IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Stanley Kubrick Volgende pagina
flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 04-10-2009 16:18 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

Kubrick staat bekend als een van de meest vernieuwende en meest invloedrijke filmregisseurs aller tijden. De 12 speelfilms die hij in een periode van bijna 45 jaar maakte, kenmerken zich door een zeer pessimistische wereldvisie.

In al zijn films staat een hoofdpersoon centraal. Deze persoon komt vaak met iets of iemand in aanraking en wordt daardoor aan het twijfelen gebracht. Hierdoor komt de persoon lijnrecht tegenover de mensenmassa te staan. De persoon moet dan kiezen tussen goed en kwaad, waarna hij het verkeerde kiest. Deze karakterontwikkeling noemde Kubrick de ontmenselijking van het individu. Ook zijn de thema's in al zijn films hetzelfde: de negatieve kant van de menselijke natuur. Thema's als wraak, hebzucht, lust, zinloosheid, krankzinnigheid en geweld komen veelvuldig voor.

Technisch gezien worden de films van Kubrick stuk voor stuk wonderbaarlijk genoemd: de fotografie, de vaak langzame, statige camerabewegingen en ongewone standpunten. Decors zijn altijd goed uitgedacht, alsmede de muziek, de geluidseffecten en de montage. In zijn films experimenteerde Kubrick met de meest vernieuwende speciale effecten. Kubricks experimenten die hij met de filmtechniek in al zijn films deed, zijn sindsdien door talloze andere filmregisseurs toegepast. Zijn invloed op de filmtechniek is groot.

# Fear and Desire (1953)
# Killer's Kiss (1955)
# The Killing (1956)
# Paths of Glory (1957)
# Spartacus (1960)
# Lolita (1962)
# Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1963)
# 2001: A Space Odyssey (1968)
# A Clockwork Orange (1971)
# Barry Lyndon (1975)
# The Shining (1980)
# Full Metal Jacket (1987)
# Eyes Wide Shut (1999)


Als ik het rijtje films van hem zo bekijk lijkt het wel of hij elk genre een keer onder handen heeft willen nemen. Oorlog in Full Metal jacket, science fiction in A Space Odyssey, horror in The Shining, (zwarte) humor in Dr. Strange Love, romantiek in Lolita, spektakel in Spartacus.

A Clockwork Orange is mijn favoriete film ooit!!!
En 2001: A Space Odyssey is uiteraard ook een waar meesterwerk. Eigenlijk zijn ze allemaal erg goed, alleen zijn werk uit de jaren 50 ben ik niet bekend mee. En Lolita heb ik ook nog niet gezien, wel de remake uit 1997.





Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


DrDoom
Usericon van DrDoom
Posted 04-10-2009 16:21 by DrDoom Wijzig reactieProfiel van DrDoomQuote dit berichthttp://www.myspace.com/drdoomgrind

Briljante regisseur, al zijn werk is geniaal!
Zeker 1 van mijn favoriete regisseurs ooit!


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 04-10-2009 16:31 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

A Clockwork Orange... De eerste keer dat ik die zag, jaren en jaren geleden. Wát een indruk maakte die film op mij. En nog steeds...

En the shining. Ongelofelijk dat stephen king het niets vind/vond. Groot schrijver, maar wat kan die man een sukkel zijn.


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 04-10-2009 17:30 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Ook mijn favoriete regisseur. Geniaal om in zoveel verschillende genres een van de beste films ooit te kunnen maken.



madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 04-10-2009 19:46 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Schitterend hoe hij erin slaagde om een heel eigen atmosfeer te creëren met muziek, passende decors en soms gewoon met de blikken van de acteurs.

Dr Strangelove is één van mijn favorieten: die one liners en dialogen zijn moordend (verschrikkelijk cynisch, maar o zo grappig) : Stop fighting! This is the war room!
The Shining: weken niet meer alleen in een badkamer gedurfd
A Clockwork Orange: boosaardige humor op z'n best (Ludwig Van, whehehe)

Een paar jaar terug was er trouwens een tentoonstelling in het Caermersklooster van Gent, met authentieke stukken en replica's van de decors, briljant! Kubrick was een genie


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 04-10-2009 21:03 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

snap wel niet waarom A Clockwork Orange zo hoog aangeschreven staat

Funny Games U.S. lag me meer


signature


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 04-10-2009 23:46 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Als je moet kiezen, echt moet kiezen, is hij waarschijnlijk de beste. Wie anders?

Eyes wide shut is zoooooo verslavend, argh de ongrijpbaarheid van de hogere macht of zelfs je eigen vrouw, het volstrekt niet kunnen controleren van alles om je heen, het feit dat alles langs jou heengaat... fantastisch!!


Dear dirty delightful old drunken old days


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 04-10-2009 23:58 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Hej Madeline

Eyes wide shut was imo duidelijk niet af...

Voor mij zijn The shining en A clockwork orange zijn meesterwerken.

Dr Strangelove moet ik nog altijd zien

Grappig dat hij de term lolita in het leven geroepen heeft zeg maar.

Verder vind ik Spartacus ook erg sterk, vooral de wijze les in die slavenroeiboot die ong zo ging: 'I see hate in your eyes.' 'Hate is good, it keeps a man alive'


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 05-10-2009 0:34 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 4 oktober 2009 23:58 schreef Mutilator het volgende:
Grappig dat hij de term lolita in het leven geroepen heeft zeg maar.



heeft ie niet, film is gebaseerd op het gelijknamige boek


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


Cainam Ladicius
Usericon van Cainam Ladicius
Posted 05-10-2009 0:51 by Cainam Ladicius Wijzig reactieProfiel van Cainam LadiciusQuote dit bericht

Yup, van Nabokov inderdaad. Wat een prachtig boek is dat, qua taalgebruik absoluut prachtig en uniek. En ook qua controverse...



flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 05-10-2009 0:58 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 5 oktober 2009 0:51 schreef Cainam Ladicius het volgende:
Yup, van Nabokov inderdaad. Wat een prachtig boek is dat, qua taalgebruik absoluut prachtig en uniek. En ook qua controverse...


ja het is dermate treffend neergepend dat je jezelf al lezende af en toe betrapt op het krijgen van een soort sympathie voor die ouwe snoeperd


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


DrDoom
Usericon van DrDoom
Posted 05-10-2009 11:44 by DrDoom Wijzig reactieProfiel van DrDoomQuote dit berichthttp://www.myspace.com/drdoomgrind

Moeilijk om een favoriet aan te wijzen trouwens maar Eyes Wide Shut en A Clockwork Orange maken de grootste kans hier.


Sater
Usericon van Sater
Posted 05-10-2009 12:53 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 4 oktober 2009 23:58 schreef Mutilator het volgende:
Verder vind ik Spartacus ook erg sterk, vooral de wijze les in die slavenroeiboot die ong zo ging: 'I see hate in your eyes.' 'Hate is good, it keeps a man alive'


Dat is Ben Hur...


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 05-10-2009 13:40 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehehe maar beide erg gaaf natuurlijk, ik ben echt verlieft op dat oude filmbeeld met dat korrelige, het lijkt alsof dat veel meer diepte heeft ofzo.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 05-10-2009 17:13 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Hehe I stand corrected door de feitjeskenners

...blijkbaar Spartacus nog nooit gezien dan


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 19-07-2012 6:34 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

http://www.eyefilm.nl/kubrick

Nu een uitgebeide tentoonstelling over Kubricks werk in Amsterdams filmmuseum, binnenkort maar eens even heen


... hoe de hazen lopen ...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 19-07-2012 7:36 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Is al een tijdje ja. Prachtig gebouw.

En ik heb eindelijk 2001: A Space Odyssey op het grote scherm gezien .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 19-07-2012 7:51 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 19 juli 2012 7:36 schreef M. het volgende:
Is al een tijdje ja. Prachtig gebouw.

En ik heb eindelijk 2001: A Space Odyssey op het grote scherm gezien .


dat lijkt me ook wel wat ja

ook veel rekwisieten uit A clockwork orange te zien daar?


... hoe de hazen lopen ...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 19-07-2012 8:12 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Weet ik niet, ik kwam voor de film en de expositie was gesloten. Maar ik heb begrepen dat er aardig wat rekwisieten liggen ja.

Kan je echt aanraden om een Kubrick film daar te kijken, prachtige zaal en heerlijk groot scherm.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 19-07-2012 10:43 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Enorm fan van A Clockwork Orange, maar wat ik niet snap is dat er vrij veel mensen zijn die hem 'of' niet begrijpen, 'of' niets aan vinden.

2001 vind ik ook zeer aangenaam wegkijken behalve tegen het einde. Ik zie liever de onderhuidse spanning van de eerste, pakweg, driekwart.

Enorm vermaakt met Dr. Strangelove.

The Shining blijf ik goed vinden, hoewel de gigantische onderhuidse spanning eigenlijk volgens mij voor 80 procent te danken is aan de soundtrack.

Bizar dat de man zo vaak voorkomt in de top 250 van imdb. Maar wel volledig terecht!



spectre
Usericon van spectre
Posted 19-07-2012 10:48 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Vergeet vooral niet zijn latere werken zoals Eyes Wide Shut en het door Spielberg afgemaakte (en ik vind hem tof) A.I.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 19-07-2012 11:12 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 19 juli 2012 10:43 schreef Dirge for november het volgende:
Enorm fan van A Clockwork Orange, maar wat ik niet snap is dat er vrij veel mensen zijn die hem 'of' niet begrijpen, 'of' niets aan vinden.



Hoe kun je nu A Clockwork Orange niet begrijpen? Lineair verhaal. Veel symboliek, dat wel. Maar toch.

[Dit bericht is gewijzigd door Count Usher op 19-07-2012 11:13]


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


spectre
Usericon van spectre
Posted 19-07-2012 11:19 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 19 juli 2012 7:36 schreef M. het volgende:
Is al een tijdje ja. Prachtig gebouw.

En ik heb eindelijk 2001: A Space Odyssey op het grote scherm gezien .


Ik heb jaren terug in Enschede 2001 op een groot scherm gezien. Het was een retroavond, hebben ze een tijdje gedaan, oude films in origineel formaat laten zien. Ik heb 2001 dus gezien vanaf het orginele formaat en projector. Heel erg gaaf al moet ik zeggen dat de muziek soms vals klonk en dat kwam waarschijnlijk doordat er schommelingen waren in de afspeelsnelheid van de tape, erg nostalgisch natuurlijk.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 19-07-2012 16:59 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

quote:
Op 19 juli 2012 11:12 schreef Count Usher het volgende:
Hoe kun je nu A Clockwork Orange niet begrijpen? Lineair verhaal. Veel symboliek, dat wel. Maar toch.


Laat ik het zo verwoorden: anders zien dan mij waardoor hij niet gewaardeerd wordt.



faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 19-07-2012 17:40 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

Sommige mensen trekken het geweld niet denk ik. Beetje kortzichtig natuurlijk want er zitten wel wat diepere lagen in het verhaal.


... hoe de hazen lopen ...


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 19-07-2012 18:59 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik zie er een moreel vraagstuk in, waarbij de andere kijkers mij over het algemeen nogal boos en verschrikt aan kijken. Maarja misschien ben ik ook raar? Maar dat is in ieder geval één van de redenen waarom ik hem zo vet vind.



Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen