IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Nieuws in het nieuws (nieuwstopic) Vorige pagina | Volgende pagina
Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 07-10-2009 16:40 by Morridin Profiel van Morridinhttp://wp.livereviewer.com/

Wellicht op de lange duur. Voorlopig zijn er nog zo veel huizen die niet verkocht (kunnen) worden vanwege de economische situatie dat er nog lange tijd geconcurreerd zal worden op de huizenmarkt.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 16:43 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

ja idd, nu daalt het wel lekker. Huizen speculanten willen alleen hun huis verkopen als het ze wat oplevert dus wachten ze tot prijzen goed zijn. Nu heb je dat ook wel bij je eigen huis, maar minder erg omdat je al snel geld nodig heb voor je nieuwe huis terwijl speculanten wel de tijd hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 07-10-2009 16:44]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 07-10-2009 16:47 by bokaj Profiel van bokaj

quote:
Op 7 oktober 2009 12:29 schreef ElitE het volgende:
Nouja in Afrika zijn we niet zo heel lang geweest geloof ik.


Lang genoeg om Suriname vol met negers te krijgen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 17:43 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Daarvoor zijn we alleen eventjes wat negertjes wezen kopen van andere negertjes in de havens


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 07-10-2009 17:50 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 7 oktober 2009 17:43 schreef ElitE het volgende:
Daarvoor zijn we alleen eventjes wat negertjes wezen kopen van andere negertjes in de havens
Psies, wel de lusten en niet de lasten. En volgens mij was Amerika de grootste afzetmarkt.


Boeiender


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 07-10-2009 17:52 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 7 oktober 2009 16:43 schreef ElitE het volgende:
ja idd, nu daalt het wel lekker. Huizen speculanten willen alleen hun huis verkopen als het ze wat oplevert dus wachten ze tot prijzen goed zijn. Nu heb je dat ook wel bij je eigen huis, maar minder erg omdat je al snel geld nodig heb voor je nieuwe huis terwijl speculanten wel de tijd hebben.


Sja, een eigen huis is toch vooral een investering in jezelf / toekomst en dergelijke, dat mensen er vanuit gaan dat je er altijd dikke winst uithaalt is iets van de laatste decennia, en niet geheel terecht, want je moet ook weer iets kopen meestal.


Boeiender


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 18:06 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 7 oktober 2009 17:50 schreef MR. N het volgende:
Psies, wel de lusten en niet de lasten. En volgens mij was Amerika de grootste afzetmarkt.


De afro amerikanen moeten alleen maar blij zijn dat ze naar amerika zijn gehaald


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 07-10-2009 18:19 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 7 oktober 2009 18:06 schreef ElitE het volgende:
De afro amerikanen moeten alleen maar blij zijn dat ze naar amerika zijn gehaald


Ja, en dat je voor een overtocht moet werken lijkt me best normaal. Niets is gratiesch.


Boeiender


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 18:21 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

we hebben vroeger enorm veel aan ontwikkelingshulp gedaan alleen wordt het nog steeds niet gewaardeerd.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 07-10-2009 19:51 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Kamermeerderheid voor kraakverbod


Van onze verslaggever Remco Meijer
Gepubliceerd op 07 oktober 2009


DEN HAAG - De PVV stemt in met de initiatiefwet die een verbod op kraken regelt. Dat bleek woensdag na afloop van het Kamerdebat over kraken en leegstand. ‘De deur naar instemming staat open’, zei PVV-Kamerlid De Roon.


Een kraakactie in Amsterdam, begin 2004. (Joost van den Broek / de Volkskrant) De regeringspartijen CDA en ChristenUnie hebben samen met oppositiepartij VVD de initiatiefwet Kraken en leegstand opgesteld. Daarin wordt kraken verboden. Ook krijgen gemeenten middelen om leegstand aan te pakken. De drie partijen hebben 68 van de 150 zetels in de Tweede Kamer.

Voor een parlementaire meerderheid hebben de initiatiefnemers de steun van de PVV nodig, want PvdA, SP, GroenLinks en D66 verkiezen het huidige gedoogbeleid. Tijdens een eerdere behandeling enkele weken geleden bleek dat de PVV de voorgestelde gevangenisstraf van maximaal vier maanden veel te weinig vond. De partij opperde vier jaar. Ook CDA, VVD en SGP wilden een hoger strafmaximum.

Dinsdag bleek dat de initiatiefnemers hun wetsvoorstel hadden aangepast. Op kraken komt nu een straf van maximaal een jaar te staan, op kraken waarbij ook geweld wordt gebruikt maximaal twee jaar.

Interrupties
De behandeling woensdag nam door talrijke interrupties zoveel tijd in beslag dat alleen de initiatiefnemers Ten Hoopen (CDA), Slob (CU) en Van der Burg (VVD) aan hun termijn toekwamen, alsmede de betrokken bewindslieden Van der Laan (Wonen, Wijken en Integratie) en Hirsch Ballin (Justitie). De Kamer zelf komt in een volgende sessie met een reactie.

Maar na afloop betoonde De Roon zich tevreden. ‘De initiatiefnemers hebben goed naar ons geluisterd. De strafmaat wordt met 400 procent verhoogd ten opzichte van het eerdere voorstel. Daar zijn wij heel erg tevreden mee.’

De Roon legde de wijziging uit als ‘een belangrijke geste naar de PVV’. Hij zei tevoren niet door de drie betrokken Kamerleden te zijn geconsulteerd over de aanpassing van het wetsvoorstel.

Koehandel met de PVV
Vooral Kamerlid Van Gent (GroenLinks) laakte in het debat de ‘koehandel’ met de PVV. ‘En als het geen koehandel is, dan toch wel handjeklap.’ Van der Ham (D66): ‘Dit is geen flirten meer, dit is bijna onzedig.’

De beide ministers maakten duidelijk dat zij niet zullen dwars liggen als de Kamer binnenkort instemt met de wet. Op de vraag of een kraakverbod politie en Openbaar Ministerie helpt om misstanden te bestrijden, antwoordde Hirsch Ballin: ‘Ja, dit heeft een toegevoegde waarde. Het kabinet vindt dit een zinnig voorstel.’

Dat de maximumstraf voor huisvredebreuk ook naar een jaar gaat, kon eveneens op zijn instemming rekenen. ‘Huiselijk gezegd vind ik dat zo gek nog niet.’




Afgezien van voor of tegen, mooi nieuws voor de mensen die anti-kraak wonen.


Boeiender


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 22:16 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

'Voer eenden groente'


De boomknuffelaars van de GGD in Amsterdam beginnen binnenkort een campagne tegen het broodvoeren aan eenden. Voeren mag nog wel, maar dan minder en anders. Want in brood zitten volgens de GGD niet de juiste voedingsstoffen. De eenden zouden er dik en lui van worden.

Veel beter is groente, zoals sla of andijvie, zo luidt het advies. De Amsterdamse GGD deelt de komende tijd folders uit om mensen erop te wijzen dat ze eenden geen brood meer moeten voeren. Ook is er lesmateriaal voor scholen.

Uit 'onderzoek' van het RTL4-programma Editie NL blijkt echter dat eenden groenten niet te pruimen vinden.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 07-10-2009 22:45 by Morridin Profiel van Morridinhttp://wp.livereviewer.com/

Laat ze de tering krijgen, dat is al tientallen jaren een vast gebruik voor een ouder om gezellig met de kinders te doen zodat die ook eens een frisse neus krijgen.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 22:47 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

dat kun je dan toch nog steeds doen met je kinderen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ohneschwanz
Usericon van Ohneschwanz
Posted 07-10-2009 23:12 by Ohneschwanz Profiel van Ohneschwanz

Eendjes horen een beetje dik en lodderig te zijn en te bedelen om slechte broodjes. Voor dat je het weet staan bakfietsmoeders met hun kroost eendjes biologisch geteelde andijvie te voeren. Bah, de teloorgang!



Verrassend triviaal


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-10-2009 23:19 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 7 oktober 2009 15:56 schreef Argus het volgende:
Waarom zou speculeren met wat dan ook aan banden gelegd moeten worden?
Als ik een huis als belegging wil gebruiken, of desnoods een prachtig metal album, wat is daar dan precies het bezwaar tegen?

En kom niet met de niet bestaande woningnood aub.

Waarschijnlijk komt woningnood in jouw gespreide bedje niet voor, maar ik weet wel degelijk een hoop mensen te noemen die al jaren op de wachtlijst staan voor een simpele huurwoning. Verder is het nauwelijks te doen, in elk geval bij ons, om als starter een koopwoning aan te schaffen, terwijl het barst van de leegstaande koopappartementen en huizen. Verderop worden de panden gewoon uit de grond gestampt en nog eens de dubbele prijzen gevraagd. Dat frustreert toch.
Verder past deze maatregel uitstekend binnen het huidige politiek klimaat in Nederland, waarin de burger vooral geacht wordt niet buiten de gebaande paden te lopen. CDA en CU zijn niet voor niets voorstander van deze maatregel. Binnen PVV en VVD zal de lobby van de vastgoedspeculanten een niet te onderschatten rol gespeeld hebben.
CU-voorman had trouwens wel een aardig punt met de verharding van de kraakwereld in NOVA vanavond. Ik had hem zo kunnen uitleggen wat daar de oorzaak van is. Het barst namelijk op straat van de illegalen die zogenaamd uitgezet zijn, de junkies en andere verslaafden en de randpsychiatrische figuren die binnen de zorg verwaarloosd worden. Combinaties van deze drie categorieën komen ook vaak voor. Vaak komen dit soort figuren ook in kraakpanden terecht, het aantal drop-outs neemt enorm toe in de verhardende maatschappij. Maar ook dat is een probleem wat vooral veroorzaakt wordt door een zekere desinteresse in mensen die buiten de boot of het systeem vallen van overheidswege en op straat.
Jouw visie past ook uitstekend in deze trant. Zelf vind ik alleen dat er eerst wat aan het daadwerkelijke probleem, namelijk de leegstand en het kunstmatig opdrijven van de prijzen op de woningmarkt daarmee, moet worden gedaan. Een kraakverbod lijkt me symptoombestrijding, je lost het echte probleem niet op door een groep activisten te criminaliseren. En natuurlijk zitten er ook rotte elementen binnen de kraakbeweging, maar hooliganisme los je b.v. ook niet op door alle voetbalwedstrijden te verbieden.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 07-10-2009 23:21]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 23:21 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

bij duiven is het ook een stuk erger, je ziet bij sommige dat ze het frituurvet uitzweten. Ik vind ze er ook niet meer smakelijk uitzien op die manier.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 07-10-2009 23:23 by Judge M. Profiel van Judge M.http://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 7 oktober 2009 23:19 schreef bastianus het volgende:
Waarschijnlijk komt woningnood in jouw gespreide bedje niet voor, maar ik weet wel degelijk een hoop mensen te noemen die al jaren op de wachtlijst staan voor een simpele huurwoning. Verder is het nauwelijks te doen, in elk geval bij ons, om als starter een koopwoning aan te schaffen, terwijl het barst van de leegstaande koopappartementen en huizen. Verderop worden de panden gewoon uit de grond gestampt en nog eens de dubbele prijzen gevraagd. Dat frustreert toch.
Verder past deze maatregel uitstekend binnen het huidige politiek klimaat in Nederland, waarin de burger vooral geacht wordt niet buiten de gebaande paden te lopen. CDA en CU zijn niet voor niets voorstander van deze maatregel. Binnen PVV en VVD zal de lobby van de vastgoedspeculanten een niet te onderschatten rol gespeeld hebben.
CU-voorman had trouwens wel een aardig punt met de verharding van de kraakwereld in NOVA vanavond. Ik had hem zo kunnen uitleggen wat daar de oorzaak van is. Het barst namelijk op straat van de illegalen die zogenaamd uitgezet zijn, de junkies en andere verslaafden en de randpsychiatrische figuren die binnen de zorg verwaarloosd worden. Combinaties van deze drie categorieën komen ook vaak voor. Vaak komen dit soort figuren ook in kraakpanden terecht, het aantal drop-outs neemt enorm toe in de verhardende maatschappij. Maar ook dat is een probleem wat vooral veroorzaakt wordt door een zekere desinteresse in mensen die buiten de boot of het systeem vallen van overheidswege en op straat.
Jouw visie past ook uitstekend in deze trant. Zelf vind ik alleen dat er eerst wat aan het daadwerkelijke probleem, namelijk de leegstand en het kunstmatig opdrijven van de prijzen op de woningmarkt daarmee, moet worden gedaan. Een kraakverbod lijkt me symptoombestrijding, je lost het echte probleem niet op door een groep activisten te criminaliseren. En natuurlijk zitten er ook rotte elementen binnen de kraakbeweging, maar hooliganisme los je b.v. ook niet op door alle voetbalwedstrijden te verbieden.
werkelijk niks aan toe te voegen

Die kraakmiep bij Nova mag trouwens wel eens langs een psychiater. Die is veel tekort gekomen volgens mij.



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-10-2009 23:32 by bastianus Profiel van bastianus

Mijn broer kraakt ook al een jaar of vijftien, uit overtuiging. Zowel hij als al zijn vrienden/vriendinnen zijn meestal een stel humorloze drammers waar de meeste honden geen brood van lusten, op enkele vieze, stinkende crustie-honden na dan. En ze denken ook altijd op een über-fanatieke manier gelijk te hebben in elke discussie, bewerend dat ze strijden voor huizenbehoud en om leegstand te bestrijden, maar negen van de tien keer zijn ze te belabberd om huur te betalen of hun huis fatsoenlijk bij te houden. Die miep bij Nova past feilloos in dat plaatje, ze had b.v. ook van het biologisch bakkersfront kunnen zijn.
Neemt niet weg dat kraken in principe een nobel doel dient, en in een leemte voorziet die door speculatie ontstaan is.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-10-2009 23:36 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

zitten soms ook wel leuke initiatieven tussen zo was er in delf een pand gekraakt waar ze van de bouwhekken die om het pand stonden een groot doolhof van hadden gemaakt en een huttenbouwdag voor kinderen hadden georganiseerd. iets wat je vrijwel niet meer tegenkomt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-10-2009 1:01 by XXL Profiel van XXL

Vraagje aan de mensen die kraken geen probleem vinden:

Mijn vriendin woont onderhand een driekwart jaar hier bij mij en haar huisje wat ze nog heeft aangehouden en waarvoor ze nog netjes huur betaalt staat als gevolg daarvan nogal leeg.

Jullie vinden het dus prima als een stel werkschuwe hippies daar hun intrek gaan nemen?

Ik knuppel ze er namelijk op dag 1 al net zo vrolijk weer uit. Desnoods met hulp van wat vriendjes.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 08-10-2009 1:17 by bokaj Profiel van bokaj

Kun je het niet onderverhuren?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-10-2009 1:36 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

idd, of gewoon een binnentuintje in zetten


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 08-10-2009 1:58 by Mottighaerd Profiel van Mottighaerdhttp://www.last.fm/user/flepmelg

quote:
Op 7 oktober 2009 23:19 schreef bastianus het volgende:
Waarschijnlijk komt woningnood in jouw gespreide bedje niet voor, maar ik weet wel degelijk een hoop mensen te noemen die al jaren op de wachtlijst staan voor een simpele huurwoning. Verder is het nauwelijks te doen, in elk geval bij ons, om als starter een koopwoning aan te schaffen, terwijl het barst van de leegstaande koopappartementen en huizen. Verderop worden de panden gewoon uit de grond gestampt en nog eens de dubbele prijzen gevraagd. Dat frustreert toch.
Verder past deze maatregel uitstekend binnen het huidige politiek klimaat in Nederland, waarin de burger vooral geacht wordt niet buiten de gebaande paden te lopen. CDA en CU zijn niet voor niets voorstander van deze maatregel. Binnen PVV en VVD zal de lobby van de vastgoedspeculanten een niet te onderschatten rol gespeeld hebben.
CU-voorman had trouwens wel een aardig punt met de verharding van de kraakwereld in NOVA vanavond. Ik had hem zo kunnen uitleggen wat daar de oorzaak van is. Het barst namelijk op straat van de illegalen die zogenaamd uitgezet zijn, de junkies en andere verslaafden en de randpsychiatrische figuren die binnen de zorg verwaarloosd worden. Combinaties van deze drie categorieën komen ook vaak voor. Vaak komen dit soort figuren ook in kraakpanden terecht, het aantal drop-outs neemt enorm toe in de verhardende maatschappij. Maar ook dat is een probleem wat vooral veroorzaakt wordt door een zekere desinteresse in mensen die buiten de boot of het systeem vallen van overheidswege en op straat.
Jouw visie past ook uitstekend in deze trant. Zelf vind ik alleen dat er eerst wat aan het daadwerkelijke probleem, namelijk de leegstand en het kunstmatig opdrijven van de prijzen op de woningmarkt daarmee, moet worden gedaan. Een kraakverbod lijkt me symptoombestrijding, je lost het echte probleem niet op door een groep activisten te criminaliseren. En natuurlijk zitten er ook rotte elementen binnen de kraakbeweging, maar hooliganisme los je b.v. ook niet op door alle voetbalwedstrijden te verbieden.


Hier ook dus. We zijn al een hele tijd bezig maar vlotten wil het niet, en dan willen we niet eens in een populair gebied wonen. Kopen is momenteel geen optie aangezien we allebei nog geen vaste baan hebben.
Maar dit huurkrot is om te huilen en we willen hier echt weg. Geen privacy hier, geen opberg mogelijkheden, wat we ook doen, veel te klein, onafgewerkt, het washok (badkamer kan je het niet noemen) is zo ongeveer middeleeuws en de huur gigantisch hoog. We hebben wel eens aan kraken zitten te denken, maar er is hier gewoon niks. En alle anti-kraak woningen zijn 3 maanden terug leeggehaald en worden nu gesloopt.
4 gemeentes in deze regio hebben geeneens huizen te huur, en bij de overige 5 zijn het gemiddeld 4 huizen per maand die vrijkomen.

En ik liep eerst stage in Amsterdam bij een industrie terrein waar complete kantoorgebouwen al jaren leeg staan, maar er wel nieuwe uit de grond worden gestampt, onbegrijpelijk.
Ik snap de overstap naar kraken dus enigszins wel, als zou ik het zelf niet doen.

[Dit bericht is gewijzigd door Mottighaerd op 08-10-2009 1:59]


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 08-10-2009 10:41 by Judge M. Profiel van Judge M.http://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 8 oktober 2009 1:01 schreef XXL het volgende:
Vraagje aan de mensen die kraken geen probleem vinden:

Mijn vriendin woont onderhand een driekwart jaar hier bij mij en haar huisje wat ze nog heeft aangehouden en waarvoor ze nog netjes huur betaalt staat als gevolg daarvan nogal leeg.

Jullie vinden het dus prima als een stel werkschuwe hippies daar hun intrek gaan nemen?

Ik knuppel ze er namelijk op dag 1 al net zo vrolijk weer uit. Desnoods met hulp van wat vriendjes.
Ik gok dat ze eerder de woonstichting en de gemeente op haar dak krijgt als dat het geval is. De woonstichting zal niet blij zijn dat ze het zo ver heeft laten komen indien het het type krakers betreft wat direct vanaf dag 1 de boel gaat verbouwen. En staat het huis ook echt leeg of heeft ze haar meubels nog erin staan? Volgens mij maakt dat ook wel een aardig verschil.

disclaimer: het is overigens niet dat ik kraken geen probleem vind en bovenstaande zal ik ook niet als prima bestempelen en al helemaal niet als het binnen het jaar gebeurt. Enige nuance is wel op zijn plaats maar ik kan het me indenken dat die snel vervlieft zodra het wat dichterbij je eigen bed komt..



Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 08-10-2009 11:19 by Ingrimd Profiel van Ingrimdhttp://www.metal-exposure.com

quote:
'God schiep de aarde niet'



Amsterdam - De openingszin van de Bijbel, waarin staat dat God de hemel en aarde schiep, zou jarenlang verkeerd vertaald zijn. 'God schiep niet, hij scheidde', beweert hoogleraar Ellen van Wolde.


Het traditionele beeld van God als schepper van hemel en aarde klopt niet, stelt Van Wolde donderdag in dagblad Trouw. Vrijdag promoveert de oudtestamentica aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het onderwerp.

De hoogleraar baseert haar stelling op een nieuwe interpretatie van de Hebreeuwse tekst van het bijbelboek Genesis. Daar staat niet, zegt ze stellig, dat God uit het niets hemel en aarde maakte, maar dat hij die scheidde.

Hemel en aarde bestonden al
Van Wolde analyseerde de Hebreeuwse grondtekst van Genesis niet alleen taalkundig, 'maar plaatste het fragment ook in de context van de rest van de bijbel en andere scheppingsverhalen uit Mesopotamië'. Haar conclusie: Het Hebreeuwse werkwoord 'bara' betekent niet scheppen, maar 'ruimtelijk scheiden'.

Dit impliceert volgens de hoogleraar dat hemel en aarde er al waren voordat God ze uit elkaar haalde. God scheidde de reeds bestaande hemel van de aarde, het land van de zee, de zeemonsters van de vogels en het gekrioel op de grond, stelt Van Wolde in Trouw.

Controversieel
Van Wolde gaat in tegen ’alle vertalingen, commentaren en studies’ die het tegendeel beweren. Ook álle Nederlandse bijbelvertalingen waarin God als Schepper wordt genoemd, zitten er volgens haar naast.

Tijdens haar onderzoek heeft Van Wolde zich afgevraagd waarom zij de eerste zou zijn die na vele eeuwen tekstuitleg 'de waarheid boven tafel krijgt'. Haar eigen antwoord: 'Ik kan dat omdat er voor mij als onderzoeker nu zoveel middelen voorhanden zijn. Lexica, analysemethoden en niet te vergeten: nieuwe uitgaven van Mesopotamische teksten. De oudere waren nog bestempeld door de bijbelse opvattingen van de wetenschappers.'

Ontwrichting scheppingsverhaal
Volgens de Radboud Universiteit is de nieuwe interpretatie ’niets minder dan een ontwrichting van het scheppingsverhaal zoals we dat kennen’. De hoogleraar realiseert zich dat haar bevindingen, die binnenkort in een toonaangevend wetenschappelijk tijdschrift worden gepubliceerd, voor traditionele gelovigen hard aan kunnen komen.

Dat Andries Knevel begin dit jaar mikpunt werd van kritiek toen hij de letterlijke uitleg van Genesis afwees, doet Van Wolde lachend af. 'Arme Knevel. Al die strijd is voor niets geweest, want God ís helemaal niet de Schepper van hemel en aarde.'




Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen