IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Auteur:
Topic : "Aan te raden boeken" topic Vorige pagina
Donar
Je maintiendrai
Usericon van Donar
Posted 06-02-2010 12:19 by Donar Wijzig reactieProfiel van DonarQuote dit bericht

The Painted Man, het eerste deel van de "Demon Trilogy".



quote:
By day mankind tends to their fields, loves their families and gathers to drink beer and cheer the jongleurs performances. Come nightfall, however, and they must deed the earth over to the corelings, the elemental demons that crawl out of the earth and shadows. Wood, fire, air and water -- they are invulnerable, unstoppable and viciously, poisonously hungry. Wards carved onto doors and windows and walls can provide protection against the demons but they are complex, fragile things and the smallest disruption of precise lines can weaken them fatally. Then the corelings get in and people die.

The Wards keep the demons out but, as eleven-year-old Arlen realises when his mother is attacked by demons, they also serve to keep people in, and fear can be just as poisonous as a demon's claws. Grieving and furious he flees Tibbet's Brook, determined to become a Messenger -- one of the few who travel between settlements -- and find a way to fight back against the demons. The Wards also failed to protect two other children. A negligent Warder let the wards on an inn fall into disrepair and the infant Rojer was brutally orphaned in fire and blood. In Cutter's Hollow fifteen-year-old Leesha fears her cruel, wayward mother and the disapproval of her insular, judgemental community more than the demons that hunt the night. A drunken jongular and an ancient, sharp tongued herb woman offer Rojer and Leesha the protection that Wards could not, but Arlen must find his own way in the world -- he'll accept no less.

The Painted Man (Warded Man in the US) is an assured and promising first novel from author Peter V. Brett. The world he has created is vivid and intriguing -- in particular the idea of the isolation that exists in a society where travel is limited by the need to find Warded shelter by nightfall, an isolation that effects both the rural and the larger cities. The corelings are a believable threat, made all the more terrifying by their insensate rage and hunger. Although their victims might understandably damn the creatures as evil, as demons, the ones we have met so far seem to lack the intellectual capacity to be evil. They are mindless forces of nature -- literally -- and their hunger cannot be bargained with or distracted or reasoned with.

Arlen, Leesa and Rojer are all engaging characters that we, as readers, see grow from children to youths and adults, accompanying them during some of the most traumatic and influential periods of their lives. We cheer when Leesha defies those who would try and tell her who to be and we see disaster coming before the characters and can only watch sickly as they march into it. I cared about the characters -- minor as well as major -- and hope to see more of them in the second book in the series. Which I will definitely be reading.

That said -- despite my general approval of the book there were elements that I thought let it down. Every author is going to have influences that affect their writing, but in a few places the novel seemed as if it was following a fantasy template: young boy on a quest, crabby old wise woman/healer, artistically gifted youth rejected by his guild. To a large degree this wasn't a problem -- Brett's writing is confident enough to make the archetypes work for him -- but in a few places it jarred. Leesha's character arc seemed a little stilted in places, for example, and in a few places utilises too-familiar themes for the treatment of women in fantasy. The most off-putting element, however, was the decision to base the main human antagonists of the narrative on negative stereotypes of radical Islam. I have hopes that Krasia will redeem itself in the ensuing books -- humanity uniting against the demons seems inevitable -- but was still a false note in an otherwise well-written novel.

Despite those few issues The Painted Man by Peter V. Brett is definitely worth a read and looks set to form the cornerstone of an epic fantasy series. I have already started to form my theories about the nature of the corelings and the evolution of the threat they present to humanity. I look forward to finding out if I am right.


Questo misero modo tegnon l'anime triste di coloro che visser sanza 'nfamia e sanza lodo.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 06-02-2010 12:20 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Mag ik jou wat vragen?


Donar
Je maintiendrai
Usericon van Donar
Posted 06-02-2010 12:20 by Donar Wijzig reactieProfiel van DonarQuote dit bericht

Vooruit dan maar.


Questo misero modo tegnon l'anime triste di coloro che visser sanza 'nfamia e sanza lodo.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 06-02-2010 12:22 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Oke.

Wat vond je ervan?


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 06-02-2010 12:23 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 6 februari 2010 12:20 schreef Schaep het volgende:
Mag ik jou wat vragen?


quote:
Op 6 februari 2010 12:20 schreef Donar het volgende:
Vooruit dan maar.


quote:
Op 6 februari 2010 12:22 schreef Schaep het volgende:
Oke.


:')


Donar
Je maintiendrai
Usericon van Donar
Posted 06-02-2010 12:25 by Donar Wijzig reactieProfiel van DonarQuote dit bericht

Ik was aangenaam verrast. Ik verwachtte een dertien in een dozijn verhaal, maar het is zeer goed geschreven, goed opgebouwd en boeiend van begin tot eind.

quote:
Op 6 februari 2010 12:23 schreef nuclearwarfare het volgende:
:')


Ik wist wel waar die op doelde hoor. In die recensie die ik er bij heb geplaatst staat het al aardig beschreven.

Nu is het alleen wachten op het volgende deel: The Desert Spear.

[Dit bericht is gewijzigd door Donar op 06-02-2010 12:32]


Questo misero modo tegnon l'anime triste di coloro che visser sanza 'nfamia e sanza lodo.


flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 08-06-2011 1:44 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

ik heb deze week verslonden:



echt een enorme aanrader

zojuist besteld:

The Ice Man: Confessions of a Mafia Contract Killer - Philip Carlo

Maling - Maxim Hartman

Inside Out: A Personal History of Pink Floyd - Nick Mason

A Life In Metal - Dave Mustaine




[Dit bericht is gewijzigd door flebbie op 08-06-2011 1:44]


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 08-06-2011 1:45 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Ice T had daar zijn naam van.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 08-06-2011 1:46 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

World War Z.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-11-2012 22:06 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
‘De donkere kamer van Damokles’ centraal tijdens Nederland Leest 2012


De donkere kamer van Damokles, de beroemde en tevens verfilmde verzetsroman van Willem Frederik Hermans uit 1958, staat dit jaar centraal tijdens de zevende editie van Nederland Leest. Dat is op de site van CPNB bekend gemaakt.
Gijs Schunselaar, adjunct-directeur van het CPNB, laat per telefoon weten waarom de keuze op De donker kamer van Damokles is gevallen:

,,De donker kamer is onmiskenbaar een van de grote klassiekers uit de Nederlandse literatuur. Daar is het bij Nederland Leest om te doen: om te laten zien wat voor een pareltjes de Nederlandse literatuur bezit. Daarbij is het ook een boek dat ergens over gaat. Zoals goed en fout tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Ik denk dat het interessante stof is voor mensen om over door te praten. Een bijkomend voordeel van dit boek: Hermans heeft dit verhaal zo ontzettend spannend uitgeschreven. De donkere kamer is een geweldige thriller. Alles bij elkaar goede argumenten om voor dit boek te kiezen.”

De roman, in 2007 nog uitgeroepen tot een van de beste Nederlandstalige boeken aller tijden, zal tussen 1 en 30 november door openbare bibliotheken gratis aan hun leden worden verstrekt. Voor de liefhebbers zal er in diezelfde periode in boekhandels een gebonden editie beschikbaar zijn. Deze gaat 10 euro kosten.

In een twitterbericht laat Jurgen Snoeren, directielid bij Meulenhoff Boekerij, weten niet geheel enthousiast te zijn over de keuze van de CPNB:

“De donkere kamer van Damocles centraal bij Nederland Leest… Waarom in godsnaam? Waarom geen moderne schrijver, om jonge lezers te winnen?”

Meulenhoff Boekerij laat weten dat de heer Snoeren wegens een vergadering voor verder commentaar vooralsnog niet bereikbaar is.

Willem Frederik Hermans (1921-1995) groeide op in Amsterdam, studeerde fysische geografie en werd lector aan de Universiteit van Groningen. Daar vertrok hij in 1973 na interne problemen. Hij was redacteur van de tijdschriften Criterium en Podium en weigerde in 1957 de Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet 1942—1945 en in 1971 de P.C. Hooftprijs voor zijn gehele oeuvre. Hermans heeft zich nadien in Parijs en Brussel gevestigd. Romans als de donkere kamer van Damokles, Nooit meer slapen en Ik heb altijd gelijk zijn gaan toebehoren tot de canon van de 20ste-eeuwse Nederlandse literatuur.

De donkere kamer van Damokles werd in 1963 verfilmd door Fons Rademakers als ’Als twee druppels water’. Hoofdpersoon Henri Osewoudt, de Voorschotense sigarenboer die door de mysterieuze Dorbeck in het verzet terecht komt, wordt gespeeld door de acteur Lex Schoorel. De hele film staat op YouTube:


Nederland Leest wordt in 2012 voor de zevende keer georganiseerd. Vorig jaar stond Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert centraal. Daarvoor waren dat De grote zaal van Jacoba van Velde (2010), Oeroeg van Hella S. Haasse (2009), Twee vrouwen van Harry Mulisch (2008), De gelukkige klas van Theo Thijssen (2007) en Dubbelspel van Frank Martinus Arion (2006). Philip Freriks is ambassadeur van Nederland Leest. Nederland Leest is een initiatief van de CPNB, in samenwerking met de VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken).


Niks gedateerd, dit boek, maar verplichte kost voor iedereen die van lezen houdt. Bovendien is het zeer toepasselijk in deze tijd. B.v. voor mensen die dachten op een rechtse premier te stemmen, en nu opgescheept zitten met een grotere nivelleerder dan Joop den Uyl.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 01-11-2012 22:07]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Sonic Titan
Binkelator.. ಠ_ಠ
Usericon van Sonic Titan
Posted 01-11-2012 22:08 by Sonic Titan Wijzig reactieProfiel van Sonic TitanQuote dit berichthttp://forum.zwaremetalen.com/forum_logout.php

Ik heb negen titels van Hermans in de kast staan (en allemaal gelezen), maar met enige schaamte moet ik bekennen dat ik de Donkere Kamer van Damokles nog niet gelezen heb.


Op 26 mei 2011 23:34 schreef Pit Beast het volgende: "Sonic titan kan hier wel steeds de held uithangen maar ook voor hem is er ooit een gevalletje wrong time wrong place."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-11-2012 22:12 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik vind het een prachtig boek. 'Het behouden huis', 'Mandarijnen op zwavelzuur' en 'Onder professoren' waren ook niet verkeerd, trouwens.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Sonic Titan
Binkelator.. ಠ_ಠ
Usericon van Sonic Titan
Posted 01-11-2012 22:22 by Sonic Titan Wijzig reactieProfiel van Sonic TitanQuote dit berichthttp://forum.zwaremetalen.com/forum_logout.php

Ik heb staan:

Een wonderkind of een total loss (verzameling korte verhalen)
Een landingspoging op Newfoundland (een novelle plus korte verhalen)
Nooit meer slapen (roman)
Het sadistische universum (bundel met essays)
Onder professoren (roman)
Filip's sonate (novelle)
Homme's hoest (novelle)
Geyerstein's dynamiek (novelle)
Paranoia (verzameling korte verhalen)


Op 26 mei 2011 23:34 schreef Pit Beast het volgende: "Sonic titan kan hier wel steeds de held uithangen maar ook voor hem is er ooit een gevalletje wrong time wrong place."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-11-2012 22:29 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

'Nooit meer slapen' ben ik aan begonnen in de vakantie, maar heb ik niet afgemaakt omdat het werk weer begon. Ik lees eigenlijk alleen maar als ik vakantie heb. Maar dan wel een boek per dag.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Nix
Usericon van Nix
Posted 01-11-2012 22:45 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Volgende week het Boekenfestijn in Zwolle.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-11-2012 22:55 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 1 november 2012 22:45 schreef Nix het volgende:
Volgende week het Boekenfestijn in Zwolle.
Hé, goed idee wel. Kan ik meteen even bij mijn zusje en schoonzusje langs. Of misschien wil ze wel mee.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Nix
Usericon van Nix
Posted 01-11-2012 23:03 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Ik neem moeders mee. Zo een paar uurtjes zoet


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 25-01-2014 12:42 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Ik heb net This book is full of spiders (Seriously dude, don't touch it) van David Wong uitgelezen. Geweldig boek maar ik ben nu toe aan een boek met iets meer substantie. Het liefst lekker donker.

Omdat House of Leaves waarschijnlijk mijn favoriete boek evah is heb ik nu The fifty year sword opgepakt (Ook van schrijver Mark Z. Danielewski) maar dat boek heeft nog niet echt dezelfde impact.

Heeft iemand misschien nog tips in het straatje (of met dezelfde sfeer) als House of leaves?

[Dit bericht is gewijzigd door XnegativeX op 25-01-2014 12:43]


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen