IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Auteur:
Topic : Christelijke metal. Vorige pagina | Volgende pagina
Burz
pure holocaust
Usericon van Burz
Posted 12-09-2002 19:19 by Burz Wijzig reactieProfiel van BurzQuote dit berichthttp://geen

ik vind het ook een beetje triest dat mensen die muziek maken met de hoofdredenen om mensen te bekeren, das gewoon zielig (niet alle bands doen dat)

verder maakt het me ook geen reet uit of een nummer over jezus gaat, en dat hoeft dan niet meteen een nummer te zijn als kill jesus hail satan en dat soort shit

Bijv jesus saves van savatage klinkt goed, ik weet niet of alles in dat nummer echt zo is bedoelt, en het is ook aardig sarcastisch maar goed.

Over het algemeen vind ik metal gebruikt door christenen om mensen te bekeren die ze zonder die muziek niet zouden kunnen bekeren erg triest, en vind ik dat ze de mensen gewoon met rust moeten laten met hun godsdienstige gezever


I was me but now he's gone


Styhn
Usericon van Styhn
Posted 12-09-2002 19:57 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 12 september 2002 19:03 schreef karnivoor het volgende:
geschoren


ja zie, dat was de grap juist


11.45: restate my assumptions


poliepje
Reap the Bitter Hærvest
Usericon van poliepje
Posted 16-09-2002 11:27 by poliepje Wijzig reactieProfiel van poliepjeQuote dit bericht

Christelijke metal bekt inderdaad een beetje raar. De term suggereert een verwantschap tussen de muzikale aspecten van de stroming en het Christendom, maar ik denk dat (op hier en daar wat power metal na) we dat veelal makkelijk uit kunnen sluiten. Metal gedijd goed bij een duister / mysterieus / bruut karakter en dat rijmt intuïtief slecht met het Christendom.

Goed, we hebben het dus niet of harmonische of ritmische of opname-technische constructies. Dan hebben we het blijkbaar over tekst. Dat dat onderscheid gemaakt moet worden spreekt al een beetje tegen mijn overtuiging. Ik ben zelf nogal fanatiek aanhanger van de gedachte dat tekst en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden moet zijn (zowel vorm als inhoud) en dat wanneer dat niet het geval is (wanneer je dus een willekeurig andere tekst op een stuk muziek kunt zetten), je gewoon de tekst weg moet laten – als je per se nog zang wil, dan ga je maar noten of in een niet-bestaande taal zingen.

Waar moet een tekst dan over gaan? Nou, inderdaad (Sporty Voleg) over dingen die je bezig houden, maar dan wel in een vorm waar je publiek wat mee kan. Als je toch per se een liefdesliedje schrijft, ga dan niet “weet je nog wat je toen zei bij het meer, nou dat vind ik dus niet” dingen schrijven, want daar kan je publiek geen hol mee. Uiteindelijk blijkt dat de beste (lees: meest tijdloze) teksten schappelijk oppervlakkig zijn: WEL specifiek over de emotie, NIET specifiek over wat/wie die emotie bij je los maakt. Daar gaan bijna alle geloofsgedreven bands (christelijk, maar ook jiddisch, moslim, hara chrisna etc) de fout in: die mogen niet open laten wat het gevoel los maakt, dat moet specifiek Jezus of Mohammed zijn.

Mensen die op het zware metalen feestje in de Atak waren weten dat ik nogal fan ben van My Dying Bride. De cover die we toen speelden (Crown of Sympathy) is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel: geheel oppervlakker voor wat betreft de aanleiding tot het schrijven van het nummer, maar het maakt – in ieder geval bij mij – heel wat los!!

Dit ligt ook geheel in het verlengde van wat Jenje zei over politiek en geloof in de muziek. RATM probeert te bekeren. Creed hoef ik waarschijnlijk niet eens over te beginnen. Die gaan gewoon de fout in. Geldt wat mij betreft net zo goed voor Dimmu Borgir (waardeloze teksten, geniale muziek; dump die teksten dan!). Satanisme heeft dan het minimale voordeel dat het hier en daar parodisch is en niet altijd even serieus bedoeld, maar dan nog blijven satanistische teksten even sneu als christelijke.

Zo, dat is mijn nederige mening; bring on the pain


[Dit bericht is gewijzigd door poliepje op 16-09-2002 11:30]


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 16-09-2002 17:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Right on, behalve denk ik over satanische teksten: veel, heel veel zelfs, is pure metafoor. 'Satan' als bevrijdende energie en destructieve kracht waardoor de 'gebouwen' van onze op het christendom gebaseerde maatschappij met de grond gelijk gemaakt worden.

Dat mag je triest vinden natuurlijk, maar parodisch is het zekers niet (maar bij DB wel, that much is clear).


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 16-09-2002 17:50 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 12 september 2002 19:19 schreef Burz het volgende:
ik vind het ook een beetje triest dat mensen die muziek maken met de hoofdredenen om mensen te bekeren, das gewoon zielig (niet alle bands doen dat)


Veel BM bands zijn ook satanistisch. Sommige zijn serieus satanistisch en die proberen je ook met hun teksten te overtuigen, zijn zij dan niet zielig?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 16-09-2002 17:52 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2002 17:50 schreef Misanthrope het volgende:
Veel BM bands zijn ook satanistisch. Sommige zijn serieus satanistisch en die proberen je ook met hun teksten te overtuigen, zijn zij dan niet zielig?



Die zijn idd net zo zielig..

Nou, iets minder zielig dan omdat ze aan de andere kant staan


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 16-09-2002 17:52 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Wat is volgens jullie het verschil tussen 'satanistisch' en 'satanisch'? Want ik lees de hele tijd 'satanistisch', klinkt een beetje lam. In het engels is het ook gewoon 'satanic'.


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 16-09-2002 17:53 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Satanic sluit andere vormen van het S woord buiten door zijn eigen ontiegelijke coolheid.



Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 16-09-2002 17:57 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Muziek draait om overtuigen, je mening ventileren of bekeren of hoe je het wil noemen. Daar is niks zieligs aan. Alleen zijn bepaalde meningen zielig. Zoals het Christendom dus.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 16-09-2002 18:01 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2002 17:52 schreef Dwaallicht het volgende:
Wat is volgens jullie het verschil tussen 'satanistisch' en 'satanisch'? Want ik lees de hele tijd 'satanistisch', klinkt een beetje lam. In het engels is het ook gewoon 'satanic'.
Maakt volgens mij geen verschil uit.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 16-09-2002 21:33 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 16 september 2002 17:52 schreef Dwaallicht het volgende:
Wat is volgens jullie het verschil tussen 'satanistisch' en 'satanisch'?

Het tweede is correct Nederlands en het eerste niet.

quote:
Op 16 september 2002 11:27 schreef poliepje het volgende:
Metal gedijd goed bij een duister / mysterieus / bruut karakter en dat rijmt intuïtief slecht met het Christendom.


Zo denk ik er ook over.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


General Skullfucker
Eerlijk delen
Usericon van General Skullfucker
Posted 16-09-2002 21:36 by General Skullfucker Wijzig reactieProfiel van General SkullfuckerQuote dit berichthttp://www.metalhints.nl

quote:
Op 16 september 2002 21:33 schreef mislyd het volgende:
Het tweede is correct Nederlands en het eerste niet.

...


Ik weet niet of dat wel zo is. Het woord "satanist" bestaat volgens de digitale versie van de Dikke van Dale die ik heb namelijk ook niet. Als het woord satanistisch bestaat zou het betekenen dat iemand is als een satanist. Dat is duidelijk iets anders dan zijn zoals Satan.



Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 16-09-2002 21:43 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

quote:
Op 16 september 2002 17:52 schreef Dwaallicht het volgende:
Wat is volgens jullie het verschil tussen 'satanistisch' en 'satanisch'? Want ik lees de hele tijd 'satanistisch', klinkt een beetje lam. In het engels is het ook gewoon 'satanic'.


Daar is wel es eerder over gepraat in het 'death/black metal en satanisme' topic. Ik zal het ff proberen op te zoeken

Helaas niet echt kunnen vinden, iemand zei wel dat satanistisch niet kon. Maar dat het satanisch is.

[Dit bericht is gewijzigd door Sjaan op 16-09-2002 22:01]


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 16-09-2002 21:45 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 16 september 2002 21:36 schreef General Skullfucker het volgende:
Ik weet niet of dat wel zo is. Het woord "satanist" bestaat volgens de digitale versie van de Dikke van Dale die ik heb namelijk ook niet.

Hee.. Je hebt gelijk. Volgens mijn papieren van Dale bestaat 'satanist' ook niet.

Indoctrinatie?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Nolthuar
Usericon van Nolthuar
Posted 16-09-2002 22:46 by Nolthuar Wijzig reactieProfiel van NolthuarQuote dit bericht

Ik vind het maar een vaag genre. De naam alleen al suggereert iets over het doel waarvoor de muziek geschreven wordt. Dan heb ik het dus over het "bekerings" effect.

Het zal me overigens vaak niet kunnen boeien zolang je niet dit soort lyrics krijgt:

van de site van Stryper (niet bekend bij mij schijnt een geweldig bekende band te zijn voor mijn tijd)

nummer: in god we trust

Verse 2
The rich, the poor Heaven is for those who choose Don't put your trust in money You'll lose (again and again)

Chorus
In God we trust In Him we must believe (He is the only way) In God we trust His Son we must receive (Tomorrow's too late, accept Him today)

SOLDIERS UNDER COMMAND
Verse 1
We are the soldiers under God's command We hold His two-edged sword within our hands We're not ashamed to stand up for what's right We win without sin, it's not by our might And we're fighting all the sin And the good book -- it says we'll win!


.

Zolang de lyrics goed zijn zal het mij niet zo interreseren wat de geloofsovertuigen is. Behalve bij Black of Death daar kan ik mij niet in vinden in "Christelijke" Death of Black. De naam alleen al Brrr.




You will never have, what i never had.


poliepje
Reap the Bitter Hærvest
Usericon van poliepje
Posted 17-09-2002 10:35 by poliepje Wijzig reactieProfiel van poliepjeQuote dit bericht

Even om te checken; die lyrics vindt je goed?? Als in

Mrre, ijdelheid is toch een doodzonde. Daarbij komt dat zodra je een rock'n'roll held bent (oftewel in een succesvolle band speelt), ben je al een vals icoon. Als je nog merchendise of promo's maakt met foto's, dan maak je afbeeldingen van wat op aard is. Dat allemaal niet, dat is in strijd met de eerste drie geboden (en die zijn niet voor niets eerste).

Zo... dat maakt volgens mij een einde aan alle Christelijke bands en zo niet; die bands die overblijven gaan toch naar de hel, dus die krijgen we later nog wel te schoppen.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 17-09-2002 18:28 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/



The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-09-2002 18:31 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht













Nou Mutilator, hoe zou dat nou zitten, met die christelijke metal .


lords of black metal
dus
Usericon van lords of black metal
Posted 17-09-2002 20:21 by lords of black metal Wijzig reactieProfiel van lords of black metalQuote dit bericht

Damn, datis meer een foto van: zwemspullen mee, je wordt thuisgebracht. ZIELIG DUS.

Maar goed, hier ff een algemeen vraagje. Ik speel zelf in een black-metalband. Nu zouden wij eventueel een of meer optredens kunnen doen met Slechtvalk, waarvan iedereen weet dat ze christelijk zijn maar dat niet uitdragen.

Nou zeiden een aantal mensen dat het niet goed voor je reputatie is om dat te gaan doen.

Wat is jullie mening hierover


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 17-09-2002 20:22 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 17 september 2002 20:21 schreef lords of black metal het volgende:
Damn, datis meer een foto van: zwemspullen mee, je wordt thuisgebracht. ZIELIG DUS.

Maar goed, hier ff een algemeen vraagje. Ik speel zelf in een black-metalband. Nu zouden wij eventueel een of meer optredens kunnen doen met Slechtvalk, waarvan iedereen weet dat ze christelijk zijn maar dat niet uitdragen.

Nou zeiden een aantal mensen dat het niet goed voor je reputatie is om dat te gaan doen.

Wat is jullie mening hierover
Reputatie? Fokk that! Als je mogelijkheid tot optreden hebt gewoon doen.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-09-2002 20:27 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hehe, persoonlijk zou ik nooit met die lui op een podium gaan, maar echt niet vanwege m'n reputatie... dan kan je net zo goed drie maanden niet douchen want dan ruik je meer naar een Viking . Ik zou het echter niet doen, omdat christelijke metal geboycot dient te worden.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 17-09-2002 20:29 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Idd, dood aan de christenen. En al helemaal niet met ze optreden.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 17-09-2002 20:31 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ideologie boven muziek? I disagree.


grafhond
en zu is da
Usericon van grafhond
Posted 17-09-2002 20:33 by grafhond Wijzig reactieProfiel van grafhondQuote dit bericht

christelijke metal = gay

uitleg: iemand bij mij op school heeft mij Mortification (ofzo ) laten horen.
De achterkant viel nog wel mee (van t cdhoesje), 'ruige' kerels ......
Totdat ik het boekje opendeed:
Jesus save me, i love god



toch maar Slayer dan


slayer tiete grolsch


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 17-09-2002 20:34 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik kan nogal principieel zijn wat sommige dingen betreft.
Maar ik stel ideologie niet boven muziek. Maar als de ideologie van een band me echt stoort zal ik er niet snel naar luisteren.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen