IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Het imago van de Belgische underground Volgende pagina
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-04-2002 18:49 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Citaat van Sharteel van topic over Graspoppolitiek:

"...Het imago van de Belgische metalunderground is al niet om over naar huis te schrijven. Bands worden in het buitenland een platencontract geweigerd van zodra duidelijk wordt dat het Belgen zijn..."

Ik ben werkelijk stomverbaasd en zou graag willen weten waar dit dan allemaal uit blijkt.

Naar mijn idee is Graspop samen met Wacken de laatste jaren de koppositie in Europa aan het bezetten sinds de neergang van Dynamo open air.

Als je het hebt over een land dat droog staat wat betreft metal denk ik veeeel eerder aan een land als Denemarken dat buiten enkele bands op Roskilde geen enkel -metal-festival heeft.

Jarenlang kwam daar ook niets vandaan behalve vaste waarden als King Diamond, Mercyful Fate & middelmatigheid als Illdisposed & Iniquity. Nu pas -zo'n afgelopen 1/2 jaar- begint men uit het dal te kruipen met bands als Exmortem en nog een paar waar ik ff niet op kan komen.

Belgie heeft al jarenlang een geduchte reputatie qua hardcore en vaste waarden Ancient Rites en Enthroned en al die andere bands waar ik ff niet op kan komen, mar jullie vast wel.

Hoe zit dat nou met de Belgische scene?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 18-04-2002 20:11]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 18-04-2002 18:56 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Sorry dat ik meteen off-topic ga maar Denemarken heeft een behoorlijk levendige underground! Iig wat blackmetal betreft.



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-04-2002 18:59 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 18 april 2002 18:56 schreef elessar het volgende:
Sorry dat ik meteen off-topic ga maar Denemarken heeft een behoorlijk levendige underground! Iig wat blackmetal betreft.


Maar krijgen ze ook platendeals? Kunnen ze daar regelmatig optreden? En dat voor relatief veel publiek?

Ik zou het liever eerst nog wat algemener willen in dit topic zodat de link met Belgie en eventueel andere landen gelegd kan worden.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 18-04-2002 19:05 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Over optredens weet ik niet, ik kom er nooit, en platendeals... ik weet niet of ze dat überhaupt wel willen.

Hier is een lijstje met een aantal bands:
http://www.sort-metal.subnet.dk/_168425.html

Blodarv heeft trouwens een deal met Bleed Records

[Dit bericht is gewijzigd door elessar op 18-04-2002 19:07]



MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 18-04-2002 19:20 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Vraag maar aan Redelijk want die gaat regelmatig naar Danmark voor optredens en z'n vriendin.
Maareh...lijkt mij ook een karig metalsch publiekje wat je overhoudt van een bevolking van 5-miljoen-plus totaal.

O ja vergeet Aborted niet!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-04-2002 19:24 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 18 april 2002 19:05 schreef elessar het volgende:
Over optredens weet ik niet, ik kom er nooit, en platendeals... ik weet niet of ze dat überhaupt wel willen.

Hier is een lijstje met een aantal bands:
http://www.sort-metal.subnet.dk/_168425.html

Blodarv heeft trouwens een deal met Bleed Records


Eén band met een deal met een onbekend -ongetwijfeld kleinschalig-label en een lijst met onbekende blackmetalbands is allemaal te kleinschalig en te beperkt om bepalend te zijn voor het Deense metalimago op Europees of zelfs wereldlijk niveau.

Mijn bron komt van mijn Deense ex vriendin die midden in die scene zat toen ik nog met haar had.

Mijn punt blijft dat de Belgische metalscene in het algemeen een stuk beter is dan bijvoorbeeld de Denemarkse en mischien zelfs beter dan Sharteel schetst.

Daarom mijn vraag over het Belgische metalimago op internationaal niveau en waarom ze/men denkt geboycot te worden op nationaliteit.

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 18-04-2002 19:34]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 18-04-2002 19:32 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ik vind dat nederlandse bands ook ondergewaardeerd zijn (in zowel buiten- en binnenland) maar wat betreft belgische meen ik dat je inderdaad gelijk hebt m.b.t. populariteit.
Over de "scene" weet ik niks.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 18-04-2002 19:38 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 18 april 2002 19:24 schreef Mutilator het volgende:
Eén band met een deal met een onbekend -ongetwijfeld kleinschalig-label en een lijst met onbekende blackmetalbands is allemaal te kleinschalig en te beperkt om bepalend te zijn voor het Deense metalimago op Europees of zelfs wereldlijk niveau.



Hey dat is 1 band waarvan ik het weet. Bekend of niet, er lopen daar een aantal heel goede bands rond. En Denial of God is toch wel bekend?



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-04-2002 19:40 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 18 april 2002 19:32 schreef MBMarduk het volgende:
Ik vind dat nederlandse bands ook ondergewaardeerd zijn (in zowel buiten- en binnenland) maar wat betreft belgische meen ik dat je inderdaad gelijk hebt m.b.t. populariteit.
Over de "scene" weet ik niks.



Maar waarom vind je dat dan? Veel Nederlandse bands hebben platen bij grote metallabels kunnen uitbrengen; Orphanage bij Nuclear blast, G.o.d. bij Metal blade, Cirith gorgor bij Osmose. Sun Caged bij Magna Carta. enz enz

Sterker nog; Roadrunner is een Nederlands label en jarenlang toonaangevend geweest met o.a. Pestilence.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 18-04-2002 19:47 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 18 april 2002 18:49 schreef Mutilator het volgende:


Jarenlang kwam daar ook niets vandaan behalve vaste waarden als King Diamond, Mercyful Fate & middelmatigheid als Illdisposed & Iniquity.


ahum, kuch....artillery....


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 18-04-2002 20:29 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

De underground is hier wel erreg klein,hoor...en als je er voor uitkomt dat je ernaar luistert,word je aangestaard alsof je één of andere vieze ziekte hebt...stelletje hypocrieten!!


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 18-04-2002 20:34 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 18 april 2002 20:29 schreef madeline usher het volgende:
De underground is hier wel erreg klein,hoor...en als je er voor uitkomt dat je ernaar luistert,word je aangestaard alsof je één of andere vieze ziekte hebt...stelletje hypocrieten!!

waarom zou je wat aatrekken wat mensen denken wat voor muziek je luistert ,of wat voor imago het heeft . als ik dat zou doen zou ik uberhaupt niet naar metal luisteren .



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-04-2002 21:00 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 18 april 2002 20:34 schreef Vinay het volgende:
waarom zou je wat aatrekken wat mensen denken wat voor muziek je luistert ,of wat voor imago het heeft . als ik dat zou doen zou ik uberhaupt niet naar metal luisteren .



Dit is wel erg off topic; blijf aub enigszins binnen de context.

Het topic over het Graspopbeleid maakt duidelijk dat er wat over te melden valt.

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 18-04-2002 21:01]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 18-04-2002 23:49 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

quote:
Op 18 april 2002 18:49 schreef Mutilator het volgende:
Citaat van Sharteel van topic over Graspoppolitiek:

"...Het imago van de Belgische metalunderground is al niet om over naar huis te schrijven. Bands worden in het buitenland een platencontract geweigerd van zodra duidelijk wordt dat het Belgen zijn..."

Ik ben werkelijk stomverbaasd en zou graag willen weten waar dit dan allemaal uit blijkt.

Naar mijn idee is Graspop samen met Wacken de laatste jaren de koppositie in Europa aan het bezetten sinds de neergang van Dynamo open air.

Kan zijn maar als er bijna geen Belgische groepen staan heeft dit niets met de undergroud te maken.
quote:


Als je het hebt over een land dat droog staat wat betreft metal denk ik veeeel eerder aan een land als Denemarken dat buiten enkele bands op Roskilde geen enkel -metal-festival heeft.

Jarenlang kwam daar ook niets vandaan behalve vaste waarden als King Diamond, Mercyful Fate & middelmatigheid als Illdisposed & Iniquity. Nu pas -zo'n afgelopen 1/2 jaar- begint men uit het dal te kruipen met bands als Exmortem en nog een paar waar ik ff niet op kan komen.

Van Denemarken weet ik niets. Maar ik ben deze zomer een paar Franse meisjes op Eurorock tegengekomen die al liftend naar Limburg waren afgezakt en die beweerden dat het in Frankrijk niet veel beter is en dat ze daar ook geen grote metal-festivals kennen. Blijkbaar hebben we het dus zo slecht nog niet.
quote:

Belgie heeft al jarenlang een geduchte reputatie qua hardcore en vaste waarden Ancient Rites en Enthroned en al die andere bands waar ik ff niet op kan komen, mar jullie vast wel.

Op vlak van hardcore ben ik niet echt thuis. Maar beide scenes hebben niet echt veel met elkaar te maken. Ik ken wel een paar gasten die daar meer mee bezig zijn een het schijnt dat het daar toch ook een eind niet al te goed is gegaan. (Toch hier in de buurt van Kortrijk) Alhoewel het nu toch weer aan het verbeteren is.
Dit weekend ben ik nog naar een gemengd optreden geweest: eerst 3 hardcore groepen gevolgd door Operation GSD (Heavy-Metal covergroep). De zaal zat redelijk vol maar toen de laatste groep moest spelen liep de zaal leeg. Die gasten interesseren zich niet in Iron Maiden, Manowar en zo. Wel jammer want ze waren toch wel redelijk goed.
quote:


Hoe zit dat nou met de Belgische scene?

Mijn persoonlijke ervaring? De scene gaat erop vooruit. Ik ken veel mensen die actief met metal bezig zijn en als je vervoer hebt kan je ieder weekend wel ergens naar een optreden in de buurt gaan kijken. En het publiek daarvoor blijft groeien want via de populaire Nu-Metal ontdekken veel gasten al vlug serieuzere groepen.
Over het imago dat de scene in het buitenland heeft kan in natuurlijk niet veel zeggen want ik woon zelf in België. Daar kunnen jullie in Holland waarschijnlijk beter op antwoorden.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 18-04-2002 23:58 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 18 april 2002 19:40 schreef Mutilator het volgende:
Maar waarom vind je dat dan? Veel Nederlandse bands hebben platen bij grote metallabels kunnen uitbrengen; Orphanage bij Nuclear blast, G.o.d. bij Metal blade, Cirith gorgor bij Osmose. Sun Caged bij Magna Carta. enz enz

Sterker nog; Roadrunner is een Nederlands label en jarenlang toonaangevend geweest met o.a. Pestilence.


Sorry ik zie dit nu pas...

Umm ik heb geen gegevens ofzo "to back-up my claim" maar dit was meer een constatering van mijn part als metalliefhebber in het algemeen.
Ik kan eigenlijk zo 1-2-3 alleen God Dethroned opnoemen die een beetje internationale naam hebben.
Ik vind vooral de Amerikanen en Scandinaviers veel aandacht genieten en sommige Duitse bands.
Voor mijn gevoel genieten zelfs Poolse en Tsjechische bands meer attentie dan bands uit de Benelux.
Just my 2 cents.


Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 19-04-2002 0:04 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

BeNeLux
Hoe zit het dan met de Lux?


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 22-04-2002 19:44 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 19 april 2002 0:04 schreef Davy het volgende:
BeNeLux
Hoe zit het dan met de Lux?


Luxemburg....weet ik eigenlijk niets van! Volgens mij is het voor de Benelux wat Albanie is voor Europa; achterlijk (in dit geval op muziekgebied)

Ik verwacht eigenlijk nog een reaktie van Sharteel, aangezien dit topic na aanleiding is van haar uitspraak.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-04-2002 19:49 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Luxembourg , tof landje .. schoon, rustig.
Maar qua muziek stel het niks voor.
Ideaal om te gaan rentenieren


Mordheim
No rest for the wicked
Usericon van Mordheim
Posted 22-04-2002 20:41 by Mordheim Wijzig reactieProfiel van MordheimQuote dit bericht

het grootste probleem is dat tegenwoordig niemand meer uit zijn kot wil als er geen grote namen op de affiche staan. Of het is een grote naam maar omdat het in een kleine zaal is willen ze niet komen want tzal toch ni goed zijn: voorbeeld: 2 jaar geleden met grief of emerald moeten spelen in de frontline van publiek was grief of emerald ons (axamenta) publeiek en vice versa. En qua imago vind ik dan: als je in belgië een deal weet te versiren met een label wordt je meestal vies bekenen in den underground want je bent dan niet meer underground en dus krijg je minder optredens en blablabla


"The stars themselves once lived and died at my command, and yet you still dare to oppose my will."


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 22-04-2002 21:51 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Luxemburg ---> Vindsval (dimmu-stijl 'black')

Die stonden op t festakel in utrecht in november vorig jaor....


Ik, Wil Schuurman


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 22-04-2002 21:53 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Wat wil je ook met maar 3 inwoners. Niet eens genoeg lui voor een complete line-up...

Hmm, Vindsval? Nuh... Da's geen band.



Visigoth
Usericon van Visigoth
Posted 22-04-2002 23:11 by Visigoth Wijzig reactieProfiel van VisigothQuote dit bericht

quote:
Op 22 april 2002 21:53 schreef Vargen666 het volgende:
Wat wil je ook met maar 3 inwoners. Niet eens genoeg lui voor een complete line-up...

Hmm, Vindsval? Nuh... Da's geen band.


Vindsval is naar mijn mening zeer veelbelovend ! Ze zitten trouwens op Scaldic Art, het label van Vratyas van Falkenbach !


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 23-04-2002 10:38 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Tingelingelingelinge.... Tingelingelingelinge.... Tring Tring Tring

Oh pardon...


Ik, Wil Schuurman


Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 23-04-2002 11:26 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

Als men kijkt qua optreden dan doen alle Scandinavische landen het slecht, in Noorwegen en Zweden is het onderhand onmogelijk om op te treden omdat er zoveel mensen in een band spelen en of nauwelijks naar een optreden gaan van collega's of met de handen over elkaar staan. Volgens mij was het pas geleden Marduk die voor het eerst in weet ik veel hoeveel jaar dat ze weer eens een keer in Zweden spelen. Geen optredens, toch levendige scene.

Luxemburg is niet veel, Desdemonia is bijvoorbeeld een death/grind band uit die streek en er zit zover ik weet 1 underground label.

Frankrijk heeft, zeker gezien het grootte van het land, een zeer matige scene, alhoewel de NSBM-scene daar wel groeit.

Denemarken begint weer, maar men heeft zeker gelijk dat het daar een lange tijd niks was.

Nederlandse bands met internationale faam zijn zeker wel aanwezig!!! Bands als Sinister, Asphyx, Severe Torture (waren al bekender in USA dan in Nederland in hun demo-tijd) en Pestilence zijn effe 4 bands die zeker bekend genoemd mogen worden.

De Belgische scene heeft bekende bands (zoals eerder genoemde Enthroned en Ancient Rites, daarnaast is Agathocles natuurlijk onmisbaar) maar heeft, naar mijn weten, niet net zoals Nederland de bekendheid "door de jaren heen". Nederland spuwt nu toch al zo'n 12 jaar lang bands die, per genre, toch internationaal bekendheid krijgen. Plus krijg je nog het feit dat men de death/grind scene van Nederland in een land als USA op de voet volgt met een Severe Torture, Pyameia, Disavowed en ga zo maar door. Elke nieuwe band die in dat straatje komt en uit Nederland komt krijgt hierdoor meer aandacht.

Qua labels doet Nederland lekker mee met de rest van het buitenland met Displeased (dat toch een vrij goede naam heeft) en Hammerheart. In Belgie had je vroeger Shiver Records en nu LSP-Company en dan houd het ver op.

In Nederland krijgt een hardwerkende band toch wel loon naar werken (op een gegeven moment) en zijn er zalen als Baroeg, 013 en Podium Hardenberg, die alle 3 toch aardig wat goede bands kan wegplanten en mooi verspreid zijn over het land. In Belgie heb je Frontline in Gent die flink wat doet aan metal, en natuurlijk Biebob....en qua bekende zalen houd het dan op, en alleen in de Biebob komen de grotere bands. (onze zuiderburen...als ik uit m'n nek loop te zwetsen, verbeter het maar)

Komen we aan bij het "support" van de underground, waar Nederland toch mag hebben van een Aardschok, vele webzines en geprinte zines heb ik vanuit Belgie weinig tot niks gemerkt. Er is een Bone Box (maar die is gestopt), er is een Mindview (wat overigens een goed blad is!), er is een Noise Magazine (eerst als blad, daarna als webzine) en ook dan houd het ver op. Nederland zet daar tegenover een Lords of Metal, Quintessence en Vampire als webzines en Zware Metalen, Metalfan en Hollands Metaal als ontmoetingspunten.

Belgie heeft wel degelijk een scene met bands die zeker niet verkeerd zijn (Black Bleeding, Infernal Legion, Aborted, Ancient Rites enz.); probleem is denk ik de distributie/promotie om bekendheid te verschaffen.



Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 23-04-2002 17:58 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

Het belangrijkste webzine in de belgische underground:
www.lugburz.be

...en er is blijkbaar onlangs een nieuwe bijgekomen:
http://start.be/vlaams_staal
't is nog niet veel maar 't is toch een begin!

[Dit bericht is gewijzigd door Davy op 23-04-2002 18:02]


peter.noise
Usericon van peter.noise
Posted 23-04-2002 19:41 by peter.noise Wijzig reactieProfiel van peter.noiseQuote dit berichthttp://www.noise-magazine.com

ben zelf belg
De belgische metalscene stelt werkelijk nauwelijk of niets voor. Er wordt me wel eens verweten dat ik belgische bands haat. Niets is minder waar. Een belgische band als lugubrum steun ik volledig. Ook de doombands Thee Plague of gentlemen en Ritual zijn super. Net zoals de seventies band Hypnos 69. Als we het over black metal en andere genres hebben kan ik niets anders dan eens in mijn vuistje lachen, een reeksje; signs of darkness, infernal legion, enthroned (donald duck op vocals), avatar, shadeworks, icy winds, bellator, ecliptica... ik kan nog even door, allen zijn ze meer of min belachelijk. waar is de kwaliteit? onder de deurmat? ik heb ze niet gevonden


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen