IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Waai Em Cie E! [Campy muziek]
Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 11-08-2010 17:54 by Yirroth Wijzig reactieProfiel van YirrothQuote dit bericht

Hoewel ik over het algemeen meer naar extremere muzieksoorten neig, kan ik altijd een goed fout nummer waarderen. Vaak hebben dit soort nummers hun oorsprong in de homo-scene van eind jaren '70/begin jaren '80, waar ze een dosis ironie en over-the-top theater wel kunnen waarderen.


Wat voorbeelden door de jaren heen met kort commentaar van een popcultuur-nerd (ik). Het meeste zullen jullie wel kennen, aangezien ik niet echt 'into the scene' zit en vooral bekend ben met wat er af en toe komt bovendrijven.

Jaren 70:

Een klassieker van Sylvester James die onder zijn voornaam met dit nummer een grote hit heeft. Hiervoor had hij onder andere als drag queen gewerkt en wat meer reguliere nummers (met band) gezongen. Zijn achtergrondzangeressen "Two Tons O' Fun" zien we later weer terug.



Uit hetzelfde jaar als het vorige nummer (1978). Bijna iedereen kent dit nummer en het bijbehorende dansje. Wat niet iedereen weet is dat de helft van de line-up hetero is/was (inclusief de lead-singer) en twee van de drie homo's er toen nog niet voor waren uitgekomen.


Jaren 80:

Een samengestelde band voor het songfestival van 1979. Die kale rechts in het filmpje is trouwens ook inmiddels overleden. En een van de zangeressen is in Nederland geboren.


Een aantal jaar geleden werd in Groot-Brittannië een amateur-opera zanger genaamd Paul Potts ineens bekend doordat hij ondanks zijn slechte gebit en knullig uiterlijk het publiek verstelde door Nessun Dorma te zingen. Wat daar camp aan is? Geen idee, maar het is een bruggetje naar de volgende video:


Klaus Nomi was een opera-enthousiast, science fiction fanaat en een Duitser. Geboren als Klaus Sperber die als amateur-opera zanger (vandaar de brug ) via Berlijn in 1972 in New York terecht kwam en na enkele jaren rotbaantjes gedaan te hebben doorbrak in een vaudeville club in 1978 onder de artiesten naam Klaus Nomi, een anagram van zijn favo SF-blad OMNI. Vijf jaar later was hij een van de eerste AIDS-gerelateerde doden. Maar wel met twee albums en een korte tijd als achtergrondzanger van David Bowie op zijn naam.



En hier zien we de achtergrond-zangeressen van Sylvester terug: Two Tons O' Fun, maar nu bekend als the Weather Girls. De (inmiddels overleden) oudere van de twee heeft nog een tijdje in Duitsland gewoond en daar met een van haar dochters meegedaan aan het songfestival.

Toevallig komen alle drie de nummers uit '82.


De jaren 90
Ik kan niet zo heel veel van deze periode als de voorgaande twee voor de geest halen, maar iets wat me snel te binnen schiet is deze clip:


Wat krijg je als een bi-seksuele muzikant, een kapper en een model samen een band oprichten? Dit is een mogelijke uitkomst. Heerlijk over-the-top, theatraal en extravagant, waardoor de band al gauw populair werd binnen de homo-scene. Hetero-mannen hadden overigens ook iets om naar te kijken. Alexander Bard heeft jaren later nog Crying at the Discotheque van Alcazar geproduceerd, waarin hij ook het gesproken stukje opzegt. Zweden: het land van deathmetal en in je kop blijven hangende popdeuntjes.


Om eerlijk te zijn weet ik van Sin with Sebastian vrij weinig, het is ook een beetje een eendagsvlieg geweest. Wikipedia zegt dat het om een duitser gaat die in het echt Sebastian Roth heet. Kortom: niet interessant, maar bedankt voor de campy clip en muziek! Op naar het volgende decennium!

De jaren 00
Nieuw millennium, nieuwe shit!


Tja, het is moeilijk om om deze band heen te komen als je campy muziek van de afgelopen 10 jaar bespreekt. Hoewel hun doorbraak begin met de cover van Pink Floyd's Comfortably Numb vind ik die versie niets, dus heb ik maar hun grootste hit gepakt. Oorspronkelijk een duo van twee homo-seksuelen die hun conservatievere thuisstaten verruilden voor New York City, werd de band aangevuld met een lead-gitarist (ex van zanger Jake Shears), een zangeres en een drummer (inmiddels verruild voor een andere drummer).


Hier laat er eentje geen gras over groeien. De tekst laat niets te wensen over en het nummer werd een youtube hit, mede dankzij het bizarre filmpje waarin ook naar de film American Beauty verwezen wordt. Tevens gebruikt in een South Park aflevering over populaire youtube films waarin Butters dit nummer zingt.


Ten slotte nog een medley door een uit de hand gelopen grap van een Nederlandse acteur: Bearforce 1. Deze medley bevat een hoop populaire "gay anthems" uit de afgelopen decennia.


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 11-08-2010 18:59 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Meest ondergewaardeerde camp nummer aller tijden:



Komt hier minstens 1x per maand voorbij!


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 11-08-2010 19:00 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 11-08-2010 19:01 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2010 19:00 schreef Helvete het volgende:
http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/3094299


Dat topic gaat over gaye muziek. Compleet anders natuurlijk!


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 11-08-2010 19:03 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2010 19:01 schreef Onweerwolf het volgende:
Dat topic gaat over gaye muziek. Compleet anders natuurlijk!
Maar er staat vast wel iets tussen voor liefhebbers van "campy muziek".


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 11-08-2010 19:05 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050



[Dit bericht is gewijzigd door Black Jew op 11-08-2010 19:05]


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 11-08-2010 19:06 by Yirroth Wijzig reactieProfiel van YirrothQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2010 18:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Meest ondergewaardeerde camp nummer aller tijden:



Komt hier minstens 1x per maand voorbij!


OMFG!

Die kon ik nog niet! Eurodance heeftn eigenlijk best wel een hoop kitch uitgebracht. :D


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 11-08-2010 19:13 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2010 19:06 schreef Yirroth het volgende:
OMFG!

Die kon ik nog niet! Eurodance heeftn eigenlijk best wel een hoop kitch uitgebracht. :D


Komt uit Oostenrijk. En zoals ik wel vaker zeg: alles wat uit Oostenrijk komt is geniaal.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 11-08-2010 19:14 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 11 augustus 2010 19:05 schreef Black Jew het volgende:



verkeerde topic


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 11-08-2010 19:19 by Yirroth Wijzig reactieProfiel van YirrothQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2010 19:13 schreef Onweerwolf het volgende:
Komt uit Oostenrijk. En zoals ik wel vaker zeg: alles wat uit Oostenrijk komt is geniaal.


Ik bedacht me net dat ik die band wel kende vanwege



"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 11-08-2010 21:15 by Rotzak Wijzig reactieProfiel van RotzakQuote dit berichthttp://www.meatspin.com

quote:
Op 11 augustus 2010 19:13 schreef Onweerwolf het volgende:
Komt uit Oostenrijk. En zoals ik wel vaker zeg: alles wat uit Oostenrijk komt is geniaal.




Against God and Government


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 11-08-2010 21:44 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Maakte die ook muziek?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 12-08-2010 8:35 by Yirroth Wijzig reactieProfiel van YirrothQuote dit bericht

"Concerto für SS--Divisionen in C"

[Dit bericht is gewijzigd door Yirroth op 12-08-2010 8:36]


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


watery black
Usericon van watery black
Posted 12-08-2010 8:53 by watery black Wijzig reactieProfiel van watery blackQuote dit bericht

ik weet niet heel goed of die nu in dit topic hoort, mar ik denk dat het wel past dus ik ga m toch even hier spammen. dit nummer vind ik geweldig:





"There will come a time when you'll have the chance to do something courageous, to do the right thing." "I love those moments. I like to wave at them as they pass by."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 12-08-2010 8:53 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Hulde voor starship Edelweiss, die kende ik nog niet. Eén van mijn favo's:


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 12-08-2010 16:55 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Oh ja, die is fantastisch!

Hier 1 van mijn favo's:


Dear dirty delightful old drunken old days


Rix
is best gek.
Usericon van Rix
Posted 12-08-2010 17:11 by Rix Wijzig reactieProfiel van RixQuote dit bericht

quote:
Op 12 augustus 2010 8:53 schreef watery black het volgende:
ik weet niet heel goed of die nu in dit topic hoort, mar ik denk dat het wel past dus ik ga m toch even hier spammen. dit nummer vind ik geweldig:






Brilliant nummer!


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 12-08-2010 17:12 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 12 augustus 2010 16:55 schreef Schaffelaer het volgende:
Oh ja, die is fantastisch!

Hier 1 van mijn favo's:

Hässlich, ich bin der Hess.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


mengelemoes
Doodongelukkig
Usericon van mengelemoes
Posted 12-08-2010 17:31 by mengelemoes Wijzig reactieProfiel van mengelemoesQuote dit bericht

Een vergeten klassieker:



Abattoir, abattoir, mon dieu quelle horreur


WMP
Usericon van WMP
Posted 12-08-2010 17:31 by WMP Wijzig reactieProfiel van WMPQuote dit bericht



Jeugdherinneringen!


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 12-08-2010 17:38 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

quote:
Op 12 augustus 2010 16:55 schreef Schaffelaer het volgende:
Hier 1 van mijn favo's:



 


Silence
Usericon van Silence
Posted 12-08-2010 17:57 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Nee, dit is zeker niks voor mij.


faceless
Usericon van faceless
Posted 12-08-2010 18:47 by faceless Wijzig reactieProfiel van facelessQuote dit bericht



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 12-08-2010 19:04 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Codo is inderdaad ook vrij geniaal!


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


watery black
Usericon van watery black
Posted 13-08-2010 3:53 by watery black Wijzig reactieProfiel van watery blackQuote dit bericht

quote:
Op 12 augustus 2010 8:53 schreef watery black het volgende:
ik weet niet heel goed of die nu in dit topic hoort, mar ik denk dat het wel past dus ik ga m toch even hier spammen. dit nummer vind ik geweldig:






quote:
Op 12 augustus 2010 17:31 schreef WMP het volgende:


Jeugdherinneringen!


Vagant-herrineringen hier, van allebei de liedjes....


*roept Powertieke, mcoenen en ADHD*

[Dit bericht is gewijzigd door watery black op 13-08-2010 3:55]


"There will come a time when you'll have the chance to do something courageous, to do the right thing." "I love those moments. I like to wave at them as they pass by."


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen