IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : ProgTon vs Realiteit: Christendom IV Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 21:16 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Trouwens, geweld heb je overal. Feit is dat geweld en onrecht blijft bestaan in (en binnen) georganiseerde instituten die het indekken omdat het tegen zijn eigen regels is en omdat er een imago vol te houden moet worden. EN vooral: omdat het kan!

het leger, religieuze organisaties, ...

ik heb nog nooit gehoord van Boedhistisch geweld voor Boedha, maar ik kan best geloven dat het bestaat

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-09-2010 21:17]


signature


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 22-09-2010 21:18 by bastianus Profiel van bastianus

Zit er niet gewoon een constructiefout in de mens in het algemeen? En zijn zaken als misbruik, pedofilie niet gewoon heel menselijk? Ook al wil je dit liever niet erkennen?
Mij lijkt het vooral makkelijk om bepaalde zaken aan een bepaalde groepering toe te wijzen, zoals het momenteel de mode is om kinder- en machtsmisbruik vooral binnen religie te zoeken. Ik denk echter dat "het beest in de mens" in eenieder van ons zit. Misschien is dat ook wel de reden waarom we vaak zo hard bezig zijn om dit soort eigenschappen aan groeperingen als "de christenen" of "de moslims" of in het geval van paus Benediction "de atheïsten" toe te schrijven.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 21:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 20:01 schreef ZelThoR het volgende:

En als je over vrijzinnigheid begint, hoezo zou dat niet tot geweld kunnen leiden? En een verder voorbeeld; (moderne) satanisten.

.


klopt trouwens, er is volgens mij geen oorzakelijk verband tussen organisaties/georganiseerde overtuigsleren met een Goddelijke figuur en geweld/misbruik. Het is puur toeval dat dergelijke organisaties in deze periode vanonze geschiedenis onder vuur komen te liggen. Nazisme en communisme zijn hen voorgegaan enkele decenia geleden


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 21:21 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 21:11 schreef Hypnos het volgende:
niet alleen georganiseerde levensovertuigingen
als je iemand op zijn bek slaat omdat die aan je vriendin zit dan doe je dat vanuit jezelf. Je eigen overtuiging

Nee, uiteraard niet alleen, in die zin kun je levensbeschouwing tot op individueel niveau definiëren. Dan is het jouw levensbeschouwing die je er toe brengt geweld te gebruiken.
quote:
Op 22 september 2010 21:11 schreef Hypnos het volgende:
levensbeschouwingen, zijn dat niet meer filosofieën?

Nee Filosofiën (in die zin dan) zijn net als religies subsets van levensbeschouwingen


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 21:22 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 21:18 schreef bastianus het volgende:
Zit er niet gewoon een constructiefout in de mens in het algemeen? En zijn zaken als misbruik, pedofilie niet gewoon heel menselijk? Ook al wil je dit liever niet erkennen?
Mij lijkt het vooral makkelijk om bepaalde zaken aan een bepaalde groepering toe te wijzen, zoals het momenteel de mode is om kinder- en machtsmisbruik vooral binnen religie te zoeken. Ik denk echter dat "het beest in de mens" in eenieder van ons zit. Misschien is dat ook wel de reden waarom we vaak zo hard bezig zijn om dit soort eigenschappen aan groeperingen als "de christenen" of "de moslims" of in het geval van paus Benediction "de atheïsten" toe te schrijven.


Waar het om gaat is dat de kerk jaren lang dat misbruik heeft laten gebeuren. Dat is kwalijk, of we nou collectief slecht geconstrueerd zijn of niet.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 21:23 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 21:21 schreef ZelThoR het volgende:


Nee Filosofiën (in die zin dan) zijn net als religies subsets van levensbeschouwingen



en waarom niet omgekeerd?


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 21:24 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 21:18 schreef bastianus het volgende:
Zit er niet gewoon een constructiefout in de mens in het algemeen? En zijn zaken als misbruik, pedofilie niet gewoon heel menselijk? Ook al wil je dit liever niet erkennen?
Mij lijkt het vooral makkelijk om bepaalde zaken aan een bepaalde groepering toe te wijzen, zoals het momenteel de mode is om kinder- en machtsmisbruik vooral binnen religie te zoeken. Ik denk echter dat "het beest in de mens" in eenieder van ons zit. Misschien is dat ook wel de reden waarom we vaak zo hard bezig zijn om dit soort eigenschappen aan groeperingen als "de christenen" of "de moslims" of in het geval van paus Benediction "de atheïsten" toe te schrijven.

Natuurlijk zit het in de mens. Ik denk echter wel dat het soort organisaties als de RK de slechte eigenschappen van mensen boven halen. Als er misbruik kan plaatsvinden zal er misbruik plaatsvinden.

Waar Paap Benediction de plank misslaat is dat atheïsten vooralsnog niet zo'n organisatie en structuur kennen die machtsmisbruik in de hand werkt. Er is immers geen basis van/voor macht binnen het atheïsme.

Dit alles zegt natuurlijk niets over het al dan niet goed of slecht zijn van atheïsten


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 21:25 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 21:22 schreef Onweerwolf het volgende:
Waar het om gaat is dat de kerk jaren lang dat misbruik heeft laten gebeuren. Dat is kwalijk, of we nou collectief slecht geconstrueerd zijn of niet.


ik zou het nog kracht bijzetten: is een collectief er ook niet om de individuen net recht te houden in plaats van ze te beschermen? Volgens mij was de Kerk puur met zijn imago bezig


[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-09-2010 21:26]


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 21:27 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 21:23 schreef Hypnos het volgende:
en waarom niet omgekeerd?

Omdat levensbeschouwing gangbaar zo gedefinieerd is. Ik wil wel graag toegeven dat er meer overlap is (tussen religies en filosofiën) dan ik nu laat blijken en dat de term levensbeschouwing best rekbaar is. Maar kort door de bocht; levensbeschouwingen zijn een grote set, waarvan onder andere (!) filosofiën en religies subsets zijn. Dat praat op dit abstractieniveau wat makkelijker

Je mag het ook wel allemaal door elkaar gooien hoor, maar ja

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-09-2010 21:27]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 21:32 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

jawadde

ik zie filosofie altijd als een soort constructie die niet ingevuld is, een soort geraamte. ZOnder richtlijnen

maar eigenlijk, Stoïcijnen, dat was behoorlijk concreet. Dus dat klopt niet


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 21:33 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 21:32 schreef Hypnos het volgende:
jawadde

ik zie filosofie altijd als een soort constructie die niet ingevuld is, een soort geraamte. ZOnder richtlijnen

maar eigenlijk, Stoïcijnen, dat was behoorlijk concreet. Dus dat klopt niet

Ik heb het ook niet over 'de filosofie' maar 'een filosofie', zoals die van de Stoa, ja


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 21:51 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

ik zie filosofie ook zoveel mogelijk als een weg, niet als een doel. En dat mis ik bij religie.


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2010 22:02 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 september 2010 18:16 schreef Onweerwolf het volgende:
Het kenmerk van al die religieuzen is dat ze regels nodig hebben om hun geloof te belijden, regels die vanuit hun gemeenschap komen. Zoals de bijbel, eng dan wel breed geïnterpreteerd naar voorkeur van de afsplitsing waar men toebehoort en allerhande onzin die er door de zogenaamde voorgangers aan toegevoegd is zoals zondag in de kerk moeten zitten of bezwaarlijker, allerlei normen en waarden mbt tot politieke overtuigingen en andere dingen die niets met religie te maken hebben waarvan de gemeenschap graag wil dat ieder lid ze aanhangt.

Maar goed, ik weet dat jij de waarheid liever niet hoort. Ook iets typisch religieus trouwens.
Ik heb nog nooit zoveel anti-religieuze ONZIN in een post gezien. En je laatste alinea maakt het helemaal compleet. Applaus!


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2010 22:09 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 september 2010 20:10 schreef Onweerwolf het volgende:
Abstracte denkprocessen veroorzaken geen geweld.
Correctie: abstracte denkprocessen veroorzaken geen grootschalig geweld, zoals dat vanuit georganiseerde eenhedeh wel kan


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2010 22:11 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 september 2010 20:12 schreef Onweerwolf het volgende:
Nee. een levensbeschouwing legt geen wetten op maar vormt slechts de visie waarop die wetten zijn gebaseerd.
Volgens die definitie is Buddhisme dus geen levensbeschouwing meer.


When your people matter, menstrual health matters


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 22:12 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 22:02 schreef Fusion het volgende:
Ik heb nog nooit zoveel anti-religieuze ONZIN in een post gezien. En je laatste alinea maakt het helemaal compleet. Applaus!


Mijn berichten in dit topic zijn altijd anti-religieus. En zolang jij je haatzaaiende overtuigingen hier blijft ventileren zal ik daar op blijven reageren.



Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 22:13 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 22:02 schreef Fusion het volgende:
Ik heb nog nooit zoveel anti-religieuze ONZIN in een post gezien. En je laatste alinea maakt het helemaal compleet. Applaus!


bestaat er in jouw ogen dan ook zoiets als anti-religieuze zin?


signature


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 22:15 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 22:11 schreef Fusion het volgende:
Volgens die definitie is Buddhisme dus geen levensbeschouwing meer.


Het idee waarop buddhisme is gebaseerd is de levensbeschouwing. Het isme is de religie. Het isme is hetgene wat de wetten oplegt.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-09-2010 22:21 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 september 2010 22:02 schreef Fusion het volgende:
Ik heb nog nooit zoveel anti-religieuze ONZIN in een post gezien. En je laatste alinea maakt het helemaal compleet. Applaus!


Oh? Volgens mij was de post aardig compleet en correct.


Boeiender


Nyghtslave
Certified Vinylwhore
Usericon van Nyghtslave
Posted 22-09-2010 22:35 by Nyghtslave Profiel van Nyghtslave




Dusss...


Black seeds of bunny!


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 22-09-2010 22:45 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

quote:
Op 22 september 2010 22:21 schreef MR. N het volgende:
Oh? Volgens mij was de post aardig compleet en correct.


Juustem.


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 22-09-2010 23:24 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 22 september 2010 22:35 schreef Nyghtslave het volgende:



Dusss...


altijd maar van die loze posters, Jezus heeft hier helemaal niks mee van doen.

Ik vind dat ZelfThor de vinger op de zere plek legt.
De mens is zondig, ga maar na eeuwen lang gebeuren er van dit soort dingen.
Puur vanwege het feit dat de mens van nature zonder God wil leven. Genesis 3 geeft het goed weer.
De toren van Babel bijvoorbeeld, de mens wou beroemd wezen (onsterfelijk) en dachten dat op zon manier te doen.
Maar God greep in, en dat heeft hij het hele Oude Testament gedaan ook al weken ze van het goede pad af God liet elke keer zijn blijk van barmhartigheid zien.
En natuurlijk the garden of eden... maar goed.

Ik geloof en leg de Bijbel er eigenlijk ook naast dat het nog meer bergafwaarts gaat met de mensheid. Totdat Jezus terugkomt, mag van mij nu wel gebeuren want wat een zootje is het hier.
Dan zal ook de hemel op aarde komen en de boom van leven terug komen, laatste alinea van de Bijbel (openbaringen) lees trouwens maar na, Genesis begint met de schepping van de hemel en aarde. Het laatste gedeelte van Openbaringen gaat over hoe God beloofd dat er een nieuwe en een nieuwe aarde zal komen. Het mensenpaar van Genesis is uitgegroeid tot een mensenmenigte, waarmee God omgaat.
Nou ja laat ik het er maar op houden ik heb mijn heil gevonden in het geloof, het geeft mij houvast en geloof en hoop op de toekomst en wil ook van daaruit leven. En niet vanuit de misbruik van kinderen kom op zeg wie wil dat nou



Nyghtslave
Certified Vinylwhore
Usericon van Nyghtslave
Posted 22-09-2010 23:26 by Nyghtslave Profiel van Nyghtslave

I repeat; Religion -> penis -> don't show it off in public...


Black seeds of bunny!


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 22-09-2010 23:27 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 22 september 2010 23:24 schreef ProgTon het volgende:
altijd maar van die loze posters, Jezus heeft hier helemaal niks mee van doen.

Ik vind dat ZelfThor de vinger op de zere plek legt.
De mens is zondig, ga maar na eeuwen lang gebeuren er van dit soort dingen.
Puur vanwege het feit dat de mens van nature zonder God wil leven. Genesis 3 geeft het goed weer.
De toren van Babel bijvoorbeeld, de mens wou beroemd wezen (onsterfelijk) en dachten dat op zon manier te doen.
Maar God greep in, en dat heeft hij het hele Oude Testament gedaan ook al weken ze van het goede pad af God liet elke keer zijn blijk van barmhartigheid zien.
En natuurlijk the garden of eden... maar goed.

Ik geloof en leg de Bijbel er eigenlijk ook naast dat het nog meer bergafwaarts gaat met de mensheid. Totdat Jezus terugkomt, mag van mij nu wel gebeuren want wat een zootje is het hier.
Dan zal ook de hemel op aarde komen en de boom van leven terug komen, laatste alinea van de Bijbel (openbaringen) lees trouwens maar na, Genesis begint met de schepping van de hemel en aarde. Het laatste gedeelte van Openbaringen gaat over hoe God beloofd dat er een nieuwe en een nieuwe aarde zal komen. Het mensenpaar van Genesis is uitgegroeid tot een mensenmenigte, waarmee God omgaat.
Nou ja laat ik het er maar op houden ik heb mijn heil gevonden in het geloof, het geeft mij houvast en geloof en hoop op de toekomst en wil ook van daaruit leven. En niet vanuit de misbruik van kinderen kom op zeg wie wil dat nou

Geloof jij serieus dat dat gebeuren met de toren van Babel echt heeft plaatsgevonden?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Nyghtslave
Certified Vinylwhore
Usericon van Nyghtslave
Posted 22-09-2010 23:29 by Nyghtslave Profiel van Nyghtslave

quote:
Op 22 september 2010 23:27 schreef bastianus het volgende:
Geloof jij serieus dat dat gebeuren met de toren van Babel echt heeft plaatsgevonden?


+1


Black seeds of bunny!


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen