IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Geluk. Volgende pagina
Silence
Usericon van Silence
Posted 26-01-2010 19:27 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ik moet voor mijn minor filosofie een presentatie geven. Vorige week haalde een klasgenoot van mij het onderwerp geluk aan. Wat is geluk? Hoe ervaar je geluk? In zijn presentatie was hij behoorlijk eenzijdig, hij haalde de instelling van het ´hedonistisch´ geluk(Goede gevoelens najagen, als je je vaker goed dan slecht voelt ben je ´gelukkig´. Máár, je blijft wel altijd streven naar je nog beter willen voelen, zoals hij dit omschreef) volledig onder uit.

Ik wil dit onderwerp nog eens aanhalen, maar was benieuwd. Wat is jullie visie op geluk? Bestaat geluk nog wel? Zo ja, wat is het in jou ogen?

Ik wacht de reacties af

[Dit bericht is gewijzigd door Silence op 26-01-2010 19:29]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-01-2010 19:28 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Geluk is een begrip, het is geen vast punt, het verandert steeds.
Daarom kun je er beter niet naar streven


signature


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 26-01-2010 19:28 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Geluk is als de negatieve dingen in het leven je dagelijkse 'zijn' niet genoeg beïnvloeden je op regelmatige basis klote te voelen.


Voor mij dan.


Silence
Usericon van Silence
Posted 26-01-2010 19:30 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Geluk is een stabiele situatie waar je je tevreden in voelt? (@ WR dus)


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 26-01-2010 19:31 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

geluk is niet doodgereden worden als je met je fiets op tachtig jarige leeftijd een snelweg probeert over te steken.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 26-01-2010 19:31 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Geluk is als "willen" en "doen" samenvallen.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 26-01-2010 19:32 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:30 schreef Silence het volgende:
Geluk is een stabiele situatie waar je je tevreden in voelt? (@ WR dus)


Nou ja, 'stabiele situatie' is een beetje een vaag begrip. Het is wat mij betreft in ieder geval een periode waarin de gebeurtenissen in je leven overwegend positief zijn of op z'n minst een overwegend positief gevoel achterlaten.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 26-01-2010 19:33 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:31 schreef M. het volgende:
Geluk is als "willen" en "doen" samenvallen.


Hehe!


Silence
Usericon van Silence
Posted 26-01-2010 19:34 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Oftewel een optel/aftrek som. Is de uitkomst positief, dan ben je gelukkig?


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 26-01-2010 19:34 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Geluk is als iets onverwachts goed uitpakt. Als je bij voorbaat al weet dat iets goed zal gaan, een tentamen bijvoorbeeld, dan noem je dat geen geluk. Heb je niks geleerd en zit je met een dikke kater op maandagochtend je wiskunde tentamen te maken en vervolgens een 5.5 hebben, dat is geluk hebben.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 26-01-2010 19:35 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:34 schreef Silence het volgende:
Oftewel een optel/aftrek som. Is de uitkomst positief, dan ben je gelukkig?


Als niet elke positieve en elke negatieve ervaring 1 punt is wel, naar mijn opvatting.


Silence
Usericon van Silence
Posted 26-01-2010 19:37 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:35 schreef WhiteRider het volgende:
Als niet elke positieve en elke negatieve ervaring 1 punt is wel, naar mijn opvatting.
Ok, duidelijk.

Ik wil zelf momenteel nog zo min mogelijk een mening vormen, maar vooral horen hoe anderen er precies over denken.


@Dentz: Dat is een ander soort geluk dan het "gevoel geluk" neem ik aan? Eerder een meevaller, niet dan?

@M.: Mooie omschrijving, daar ga ik nog even verder op filosoferen


Silence
Usericon van Silence
Posted 26-01-2010 19:37 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:28 schreef Hypnos het volgende:
Geluk is een begrip, het is geen vast punt, het verandert steeds.
Daarom kun je er beter niet naar streven
Maar wanneer je hier niet naar streeft, kun je dan het geluk wel ervaren volgens jou?


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 26-01-2010 19:40 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Voelde me best gelukkiger daarna.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Silence
Usericon van Silence
Posted 26-01-2010 19:40 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:40 schreef Dentz het volgende:
Voelde me best gelukkiger daarna.
En, hoe voelt dit dan?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-01-2010 19:52 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 19:37 schreef Silence het volgende:
Maar wanneer je hier niet naar streeft, kun je dan het geluk wel ervaren volgens jou?


je kunt het wel eens tegenkomen, maar nooit lang, want geluk is even toevallig als chance hebben


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-01-2010 19:55 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

In feite is de Nederlandse taal stoem en dwaas als het over geluk gaat

in het Frans het je Chance, coïncidence en joie

in het Nederlands lopen geluk en toeval door elkaar en worden ze lukraak gebruikt.


In het Engels is het nog duidelijker
Lucky vs Happy


verder is het ervaren van geluk ook iets raars

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 26-01-2010 19:55]


signature


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 26-01-2010 20:10 by Alterprince (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van AlterprinceQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

Als ik me gelukkig voel heb ik het gevoel dat het proberen te beschrijven ervoor zorgt dat het weggaat.

Dus dat doe ik liever niet.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-01-2010 20:14 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

eigenlijk moet je ook spreken van Menselijk geluk,
want geluk bestaat ook bij dieren: veiligheid, eten, bevrediging

dieren zijn groter dan mensen


signature


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 26-01-2010 20:14 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Geluk is wat je niet graag doet met extra aandacht doen. Zo werkt het althans voor mij.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 26-01-2010 20:14 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 26 januari 2010 20:10 schreef Alterprince het volgende:
Als ik me gelukkig voel heb ik het gevoel dat het proberen te beschrijven ervoor zorgt dat het weggaat.

Dus dat doe ik liever niet.



karma


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-01-2010 20:28 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

geluk is een illusie
suiker voor de geest


signature


De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 26-01-2010 20:49 by De Ulk Wijzig reactieProfiel van De UlkQuote dit bericht

Volgens mij ben je gelukkig als je tevreden bent met de situatie waar je je in bevindt.


Bareuh...


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 26-01-2010 21:03 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 26 januari 2010 20:14 schreef Hypnos het volgende:

dieren zijn groter dan mensen

Olifanten?


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 26-01-2010 21:06 by Metalhead22 Wijzig reactieProfiel van Metalhead22Quote dit berichthttp://www.last.fm/user/kledur

Alleen al van het nadenken over wat nou precies geluk is en hoe je dat uitlegt word ik niet gelukkig.


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 26-01-2010 21:11 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Geluk is een nuancering van het moment in je lievelingskleur.


signature


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen