IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Belijdenis gedaan en discussiepunten Vorige pagina | Volgende pagina
ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 18-05-2010 14:09 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

waar gaan we het nu over hebben? Christendom zoals het niet hoort? Kruistochten etc. Luther die het best goed deed, tot dat er geweld kwam.
Luther en Calvijn die allebei toch ook jammer genoeg onrust jegens Joden veroorzaakten.

Heb overigens een levensverhaal van Luther gelezen, best prima alleen dat hij in zijn leven steeds meer haat kreeg tegen Joden is jammer



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 18-05-2010 14:20 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 18 mei 2010 13:19 schreef Fusion het volgende:
Sjongejonge zeg. IK, Fusion, vind, persoonlijk, dat het iets is wat je niet zomaar kunt afwimpelen als een evolutionair bijproduct. Dus daar jij zo'n direct antwoord wilt: ja. Maar das nogmaals wat anders dan hoe jij mijn mening interpreteert en presenteert.



Ik ben niet de gehele discussie aan het volgen en pik dus af en toe wat eruit.

Ik denk dat religie eigenlijk niet een evolutionair bijproduct is te noemen maar in veel gevallen zelfs voordelig. Het is een belangrijk stuk in onze moraal vorming geweest. En moraal is de afstemming van gedrag om tot een fijnere(efficientere) samenleving te hebben.

Godsdienst heeft voor veel volken een zooi regels gegeven waarvan het echt wel goed was deze te volgen maar ze misschien niet eens echt onderliggende oorzaken te weten.

Zo is de spijzenwet een mooi voorbeeld, zo mogen ze daarin geen vleeseters eten(vissen daarbuiten gelaten dat konden ze ook niet echt zien). Slim want ermee kweken kost behoorlijk wat landbouwgrond uiteindelijk. En zo staan er nog meer regels in die ecologisch(economisch maargoed dat is bijna hetzelfde) best veel nut hadden. Daarnaast zijn er om gezondheidsredenen nog veel dieren uitgesloten.

Ik denk dat het wel leuk is om de regels van godsdiensten evolutionair te verklaren.

Je kan het als verklaring gebruiken voor het ontstaan van religie, of als godsdienstige kun je het zien dat de regels die god gegeven heeft ergens op slaan. Dat moet je zelf maar uitzoeken.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 18-05-2010 14:51 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 18 mei 2010 14:06 schreef ElitE het volgende:
Ik hanteer voor religie ook liever de definitie van GL.
Als men maar van elkaar weet waar het over gaat in een bepaalde context. Ik 'snap' definitie van religie, en hij komst ook grotendeels overeen met die van mij. Ik las net de wiki over Religion en ik vond t verbazingwekkend hoe ze openen met "Religion is the belief in and worship of a god or gods, or any such system of belief and worship, usually involving devotional and ritual observances, and often containing a moral code governing the conduct of human affair" (wat meer lijkt op 'mijn definitie en verderop weer scrhijven "Religion is often described as a communal system for the coherence of belief focusing on a system of thought, unseen being, person, or object, that is considered to be supernatural, sacred, divine, or of the highest truth" wat weer wel lijkt op de ruimere definitie.

quote:
Op 18 mei 2010 14:06 schreef ElitE het volgende:
Wel grappig dat een groot gedeelte, zo niet het grootste gedeelte, van de discussies stroef verloopt of uberhaupt nog een discussie is enkel door semantische betekenissen.
Ja, ik stop er ook mee, ik word er appelig van. Het is ook totaal onbelangrijk de semantiek; in zoverre dat er niet eens een discussie gaande was die zou vallen of staan met de juiste definitie van t woord religie!! Ik weet best eea van boeddhisme en dat gaat best verder dan een neo-hippie Westerse kijk erop *kuch* en ja, het valt onder de 'GL definitie van religie'.

Uberhaupt is voor mij persoonlijk discussieren over godsdienst/religie/whatever iets waar ik minder tijd aan zou moeten spenderen. Ik zou wat meer tijd moeten spenderen aan het 'doen' van mijn godsdienst


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 18-05-2010 14:57 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton



Uberhaupt is voor mij persoonlijk discussieren over godsdienst/religie/whatever iets waar ik minder tijd aan zou moeten spenderen. Ik zou wat meer tijd moeten spenderen aan het 'doen' van mijn godsdienst [/quote]

Daar zit wel wat in haha, de typologie van de Bijbel ben ik momenteel mee bezig, wat het getal 7 en allemaal inhoudt, met verbazing lees ik hoe vaak dat getal ergens aan verbonden is.

Waar verdiep jij je momenteel in?



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2010 15:00 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 mei 2010 14:57 schreef ProgTon het volgende:
Daar zit wel wat in haha, de typologie van de Bijbel ben ik momenteel mee bezig, wat het getal 7 en allemaal inhoudt, met verbazing lees ik hoe vaak dat getal ergens aan verbonden is.

Dat is toch numerologie?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2010 15:01 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 mei 2010 14:51 schreef Fusion het volgende:
any such system of belief and worship

*kuch*


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 18-05-2010 15:07 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 18 mei 2010 15:00 schreef ZelThoR het volgende:
Dat is toch numerologie?


ja klopt, boekje gaat over beide !



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2010 15:08 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 mei 2010 15:07 schreef ProgTon het volgende:
ja klopt, boekje gaat over beide !

Oh zo, het is een opsomming. Leer schrijven


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 18-05-2010 15:52 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 18 mei 2010 15:01 schreef ZelThoR het volgende:
<quote>Op 18 mei 2010 14:51 schreef Fusion het volgende:
any such system of belief and worship</quote>
*kuch*
*kuch*

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 18-05-2010 15:56]


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 18-05-2010 15:55 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 18 mei 2010 14:57 schreef ProgTon het volgende:Daar zit wel wat in haha, de typologie van de Bijbel ben ik momenteel mee bezig, wat het getal 7 en allemaal inhoudt, met verbazing lees ik hoe vaak dat getal ergens aan verbonden is.

Waar verdiep jij je momenteel in?
Ik probeer me juist *niet* meer in numerolgie, vertalingskwesties etc etc te verdiepen. Ik heb als laatste 2 boeken "The Story We Find Ourselves In" en "Your God Is Too Small" gelezen. Vooral die eerste moet je als Christen tegenkunnen. Erg 'emerging' en voor sommigen enigzins 'liberaal'.


When your people matter, menstrual health matters


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2010 15:56 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 mei 2010 15:52 schreef Fusion het volgende:
*kuch*

Ja, wat wil je nou?

Ik heb de aanbidding wat betreft Boeddhisten al laten zien, dat deel van de definitie is deel van de Fusion-definitie (toch?) en laat -ook- zien dat er geen god nodig is / goden nodig zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 18-05-2010 15:57]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-05-2010 11:34 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 18 mei 2010 15:55 schreef Fusion het volgende:
Ik probeer me juist *niet* meer in numerolgie, vertalingskwesties etc etc te verdiepen. Ik heb als laatste 2 boeken "The Story We Find Ourselves In" en "Your God Is Too Small" gelezen. Vooral die eerste moet je als Christen tegenkunnen. Erg 'emerging' en voor sommigen enigzins 'liberaal'.


beetje bekritiserend ofzo, ik had een boek de strijd tegen de Waarheid uitgelezen.
Ging over de dwaalleren die het geloof aantasten, oa. Aransime, Jehova's en iets van Emergency church in amerika, allemaal dwalleeren die aan de gang gaan met bijbelteksten en ze verdraaien



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 21-05-2010 11:44 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 21 mei 2010 11:34 schreef ProgTon het volgende:
beetje bekritiserend ofzo, ik had een boek de strijd tegen de Waarheid uitgelezen.
Ging over de dwaalleren die het geloof aantasten, oa. Aransime, Jehova's en iets van Emergency church in amerika, allemaal dwalleeren die aan de gang gaan met bijbelteksten en ze verdraaien
Het zijn allemaal dwaalleren, ook jouw geloof. Zo gauw het een "leer" wordt gaat het al mis, dat biedt namelijk de kans om "recht in de leer" te zijn enzo.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-05-2010 11:57 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 21 mei 2010 11:34 schreef ProgTon het volgende:
Geloof: allemaal dwaalleren die aan de gang gaan met Bijbelteksten en ze verdraaien.

Fixed.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-05-2010 12:00 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 18 mei 2010 14:57 schreef ProgTon het volgende:
Daar zit wel wat in haha, de typologie van de Bijbel ben ik momenteel mee bezig, wat het getal 7 en allemaal inhoudt, met verbazing lees ik hoe vaak dat getal ergens aan verbonden is.



Sorry, maar dit vind ik dus echt de grootst mogelijke onzin, numerologie. Met een beetje creativiteit kun je elk getal wel ergens op laten slaan, dit valt bij mij in dezelfde categorie als astrologie, theeblaadjes lezen en praten met de doden/geesten. Neem je dat echt serieus?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-05-2010 12:00 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 mei 2010 11:44 schreef bastianus het volgende:
Het zijn allemaal dwaalleren, ook jouw geloof. Zo gauw het een "leer" wordt gaat het al mis, dat biedt namelijk de kans om "recht in de leer" te zijn enzo.


lol dat is wel heel makkelijk praten, er wordt niet voor niets in de Bijbel erover gewaarschuwd. Genoeg mensen die het verdaaien en daarmee van de kern afwijken



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 21-05-2010 12:02 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 21 mei 2010 12:00 schreef ProgTon het volgende:
lol dat is wel heel makkelijk praten, er wordt niet voor niets in de Bijbel erover gewaarschuwd. Genoeg mensen die het verdaaien en daarmee van de kern afwijken
En jij denkt het zeker wel bij het rechte eind te hebben? Ik niet in elk geval. Daarom wacht ik er ook voor ergens van overtuigd te zijn.
Iedereen die denkt een universele waarheid te hebben over spirituele zaken althans, is i.m.o. al verkeerd bezig. Zeker als het uit een boek komt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-05-2010 12:04 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 mei 2010 12:00 schreef Mark het volgende:
Sorry, maar dit vind ik dus echt de grootst mogelijke onzin, numerologie. Met een beetje creativiteit kun je elk getal wel ergens op laten slaan, dit valt bij mij in dezelfde categorie als astrologie, theeblaadjes lezen en praten met de doden/geesten. Neem je dat echt serieus?


ja dat neem ik serieus, weet je waarom? Omdat elke letter in het Joodse alfabet ook een nummerieke betekenis heeft.
De 7, 8 en de 10 komt ontzettend vaak voor, in het hebreeuws is Genesis 2 doorweekt van het getal 7.

En zo kun je ook een kijkje nemen achter het denkbeeld van de Joden in die tijd, en de manier waarop het geschreven is.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-05-2010 12:05 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Numerologie is meestal nog een stapje erger omdat je nog veel makkelijker in staat bent met dingen vinden.

IS het niet zo dat veel cijfers symbolisch in de bijbel zijn gezet zoals 40 dagen woestijn = best lang



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-05-2010 12:06 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 mei 2010 12:02 schreef bastianus het volgende:
En jij denkt het zeker wel bij het rechte eind te hebben? Ik niet in elk geval. Daarom wacht ik er ook voor ergens van overtuigd te zijn.
Iedereen die denkt een universele waarheid te hebben over spirituele zaken althans, is i.m.o. al verkeerd bezig. Zeker als het uit een boek komt.


Daar heb je gelijk in maar waar je stellig in geloofd zie je bijna als waarheid. Het is misschien niet goed misschien sluit je je ogen voor heel veel dingen. Maar ik ben deze weggegaan, daarom zie ik zaken als arianisme en jehova's dus echt als dwalingen, ze gaan tegen de kern van het christelijke geloof in, de 3 eenheid uit elkaar halen, 20000 menesn mogen in hemel komen de rest is uitgesloten.
Terwijl ik/wij niemand uit mogen sluiten doen zij dat wel dat is toch krom.



MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 21-05-2010 12:07 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 21 mei 2010 12:00 schreef ProgTon het volgende:
lol dat is wel heel makkelijk praten, er wordt niet voor niets in de Bijbel erover gewaarschuwd. Genoeg mensen die het verdaaien en daarmee van de kern afwijken


En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die de bijbel hebben samengesteld.

Prachtig.


Boeiender


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-05-2010 12:08 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 21 mei 2010 12:06 schreef ProgTon het volgende:
de 3 eenheid uit elkaar halen


Dat heeft de 3-eenheid lekker zelf gedaan natuurlijk. Hadden ze zich maar geen 3-eenheid moeten noemen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-05-2010 12:10 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 mei 2010 12:07 schreef MR. N het volgende:
En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die de bijbel hebben samengesteld.

Prachtig.


je vergeet niet dat er genoeg voorspellingen staan in de Bijbel die momenteel duidelijk om ons heen te zien zijn.
Het Christelijke/Joodse geloof wordt behoorlijk aangevallen, de mens wordt bij een speelgoed van de overheid en je eigen denkbeeld wordt steeds meer beperkt.
Het Joods geloof heeft er nog veel meer onder te lijden, die nemen een speciale plek in op deze aardkloot



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-05-2010 12:11 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 mei 2010 12:04 schreef ProgTon het volgende:
ja dat neem ik serieus, weet je waarom? Omdat elke letter in het Joodse alfabet ook een nummerieke betekenis heeft.
De 7, 8 en de 10 komt ontzettend vaak voor, in het hebreeuws is Genesis 2 doorweekt van het getal 7.

En zo kun je ook een kijkje nemen achter het denkbeeld van de Joden in die tijd, en de manier waarop het geschreven is.


Nouja de A E N komen ook meer voor als X Y Z.

7 was in hun ogen misschien ook wel een bijzonder cijfer, daarmee gebruikte ze misschien 7 om het aan te duiden als iets goddelijks(?). Daarmee kun je wel zeggen dat als je een 7 tegen komt in de bijbel dat er iets speciaals met god wordt bedoeld maar zodra je eraan gaat rekenen ga je berekenen totdat je iets vind. En dan vind je altijd wel als je maar lang genoeg verschillende berekeningen maakt. Zo ook een probleem in de wetenschap dat mensen de verzamelde data met zoveel statistiek aanpassen dat het toch klopt. Daarmee klopt het meestal niet maar zijn de cijfers gewoon zo vertaalt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-05-2010 12:12 by Mark Profiel van Mark

Ja, heel knap hoe ze dat geschreven hebben en hoe ze die nummers inpassen, absoluut. Vind ik ook een interessant gegeven. En ik ben het met je eens dat het veel inzicht geeft in de Joodse cultuur en denkwijze. Sowieso is wiskunde een fascinerende wetenschap (mijn vriendin gaat dit jaar een Wiskunde AIO-schap doen) en is het fraai om te zien hoe mathematische concepten terug te vinden zijn in de natuur (neem bijvoorbeeld de Fibronacci serie).

Alleen de stap maken van het creatief verwerken van nummers en letters in teksten en hier daadwerkelijk bovennatuurlijke significantie aan toekennen, die stap slaat in mijn ogen nergens op. Mocht je dat niet bedoelen dan mijn excuses en dan neem ik mijn woorden terug, maar doorgaans als ik mensen vanuit religieus oogpunt over numerologie hoor praten dan wordt daarbij aangenomen dat God deze nummers heeft aangereikt en hier een of andere bedoeling mee heeft, en dat als je het kunt ontcijferen dat je dan dichter tot God kunt komen etc. En dat is in mijn ogen volledige lariekoek.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen