IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Administration Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Auteur:
Topic : nickname veranderen Vorige pagina | Volgende pagina
Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 13-07-2010 16:06 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 13 juli 2010 15:19 schreef ZelThoR het volgende:
Net als dat je prima promo's mag verkopen volgens de wet, dat dat hier verboden wordt is denk ik prima aanvechtbaar aangezien allerlei vergelijkbare activiteiten wél mogen.


Daar valt nog wel wat aan te tornen.

Een constitutief onderdeel van een koop is de overdracht van het eigendomsrecht. Op veel promo's staat dat het eigendom van de promo bij de platenmaatschappij blijft berusten, indien een dergelijk statement wettelijk hard te maken is* dan kan er technisch dus nooit sprake zijn van een koop aangezien de partij die het object aanbiedt niet voldoet aan de wettelijke eisen. Hij heeft immers niet het eigendomsrecht.

*ik moet eerlijk zeggen dat ik niet durf te zeggen welke rechtsgevolgen een dergelijk statement op een promo nou met zich meebrengt.

Wel is het natuurlijk zo dat websites zoals ZM (en Gothtronic bijvoorbeeld ) openlijk verzoeken aan platenmaatschappijen en bands om aan hen promo's toe te sturen. Daarbij wordt niet gesproken over de overdracht van het eigendomsrecht van de geluidsdrager. De overeenkomst is slechts: stuur ons een promo en wij publiceren een review.

In een dergelijk geval denk ik dat je als platenmaatschappij, als je het zou willen, kans maakt om die dingen terug te kunnen vorderen. En indien dat niet mogelijk is omdat de promo is doorverkocht een schadevergoeding kunt vragen.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


herrie
Usericon van herrie
Posted 13-07-2010 16:24 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

quote:
Op 13 juli 2010 14:42 schreef immortality het volgende:
Dat is ook wel duidelijk. Het gaat nu om het punt dat iemand privé en "zakelijk" hier gescheiden wil houden. Ik zie niet in waarom het overzicht dan verstoord zou worden. Iemand post privé onder zijn eigen account en het bedrijf/organisatie/band post onder een andere account. Dat zijn naar mijn idee toch twee "verschillende" personen?


zo heb ik het idd altijd graag gescheiden willen houden. maar vanaf nu dus alles maar onder 1 noemer... wel prettig dat de herrie account weer open is.


herrie
Usericon van herrie
Posted 13-07-2010 16:28 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

even iets uit departure topic omdat niet te vervuilen:

quote:
Op 13 juli 2010 14:16 schreef Mutilator het volgende:
Nogmaals dan voor de duidelijkheid: per user wordt er 1 account gebruikt. Bij een dubbelaccount wordt het oudste account geband. Dit beleid is bekend, bestaat al een behoorlijke tijd en is al regelmatig toegepast.

Dit beleid had je, recente posts in dit topic teruglezende, kunnen weten, ware het niet dat je het allang wist. Speel dus niet de vermoorde onschuld met 'lafjes' en 'sneaky'.




ja, ik vind het sneaky dat ja naar een aantal jaar, dankzij mijn eigen openheid daarover, erachter kwam dat grindbashers en herrie dezelfde waren...

er zit gewoonweg een verschil tussen de nick's herrie en grindbashers en jammer dat dit op dit forum om vage redenen niet toegestaan is...

dat beleid is al een behoorlijke tijd, maar al wel NADAT ik er al 2 had. een mailtje was wel even netjes geweest vind ik. voor de rest prima...het is warm en tijd voor een


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 13-07-2010 16:54 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 13 juli 2010 16:06 schreef Onweerwolf het volgende:
Daar valt nog wel wat aan te tornen.

Een constitutief onderdeel van een koop is de overdracht van het eigendomsrecht. Op veel promo's staat dat het eigendom van de promo bij de platenmaatschappij blijft berusten, indien een dergelijk statement wettelijk hard te maken is* dan kan er technisch dus nooit sprake zijn van een koop aangezien de partij die het object aanbiedt niet voldoet aan de wettelijke eisen. Hij heeft immers niet het eigendomsrecht.

*ik moet eerlijk zeggen dat ik niet durf te zeggen welke rechtsgevolgen een dergelijk statement op een promo nou met zich meebrengt.

Nou, die statements betekenen waarschijnlijk niets. In Nederland is er voor zover ik weet (helaas) geen jurisprudentie.

Maar in de VS bvb. is het aangevochten en is de verkoop wel toegestaan. Zo'n platenmaatschappij kan erop zetten wat hij wil, heb je wat betreft eigendomsrecht niks mee te maken. Ze kunnen je namelijk niet zomaar ongevraagd iets opsturen en dan eisen dat je je aan voorwaarden houdt waar je nooit van gehoord hebt. Volgens mij kunnen zelfs zines er schijt aan hebben. (Zie ook Aardschok, die verkopen toch promo's bij stands? Of was dat een andere?)

Echter zijn platenmaatschappijen qua geld en middelen machtiger dan ZM en kun je ze beter te vriend houden. Dus kunnen ZM-medewerkers beter geen promo's verkopen Een rechtszaak om alsnog promo's van ze te krijgen nadat ZM-medewerkers ze verkocht hebben win je misschien wel, maar lijkt me allemaal wat te veel moeite voor een vrij onbelangrijk recht (het recht van ZM-medewerkers om promo's te verkopen). Users echter, ik kan me niet voorstellen dat platenmaatschappij daar ZM op aan kijken.

Overigens kun je je ook afvragen of het weggeven van promo's door ZM-medewerkers zo gewenst is. Als die weer verkocht worden naai je de platenmaatschappijen alsnog natuurlijk. Hier zie je ook het hele probleem van promo's en de boodschappen die ze daar op zetten. Hoewel de boodschap op zich logisch en moreel verdedigbaar is, is hij niet wettelijk en dus niet wettelijk te handhaven. Hier zijn overigens wel oplossingen voor, maar wat van ik die zaak in de VS begreep zou dat inhouden dat platenmaatschappijen ACTIEF er voor moeten zorgen dat die promo's weer bij ze terug komen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren Een betere optie lijkt me dat platenmaatschappijen gewoon CDs opsturen en verder niet zo zeiken. Of links naar streamingsites die na een tijdje niet meer bereikbaar zijn (wat al gebeurt, toch?).
quote:
Wel is het natuurlijk zo dat websites zoals ZM (en Gothtronic bijvoorbeeld ) openlijk verzoeken aan platenmaatschappijen en bands om aan hen promo's toe te sturen. Daarbij wordt niet gesproken over de overdracht van het eigendomsrecht van de geluidsdrager. De overeenkomst is slechts: stuur ons een promo en wij publiceren een review.

In een dergelijk geval denk ik dat je als platenmaatschappij, als je het zou willen, kans maakt om die dingen terug te kunnen vorderen. En indien dat niet mogelijk is omdat de promo is doorverkocht een schadevergoeding kunt vragen.

Zoals ik dus al zei gaat dat waarschijnlijk in NL niet op Ik weet overigens wel van andere dingen in NL dat ze je niet aan voorwaarden kunnen houden als ze je dingen ongevraagd opsturen. Een paar jaar geleden met meters van energie bedrijven geloof ik, kregen mensen ongevraagd een nieuwe meter opgestuurd en daar stond dan bij dat ze konden gebruiken (voor een bepaald bedrag) of moesten terugsturen. Niet terugsturen zou betekenen dat ze sowieso moesten gaan betalen. Dat ging dus mooi niet op in de rechtbank

En in dit geval blijft het wel degelijk ongevraagd opsturen ZM en Gothtronic vragen weliswaar om promo's, maar ze vragen niet om een specifiek product aan een specifiek bedrijf. En zelfs al zouden ze dat doen, dan wordt het eigendomsrecht nog steeds overgedragen tenzij de platenmaatschappij voor die transactie van te voren al de voorwaarden overlegt en ZM daarmee instemt.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 13-07-2010 17:29 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Op zich een goed verhaal en voor wat betreft het daadwerkelijk proberen terug te krijgen/vasthouden van het eigendomsrecht ben ik het met je eens dat dat natuurlijk niet gaat gebeuren. Het verhaal is puur theoretisch vooralsnog. Wat wel gewoon interessant is of de morele standpunten die wij hier aanhangen nou wel of niet verankerd zijn in de wet. Wat dat betreft hinkt je verhaal een beetje op twee gedachtes. In principe zeg je dat de boodschap op zo'n promo geen juridische consequenties kan hebben maar daarnaast zeg je dat er wel oplossingen zijn indien (..)
Dat is een tegenstelling. Die op zich wellicht kan bestaan maar ik ben dan wel benieuwd hoe dat dan precies werkt.

Ik vraag me trouwens wel af hoe je de verandering van bezitsstatus van een promo van platenmaatschappij naar reviewer nou juridisch moet kwalificeren en wat de exacte gevolgen zijn. Het is geen koop, maar ook geen gift lijkt me. Is er überhaupt sprake van een overeenkomst?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 13-07-2010 21:41 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 13 juli 2010 16:28 schreef herrie het volgende:

dat beleid is al een behoorlijke tijd, maar al wel NADAT ik er al 2 had. een mailtje was wel even netjes geweest vind ik. voor de rest prima...het is warm en tijd voor een



Hm, ik ben m'n eerdere 3 accounts ook al even kwijt, maar kreeg wel netjes een mail van vikingblood dat dat zou gebeuren. Vreemd dat jij er geen 1 gehad hebt.


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 14-07-2010 3:51 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Het zal wel weer een vreemde gedachtenkronkel van me zijn, maar:

Waarom niet een middenweg?

Je hebt een eigen account en je wil voor je band een aparte account.

Even een mail sturen naar 1 van de mods met een verzoek hiervoor en akkoord gaan met de voorwaarde privé posts en band gerelateerde zaken te scheiden.

Bij misbruik van het band-account, als je als user bijvoorbeeld een ban hebt, zal het band-account een permaban krijgen.

Het lijkt mij dat de gemiddelde mod hier wel genoeg kennis van zaken zou moeten hebben om dergeljik misbruik te kunnen herkennen.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 14-07-2010 6:48 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

Dat zou kunnen wanneer je flexibele mods zou hebben. Zij bekijken het liever zwart/wit, waarbij graag verwezen wordt naar regels welke nergens vast staan ofwel na te lezen zijn voor de gebruikers.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 14-07-2010 6:53 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2010 3:51 schreef XXL het volgende:
Het lijkt mij dat de gemiddelde mod hier wel genoeg kennis van zaken zou moeten hebben om dergeljik misbruik te kunnen herkennen.

Voor sommige is simpelweg lezen al moeilijk, dus ik denk helaas.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 14-07-2010 7:45 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2010 6:48 schreef Psychonaut het volgende:
Dat zou kunnen wanneer je flexibele mods zou hebben. Zij bekijken het liever zwart/wit, waarbij graag verwezen wordt naar regels welke nergens vast staan ofwel na te lezen zijn voor de gebruikers.
Pcies, als we dat zouden doen krijg je weer jankende users die het woord "consequent" ergens gelezen hebben dus helaas.

Trouwens, hoe meer er over een dubbel account gediscussieerd wordt, des te harder wij mods nadenken om het maar gewoon toe te staan.

Nee hoor, grapje, verspilde moeite.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


spectre
Usericon van spectre
Posted 14-07-2010 9:09 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

ik moet bijna lachen


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 14-07-2010 9:20 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Ff de (online) regels uitbreiden. Case solved.

[Dit bericht is gewijzigd door Forever After op 14-07-2010 9:21]


 


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-07-2010 9:50 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 13 juli 2010 17:29 schreef Onweerwolf het volgende:
Wat dat betreft hinkt je verhaal een beetje op twee gedachtes. In principe zeg je dat de boodschap op zo'n promo geen juridische consequenties kan hebben maar daarnaast zeg je dat er wel oplossingen zijn indien (..)
Dat is een tegenstelling. Die op zich wellicht kan bestaan maar ik ben dan wel benieuwd hoe dat dan precies werkt.

Volgens mij was de argumentatie van de rechtbank in hoofdlijnen als volgt:

Boodschap heeft geen juridische waarde, omdat:
1. je niet aan voorwaarden gehouden kan woorden van dingen die je ongevraagd opgestuurd krijgt
2. het bedrijf zelf geen enkele moeite doet om daadwerkelijk iets met zijn (geclaimde) eigendomsrecht te doen, dit vervalt dan dus

1 is genoeg, maar 2 is een fijne bonus
quote:
Ik vraag me trouwens wel af hoe je de verandering van bezitsstatus van een promo van platenmaatschappij naar reviewer nou juridisch moet kwalificeren en wat de exacte gevolgen zijn. Het is geen koop, maar ook geen gift lijkt me. Is er überhaupt sprake van een overeenkomst?

Ik denk dat het juist wel een gift is, omdat er van te voren geen afspraken zijn en de platenmaatschappij dus zonder ook maar iets te kunnen eisen wat ermee gebeurt iets geeft aan een reviewer/zine.

Een gift is overigens wel een overeenkomst lees ik nu; Een schenking, gift of donatie is een eenzijdige overeenkomst en een meerzijdige onverplichte rechtshandeling waarbij een schenker roerend of onroerend goed op definitieve wijze overmaakt aan een ontvanger zonder tegenprestatie, uit genegenheid of uit erkentelijkheid.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 14-07-2010 20:25 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 14 juli 2010 6:53 schreef Slechtheid het volgende:
Voor sommige is simpelweg lezen al moeilijk, dus ik denk helaas.


Haha, op msn poeslief doen, en hier tekeer gaan als een dolle stier.

En dan zijn wij de kneuzen.


Bruce Banner


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 14-07-2010 20:37 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Tjah, je moet zakelijk en prive natuurlijk wel gescheiden houden...


 


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 14-07-2010 21:19 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

never before?


signature


WMP
Usericon van WMP
Posted 14-07-2010 21:49 by WMP Wijzig reactieProfiel van WMPQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2010 20:25 schreef Lainedil het volgende:
Haha, op msn poeslief doen, en hier tekeer gaan als een dolle stier.

En dan zijn wij de kneuzen.


Sinds wanneer is msn hetzelfde als een forum waar jij als mod een andere functie hebt dan wanneer je met iemand chat?

Zie je wel: kneus!


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 14-07-2010 22:11 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2010 20:25 schreef Lainedil het volgende:
Haha, op msn poeslief doen, en hier tekeer gaan als een dolle stier.

En dan zijn wij de kneuzen.
Waaaaaaar is de dolle stier?


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 14-07-2010 22:27 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Niet deze post (al zeik je wel ewer geniaal fijn). Ik doel vooral op al je andere werkjes.



Bruce Banner


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 14-07-2010 22:29 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Jah? Voorbeelden?
Mail is geloof ik ook nets iets anders dan het forum...


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 14-07-2010 22:33 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Ik ga niet half ZM afstruinen om de voorbeelden te zoeken. Je weet wel welke posts ik bedoel. Maar ik houd er al over op hoor. (al was het alleen maar om de boel weer lichtelijk op het spoor te krijgen; iets met "nickname veranderen" )


Bruce Banner


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 15-07-2010 0:21 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Sterk weer. Je komt met voorbeelden of je houdt je bek gewoon.


Sjon
Usericon van Sjon
Posted 15-07-2010 0:25 by Sjon Wijzig reactieProfiel van SjonQuote dit bericht

Lijkt me echt super leuk om hier moderator te zijn.


Silence
Usericon van Silence
Posted 15-07-2010 0:26 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 15 juli 2010 0:21 schreef Slechtheid het volgende:
Sterk weer. Je komt met voorbeelden of je houdt je bek gewoon.
Ik kan er wel 3 opnoemen, maar ik vind je best lief, dus zal dat maar niet doen.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 15-07-2010 0:38 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

En wat zou er eventueel mis zijn met zeikende posts? Het zijn niet de eerste en ik ben geloof ik nou ook niet echt de enige...


Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Index / Administration Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen