IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Belijdenis gedaan en discussiepunten Vorige pagina | Volgende pagina
Staalman
Usericon van Staalman
Posted 01-04-2010 10:52 by Staalman Profiel van Staalman



Even algemeen over dat je een kind voor hun 16de niet met geloof moet lastig vallen.

Uiteindelijk bepaal jij als ouders (gelovig of ongelovig) toch altijd, het is jou keuze als ouder naar wat voor school jij je kind stuurt. Dat overleg je ook niet met je kind, daarin maak je je keuze vanuit jouw eigen opvattingen en hoop je dat je de goede keuze maakt.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 10:53 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 10:46 schreef Ralph het volgende:
Dit. Huuu, wat ben ik hier allergisch voor.

Edit, omdat het kan: wie zegt dat? Waar blijkt dat uit? Omdat het in een boek staat?


Ja hij noemt zich zo dat de schriften (oude testament) in vervulling zullen gaan met Zijn dood



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 10:54 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 10:36 schreef Mottighaerd het volgende:
Ja hoor, gaat prima hier. Nou mijn oom en tante verloren de aandacht niet hoor. Mijn ouders wel, die geloven allebei niet namelijk, ook al is mijn vader wel Katholiek opgevoed.


Mooi dat het weer beter gaat.
Dat gun je iedereen.



Staalman
Usericon van Staalman
Posted 01-04-2010 10:55 by Staalman Profiel van Staalman

quote:
Op 1 April 2010 10:51 schreef ProgTon het volgende:
dan nog moet je dat los van elkaar zien, de een op rationaeel niveau de ander op bovennatuurlijks niveau.

dat houdt namelijk in dat de schepping het werk is van een enige God en dat de mens als beheerder (rentmeester) van de schepping is aangesteld


Wie zegt dat het los van elkaar gezien moet worden, dat bepaal ikzelf (net zoals jij zelf bepaald dat de tien geboden geen geboden maar richtlijnen zijn), waar staat dat de mens de aarde schiep dan? Dat stel ik nergens, ik stel dat de schepping zoals in de Bijbel op zich hand in hand kan met datgene wat Darwin melde.





"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 10:57 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 10:51 schreef ProgTon het volgende:
Een ding is zeker de aarde is in ieder geval neit door een mens geschapen,

Ja.
quote:
wij mogen er gebruik van makn met ons volle verstand

Nee. Dat gaat er vanuit dat wij externe verantwoording moeten afleggen voor het gebruik van de aarde. Dat is dus niet zeker.

We moeten er in ieder geval wel goed voor zorgen omdat we anders onszelf schade toebrengen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 10:58 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 10:52 schreef Staalman het volgende:
Even algemeen over dat je een kind voor hun 16de niet met geloof moet lastig vallen.

Uiteindelijk bepaal jij als ouders (gelovig of ongelovig) toch altijd, het is jou keuze als ouder naar wat voor school jij je kind stuurt. Dat overleg je ook niet met je kind, daarin maak je je keuze vanuit jouw eigen opvattingen en hoop je dat je de goede keuze maakt.

Met rust laten bedoelde ik meer in de zin dat een kind voor zijn/haar 16e ook de kans moet krijgen zelf na te denken. Uiteraard moet je ze ergens naar toe sturen en dat kan prima een katholieke basis-/middelbare school zijn, dingen opdringen is echter wat anders.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:08 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Trouwens, belijdenis gedaan, ja?

quote:
Op 31 March 2010 13:35 schreef ProgTon het volgende:
Maar heeft dit allemaal wat te maken met een geloof of met religie, het lijkt mij het laatste, in groepsverband een religie bedrijven.
Terwijl ik meer toe wil naar een persoonlijke relatie tussen de 3 eenheid en mij, en vanuit die bron wil leven. Jezus zie ik daarin als voorbeeld, hoe hij geschetst wordt heeft mij erg geraakt en mij doen overtuigen.

FAIL, dus. Met je persoonlijke relatie die blijkbaar toch niet genoeg is...

Jezus heeft trouwens niet zoiets gedaan om bij een clubje te mogen hoor.
quote:
En ik sta er op dat ik of je nu christen bent of niet niemand uit mag sluiten op gebied van geloof. We hebben ieder een vrije opvatting

Je moet een belijdenis om er echt bij te horen, maar verder is het niet de bedoeling mensen buiten te sluiten.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 01-04-2010 11:08 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Een kind zul je altijd vormen naar je eigen normen en waarden, zeker kleine kinderen moet je ook niet alles zelf laten kiezen, dat is voor de ontwikkeling van het kind ook niet goed imho (zal 99 vd 100 keer voor het genot op korte duur kiezen)


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:12 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:08 schreef Jenje het volgende:
Een kind zul je altijd vormen naar je eigen normen en waarden, zeker kleine kinderen moet je ook niet alles zelf laten kiezen, dat is voor de ontwikkeling van het kind ook niet goed imho (zal 99 vd 100 keer voor het genot op korte duur kiezen)

Opvoeden is wat anders dan ze een godsdienst aansmeren.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:14 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:12 schreef ZelThoR het volgende:
Opvoeden is wat anders dan ze een godsdienst aansmeren.


snap werkelijk niet waarom je je zo druk maakt als mensen ermee opgevoegd worden. Zie jij het Christendom als een levensbedreiging voor jou denken of wat is dat toch



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:15 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:08 schreef ZelThoR het volgende:
Trouwens, belijdenis gedaan, ja?


FAIL, dus. Met je persoonlijke relatie die blijkbaar toch niet genoeg is...

Jezus heeft trouwens niet zoiets gedaan om bij een clubje te mogen hoor.

Je moet een belijdenis om er echt bij te horen, maar verder is het niet de bedoeling mensen buiten te sluiten.


Je drukt me wel een feit tegen de neus. Belijdenis heb ik gedaan binnen de Gemeente.
Maar je maakt persoonlijk de keuze om Jezus te volgen, je kunt het zien als een ritueel.
Jezus heeft zich eerst ook laten dopen, ook al was hij zonder zonden. Daarom zie ik de doop en belijdenis ook als iets wat toch best een belangrijk ritueel is.



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:16 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:08 schreef ZelThoR het volgende:
Trouwens, belijdenis gedaan, ja?


FAIL, dus. Met je persoonlijke relatie die blijkbaar toch niet genoeg is...

Jezus heeft trouwens niet zoiets gedaan om bij een clubje te mogen hoor.

Je moet een belijdenis om er echt bij te horen, maar verder is het niet de bedoeling mensen buiten te sluiten.


afgelopen zondag heb ik belijdenis gedaan binnen de kerk. Was een mooie dienst veel vrienden en familie aanwezig. Het is toch iets speciaals



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:16 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:14 schreef ProgTon het volgende:
snap werkelijk niet waarom je je zo druk maakt als mensen ermee opgevoegd worden. Zie jij het Christendom als een levensbedreiging voor jou denken of wat is dat toch

Indoctrinatie werkt. Ik vind het slecht dat je mensen zo programmeert, daarmee ontneem je ze de vrije keuze ofwel maak je het een stuk moeilijker. Ik vind het evengoed slecht als een kind militant atheïstisch wordt opgevoed, trouwens, maar fijn dat je denkt dat ik alleen kritisch op Christenen ben.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:17 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:16 schreef ProgTon het volgende:
afgelopen zondag heb ik belijdenis gedaan binnen de kerk. Was een mooie dienst veel vrienden en familie aanwezig. Het is toch iets speciaals

Tuurlijk is dat bijzonder.

Jezus vond het niet kunnen, echter.

41. Mat 6,5

En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.

42. Mat 6,6

Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

43. Mat 6,7

Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:17 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 10:55 schreef Staalman het volgende:
Wie zegt dat het los van elkaar gezien moet worden, dat bepaal ikzelf (net zoals jij zelf bepaald dat de tien geboden geen geboden maar richtlijnen zijn), waar staat dat de mens de aarde schiep dan? Dat stel ik nergens, ik stel dat de schepping zoals in de Bijbel op zich hand in hand kan met datgene wat Darwin melde.





ok alleen is hij er nog niet over uit hoe dat allemaal in gang is gezet :d



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:18 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:15 schreef ProgTon het volgende:
Je drukt me wel een feit tegen de neus. Belijdenis heb ik gedaan binnen de Gemeente.
Maar je maakt persoonlijk de keuze om Jezus te volgen, je kunt het zien als een ritueel.
Jezus heeft zich eerst ook laten dopen, ook al was hij zonder zonden. Daarom zie ik de doop en belijdenis ook als iets wat toch best een belangrijk ritueel is.

Jezus is gedoopt, maar waarom moet jij dan een belijdenis doen wat een onmetelijk veel uitgebreider ritueel is?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:19 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:17 schreef ProgTon het volgende:
ok alleen is hij er nog niet over uit hoe dat allemaal in gang is gezet :d

Dat gaat Darwins evolutietheorie ook niet over...


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 01-04-2010 11:19 by Staalman Profiel van Staalman

Ik ben ook christelijk opgevoed, moest ook iedere zondag naar de kerk etc. Maar toen ik oud en wijs genoeg was om duidelijk aan te geven wat mijn keuzes waren om niet meer mee te gaan werd dat zonder wat dan ook door mijn ouders goed gekeurd.

Het is niet allemaal zo zwart wit, ik heb een heerlijke jeugd gehad en de dingen die ik geleerd heb zijn niet overbodig geweest.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:20 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:17 schreef ZelThoR het volgende:
Tuurlijk is dat bijzonder.

Jezus vond het niet kunnen, echter.

41. Mat 6,5

En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.

42. Mat 6,6

Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

43. Mat 6,7

Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden.


heeft weinig met belijdenis te maken, heeft meer met schijnheiligheid te maken.

In dit geval van de schriftgeleerden die denken dat ze met wettisch leven gereden zullen worden en een ieder die zich er niet aan houdt mag niet bij God horen.
Terwijl Jezus aangeeft dat door hem vergeving mogelijk is



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:20 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:19 schreef Staalman het volgende:
Ik ben ook christelijk opgevoed, moest ook iedere zondag naar de kerk etc. Maar toen ik oud en wijs genoeg was om duidelijk aan te geven wat mijn keuzes waren om niet meer mee te gaan werd dat zonder wat dan ook door mijn ouders goed gekeurd.

Het is niet allemaal zo zwart wit, ik heb een heerlijke jeugd gehad en de dingen die ik geleerd heb zijn niet overbodig geweest.

Tuurlijk kan er iets goeds uitkomen, dat ontken ik ook niet. Grosso modo denk ik echter niet dat er iets goeds uitkomt of in ieder geval dat er iets beters uit had kunnen komen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:22 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:18 schreef ZelThoR het volgende:
Jezus is gedoopt, maar waarom moet jij dan een belijdenis doen wat een onmetelijk veel uitgebreider ritueel is?


Moet niks, ben ervan overtuigd dat het niet een verplichting is.
Toch heb ik die keuze gemaakt en het is toch ook mooi om ervoor uit te komen dat je die stap gemaakt hebt?



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:23 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:19 schreef Staalman het volgende:
Ik ben ook christelijk opgevoed, moest ook iedere zondag naar de kerk etc. Maar toen ik oud en wijs genoeg was om duidelijk aan te geven wat mijn keuzes waren om niet meer mee te gaan werd dat zonder wat dan ook door mijn ouders goed gekeurd.

Het is niet allemaal zo zwart wit, ik heb een heerlijke jeugd gehad en de dingen die ik geleerd heb zijn niet overbodig geweest.


Daarin is iedereen vrij in welk weg men gaat, en wie weet denk je er later toch weer anders over. Dat hoeft niet zo te wezen natuurlijk



Staalman
Usericon van Staalman
Posted 01-04-2010 11:23 by Staalman Profiel van Staalman

quote:
Op 1 April 2010 11:17 schreef ProgTon het volgende:
ok alleen is hij er nog niet over uit hoe dat allemaal in gang is gezet :d


Ik zeg toch ook dat het hand in hand kan, dus de ene begint en de theorie van de ander sluit daar netjes op aan. Mijn hemel, haal even de gezangen uit je oren en stap van die wolk af... ( het is toch nog geen hemelvaart).

Je komt zo betweterig over terwijl jij echt niet alles weet. Ik ken geen een gelovige die nooit vraagtekens heeft. Inclusief mezelf.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 11:25 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 11:20 schreef ProgTon het volgende:
heeft weinig met belijdenis te maken, heeft meer met schijnheiligheid te maken.

In dit geval van de schriftgeleerden die denken dat ze met wettisch leven gereden zullen worden en een ieder die zich er niet aan houdt mag niet bij God horen.
Terwijl Jezus aangeeft dat door hem vergeving mogelijk is

Toch vraagt Jezus je daar om in je eentje te bidden. Natuurlijk heeft het met schijnheiligheid te maken, maar hij legt de directe relatie tussen schijnheiligheid en die manier van bidden. De instructie is erg duidelijk, hoor.

En bad Jezus zelf niet altijd in zijn eentje?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 11:26 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 11:23 schreef Staalman het volgende:
Ik zeg toch ook dat het hand in hand kan, dus de ene begint en de theorie van de ander sluit daar netjes op aan. Mijn hemel, haal even de gezangen uit je oren en stap van die wolk af... ( het is toch nog geen hemelvaart).

Je komt zo betweterig over terwijl jij echt niet alles weet. Ik ken geen een gelovige die nooit vraagtekens heeft. Inclusief mezelf.


De zin die ik typte zat onder een sarcastische toon, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mij niet echt in Darwin heb verdiept.
Wel wat over gehoord maar goed..

Sorry dat ik dan zo over kom dat is niet mijn bedoeling, ik ben misschien iets wat overtuigd van het evangelie




Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen