IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Gitaarbouw Vorige pagina | Volgende pagina
Dick Wolkendeck
Bach, Bacher, Bachst
Usericon van Dick Wolkendeck
Posted 20-07-2010 13:14 by Dick Wolkendeck Wijzig reactieProfiel van Dick WolkendeckQuote dit berichthttp://www.seraphique.com

Ha inderdaad. Ik hou erg van een geschroefde hals. En als dat blok onderaan je in de weg zit, scallop je toch de laatste 4 frets? Net zoals op de IBZ JEM's.



Only sick music makes money today - Nietsche.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 20-07-2010 13:19 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Dat laatste volg ik dan niet helemaal meer . Ik heb dat ter probeersel gedaan op mijn cheapo ibanez. Wat blijkt, je vingers komen op die hoogte zelfs met een normaal fretboard niet op het fretboard, ivbm de krappe ruimte, met als resultaat dat de frets daar al functioneren als scalloped. In andere woorden is het scallopen van de laatste 4 frets van een 24 fretter naar mijn idee puur esthetisch/gimmick, maar correct me if I'm wrong.



Dick Wolkendeck
Bach, Bacher, Bachst
Usericon van Dick Wolkendeck
Posted 20-07-2010 14:38 by Dick Wolkendeck Wijzig reactieProfiel van Dick WolkendeckQuote dit berichthttp://www.seraphique.com

Ik heb op mijn charvel model 4 frets 19 t/m 22 laten scallopen. Ik kan daar wel bij, maar omdat ik met scalloped frets mijn vingers makkelijker schuin tegen de snaren kan zetten, is opdrukken daar wat makkelijker. Qua klank hoor je niet veel verschil.

Zonder scalloped frets moet ik mijn vingertoppen er wat rechter opzetten, wat daar lastig is bij gebrek aan ruimte, zoals je zegt. En dan vind ik opdrukken lastig.

Mijn Charvel heeft een flink dikke neck/body joint, als je daar om heen moet, heb je niet veel vinger meer over. Dat is bij modernere gitaren vaak beter, met easy-acces neckjoints en zo.

Maar ach, misschien ben ik wel een gitaarkneus. Ik vind de de hoge frets op een Les Paul ook vrij lastig, maar ik ken mensen die daar geen moeite mee hebben.


Only sick music makes money today - Nietsche.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 20-07-2010 20:16 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Het is allemaal een kwestie van smaak! Zowel als het om esthetiek gaat als om technische aspecten.



Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 22-07-2010 10:38 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik heb al een tijd lang al het materiaal thuis liggen om een telecaster te maken. Hij wordt wel iets anders dan de gebruikelijke variant: Cedrella body, flame maple top en een rosewood hals (ja de hals, niet alleen het fretboard). Als alles volgens plan gaat geen slagplaat, om de vlammende esdoorn tot zijn recht te doen komen.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 22-07-2010 13:55 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Zou jij even in het gitaar topique kunnen kijken, misschien heb je wat leuke tips voor de elektronica in mn bas.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 22-07-2010 14:43 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht



Er is wel degelijk verschil tussen 500K en 250K potmeters. Wat zat er eerst in? 250 klinkt warmer dan 500, en de waarde van condensator maakt ook verschil.

Ik weet niet hoe het bij basgitaren zit, maar sommige gitaren gebruiken zelfs 1meg potten, maar dat is wel erg veel van het goeie.

Een leuk trucje bij gitaren is het plaatsen van een weerstandje bij je condensator op je volume pot, zodat de klank niet doffer wordt als je je vol. terug draait. De details hiervan weet ik even niet, maar ik zal t allemaal even navragen.

De elementen die er nu inzitten zijn passief neem ik aan? Dan vraag ik wel even wat je het beste kan doen. Zodra ik meer weet laat ik het wel even horen.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 22-07-2010 16:49 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 22 juli 2010 14:43 schreef Dirge for november het volgende:


Er is wel degelijk verschil tussen 500K en 250K potmeters. Wat zat er eerst in? 250 klinkt warmer dan 500, en de waarde van condensator maakt ook verschil.

Ik weet niet hoe het bij basgitaren zit, maar sommige gitaren gebruiken zelfs 1meg potten, maar dat is wel erg veel van het goeie.

Een leuk trucje bij gitaren is het plaatsen van een weerstandje bij je condensator op je volume pot, zodat de klank niet doffer wordt als je je vol. terug draait. De details hiervan weet ik even niet, maar ik zal t allemaal even navragen.

De elementen die er nu inzitten zijn passief neem ik aan? Dan vraag ik wel even wat je het beste kan doen. Zodra ik meer weet laat ik het wel even horen.


Jah ik heb al wat enkele linkjes gelezen idd,

Ik heb passieve P-J elementen waarbij er 2 liniaire potmeters van 500k voor individuele volume zijn en waarbij 1 logaritmische potmeter van 500 k voor de tone is met een .047 uF(al zou het ook pico oid kunnen zijn) eraan gemaakt.

De tone knop gebruikte ik nooit en liet ik op laag staan omdat het in de hoge stand een ruis gaf, en ik het geluid eigenlijk erg irritant vond.(bij slappen kon het wel maarja dat doe ik eigenlijk nooit). (nu zal ik gaan proberen alles beter af te schermen dan nu het geval is)

Mijn doel is om wat meer sustain(al zal dat misschien moeilijk zijn omdat het een goedkope body is) te krijgen en een wat warmer voller geluid te hebben zonder dat het dof is en sowieso lijkt me een hogere output wel beter. Dus die 250 K meters lijken me wel ene goede optie, maar of de meters in serie of parralel staan maakt natuurlijk ook uit.

Is het nu mogelijk om passieve elementen actief te maken door andere bedrading? Ik denk dat mn voorkeur over het algemeen meer bij passief ligt maar voor deze bas is het misschien toch een oplossing.

En ik heb nu metalen volledig afgeschermde kapjes op mn elementen, zouden kapjes met die 2 metalenpuntjes erop niet wat van het geluid kunnen opkrikken?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 22-07-2010 17:41 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Hmm ik betwijfel of je langer sustained met een 250k pot. Je toneknop volledig uitgedraaid helpt denk ik niet daarbij . Je zou dus kunnen zeggen dat je bas voorheen in normale toestand (toneknop open) te bright was. Dan moet je inderdaad voor een lagere waarde potmeter gaan. Je kan een passief element wel actief maken door er zelf een pre amp in te bakken ofzo, maar ik betwijfel of dat een strak plan is.

Nu ik wat meer heb gelezen leun ik toch meer naar een nieuwe pickups advies. Het is namelijk zo, als dit een bas is die je lekker vindt spelen, moet je hem ook zeker blijven gebruiken. Ervaring heeft me geleerd dat zelfs vrij goedkope elementen een flinke stap vooruit kunnen zijn op het geluid dat de stock pickups produceren.

Als je overigens weet of dat je bijvoorbeeld alleen de voorste of achterste gebruikt zou je ook specifiek alleen die kunnen verwisselen. Goedkope sites voor pickups die ik wel gebruik bij gitaren, en waarschijnlijk ook wel baselementen hebben zijn:
Thomann.de
musikproduktiv.de
rockinger.de

Ik ga even eten, dan reageer ik mss nog wat meer.



Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-07-2010 14:52 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Bij deze mijn correspondentie met mn wandelende gitaarencyclopedie!

quote:
Over die basgitaar,de waarde van de volume en tonepot zijn nogal afhankelijk van het type pickup. Wat wel altijd belangrijk blijft: Altijd logaritmische (kA) pots voor volume, en het liefst ook voor de tone. De waarde van die 500K kan desgewenst verkleind worden door een weerstand over de buitenste twee pootjes te solderen. Een 500k weerstand over een 500k pot geeft zo middels de wet van ohm een 250k pot. (Door die parallelweerstand groter of kleiner te maken kun je zo zelfs elke waarde onder 500k bereiken, maar dat hoef ik nu geloof ik niet meer uit te leggen).

Zelf vind ik een 47nF (ofwel 0.047uF) condensator meestal goed werken voor de tonepot (dit is meestal afhankelijk van de pickup(s)). Als je helemaal luxe wilt, gebruik je hier voor een filmtype in plaats van keramisch, maar dit laatste verschil is erg subtiel.

Overigens de waarden die bij basgitaar over de tonepot worden gebruikt varieren ruwweg tussen de 15nF en de 100nF.
47nF of 68nF zijn vrij standaard. Hoe groter deze waarde hoe donkerder de tonepot kan kleuren. De kleinere waarden zijn subtieler (oftewel laten bij terugdraaien meer mid of zelf hoogmid over).
Maar als je dus een subtiel schel randje van je basgeluid af wilt halen, zonder zompig te worden, dan is wellicht 22nF je ding.


Voor de treble bleed: gewoon 1nF (0.01uF) in serie met 150K weerstand over de ingang en uitgang van de volumepotmeter solderen. Voor de luxe uitvoering van deze treblebleed kun je ook film gebruiken ipv. keramisch. Nog mooier hier is zilver- mica.Ik kan het gebruik van treblebleed trouwens afraden als er meer dan 1 volumepot op de bas zit. (Het waarom hiervan is een raadsel waarover je wel eventjes mag nadenken, maar neem desnoods kennis van het schema van een jazzbass, en teken hierin de bypass. Wat voor vreemds gebeurt hier bij het terugdraaien van een volumeknop?).


Dat treble bleed is een leuk truqje, dat zorgt ervoor dat je geluid niet dof wordt als je je volume pot terug draait. In essentie is dat compensatie voor de weerstand van je gitaarkabel.

Ik hoop dat dit helpt!



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-07-2010 15:13 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ah ik denk dat ik daar wel wat mee kan rotzooien. Ik heb alleen wel 2 volume knoppen.


Hmm misschien toch maar eens pickups kopen dan, ik vind het geluid van jazzbassen wel beter maar die spelen toch niet zo fijn als mijnes. En de body mag dan wel kut zijn, maar als pickups het erg kunnen verbeteren vind ik het wel een mooie tussen oplossing. Maar eerst even de potmeters testen en anders schakelen.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-07-2010 15:14 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Zo op rockinger te zien zijn echte Jazzbaspickups nog niet eens zo bijster duur. En de argumenten die jij aanbrengt zijn zeer belangrijk!



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-07-2010 15:24 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

ik heb alleen P-J

Ik kan wel 1 vervangen natuurlijk maar ik denk dat 2 uiteindelijk toch nodig is. En nu gebruik ik eigenlijk beide elementen zo goed als voluit, het brug element meestal ietsjes terug geschroefd omdat het anders wat te scherp klinkt.

Het duur denk nog wel even voor ik het geld bij elkaar gespaard heb. Maar ik heb nu dichte afdekkapjes voor mn pickups, maar wat is het verschil in geluid met die (magnetische?) puntjes in de pickups?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-07-2010 15:28 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik begrijp hem niet helemaal, maar ik vermoed dat je het over de "pole pieces" hebt, (in het geval van een gitaar 6 asjes (puntjes) onder je snaren). Wat heb je precies aangepast ten opzichte van eerder?

Afschermen van je elementen elimineert wellicht een hoop ruis, maar kan tevens de pickup doffer laten klinken.

Waarschijnlijk heb je wel hier aan gedacht: vergeet niet de afscherming te aarden! (doorverbinden met de sleeve van de jack.)



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-07-2010 15:34 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 23 juli 2010 15:28 schreef Dirge for november het volgende:
Ik begrijp hem niet helemaal, maar ik vermoed dat je het over de "pole pieces" hebt, (in het geval van een gitaar 6 asjes (puntjes) onder je snaren). Wat heb je precies aangepast ten opzichte van eerder?

Afschermen van je elementen elimineert wellicht een hoop ruis, maar kan tevens de pickup doffer laten klinken.

Waarschijnlijk heb je wel hier aan gedacht: vergeet niet de afscherming te aarden! (doorverbinden met de sleeve van de jack.)


Juist die bedoel ik. Misschien dat ik die toch neem. Nu is hij volgens mij niet zo erg geaard waardoor die erg ruist, maar als ik hem goed kan afschermen(misschien ook nog alu folie aan de binnenkant) dan heb ik denk liever die pole pieces.

Ah dat is nu volgens mij niet gedaan. dat zal ook wel wat ruis verklaren. Ik ga zo maar even wat knutselen!


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-07-2010 15:38 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik snap er niets meer van .

Gebruikelijk is:

Om de electronica holte af te schermen (met bijvoorbeeld aluminium folie). Ook is het handig om de element holtes (in de body) te doen. De elementen zelf zou ik als ik jou was van af blijven. Aangezien je niet kan solderen op aluminium folie, kan je het aarden door er een schroef met een ringetje op te draaien, zodat het ringetje contact maakt met het folie. Dan kan je de aarde draad aan het ringetje solderen.



Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 23-07-2010 15:43 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

Ik denk dat Elite bedoelt of er nog veel verschil in klank zit tussen elemnten met ebschermkapje, waar je dus die puntjes/asjes niet ziet zitten in hete element, en elementen zonder beschermkapje, waar je de asjes wel ziet zitten.

Geen idee of het inderdaad iets uitmaakt, maar ik vind mijn gitaren met elementen zonder dat kapje wel beter klinken.


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-07-2010 15:46 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

In dat geval:
Zou weinig uit moeten maken dacht ik . Maar wie weet, vooral proberen! Ik hoor het graag.



Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 23-07-2010 15:49 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

Wat misschien ook nog helpt is je elementen wat omhoog schroeven zodat ze dichter bij je snaren liggen, ik vind dat iig altijd een stuk toffer klinken.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-07-2010 15:51 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

oeioeioie wat een variabelen. Ik ga eerst maar even wat maken zodat ik de 6 a 9 potmeters makkelijk kan schakelen via krokodillenbekjes.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-07-2010 21:34 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Mn opstelling met krokodillenbekjes geeft wel veel ruis, maarja anders kun je weer niet zo goed testen.

Ook wel jammer dat ik hier geen hele goede versterker hier heb staan. Ik maak nu gebruik van een oud electrisch orgel. Perfect voor de bassen vanwege 15" conussen maar de midden en hoog zijn toch anders.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 24-07-2010 0:23 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ben aan het testen geweest, gewoon erg veel verschillende combinaties geprobeerd, maar voorlopig hoor ik het maar erg subtiel. het is ook erg moeilijk want ik kan de bas niet normaal vasthouden, en voor ik de krokodillenbekjes heb verwisseld duurt het al snel 10 seconden waardoor het moeilijk is het oude geluid te onthouden.

Ik merk wel dat de originele 500K wat harder klinken als mijn eigen potjes(zijn ook geen echt gitaarpotten) De 200 klinkt idd wat bassiger maar ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken. In deze opstelling heb ik nog niet echt veel de toneknop erbij gebruikt omdat dat wel erg onoverzichtelijk werd. Wel is duidelijk dat die nog steeds een enorme ruis erin brengt.

Ik ga later nog een keertje testen op mn goede versterker, maar ik denk toch wel dat ik nieuwe 250K gitaarpotten ga bestellen. en dan logaritmische wat nu zitten er lineaire in en dat is toch wat minder fijn.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 24-07-2010 1:03 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

IS de aarding dan wel helemaal ok?

Een van mijn gitaren had ook een enorm vervelende ruis door de potmeter. Ik heb die toen weggebracht om compleet nieuwe bedrading en elementen te laten aanbrengen, want dat zag er vrij bedroevend uit van binnen. Heb toen ook specifiek om even naar de aarding te kijken vanwege die ruis, en is sindsien verholpen.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-08-2010 21:58 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ik heb mn bas geseald met alutape, in pickup ruimtes en in potmeter ruimte. En potmeters vervangen door goede potmeters van 250K en de condensator vervangen maar met zelfde 47pf

De ruis is gewoon weg, echt geniaal!. normaal was het een beetje kgg kgg en als ik ook maar een beetje aan tone zat was het niet te doen. Maar nu echt volledig weg

Ik heb uiteindelijk voor 250 K gekozen omdat ik het warme geluid toch een beetje miste in mn bas, Ik heb met goedkope potmeters allerlei dingen getest maar dat was niet te doen, de ruis was echt heel erg, en voor ik een andere potmeter moest testen moest ik 3 a 4 krokodillenbekken verwisselen. Daardoor is zo'n subtiel verschil in geluid toch moeilijk te vergelijken. Zeker omdat ik op mn orgel speel met 15" boxen. De bas komt wel lekker naar voren maar juist in de hoge tonen is het moeilijk het verschil te horen. Maar sowieso is dit al beter als dat hij hiervoor klonk.

Van de week weer even op mn goede versterkers spelen en even kijken of ik misschien toch een andere condensator van 22pf erin moet doen(als hij te zwaar klinkt)

En dan nog even sparen voor pickups en ik heb mn droombas


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 02-08-2010 13:13 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Nice!!



Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen