IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Blood Axis
Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 10-05-2010 15:57 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht



Blood Axis is een Amerikaanse band van de auteurs/journalisten Michael Moynihan & Annabel Lee, opgericht in 1989. Blood Axis is wat mij betreft de perfecte kruizing tussen neofolk & martial (industrial) met hier en daar een injectie neoclassical en andere experimentele invloeden.

De muziek van Blood Axis is bijzonder donker, met voornamelijk gesproken ipv gezongen vocalen, marsritmes, herbewerkingen van klassieke melodieën (Prokofiev, Bach, e.a.), filosofische en radicaal traditionele teksten en gedichten gegoten in een jasje van typisch obscure neofolk (vooral qua sfeer) en bombastische martial (qua stijl).

Liefhebbers van Der Blutharsch, Ordo (Rosarius) Equilibrio, Von Thronstahl, In Gowan Ring, Allerseelen, Dernière Volonté, Death In June, Puissance, Rome, A Challenge Of Honour, Leger
Des Heils, H.E.R.R., Weihan, Les Joyaux De La Princesse, Karjalan Sissit en vergelijkbare orkesten zullen Blood Axis zeker op waarde weten te schatten (en waarschijnlijk al wel kennen).

Blood Axis is typische 'aesthetic music' waarbij aan alle onderdelen (sound, lyrics, artwork, presentatie, achtergrond) veel aandacht wordt besteed om het totaalplaatje zo intrigerend mogelijk te maken met het doel om de luisteraar zowel emotioneel, als intellectueel en ook psychologisch te prikkelen. Iets wat je heel veel ziet in dit genre en wat ik persoonlijk erg interessant vind. Blood Axis vervult een pioniersrol op dit gebied.

Wat Blood Axis zo gaaf maakt en vaak net wat beter dan genregenoten is de geweldige combinatie van ontoegankelijkheid en catchiness. Een tegenstelling die ik heerlijk vind. Prachtig mooie muziek met een bittere nasmaak. Verveeld klinkende, dwingende, soms nasale vocalen, ongemakkelijke marsritmes, duistere light-industrial arrangementen, vage vervormde samples, historische speeches gecombineerd met werkelijk wonderschone melodieën (soms gejat, soms origineel), koortjes en toch ook af en toe typische rock/pop karakteristiek (gitaar, refrein/couplet opbouw). Het is in ieder geval muziek die uitnodigt tot veelvuldige beluistering omdat er zeer veel in zit en je het niet allemaal in 1 luistersessie ontdekt. Mijns inziens is Michael Moynihan dan ook een bijzonder getalenteerde en onderschatte songwriter.


Discografie:

Full-lenghts



The Gospel Of Inhumanity (1995) - geniaal debuutalbum



Blót: Sacrifice In Sweden (1998) - een waanzinnig sterk live-album opgenomen tijdens een Cold Meat Industry festival in Zweden



Born Again (2010) - na jaren nu eindelijk weer eens een nieuwe plaat (en die ben ik nu voor het eerst aan het beluisteren)

andere releases

Walked In Line / Ernting 7" (1994) (Split met Allerseelen)
The March Of Brian Boru / Käferlied 7" (1998) (Split met Allerseelen)
The Rites of Samhain (2001) (Samenwerking met In Gowan Ring onder de naam Witch-Hunt)
Absinthe - La Folie Verte (2002)(Samenwerking met Les Joyaux De La Princesse)
Herjafather CDr (2002) (Split met Robert N. Taylor)
Absinthia Taetra (2004) (Heruitgave van Absinthe: La Folie Verte aangevuld met live nummers van de samenwerking met Les Joyaux De La Princesse)
The Dream / Fröleichen So Well Wir 7" (2010) (Split met Andrew King)

Wat Youtube samples:









Websites:

Informatieve FanPage (officiële website bestaat niet)
MySpace



Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


herr
Usericon van herr
Posted 10-05-2010 16:13 by herr Wijzig reactieProfiel van herrQuote dit bericht

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe cd. Dit is een geweldige 'band'.

Er komt dit jaar ook een nieuwe cd/lp van Death In June: Peaceful Snow.


Panzerke
Usericon van Panzerke
Posted 10-05-2010 16:16 by Panzerke Wijzig reactieProfiel van PanzerkeQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Panzerke

Een eigen topic werkt inderdaad wel beter dan slowchat in het aankopen topic.
Zeer gave band, ik ken geen beter neofolk/martial album dan The Gospel Of Inhumanity. Blót...is inderdaad ook een juweeltje. Verder vind ik de samenwerking met Les Joyaux de la Princesse ook zeer de moeite waard, die met In Gowan Ring iets minder.

Born Again nog niet gehoord, hopelijk is die een dezer dagen te vinden op het web.



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 10-05-2010 16:24 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2010 16:16 schreef Panzerke het volgende:
Een eigen topic werkt inderdaad wel beter dan slowchat in het aankopen topic.
Zeer gave band, ik ken geen beter neofolk/martial album dan The Gospel Of Inhumanity. Blót...is inderdaad ook een juweeltje. Verder vind ik de samenwerking met Les Joyaux de la Princesse ook zeer de moeite waard, die met In Gowan Ring iets minder.

Born Again nog niet gehoord, hopelijk is die een dezer dagen te vinden op het web.


Dat is 'ie!

Het nieuwe album is ook weer erg goed. Na 1x luisteren kan ik er nog niet veel van zeggen maar het is typisch Blood Axis en dan voor mijn gevoel wat doordachter en iets folkier dan The Gospel Of Inhumanity.

Zit nu weer te dronespacen op 'Absinthe' trouwens. Meesterlijk nummer ook!


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


TekNoir
Usericon van TekNoir
Posted 10-05-2010 17:09 by TekNoir Wijzig reactieProfiel van TekNoirQuote dit bericht

Ik was al bang dat de nieuwe plaat meer richting folk zou gaan. Daarmee is het bijzondere duistere en experimentele er wel vanaf.

Als je de duistere rituele folk leuk vind, moet je ook Waldteufel van Markus Wolff maar eens checken.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 10-05-2010 17:15 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2010 17:09 schreef TekNoir het volgende:
Ik was al bang dat de nieuwe plaat meer richting folk zou gaan. Daarmee is het bijzondere duistere en experimentele er wel vanaf.


Absoluut niet waar.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-05-2010 10:50 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Nieuwe plaat is wel meer folky maar daarmee nog geen (dark) folk en het is ook geen ritualistische 'folk'.

Zaterdag Gospel of... en Born Again binnen gekregen. Daarvoor slechts bekend met Blot. Alle drie de CD's (twee albums, een live CD) kunnen mij wel bekoren. Born Again klinkt op het eerste gehoor beter dan Gospel... Meer afwisseling, iets meer diepgang. Maar ik moet beide nog meerdere malen beluisteren voordat ik er echt iets over kan tikken.
Er zitten hier en daar in sommige nummers wel wat martialritmes verwerkt, maar 'martial' zou ik deze band toch niet willen noemen. Eigenlijk gewoon neo-folk. En zoals zoveel bands binnen de post-industrialgenre's zit er redelijk wat crossover tussen.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Panzerke
Usericon van Panzerke
Posted 11-05-2010 13:51 by Panzerke Wijzig reactieProfiel van PanzerkeQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Panzerke

'Born Again' nu twee keer geluisterd, heb er een beetje gemengde gevoelens over. Dat het meer folky is stoort me niet zo, heeft best zijn charmes.
Eerste paar nummers vind ik wat minder interessant met als dieptepunt The Dream. Muzikaal is dat best een tof werkje maar dat Duits met Amerikaans accent maakt het echt een draak van een nummer. Daarna wordt het album wel een stuk sterker, vooral The Vortex en Erwachen In Der Nacht zijn prachtnummers. Al met al een erg goed album, maar niet altijd van een even hoog niveau zoals The Gospel of Inhumanity dat is.



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 11-05-2010 14:39 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

The Dream viel mij ook al heel erg op inderdaad. Dat accent is wel heel erg apart. Ik ben benieuwd wat het idee erachter is om dat zo opvallend te doen. Muzikaal gezien vind ik dat echter een zeer gaaf nummer. Ik vermoed dan ook dat ik na vaker luisteren wel zal wennen aan de zang.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 07-06-2010 13:17 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Beide album nu meerdere malen voorbij horen komen beid bevallen ze mij uitstekend. Die nieuwste is iets gemakkelijker, toegankelijker, melodieuzer dan het debuut. Persoonlijk vind ik'm denk ik ook beter, leuker. Nummers als ‘Song of the Comrade’ en ‘The Path’ kunnen mij zeer bekoren.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


De Nekker
Usericon van De Nekker
Posted 07-06-2010 23:46 by De Nekker Wijzig reactieProfiel van De NekkerQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2010 13:17 schreef kwelgeest het volgende:
Beide album nu meerdere malen voorbij horen komen beid bevallen ze mij uitstekend. Die nieuwste is iets gemakkelijker, toegankelijker, melodieuzer dan het debuut. Persoonlijk vind ik'm denk ik ook beter, leuker. Nummers als ‘Song of the Comrade’ en ‘The Path’ kunnen mij zeer bekoren.


Kwelgeest, zou je me even kunnen contacteren via mail? Ik heb namelijk een vraagje. Mijn excuses dat het op deze manier en via deze weg moet, maar op je profiel kon ik nergens je e-mail adres terug vinden.

Nekker


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 08-06-2010 11:02 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

-

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 23-07-2010 18:00]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 23-07-2010 18:01 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

http://www.youtube.com/watch?v=sTifK3nYz_o&feature=related

De beelden zullen er wel weer door een aap ondergezet zijn, maar deze cover kende ik nog niet. Is dit indd Blood Axis, iemand?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 23-07-2010 18:42 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2010 18:01 schreef kwelgeest het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=sTifK3nYz_o&feature=related

De beelden zullen er wel weer door een aap ondergezet zijn, maar deze cover kende ik nog niet. Is dit indd Blood Axis, iemand?


Yep! Staat op deze split: http://www.discogs.com/Blood-Axis-Allerseelen-Walked-In-Line-Ernting/release/244623 en op deze samplert: http://www.discogs.com/Various-Im-Blutfeuer/release/184376

[Dit bericht is gewijzigd door Onweerwolf op 23-07-2010 18:45]


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 05-08-2011 18:19 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

Er komt een compilatie-CD uit van Blood Axis; getiteld "Ultimacy [1991-2011]".
Deze compilatie bevat nummers van obscure v/a-albums en singeltjes. De volgorde van de tracks is omgekeerd chronologisch. Van meest recent naar oudst dus:

Tracks:

01 The Ride 02 Wir rufen deine Wölfe 03 Mandragora (Alraune)

04 The March of Brian Boru 05 Follow Me up to Carlow

06 Der gefallene Engel 07 Herjafather 08 The Hangman and the Papist

09 Bearer of 10,000 Eyes - Lord of Ages 10 Electricity 11 Life

12 Eternal Soul (Germania Mix) 13 The Storm before the Calm

14 Walked in Line

Zoals ik het interpreteer eindelijk de studioversie van 'Lord of Ages'!
En dus die Warsaw/Joy Division-cover.

[Dit bericht is gewijzigd door Kvelgeest op 05-08-2011 18:20]


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 29-10-2011 7:25 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Even aan het spacen op 'The Dream'. Die zang is zo heerlijk verkeerd goed.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 30-10-2011 18:42 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

wat een kansloze zaad muziek is dit zeg.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 30-10-2011 18:55 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Naziband, slotje.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 03-11-2011 14:55 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

so much win.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 03-11-2011 15:01 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Slechtste ambient die ik ken.


herr
Usericon van herr
Posted 04-11-2011 12:09 by herr Wijzig reactieProfiel van herrQuote dit bericht

Ambient hoor ik er niet in. Mooie band maar het spannende is er wel een beetje af. Ze zouden het oude werk eens op vinyl moeten uitbrengen.


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 04-11-2011 17:44 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 3 november 2011 15:01 schreef Schaep het volgende:
Slechtste ambient die ik ken.
Dit kan beter, Scheap.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 04-11-2011 18:03 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 4 november 2011 17:44 schreef Kvelgeest het volgende:
Dit kan beter, Scheap.


Ik geloof dat Schaep al een tijdje ongesteld is.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 04-11-2011 21:11 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 4 november 2011 17:44 schreef Kvelgeest het volgende:
Dit kan beter, Scheap.


Was een grapje omdat Onweerwolf in het ambient-topic zei dat de mensen op dit forum het verschil toch niet horen tussen de verschillende genres toch, of wist je dat al en vind je het nog steeds niet top? Ik kon er zelf erg om lachen.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 04-11-2011 21:30 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht



Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen