IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : Kilometerheffing - Voor of tegen? Vorige pagina | Volgende pagina
Dentz
Usericon van Dentz
Posted 22-11-2009 14:28 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 13:35 schreef MR. N het volgende:

En ik vind het een erg grote aanslag op je privacy.

Dus: erg op tegen, onnodig ingewikkeld, en de overgang ernaartoe is ook erg wazig (dubbele kosten en dergelijke).



Mee eens. Een beter systeen zou zijn om de wegenbelasting af te schaffen en dan de brandstof duurder. Komt op het zelfde neer, hoe meer je rijdt des te meer je betaalt. Het loont dan ook een zuinige auto te kopen.
Stuk makkelijker en goedkoper om in te voeren dan Kamiels klote kastje.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-11-2009 14:28 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 november 2009 14:25 schreef XXL het volgende:
En waar is jouw voordeel dan als straks de wegenbelasting, die je nu niet betaalt, wordt vervangen door een kilometerheffing?

Of denk je dat auto's ouder dan 25 jaar geen kilometerheffing hoeven te betalen?
Bovendien werd die 25 jaar regel, ongeacht of er wel of geen kilometerheffing komt, ergens rond 2012 toch al afgeschaft als ik me goed herinner?


Oude auto's worden uitgesloten van kilometerheffing, voornamelijk omdat de apparatuur die ingebouwd moet worden niet ingebouwd schijnt te kunnen worden...


Boeiender


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 14:29 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

In 2012 is dan ELKE auto vrijgesteld van wegenbelasting als deze plannen doorgaan. Dus heb jij dat voordeel niet meer. Al rijd je in een auto uit 1929.

Edit @ Mr N: Is dat zo? Dat wist ik niet. En waarom zou er in een oude auto niet zoiets kunnen worden ingebouwd, Mr N?

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 22-11-2009 14:31]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 22-11-2009 14:30 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 14:28 schreef Dentz het volgende:
Mee eens. Een beter systeen zou zijn om de wegenbelasting af te schaffen en dan de brandstof duurder. Komt op het zelfde neer, hoe meer je rijdt des te meer je betaalt. Het loont dan ook een zuinige auto te kopen.
Stuk makkelijker en goedkoper om in te voeren dan Kamiels klote kastje.


Eens. Maar Kamiel wil ook graag dat mensen in de spits extra betalen t.o.v. mensen die de spits mijden. En dat lukt niet zonder klotekastje.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 22-11-2009 14:32 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 14:29 schreef XXL het volgende:
In 2012 is dan ELKE auto vrijgesteld van wegenbelasting als deze plannen doorgaan. Dus heb jij dat voordeel niet meer. Al rijd je in een auto uit 1929.


Niet om het een of ander, maar per saldo kost mijn auto me na 2012 geen cent meer dan voor 2012. Dus wat dat betreft blijft mijn voordeel gewoon in stand. Alleen in plaats van het 'niet hoeven betalen van wegenbelasting' is het nu 'niet hoeven betalen van kilometerheffing'.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 14:34 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Van het vrijstellen van kilometerheffing voor oude auto's was ik niet op de hoogte.

In dat geval heb je uiteraard gelijk.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 22-11-2009 14:35 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 14:29 schreef XXL het volgende:
In 2012 is dan ELKE auto vrijgesteld van wegenbelasting als deze plannen doorgaan. Dus heb jij dat voordeel niet meer. Al rijd je in een auto uit 1929.

Edit @ Mr N: Is dat zo? Dat wist ik niet. En waarom zou er in een oude auto niet zoiets kunnen worden ingebouwd, Mr N?


Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zelfs in een auto uit de jaren 60 zoals ik heb , maar durven ze het niet aan. Het hele plan van Kamiel is naar eigen zeggen uiteindelijk voor de automobilist gemiddeld genomen niet duurder (hier geloof ik geen zak van, maar dat is wel het officiele verhaaltje). Als je oude auto's ook meeneemt dan moeten die 'ineens' betalen, en wordt het dus voor een groep mensen wel duurder.



XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 14:45 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Wat ik me ook afvraag:

-Hoe pakt dit uit voor mensen die bijvoorbeeld een auto hebben op camperkenteken en hier het hele jaar in rijden? Ik overweeg namelijk de aanschaf van zo'n minicampertje met zo'n hefdak constructie.
Anders kan ik er net zo goed een volwaardige camper bij kopen.

-Komt er een zwaardere heffing naarmate het gewicht van je auto toeneemt of telt enkel de categorie (Personenauto, bestelbus, vrachtwagen, etc)? Anders is het namelijk onzin om nog langer in zo'n klein gebakje te rijden ipv een coole SUV.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-11-2009 14:47 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 november 2009 14:29 schreef XXL het volgende:

Edit @ Mr N: Is dat zo? Dat wist ik niet. En waarom zou er in een oude auto niet zoiets kunnen worden ingebouwd, Mr N?


Ja, dat is zo. Geen idee waarom het niet zou kunnen, maar ik heb gelezen dat het technisch niet zomaar mogelijk is. Nogmaals, ik zie niet in waarom niet, maar dat is wat ik gelezen heb.


Boeiender


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 14:51 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 14:47 schreef MR. N het volgende:
Ja, dat is zo. Geen idee waarom het niet zou kunnen, maar ik heb gelezen dat het technisch niet zomaar mogelijk is. Nogmaals, ik zie niet in waarom niet, maar dat is wat ik gelezen heb.


Ik zie dus ook niet in waarom dat niet zou kunnen. Volgens mij werkte het systeem met GPS en als het goed is werkt dat ook wel in oude auto's.
Als dat niet zo is wil ik geen oldtimer want dan werkt mijn tomtom opeens niet meer.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-11-2009 14:54 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 november 2009 14:51 schreef XXL het volgende:
Ik zie dus ook niet in waarom dat niet zou kunnen. Volgens mij werkte het systeem met GPS en als het goed is werkt dat ook wel in oude auto's.
Als dat niet zo is wil ik geen oldtimer want dan werkt mijn tomtom opeens niet meer.


Kan me herinneren dat het iets electrisch was dat niet goed zou gaan in oude auto's.

Oh, hoe zit dat eigenlijk? Het kastje moet ook stroom hebben, trekt het geen accu leeg als je een auto lang laat staan? En dan? Ben je dan in overtreding? Blijft het kastje altijd aan? Of springt het aan zodra je je verplaatst? Nog veel te weinig info eigenlijk.


Boeiender


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 22-11-2009 15:02 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 14:54 schreef MR. N het volgende:
Kan me herinneren dat het iets electrisch was dat niet goed zou gaan in oude auto's.

Oh, hoe zit dat eigenlijk? Het kastje moet ook stroom hebben, trekt het geen accu leeg als je een auto lang laat staan? En dan? Ben je dan in overtreding? Blijft het kastje altijd aan? Of springt het aan zodra je je verplaatst? Nog veel te weinig info eigenlijk.

Het zou mijn inziens aan moeten springen als de motor gestart wordt cq. gaat rijden.
Zal anders leuk worden als je de auto achter op een autoambulance vervoerd of als ie afgesleept wordt als je fout geparkeerd staat.


En hoe wil men het gaan oplossen voor de buitenlandse automobilist die hier rond komt karren?
Lijkt me wel zo eerlijk dat die ook gewoon betalen voor het gebruik van de wegen hier.


 


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 15:13 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 15:02 schreef Forever After het volgende:
En hoe wil men het gaan oplossen voor de buitenlandse automobilist die hier rond komt karren?
Lijkt me wel zo eerlijk dat die ook gewoon betalen voor het gebruik van de wegen hier.


Daar is al een systeem voor wat best voor alle weggebruikers kan worden ingevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toll_Collect
http://www.toll-collect.de/

Eigenlijk kan dit systeem volgens mij heel die kilometerheffing wel vervangen.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 22-11-2009 15:25 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Ok... de tendens hier is duidelijk:
Vrijwel iedereen verwacht dat dit systeem technisch enorm veel rompslomp met zich mee neemt en het vertrouwen in de werking ervan is laag.

Maar even uitgaand van dat alles technisch straks gewoon werkt, wat verwachten jullie dan qua afname van files?

Misschien even een gewetensvraag: hoeveel extra zou autorijden voor jullie moeten kosten om de bolide ook daadwerkelijk minder te gaan gebruiken?

En zou je bijv. de spits gaan mijden als je daar een paar tientjes per maand mee kan besparen? En hoe leg je een klant uit dat je liever om 10.00 afspreekt omdat dat je een paar euro scheelt

Ik heb erg weinig vertrouwen in dat dit allemaal goed gaat komen. Volgens mij zitten we straks met een peperduur systeem en weinig tot geen resultaat. De staatskas gaat het ook niet spekken, want de heffingen worden lager als er meer gereden wordt en hoger als er minder gereden wordt, zodat de totale inkomsten door dit systeem niet hoger zijn dan nu door belastingen e.d., aldus Kamiel.



XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 15:34 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 15:25 schreef Valorian het volgende:
Ok... de tendens hier is duidelijk:
Vrijwel iedereen verwacht dat dit systeem technisch enorm veel rompslomp met zich mee neemt en het vertrouwen in de werking ervan is laag.

Maar even uitgaand van dat alles technisch straks gewoon werkt, wat verwachten jullie dan qua afname van files?


Aangezien mensen daar niet voor hun plezier staan vermoed ik dat het gaat tegenvallen. Wellicht iets voordeel omdat mensen mogelijk sneller zullen gaan carpoolen.

quote:

Misschien even een gewetensvraag: hoeveel extra zou autorijden voor jullie moeten kosten om de bolide ook daadwerkelijk minder te gaan gebruiken?



Net als bij het roken slikken we het duurder worden waarschijnlijk gewoon allemaal.
Ik wel iig.

quote:
En zou je bijv. de spits gaan mijden als je daar een paar tientjes per maand mee kan besparen? En hoe leg je een klant uit dat je liever om 10.00 afspreekt omdat dat je een paar euro scheelt



Het gros van de mensen heeft waarschijnlijk al weinig keus als het bijvoorbeeld over woon - werk verkeer gaat. In dit geval is het bij mij een pluspunt dat ik in ploegendienst werk. Boodschappen kan ik wel een uurtje verschuiven zodat ik niet in de spits zit.

quote:

Ik heb erg weinig vertrouwen in dat dit allemaal goed gaat komen. Volgens mij zitten we straks met een peperduur systeem en weinig tot geen resultaat. De staatskas gaat het ook niet spekken, want de heffingen worden lager als er meer gereden wordt en hoger als er minder gereden wordt, zodat de totale inkomsten door dit systeem niet hoger zijn dan nu door belastingen e.d., aldus Kamiel.




En dat de inkomsten vooral ook niet lager zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 22-11-2009 15:34]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 22-11-2009 15:38 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 15:13 schreef XXL het volgende:
Daar is al een systeem voor wat best voor alle weggebruikers kan worden ingevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toll_Collect
http://www.toll-collect.de/

Eigenlijk kan dit systeem volgens mij heel die kilometerheffing wel vervangen.

Volgens mij is dat vergelijkbaar met dit:
http://www.eflow.ie/
http://en.wikipedia.org/wiki/EFlow

En dat zou inderdaad de km heffing goed kunnen vervangen. In de spits gewoon de tol ietsje hoger en klaar.

[Dit bericht is gewijzigd door Forever After op 22-11-2009 15:40]


 


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 15:41 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 15:38 schreef Forever After het volgende:
Volgens mij is dat vergelijkbaar met dit:
http://www.eflow.ie/

En dat zou inderdaad de km heffing goed kunnen vervangen. In de spits gewoon de tol ietsje hoger en klaar.


Beetje jammer dat uit dit soort zaken ook weer blijkt dat 'één europa' een beetje faalt.

Diverse landen hebben op dit gebied al weer een eigen systeem wat het allemaal erg ondoorzichtig maakt.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 22-11-2009 15:45 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 15:41 schreef XXL het volgende:
Beetje jammer dat uit dit soort zaken ook weer blijkt dat 'één europa' een beetje faalt.

Diverse landen hebben op dit gebied al weer een eigen systeem wat het allemaal erg ondoorzichtig maakt.



Precies, en hier in Nederland zijn ze dan ook de beroertste niet om er nog iets nieuws bij te gaan verzinnen.

Btw ik heb niet in detail naar die Duitse meuk gekeken, maar met het Ierse systeem hoef je niet noodzakelijkerwijs een kastje. Je kunt bij tankstations en/of winkels door het hele land betalen. Zelfs vooraf is mogelijk.


 


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 15:47 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Dat is bij het Duitse systeem, nu alleen voor vrachtverkeer, ook zo.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 22-11-2009 16:11 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Ik vermoed dat de praktijk na de invoering heel anders blijkt te zijn dan de theorie.

1) Mensen gaan niet minder rijden; als autorijden 12 cent per km kost, waarom zou je dan voor het OV kiezen? Dat kost nog altijd meer per km, tenzij auto's alleen bij hun eigen woning gratis kunnen parkeren (het is natuurlijk gevaarlijk om dit te opperen ).

2) Het voordeel is natuurlijk dat de gebruiker betaalt, maar dat zou ook (zoals geopperd) alleen via brandstofaccijns kunnen: minder rijden of een lager verbruik is dan ook goedkoper. Het probleem is dan alleen wel dat de brandstofprijs wel heel erg scheef gaat lopen met de omringende landen. (En er dus accijnsverliezen zullen zijn in de grensstreken).

3) Totale lasten zullen waarschijnlijk zwaarder worden, omdat de provincies inkomstenverlies zullen willen compenseren met nieuwe/hogere andere belastingen. Als dat het geval is, betaalt de niet-automobilist de rekening van het deel dat goedkoper uit zal zijn. Of je moet overal betalen voor het parkeren; dan is iedere autobezitter gewoon de klos. Dan is het dilemma wat goedkoper is: rijden of stilstaan?

4) De techniek zal wel weer een nachtmerrie worden waarbij fouten niet bewezen kunnen worden en de privacy weer verder verdwijnt. Het demagogische 'wie niets te verbergen heeft..' is natuurlijk waardeloos. In de DDR gold dat ook. Een democratie zal uiteindelijk ten ondergaan aan controledrang.

5) Een grappig gevolg is natuurlijk dat er dan ineens iemand een programma schrijft waarmee iedere snelheidsovertreding direct wordt beboet.
Het voordeel hiervan is natuurlijk dat de politie dan meer tijd heeft om misdaad te bestrijden ipv het verkeer te controleren. Dat moet toch een paar manjaar opleveren die anders inzetbaar is.
De volgende stap is natuurlijk dat betaald parkeren ook aan dit systeem gekoppeld kan worden; hiermee zal men minder haast hebben, omdat dat juist minder boets zal opleveren.

6) Het is eigenlijk ook nooit goed... Het principe dat de gebruiker betaalt is prima, maar er zijn nogal wat consequenties en (waarschijnlijk) valse verwachtingen. We zullen zien.... maar ik vermoed dat de lasten gewoon anders verdeeld worden en dat de verkeerstromen zullen veranderen door brandstofschaarste (en dus prijzen) ipv de kilometerheffing.



Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 22-11-2009 16:16 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Ja, maar als ze zo'n kastje willen gebruiken om te beboeten dan kunnen ze dat kastje natuurlijk ook inzetten om de snelheid te begrenzen op de maximum snelheid van desbetreffende weg. Alleen komt er dan geen geld meer binnen van de boetes.


 


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 22-11-2009 16:34 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Wat gaat het inbouwen eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen?
Laten we aannemen dat het inbouwen van dat ding 250,- kost, inclusief materiaal, manuren etc.
Uitgaande van 5 miljoen auto's is dat 1.250.000.000,-.
Geen kerstpakket voor Eurlings dit jaar?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 22-11-2009 16:35 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2009 16:16 schreef Forever After het volgende:
Ja, maar als ze zo'n kastje willen gebruiken om te beboeten dan kunnen ze dat kastje natuurlijk ook inzetten om de snelheid te begrenzen op de maximum snelheid van desbetreffende weg. Alleen komt er dan geen geld meer binnen van de boetes.

Ik gok dat je een optie krijgt om gebruik te maken van automatisch incasso bij het CJIB.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-11-2009 16:37 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 november 2009 16:34 schreef Dentz het volgende:
Wat gaat het inbouwen eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen?
Laten we aannemen dat het inbouwen van dat ding 250,- kost, inclusief materiaal, manuren etc.
Uitgaande van 5 miljoen auto's is dat 1.250.000.000,-.
Geen kerstpakket voor Eurlings dit jaar?


Hehe, juist wel een kerstpakket, van de bedrijven die dat soort dingen inbouwen. Booming business zeg ik je!


Boeiender


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-11-2009 16:37 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Durf je ook een gokje te doen wie dat gaat betalen?


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen