IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Jason Molina (oa. Songs: Ohia & Magnolia Electric Co.)
Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 05-08-2009 12:34 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht



Bovenstaande foto is van Jason Molina in actie. Deze Amerikaan brengt sinds 15 jaar vrijwel jaarlijks materiaal uit onder twee verschillende bandnamen (Songs: Ohia & Magnolia Electric Co) en onder zijn eigen naam.

Grofweg is zijn carière op te delen in twee termijnen, wat valt af te lezen aan de bandnamen. Vanaf 1997 tot 2003 bracht hij onder Songs: Ohia een hele zwik albums en EP's uit met wisselende bandleden, veelal in de hoek van de singer & songwriters, maar ook tags als 'Indie' en 'Gothic Americana' zijn op die periode van toepassing. Typische ingetogen platen met een bijna jankende, tegen het valse aanzittende stem en teksten die uitsluitend gaan over verloren liefdes, vallende duisternis, wroeging en zieleleed. Vooralsnog niets nieuws onder de zon. Referenties naar Will Oldham (Bonnie 'prince' Billy), Townes van Sandt en PJ. Harvey zijn snel gemaakt.

Toch heeft hij in deze periode een boel geweldige platen gemaakt. Waaronder de indieplaat The Lioness (mat Arab Strap), de gitzwarte folkplaat Ghost Tropic en het (persoonlijk) hartverscheurende bluegrassplaat Didn't It Rain, welke sinds een jaar of twee bovenaan mijn persoonlijke top-10 staat genoteerd.

In 2003 bracht Jason Molina onder de Songs: Ohia moniker de cd The Magnolia Electric Company uit. Dit project en haar bandleden beviel Jason zo goed, om voortaan met deze mensen door te gaan onder de nieuwe naam. Bovendien kondigde dit een muzikale verschuiving aan, namelijk richting de kant van Neil Young. Niet zo vreemd overigens, aangezien Jason de zoon is van Ralph Molina, de drummer van Crazy Horse. Sindsdien zijn er onder die naam vele platen gemaakt met een typische Nashville sound, plus soloplaten die vooral intieme en zwaar treurige S&S nummers laten horen.

Onlangs is het nieuwe album van MEC uitgekomen, getiteld Josephine. En het is, net als zijn gehele euvre, geen origineel muzikaal experiment. Maar Jason heeft bij mij altijd een streepje voor, een bepaald soort aantrekkingskracht. Of het nu de prachtige teksten zijn, de oprechtheid in zijn (valse) stem en de constante kwaliteit, ik zou het nieteens weten. Ik weet wel dat ik rond de 40 cd's, EP's en LP's van hem heb liggen. Ookal weet ik dat het 13-in-een-dozijn muziek is, voor mij is het speciaal. Met een beetje geluk vinden jullie ook aantrekking in de muziek. Aanraders zijn:

Songs: Ohia - Didn't It Rain (2002)
Magnolia Electric Co - The Black Ram (uit de Sojourner boxset)
Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me go


Jason Molina - Just Be Simple (live)


Magnolia Electric CO - It's Easier Now


Songs:Ohia - Blue Chicago Moon (van Didn't It Rain)


Magnolia Electric Co - Shiloh

[Dit bericht is gewijzigd door Tormented soul op 05-08-2009 12:37]


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 05-08-2009 13:47 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

fantastische bands allebei, prachtige muziek

Mijn favorieten; The Lioness & Farewell Transmission.



[Dit bericht is gewijzigd door Spirit In Black op 20-12-2011 12:30]


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 05-08-2009 14:09 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Hey kijk, geweldig . Heb je nog dingen in de collectie die ik niet heb en die je weg wil doen? Ik heb:

Jason Molina – let Me Go, Let Me Go, let Me Go LP
Jason Molina – No Moon On The Water / In The Human World 7”
Jason Molina – Pyramid Electric Co
Jason Molina – Pyramid Electric Co LP
Jason Molina & Alasdair Roberts - 7"
Magnolia Electric Co – Fading Trails
Magnolia Electric Co – Hard to love a man EP
Magnolia Electric Co - Josephine
Magnolia Electric Co – Nashville Moon
Magnolia Electric Co - Shohola
Magnolia Electric Co – Sun Sessions
Magnolia Electric Co – The Black Ram
Magnolia Electric Co – The Road Becomes What You Leave DVD
Magnolia Electric Co – Trials and Errors
Magnolia Electric Co – What Comes After The Blues
Songs: Ohia – Axxes & Ace
Songs: Ohia – Didn’t It Rain
Songs: Ohia – Didn’t It Rain LP
Songs: Ohia – Ghost Tropic
Songs: Ohia – Hecla & Griper EP
Songs: Ohia - Impala
Songs: Ohia – Keep It Steady / United OR Lost Alone 7”
Songs: Ohia – Mi Sei Apparso Come un Fantasma
Songs: Ohia – Mi Sei Apparso Come un Fantasma LP
Songs: Ohia – Mi Sei Apparso Come Un Fantasma promo
Songs: Ohia – Our Golden Ratio EP
Songs: Ohia – Protection Spells
Songs: Ohia – Songs: Ohia
Songs: Ohia – The Ghost
Songs: Ohia – The Grey Tower 7”
Songs: Ohia – The Lioness
Songs: Ohia – The Lioness LP
Songs: Ohia – The Magnolia Electric Co
Songs: Ohia - Travels In Constance
Songs: Ohia – Untitled Western Vinyl 7”
Songs: Ohia/Rex – Split 7”


[Dit bericht is gewijzigd door Tormented soul op 05-08-2009 14:09]


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 05-08-2009 14:35 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

haha nou, je hebt meer dan ik. ;-)

Ben je dan ook liefhebber van Will Oldham, aka Palace Music, Palace Brothers, Palace, Bonnie 'Prince' Billie, Superwolf?







Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 05-08-2009 14:52 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Lol, ik heb een ZW foto van Will Oldham op A1 formaat aan de muur hangen, en Viva Last Blues staat ook in mijn top10. Om maar niet te spreken over mijn Oldham collectie:

Bonnie ‘prince’ Billy – A Strange Form of Life EP
Bonnie ‘prince’ Billy – Ask Forgiveness
Bonnie ‘Prince’ Billy - Beware
Bonnie ‘prince’ Billy – Blue Lotus Feet EP
Bonnie ‘prince’ Billy – Ease Down The Road
Bonnie ‘prince’ Billy – Lie Down In The Light
Bonnie ‘prince’ Billy – Master and Everyone
Bonnie ‘prince’ Billy – Sings Greatest Palace Music
Bonnie ‘prince’ Billy – Summer in the Southeast
Bonnie ‘prince’ Billy & Matt Sweeney – Superwolf
Bonnie ‘Prince” Billy – I See Darkness
Bonnie ‘prince” Billy – I See Darkness LP
Bonnie ‘prince” Billy – The Letting Go
Bonnie ‘prince” Billy – The Letting Go LP
Palace – Arise Before
Palace Brothers – Days in the Wake LP
Palace Brothers – There is No one What Will Take Care of You
Palace Music – Lost Blues & Other Songs
Palace Music – Viva Last Blues
Palace Music – Viva Last Blues LP
Palace Songs- Hope LP
Will Oldham – Black/Rich Music LP
Will Oldham – Guapaero: Lost Blues 2
Will Oldham - Little Joya EP
Will Oldham – Seafarers Music


vreemd genoeg heb ik de samenwerkingsplaat van Will Oldham en Jason Molina Amalgamated Sons of Rest - Amalgamated Sons of Rest dan weer niet


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 05-08-2009 15:01 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Deze meneer is een bijzonder goede singer/songwriter waar ik nog veel meer van moet ontdekken. Ik ben vooral bekend met het standaard Songs: Ohia werk.

quote:
Op 5 augustus 2009 14:09 schreef Tormented soul het volgende:
Songs: Ohia - Travels In Constance



De correcte titel is "Travels in Constants"

Mocht iemand deze EP trouwens op MP3 hebben voor mij dan houd ik me zeer aanbevolen. Online kan ik hem namelijk niet vinden en ik ben er zeer benieuwd naar.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 05-08-2009 15:06 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Ik heb 'm dus liggen, nog 50 euro voor neergelegd via Marktplaats (maar dat bedrag valt opzich nog wel mee). Contact me op veenlinie[at]gmail[punt][com]


petertmp
Usericon van petertmp
Posted 01-09-2009 9:27 by petertmp Wijzig reactieProfiel van petertmpQuote dit bericht

Jason is _niet_ de zoon van Ralph Molina, zie:
http://www.magnoliaelectricco.com/archives/189


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 01-09-2009 18:16 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Hey dat wist ik niet. Ik heb in veel reviews gelezen dat het zo was, en muzikaal klopte het ook nog eens.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 19-12-2011 22:01 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
“Farewell Transmission” must be one of the most heroic recording moments of all time, because I called in people that were not already scheduled to be in the band and I was like, “Oh, now we’re going to have a violin player, and we’re going to have an extra singer.” I called out all of these things, much like a conductor does – and trust me, I’m not a conductor. I’m the break man. I will not fuck you up if I am the break man, I just don’t want to move anymore.
We put, I think, about 12 people in a room and recorded that song live, completely live, and unrehearsed. I showed ‘em the chord progression, they had no idea when it would end, and we just cut it.
Steve [Albini] did a beautiful job. I noticed that at one point when it was a little too loud or a little too soft he came and opened a door to make it work, because it was just an ambient recording. When you hear that song kick off everybody knows it, and what’s so disturbing to me is the way that I ended it is I was dictating to the band and Steve—I go “Listen. Listen. Listen.” And then at one point they all stop. It’s great.

Het is al zo'n magisch nummer, en dan blijkt er ook nog dit verhaal achter te zitten!




Dear dirty delightful old drunken old days


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2011 12:09 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

blijkbaar wel een populaire man



signature


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 20-12-2011 12:10 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

:')


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 20-12-2011 12:11 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Lioness is trouwens echt een waanzinnig geniaal nummer.

[Dit bericht is gewijzigd door Onweerwolf op 20-12-2011 12:14]


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Andrei
Usericon van Andrei
Posted 19-03-2013 21:35 by Andrei Wijzig reactieProfiel van AndreiQuote dit bericht

Dank Jason.



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-03-2013 21:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

is dat die die dood is?


signature


Inverted Church
Usericon van Inverted Church
Posted 19-03-2013 22:03 by Inverted Church Wijzig reactieProfiel van Inverted ChurchQuote dit berichthttp://terzijdehorde.blogspot.com

helaas, ja. Absolute held.



BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 19-03-2013 22:04 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Er zijn wel meer wezens die dood zijn. Maar ja, Molina is twee of drie dagen geleden overleden.

Ik ken wel wat van zijn werk, maar ik vind het veel te deprimerend om geregeld naar te luisteren. Werkt niet zo goed bij mij. Hierboven wordt ook over Palace Music gesproken, daar wil ik ook al lange tijd wat van horen.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen