vond het NFI vorig jaar een match. De man die toen werd opgepakt, staat later dit jaar terecht bij de rechtbank in Zutphen.

In de databank voor strafzaken worden dna-profielen van verdachten en veroordeelden opgenomen en sporen die op de plaats van een misdrijf zijn gevonden. Sinds in 2005 de Wet dna-afname bij veroordeelden van kracht is geworden, zijn dik 60.000 van deze profielen opgenomen. In totaal zitten er ruim 111.000 sporen in de databank.

Deze profielen worden sinds vorig jaar uitgewisseld met databanken in andere Europese landen. Nu wisselt Nederland dagelijks gegevens uit met Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Luxemburg en Slovenië. Tot nu toe heeft die uitwisseling van informatie 474 matches opgeleverd. Er zijn er nog achthonderd in behandeling.

Vanaf dit jaar krijgt de databank er jaarlijks circa 40.000 tot 50.000 dna-profielen van veroordeelden bij. Alle achterstanden zijn inmiddels weggewerkt, waardoor ook de laatste fase van de Wet dna-afname bij veroordeelden kan ingaan, aldus Tjin-a-Tsoi. Dat betekent dat ook mensen die veroordeeld zijn voor minder ernstige misdrijven, zoals auto- en woninginbraak, in de databank terechtkomen.


Hmm lichtelijk verontrustend, DNA is wel een mooie techniek waar je veel mee aan kunt tonen, maar besmettingen met ander DNA komen zoveel voor, en DNA kan vrijwel uniek zijn maar DNA profielen komen overeen bij 1 op de 6000, jammer dat vrijwel iedereen er nu vanuitgaat dat het gewoon vaststaat. Ik vraag me af of rechters en rechercheurs een goed beeld hebben van DNA technieken. Kijk maar naar de zaak van dat spook wat pas opgelost is.


[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 21-04-2009 13:23]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 13:25 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

quote:
Op 21 april 2009 13:17 schreef ElitE het volgende:
dat een oplossing goed werkt wil nog niet zeggen dat je hem uit moet voeren.
- Goedkoop
- Effectief
- Bijdrage aan genenpoel
- Laten zien dat er niet met vrachtschepen te fokken valt

Sja, er zullen een paar dooien vallen maar het Westen mag zoals ik het kan zien zelf uitmaken aan welke kant. Huilende piratenvrienden of huilende familieleden van kapotgeschoten bemanningen die hierdoor vervolgens weer hardhandig te weten komen aan welke kant hun eigen regering staat.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 21-04-2009 13:27 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Waarom niet de kern van het probleem aanpakken?

EDIT: heeft Somalië een regering?

http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchy_in_Somalia

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 21-04-2009 13:28]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 13:30 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

Met alle respect, maar zou piraterij afnemen als je er een regering neerzet..?
Definieer "piraat". Indonesië had de laatste keer dat ik keek ook een regering maar dat die piraten zich daardoor laten tegenhouden, nou nee.
(Gek eigenlijk dat je daarvan niet zoveel in de krant leest terwijl het daar rond die eilanden ook een enorme plaag is.)


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 21-04-2009 13:39 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Centraal gezag dat orde kan houden en de middelen daarvoor heeft = geen piraterij. Anders zouden wij namelijk ook piraten hebben in de Noordzee. Zuid-Oost Azië heeft er ook last van, maar veel minder dan Somalië, dat om de haverklap in het nieuws is. Wat is er aanwezig in Zuid-Oost Azië wat men niet in Somalië heeft? (en niet aankomen met: daar zijn geen negers ).

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 21-04-2009 13:40]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:44 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 13:25 schreef Greycloak het volgende:
- Goedkoop


Nou valt wel vies tegen hoor zo'n JSF en een enorme grondploeg. Daarnaast zul je waarschijnlijk geen echte oplossing hebben en zul je altijd wel wat vluchten moeten uitvoeren.


quote:
- Effectief

Hoe weet je dat je te maken hebt met piraten en geen gewone vissers, op het moment dat je weet dat het om piraten gaat heb je niets aan je JSF omdat het aangevallen schip net zo hard mee gaat.

daarnaast is het geen oplossing maar symptoombestrijding, Somalie heeft een regering nodig dan heeft kunnen ze zelf hun piraterij oplossen. En niet alleen piraterij is het probleem daar.

quote:
- Bijdrage aan genenpoel


Dikke vette bullshit, alsof er een piraterij gen is?Er kan wel wat aanleg zijn voor agressie maar deze oplossing is ook agrresief, dus zou je alleen kamikaze aanvallen moeten doen.
Daarnaast zou je je eerst maar eens wat meer in evolutie mogen verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet.

quote:
- Laten zien dat er niet met vrachtschepen te fokken valt


Ah een goed punt.

Maar misschien zorgen dat er een vorm van leiding komt lijkt me wel wat beter. Maargoed dat moet somalie wel zelf doen want ingrijpen door het westen is meestal ook niet veel soeps.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 21-04-2009 13:45 by Dappere-Speerwerper Profiel van Dappere-Speerwerperhttp://myspace.com/clemensk

Ik weet niet of het waar is maar ik heb ooit eens wat gelezen dat doordat er kernproeven of iets dergelijks zijn geweest voor de kust van Somalië er nu geen vis meer te vangen is. Waardoor die vissers zijn gaan piraten.



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-04-2009 13:45 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 21 april 2009 13:30 schreef Greycloak het volgende:
Met alle respect, maar zou piraterij afnemen als je er een regering neerzet..?
Definieer "piraat". Indonesië had de laatste keer dat ik keek ook een regering maar dat die piraten zich daardoor laten tegenhouden, nou nee.



Er is natuurlijk wel een heel groot verschil tussne de piraterij rond Indonesie en die bij Somalie. Indonesische piraten zijn onvervalst bandietentuig dat met grof geweld en zonder enig onderscheid roofovervallen pleegt, terwijl de somalische piraterij puur uit wanhoop geboren is.

Hoewel er momenteel helaas door de somalische piraten weinig onderscheid gemaakt wordt tussen vrachtschepen en schepen met bijv hulpgoederen, is het natuurlijk wel zo dat de aanleiding voor hun piraterij ligt in het feit dat vele landen ongegeneerd de lokale wateren volledig leegvissen, omdat vanwege het gebrek aan een goede regering daar er geen waterbescherming of wetgeving is. Hierdoor worden de lokale vissers dus volledig naar de kloten geholpen en in reactie daarop hebben die besloten het heft in eigen hand te nemen. Helaas is dat nu onvermijdelijkerwijs helemaal uit de hand gelopen.

Maar ga ze niet 100% over een kam lopen scheren met dat Indonesische tuig, want dat zijn gewoon een stelletje bandieten en moordenaars.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-04-2009 13:48 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 21 april 2009 13:45 schreef Dappere-Speerwerper het volgende:
Ik weet niet of het waar is maar ik heb ooit eens wat gelezen dat doordat er kernproeven of iets dergelijks zijn geweest voor de kust van Somalië er nu geen vis meer te vangen is. Waardoor die vissers zijn gaan piraten.


Klopt. Na de tsunami spoelden er hele ladingen vaten met nucleair afval aan op de somalische kust dat daar gedumpt was door allelei landen (onder andere een Nederlands bedrijf), wederom omdat er in die regio totaal geen controle of rechtspraak actief is.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:49 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 13:30 schreef Greycloak het volgende:
Met alle respect, maar zou piraterij afnemen als je er een regering neerzet..?
Definieer "piraat". Indonesië had de laatste keer dat ik keek ook een regering maar dat die piraten zich daardoor laten tegenhouden, nou nee.
(Gek eigenlijk dat je daarvan niet zoveel in de krant leest terwijl het daar rond die eilanden ook een enorme plaag is.)


Afnemen verwacht ik wel, sowieso helpt economische stabiliteit erbij. het werkt dan ook pas op lange termijn dus je zult idd eerst wat VN macht neerplanten, en later zou die piraterij wel wat horen af te nemen, maar zolang het lucratief is zullen ze het wel blijven doen.

In indonesie is het volgens mij een stuk moeilijker te controleren dan in de Golf van Aden waar niet zoveel eilandjes zijn om je te verstoppen. Je hebt in indonesie nogal wat kustwacht nodig. Maar denk je dat het zonder regering daar niet meer zou worden?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 13:49 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

Hoe dan ook, dit escaleert vanzelf (@ Elite; natuurlijk hoeft dit niet met zo'n peperdure JSF; elke vrachschuit een GoalKeeper aan boord met goede kijkers is een natte low budget droom van vele rederijen.)
Er zijn al NL vrachtschepen die onder Panamese vlag varen zodat hun bemanning wapens mag dragen want van Balkie moet je je maar gewoon zonder slag of stoot van je kostbaarheden laten beroven.
Tsja, alsof die piraten gewoon belasting komen innen ofzo, gekke Balkie.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 13:51 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

quote:
Op 21 april 2009 13:49 schreef ElitE het volgende:
Afnemen verwacht ik wel, sowieso helpt economische stabiliteit erbij. het werkt dan ook pas op lange termijn dus je zult idd eerst wat VN macht neerplanten, en later zou die piraterij wel wat horen af te nemen, maar zolang het lucratief is zullen ze het wel blijven doen.

In indonesie is het volgens mij een stuk moeilijker te controleren dan in de Golf van Aden waar niet zoveel eilandjes zijn om je te verstoppen. Je hebt in indonesie nogal wat kustwacht nodig. Maar denk je dat het zonder regering daar niet meer zou worden?
Dat zou absoluut meer worden, maar die piraten daar hebben (geen idee maar lijkt mij persoonlijk) weinig te duchten van de lokale blauwpetten aangezien die gasten daar aardig corrupt zijn.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-04-2009 13:54 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

quote:
Op 21 april 2009 13:48 schreef Mark het volgende:
Klopt. Na de tsunami spoelden er hele ladingen vaten met nucleair afval aan op de somalische kust dat daar gedumpt was door allelei landen (onder andere een Nederlands bedrijf), wederom omdat er in die regio totaal geen controle of rechtspraak actief is.
Hmmmmmmmmmmm.... Zodra je dit in een Afrikaans land dumpt dan betaal je een schijntje. Is dit echt zonder dat iemand er beter van geworden is in zee gedumpt?
Maar dan nog, misdadig.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-04-2009 13:55 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 april 2009 13:49 schreef Greycloak het volgende:
Hoe dan ook, dit escaleert vanzelf (@ Elite; natuurlijk hoeft dit niet met zo'n peperdure JSF; elke vrachschuit een GoalKeeper aan boord met goede kijkers is een natte low budget droom van vele rederijen.)
Er zijn al NL vrachtschepen die onder Panamese vlag varen zodat hun bemanning wapens mag dragen want van Balkie moet je je maar gewoon zonder slag of stoot van je kostbaarheden laten beroven.
Tsja, alsof die piraten gewoon belasting komen innen ofzo, gekke Balkie.


Wat bedoel je met goalkeeper? ik denk niet dat 1 mannetje gaat helpen, die somaliers hebben er zo 20 extra bij, Een gewone VN macht neerpleuren heeft waarschijnlijk nog wel wat zin.
En dat vissers verhaal is natuurlijk ook niet onbelangrijk om op te lossen.
Dat schepen onder een ander land gaan varen is echt normaal, voor elk schip worden volgens mij gekeken welke regelgeving er het beste bij past.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-04-2009 13:56 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 21 april 2009 13:51 schreef Greycloak het volgende:
Dat zou absoluut meer worden, maar die piraten daar hebben (geen idee maar lijkt mij persoonlijk) weinig te duchten van de lokale blauwpetten aangezien die gasten daar aardig corrupt zijn.


Piraterij in de Indonesische wateren is de laatste jaren verminderd, hoorde ik gisteren op het nieuws tenminste.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen