IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Malazan Book of the Fallen [Erikson, Esslemont, etc.] Volgende pagina
XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 11-05-2009 16:30 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Een tijdje geleden werd ik gewezen op deze geweldige serie fantasy boeken van Steven Erikson. Ik ben momenteel bijna aan het eind van het tweede boek van de serie (die 10 boeken moet gaan beslaan) en ik heb gelijkgestemden nodig om mijn enthousiasme op te kunnen botvieren.

De Malazan boeken zijn eigenlijk wars van fantasy cliches. Deze serie heeft weinig tot geen verbintenis met Lord of the rings. De boeken van Erikson zijn veel donkerder van aard en staan bol van militaire campagnes en politieke intriges. Zowel tussen mensen onderling als tussen mensen en goden. Misschien heeft het op dat vlak nog wel het meest weg van de Dune series. De absolute troef van de Malazan serie is dat Erikson je echt een gevoel geeft van oeroude geheimen en eeuwen geleden uitgestorven samenlevingen.

Het is geen lichte kost. Als lezer word je echt overdonderd met personages, tribes, volkeren, steden, etc. Maar het is zo geschreven dat je wel constant bij de les blijft.

Moeilijk uit te leggen allemaal maar zeker de moeite waard om eens te lezen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 17-02-2014 21:12]


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-05-2009 16:46 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Ja +1! Mogelijk was ik namelijk (één van) de genoemde aanrader(s)


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Lalena
Usericon van Lalena
Posted 11-05-2009 17:01 by Lalena Wijzig reactieProfiel van LalenaQuote dit bericht

Ik ken ze niet, maar ben nu zeker wel benieuwd naar die boeken. Ik ga binnenkort wel even kijken of ze hier te vinden zijn(na m'n examens )


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 11-05-2009 17:41 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Ja, super serie. Alleen waarom staat dit niet gewoon in het fantasie-boeken topic? Daar hebben we al hele commentaren op de Erikson werkjes staan.

Hier:

http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/1074/19

Hmm, kan daar zo snel overigens niks over Erikson in vinden

Maar goed, samen met George Martin's Song of Ice and Fire toch wel de meest interessante epic fantasy series op de markt, naar mijn bescheiden mening.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 11-05-2009 17:44]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 18:01 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 17:41 schreef Mark het volgende:
Maar goed, samen met George Martin's Song of Ice and Fire toch wel de meest interessante epic fantasy series op de markt, naar mijn bescheiden mening.


ook erg goed:

Patrick Rothfuss - the name of the wind
Joe abercrombie - The blade itself
Scott Lynch - The lies of Locke lamora
Peter V Vrett - The painted man



White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 11-05-2009 18:17 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

De 1e drie delen zijn trouwens ook in het Nederlands te verkrijgen.
Omdat uitgeverij M toendertijd (2002) is gestopt na 2 delen (ondanks het feit dat ze helemaal uitverkocht waren), is een andere uitgeverij afgelopen jaar opnieuw begonnen met de serie, maar dan onder de nieuwe naam "Het spel der goden".
In vergelijking met de Engelse naam van de serie ietswat verwarrend qua naam, maar dat zal wel een rechtenkwestie zijn met de eerdere uitgever.

Deel 4 wordt in september verwacht.



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 18:33 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 16:30 schreef XnegativeX het volgende:
Het is geen lichte kost. Als lezer word je echt overdonderd met personages, tribes, volkeren, steden, etc. Maar het is zo geschreven dat je wel constant bij de les blijft.

Moeilijk uit te leggen allemaal maar zeker de moeite waard om eens te lezen.


maar leidt het ook ergens naar toe? ik heb deel I gelezen, op zich met veel plezier, en ben toen aan deel II begonnen. Het leek net of ik me van serie had vergist. Ik zit ook niet op de zoveelste tolkienkloon te wachten maar iets meer structuur mag van mij wel.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 11-05-2009 18:50 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Dat is gewoon het uitbouwen van de enorme wereld die Erikson heeft gecreeerd. Je moet dit meer zien als een soort puzzel die langzamerhand een indruk geeft van de gehele wereld. En de puzzelstukjes zijn fragmenten en campagnes uit een langlopend en enorm conflict gezien vanuit het perspectief van verschillende soldaten e.d. uit de verschillende facties. Maar er is zeker wel een groter verband, alleen krijg je dat maar mondjesmaat aangeleverd.

Het is een beetje alsof je een boek leest over mythen en sagen van de oude grieken of zo. Zelfs als je niet alle mythologische achtergronden kent, zijn de verhalen op zich onderhoudend, maar gecombineerd vormen ze juist de ruggegraat van het hele Griekse wereldbeeld en hun visie op de goden e.d. in die tijd.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 18:57 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

ik pak de draad zeker weer op mark! ken je trouwens de schrijvers die ik heb vermeld? allen iets directer maar toch ook heel goed!


MetalViking
Usericon van MetalViking
Posted 11-05-2009 19:19 by MetalViking Wijzig reactieProfiel van MetalVikingQuote dit bericht

Heb al gezien dat deel 2 meer dan 1000 pg. was en het schijnen inderdaad ingewikkelde boeken te zijn. Ben nu bezig in het 3e boek van de Slangenoorlog (Raymond Feist) en zal na Feist Robin Hobb uitproberen. Aan deze reeks zal ik denk ik niet beginnen, ook George Martin niet, maar ik zal wel de serie volgen van Game Of Thrones die volgend jaar zou moeten verschijnen.


Verlekkerd op dood metaal


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 19:30 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Waarom niet aan de reeks van George Martin? Dat is de beste die er is!!!!!!! Doe jezelf een plezier, en leen deel I bij de bieb..


MetalViking
Usericon van MetalViking
Posted 11-05-2009 19:39 by MetalViking Wijzig reactieProfiel van MetalVikingQuote dit bericht

Mja je kan niet alles lezen en zal die serie eigenlijk nog voltooid raken, Martin neemt nogal zijn tijd. Misschien dat ik hem binnen 5-8 jaar wanneer de laatste 2 delen uit zijn eraan begin. Robin Hobb heeft daareentegen 3 volledig afgesloten series met Fitz


Verlekkerd op dood metaal


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-05-2009 19:40 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 17:41 schreef Mark het volgende:
Hmm, kan daar zo snel overigens niks over Erikson in vinden

Ik wel, paar prijzende posts van mij

Nu bijna klaar met Toll the Hounds, vooralsnog naar mijn idee de minst sterke uit de serie. Ik merk wel dat op het eind een hogere versnelling wordt ingetrapt, maar dat had dus veel eerder gemoeten Hij had er altijd al een handje van om lang uit te wijden om een bepaalde sfeer neer te zetten, maar dat heeft nu wat overdreven.

Blijft een prima boek en dito serie


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


H-K
Jawel!
Usericon van H-K
Posted 11-05-2009 19:44 by H-K Wijzig reactieProfiel van H-KQuote dit berichthttp://haa-kaa.hyves.net/

Jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt. Gardens of the Moon maar besteld. Binnenkort zal je de lofzang of schadeclaim wegens verloren tijd wel zien in dit topic


Life doesn't get much better than this!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-05-2009 19:46 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Gardens of the Moon is nog het meeste conventionele boek uit de serie, die is ook wat meer een gesloten geheel dan de meeste anderen. Bij het schrijven van dat boek wist hij ook nog niet of hij een serie zou kunnen schrijven (geen boekendeal nog). Desalniettemin prima boek en er wordt al redelijk veel terloops genoemd wat later terug komt of waar je later meer over hoort.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


H-K
Jawel!
Usericon van H-K
Posted 11-05-2009 19:49 by H-K Wijzig reactieProfiel van H-KQuote dit berichthttp://haa-kaa.hyves.net/

Hehe, naja, als het bevalt bestel ik de hele serie wel. In juli heb ik vakantie hehe


Life doesn't get much better than this!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-05-2009 19:51 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 19:49 schreef H-K het volgende:
Hehe, naja, als het bevalt bestel ik de hele serie wel. In juli heb ik vakantie hehe

Daar ben je eigenlijk ook heel erg bij gebaat, om het in korte tijd te lezen! Als je dat over lange tijd uitsmeert weet je echt niet meer wat je in het begin van het boek gelezen hebt; veel kleine gebeurtenissen en personages die later opeens terugkomen of toch belangrijk blijken te zijn


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


H-K
Jawel!
Usericon van H-K
Posted 11-05-2009 19:52 by H-K Wijzig reactieProfiel van H-KQuote dit berichthttp://haa-kaa.hyves.net/

quote:
Op 11 mei 2009 19:51 schreef ZelThoR het volgende:
Daar ben je eigenlijk ook heel erg bij gebaat, om het in korte tijd te lezen! Als je dat over lange tijd uitsmeert weet je echt niet meer wat je in het begin van het boek gelezen hebt; veel kleine gebeurtenissen en personages die later opeens terugkomen of toch belangrijk blijken te zijn


Dat is vaak wel mijn probleem, doordeweeks werk ik veel en heb ik eigenlijk niet superveel tijd/zin om te lezen. Ik lees voornamelijk als ik op reis ben/vakantie heb.


Life doesn't get much better than this!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-05-2009 19:57 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Dan wordt je goede vrienden met de lijst namen voorin en de glossary achterin; succes!


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


H-K
Jawel!
Usericon van H-K
Posted 11-05-2009 20:15 by H-K Wijzig reactieProfiel van H-KQuote dit berichthttp://haa-kaa.hyves.net/

We shall see. Over 4 dagen ligt ie in de bus
Toevallig net mijn vorige boek uit, dus een goede zaak.


Life doesn't get much better than this!


Skyfire
Jij zegt muziek, ik zeg herrie.
Usericon van Skyfire
Posted 11-05-2009 20:31 by Skyfire Wijzig reactieProfiel van SkyfireQuote dit berichthttp://speervanger.web-log.nl/

Enthousiast geworden door een erg goede bespreking van deze serie door een vriend van mij, heb ik laatst ook het eerste deel van deze serie gekocht. Hij ligt op de stapel 'nog te lezen boeken'

Lees zelf deze wervende bespreking maar eens: http://inktvis.blogspot.com/2009/02/gardens-of-moon.html

Ben nu nog bezig in Scott Lynch - Gentleman Bastards serie, deel 2 Under Red Skies.

En wacht uiteraard ook met smart op Dance Of Dragons, van G.R.R. Martin, ASOIAF



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 11-05-2009 21:01 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 18:57 schreef attila_de_hun het volgende:
ken je trouwens de schrijvers die ik heb vermeld? allen iets directer maar toch ook heel goed!


Ik ken ze geen van allen, maar ik ga ze zeker proberen


Ze gaan mijn Amazon wish list in


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 22:00 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 21:01 schreef Mark het volgende:
Ik ken ze geen van allen, maar ik ga ze zeker proberen


Ze gaan mijn Amazon wish list in


heel verstandig. kijk maar eens wat rond op het internet, dir boeken scoren heel goed (en terecht).

trouwens, heeft iemand nog wat aanraders wat betreft goede fantasy/SF sites en/of messageboards?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 22:01 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 19:51 schreef ZelThoR het volgende:
Daar ben je eigenlijk ook heel erg bij gebaat, om het in korte tijd te lezen! Als je dat over lange tijd uitsmeert weet je echt niet meer wat je in het begin van het boek gelezen hebt; veel kleine gebeurtenissen en personages die later opeens terugkomen of toch belangrijk blijken te zijn


ik had dat erg met de serie van robert jordan. een van de weinige waar ik mee gestopt ben..

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 11-05-2009 22:11]


Bleh?
Usericon van Bleh?
Posted 11-05-2009 22:06 by Bleh? Wijzig reactieProfiel van Bleh?Quote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 18:01 schreef attila_de_hun het volgende:
ook erg goed:

Patrick Rothfuss - the name of the wind
Joe abercrombie - The blade itself
Scott Lynch - The lies of Locke lamora
Peter V Vrett - The painted man



Die Rothfuss is goed, ja! Hopelijk komt deel 2 er gauw.
De rest ken ik ook niet, binnenkort eens checken.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2009 22:11 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2009 22:06 schreef Bleh? het volgende:
Die Rothfuss is goed, ja! Hopelijk komt deel 2 er gauw.
De rest ken ik ook niet, binnenkort eens checken.


ok, ik heb van de 2e en 3e schrijver een titel genoemd maar het zijn series. Van abercrombie is de serie afgerond(met drie delen) van lynch zijn er inmiddels twee veschenen. De laatst genoemde is het eerste deel van een serie. Van de vier vind ik Rothfuss de beste gevolgd door lynch maar de verschillen in kwaliteit zijn minimaal.


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen