IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Gitaarbouw Vorige pagina | Volgende pagina
MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 19-01-2010 17:34 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 19 januari 2010 16:49 schreef Reptilian het volgende:
RAN bijvoorbeeld ja, of REK (maar die is minder bekend dan RAN). Je kunt ook kijken naar Shamray, die zit in Rusland (maar deze is de laatste jaren wel behoorlijk in prijs gestegen geloof ik).


Ah, die bedoel ik ja, daar had ik over gehoord. Weet iemand wat een beetje de richtprijs is?


Boeiender


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-01-2010 17:49 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 19 januari 2010 16:31 schreef MR. N het volgende:
Hehe, hier zou het een baritone V worden met 1 volumeknop voor 2 humbukers en 1 toggle...


Ik nog minimaler, 1 humbucker en 1 volume control, hehehe.

Die baritone-hals is zo lang (28 5/8" mensuur), dat je zonder problemen bijv lage F# stemming kunt gebruiken. Vettig.

Mijn Schecter heeft een 26,5" mensuur, mijn Iba 7 string een 27" mensuur, en die zijn in A nog kneiterstrak.

Ergo, met een nog langere hals is lage F# goed te doen.


Reptilian
Usericon van Reptilian
Posted 19-01-2010 21:33 by Reptilian Wijzig reactieProfiel van ReptilianQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vuygaert

quote:
Op 19 januari 2010 17:34 schreef MR. N het volgende:
Ah, die bedoel ik ja, daar had ik over gehoord. Weet iemand wat een beetje de richtprijs is?


Ik had een paar jaar geleden een quote gedaan, en toen kwam ik volgens mij ergens tussen de 900-1000 euro terecht. Maar dit was een vrij straight forward gitaar, en wellicht zijn hun prijzen sindsdien ook gestegen.


Lekker dansen!


Jan-Willem
Duister Heerschap
Usericon van Jan-Willem
Posted 20-01-2010 8:20 by Jan-Willem Wijzig reactieProfiel van Jan-WillemQuote dit bericht

De prijzen van RAN zijn wel gestegen hoor. Het is nog steeds wel een stuk goedkoper als in Nederland een Custom laten bouwen.

Volgens mij zitten hun custom gitaren nu rond de 2000 euro.

@Dirge for november: Het is een beetje nutteloos om alleen voor Nederland octrooi aan te vragen. De kans dat je er dan iets aan verdient wordt ook aanzienlijk kleiner. Want bedrijven brengen het dan eerst uit in het buitenland en wachten dan gewoon tot dat jij het octrooi niet meer verlengt.



[Dit bericht is gewijzigd door Jan-Willem op 20-01-2010 8:23]


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-01-2010 8:22 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 20 januari 2010 8:20 schreef Jan-Willem het volgende:
De prijzen van RAN zijn wel gestegen hoor. Het is nog steeds wel een stuk goedkoper als in Nederland een Custom laten bouwen.

Volgens mij zitten hun custom gitaren nu rond de 2000 euro.





Mkay, bedankt voor alle info, denk dat Warmoth toch een stukkie goedkoper is, en zelf knutselen vind ik niet erg.

Zou je een hals die geschroefd hoort te zijn op een of andere manier ook kunnen lijmen?


Boeiender


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 20-01-2010 9:05 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2010 8:20 schreef Jan-Willem het volgende:
De prijzen van RAN zijn wel gestegen hoor. Het is nog steeds wel een stuk goedkoper als in Nederland een Custom laten bouwen.

Volgens mij zitten hun custom gitaren nu rond de 2000 euro.

@Dirge for november: Het is een beetje nutteloos om alleen voor Nederland octrooi aan te vragen. De kans dat je er dan iets aan verdient wordt ook aanzienlijk kleiner. Want bedrijven brengen het dan eerst uit in het buitenland en wachten dan gewoon tot dat jij het octrooi niet meer verlengt.



In zekere zin heb je daar wel gelijk in, het vraagt dan ook om een goed uitgestippelde aanpak. Hoe we dat precies gaan doen moet ik nog uitzoeken, maar er zijn zeker mogelijkheden met alleen een NL octrooi. Ik ken wel iemand die iemand kent die op deze manier zijn idee verkocht had voordat hij het idee eigenlijk uit de doeken had gedaan. Dat is natuurlijk wel erg over the top, en is niet realistisch om te verwachten. Achja, het is toch in de toekomst. Eerst maar het idee registreren en tot in de puntjes uitontwikkelen.



Jelle
Usericon van Jelle
Posted 20-01-2010 9:13 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 19 januari 2010 10:14 schreef Dirge for november het volgende:
Er is overigens een interessant wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de verschillen in klank tussen bolt on, neck through en gelijmd. De uitkomst van het onderzoek was verassend, er was nagenoeg geen verschil, en het verschil dat er was was in het voordeel voor de bolt on. Dit onderzoek is correct uitgevoerd, met zo min mogelijk variabelen, dus wat mij betreft is dit ook zeker de waarheid.
De conclusie van een wetenschappelijk onderzoek kan nooit zijn dat het ene beter is dan het andere. Hooguit anders, en dan gespecificeerd en gekwantificeerd. Verder heel leuk dat er weinig variabelen is gewerkt, ware het niet dat je in de praktijk wel met tientallen variabelen en parameters te maken hebt. Met minder bereik je eerder leuke conclusies, maar dan wel gebaseerd op grove assumpties. Oftewel quasi-wetenschap to-the-max.

NB Ik heb toevallig een aantal wetenschappelijke artikelen gelezen over de Stadivarius violen vs. moderne violen en weet hoe verdomd lastig dit hele klankgebeuren is. Waar muzikanten (evt. geblindoekt) het verschil direct voelen en horen tasten wetenschapper nog steeds in het duister.

quote:
Op 20 januari 2010 8:22 schreef MR. N het volgende:
Zou je een hals die geschroefd hoort te zijn op een of andere manier ook kunnen lijmen?
Het kan allemaal, maar het vereist veel ervaring en dan nog moet je heel goed weten waar je mee bezig bent.
PS Ik deel een houtwerkplaats met twee semi-pro gitaarbouwers. Wat een vak, prachtig.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-01-2010 9:17 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 20 januari 2010 9:13 schreef Jelle het volgende:

PS Ik deel een houtwerkplaats met twee semi-pro gitaarbouwers. Wat een vak, prachtig.


Hehe, hebben die geen zin om een baritone V te bouwen?


Boeiender


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 20-01-2010 9:26 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

@ Jelle, ja daar heb je gelijk in, maar de resultaten zijn over sustain vrij duidelijk. (dit onderzoek heeft zich op maar 1 aspect van de klank gericht) Daarbij: definieer sustain. Je kan zeggen de tijd die een noot aanblijft, maar wat je ook kan zeggen en veel realistischer is: Hoe lang blijft de klank compleet. De minder snel de hoge frequenties afsterven hoe beter. "beter" blijft een kwestie van smaak, maar meningen hierover kunnen haast niet afwijken.

Ik zou zeggen, lees eerst het artikel voordat je er een oordeel over velt. De conclusie is in ieder geval duidelijk, voor de sustain hoef je het niet in de halsverbinding te zoeken. Dit gaat tegen alles in wat iedereen denkt, maar is als je er goed over nadenkt niet ondenkbaar.

Achja, boeiend.. Het is hoe dan ook interessant. Ik heb zowel gelijmde als geschroefde halzen, en het komt er op neer dat ze allebei als een malle sustainen. Dit komt uiteraard mede doordat de geschroefde hals een ontzettend strakke passing heeft.



Jelle
Usericon van Jelle
Posted 20-01-2010 9:45 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, metaal heeft nml. een veel hogere eigenfrequentie en een veel lager dempingscoefficient dan hout. Als je een schroef door een houten muur heen draait, is het dempende effect van hout ook grotendeels verdwenen, vooral wat betreft hoge frequenties.

NB Het is sowieso niet of nauwelijks begrepen waarom hout zo lekker klinkt. Als je elke variabele apart bekijkt wordt het van alle kanten ingehaald door andere materiaalsoorten, maar op de een of andere manier ervaart men de klankkleur in z'n geheel toch als mooi, natuurlijk, etc.

Mr.N. Ik kan het even vragen, maar volgens mij hebben ze hun handen vol aan het bedienen van hun eigen vriendenkring.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 20-01-2010 21:51 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Inderdaad, dat is ook hoe wij het resultaat van dat onderzoek bekeken. Maar ik moet er wel bijzeggen: er was nagenoeg GEEN verschil, maar het minieme verschil dat er was (zowiezo onhoorbaar) was in het voordeel van de geschroefde hals.

Ik kan overigens over de gitaren van mijn afstudeerproject dit wel zeggen: het bamboe dat wij als body materiaal gebruikt hebben heeft een schitterende sprankelende klank met veel eigen volume. Dit word wel geaccentueerd door de holtes die er in zitten. Als element hebben wij 1 enkele seymour duncan Custom Custom gebruikt, dit om een zo breed mogelijke klank te krijgen uit een brug pickup. Deze bevalt ook ontzettend goed, van sprankelend clean tot heftig scheurwerk.



Jelle
Usericon van Jelle
Posted 22-01-2010 10:48 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2010 21:51 schreef Dirge for november het volgende:
Inderdaad, dat is ook hoe wij het resultaat van dat onderzoek bekeken.

Oh, op de vorige pagina leek je de resultaten toch anders te interpreteren.

Een variabele waarop de halsconstructie wel eens een behoorlijk effect op zou kunnen hebben is de snelheid waarmee de trillingen zich door de verbinding verplaatsen. Dat deze factor een sterk effect heeft op klankeigenschappen is nog zo'n "educated guess".


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 22-01-2010 12:25 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Haha, ik ben ook lekker duidelijk af en toe



Dentz
Usericon van Dentz
Posted 13-07-2010 17:58 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Iemand bekend met het bouwen van een aluminium body?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Reptilian
Usericon van Reptilian
Posted 13-07-2010 22:38 by Reptilian Wijzig reactieProfiel van ReptilianQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vuygaert

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136155

Niet mijn project, ook geen aluminium, maar het heeft er mee te maken.


Lekker dansen!


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 13-07-2010 22:58 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Ik wil dan een body uit 1 blok aluminium maken.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 14-07-2010 10:48 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Nooit in verdiept omdat ik stiekem toch nostalgisch blijf wat betreft het uiterlijk van gitaren, maar wat is de invloed op het totaalgeluid?



Dentz
Usericon van Dentz
Posted 14-07-2010 12:58 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Geen idee. Het lijkt me wel handig om de binnenkant met rubber te bekleden om resoneren en galmen tegen te gaan.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 14-07-2010 20:50 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Dat lijkt mij een manier om de toon juist te doden, maar wie weet is dat wel een geniaal idee.



Dentz
Usericon van Dentz
Posted 14-07-2010 21:11 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Tja, de body moet zich niet gaan gedragen als een stemvork. En dan alleen de holtes bekleden waar geen elementen zitten.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


rotor
Usericon van rotor
Posted 14-07-2010 21:23 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

Ik heb geen ervaring met gitaren maar in het geval van drums klinken aluminium ketels veel "houtiger" dan stalen varianten. Makkelijker in bedwang te houden, een zachtere klankkleur en vooral veel droger (minder boventonen) dan staal. In vergelijking met hout klinkt het wel saaier, koeler.
Ik heb het idee dat veel van deze effecten universeel zijn en dus ook voor andere instrumenten gelden.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 15-07-2010 11:50 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Het is iets anders, maar ik heb een electret mic gebouwd om opnames te maken met mijn gitaar. Ik heb als behuizing een roze Hello Kitty kinder beker gebruikt, met zo'n rietje. Het rietje gebruik ik (met koperdraad er in) om de mic te richten. De jack zit ook in de dop. Helaas geen plaatjes as of yet, omdat ik niet thuis ben.

Mijn prototype in een jampot klonk in ieder geval dikke prima, hoewel er wellicht iets te weinig eigen volume is. Ik moest de gain van mn usb audio interface bijna volledig opendraaien, met risico voor oversturing, en het opname volume was nog net iets te laag, maar daar is wel wat voor te regelen.



FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 15-07-2010 19:30 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

haha creatief


Dick Wolkendeck
Bach, Bacher, Bachst
Usericon van Dick Wolkendeck
Posted 20-07-2010 11:37 by Dick Wolkendeck Wijzig reactieProfiel van Dick WolkendeckQuote dit berichthttp://www.seraphique.com

quote:
Op 20 januari 2010 8:22 schreef MR. N het volgende:
(...)
Zou je een hals die geschroefd hoort te zijn op een of andere manier ook kunnen lijmen?


Volgens mij schiet je daar niet zo veel mee op als je de hals er goed strak op hebt zitten en de hals mooi strak in de body past. Een gelijmde hals is niet alleen gelijmd, maar loopt ook door middel van een verbindingspen of "tap" (Eng.: tenon) een eind door in de body, wat een kenmerkend verschil in klank oplevert. Met het lijmen van een schroefconstructie verander je de constructie niet wezenlijk.



Only sick music makes money today - Nietsche.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 20-07-2010 12:29 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

+ is er niks mis met een geschroefde constructie, op de hoekige overgang na. Voor meer details, er staat genoeg over in dit topic .



Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen