IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 06-06-2006 13:36 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

boeiend dit


Je moeder.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-06-2006 13:52 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Je vergeet een hoofdletter en interpunctie.


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 06-06-2006 15:41 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

Weet iemand trouwens wat het geslacht van een woord in het Nederlands boeit? In bijna alle gevallen heeft het bij mij namelijk totaal geen nut.



Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 06-06-2006 15:47 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Het heeft ook geen nut om werkwoorden te vervoegen. Ow, behalve dan dat het taal logisch maakt...


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 06-06-2006 15:54 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 15:41 schreef Skyggesang het volgende:
Weet iemand trouwens wat het geslacht van een woord in het Nederlands boeit? In bijna alle gevallen heeft het bij mij namelijk totaal geen nut.


Stel je wil iets benoemen van een boot. Het is dan wel handig als je kan zeggen dat een roer haar, of zijn, roer is.
Dit zou je toch ergens op de kleuterschool tegen hebben moeten komen....


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Marjolijn
Satyricon heerscht
Usericon van Marjolijn
Posted 06-06-2006 15:58 by Marjolijn Wijzig reactieProfiel van MarjolijnQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 15:41 schreef Skyggesang het volgende:
Weet iemand trouwens wat het geslacht van een woord in het Nederlands boeit? In bijna alle gevallen heeft het bij mij namelijk totaal geen nut.

Volgens mij heeft dat met de naamvallen te maken, die wij echter niet meer gebruiken. Iets oldskools dus. Daarbij moet ik het altijd in het woordenboek opzoeken, dus echt boeiend is het niet. Kep dr op mijn opleiding ook niks speciaals over geleerd.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 06-06-2006 16:01 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 15:58 schreef Marjolijn het volgende:
Volgens mij heeft dat met de naamvallen te maken, die wij echter niet meer gebruiken. Iets oldskools dus. Daarbij moet ik het altijd in het woordenboek opzoeken, dus echt boeiend is het niet. Kep dr op mijn opleiding ook niks speciaals over geleerd.


Concepten als zijn/haar, dit/dat, heb je niet gekregen?
Wat heb je gedaan dan


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 06-06-2006 16:12 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 15:41 schreef Skyggesang het volgende:
Weet iemand trouwens wat het geslacht van een woord in het Nederlands boeit? In bijna alle gevallen heeft het bij mij namelijk totaal geen nut.


Of je moet verwijzen met 'hij' of 'zij' en zo...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 06-06-2006 16:20 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 6 juni 2006 15:54 schreef Argus het volgende:
Stel je wil iets benoemen van een boot. Het is dan wel handig als je kan zeggen dat een roer haar, of zijn, roer is.
Dit zou je toch ergens op de kleuterschool tegen hebben moeten komen....

Ik bedoelde dus wat altx net zegt, dus doe jij de kleuterschool nog maar eens

Maar zeggen we niet bij bijna alles "hij"?



altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 06-06-2006 16:28 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 16:20 schreef Skyggesang het volgende:
Ik bedoelde dus wat altx net zegt, dus doe jij de kleuterschool nog maar eens

Maar zeggen we niet bij bijna alles "hij"?


Volgens mij bedoelt Argus dat ook. Alleen formuleert hij het liever zo dat je het eerst drie keer moet lezen, voordat je ziet wat er staat...


Maar er zijn nog best wel wat vrouwelijke woorden in het Nederlands hoor. Alleen noemen wij tegenwoordig alles lekker makkelijk hij, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook correct is.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 06-06-2006 16:35 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

Een handig ezelsbruggetje is dat bijna alles waar je wat in kan stoppen vrouwelijk is.


Marjolijn
Satyricon heerscht
Usericon van Marjolijn
Posted 06-06-2006 16:48 by Marjolijn Wijzig reactieProfiel van MarjolijnQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 16:01 schreef Argus het volgende:
Concepten als zijn/haar, dit/dat, heb je niet gekregen?
Wat heb je gedaan dan

Jawel, maar die uitleg die jij geeft heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken. Of ik begrijp je verkeerd.Dit/dat is iets heel anders.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 06-06-2006 16:56 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 16:48 schreef Marjolijn het volgende:
Jawel, maar die uitleg die jij geeft heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken. Of ik begrijp je verkeerd.Dit/dat is iets heel anders.


Dit/dat is inderdaad wat anders.

Dit/dat is voor onzijdige woorden en deze/die voor mannelijke en vrouwelijke, maar dat wist je natuurlijk al.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 06-06-2006 19:33 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 6 juni 2006 16:28 schreef altx het volgende:
Alleen noemen wij tegenwoordig alles lekker makkelijk hij, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook correct is.

Daar heb je dan gelijk in.
Volgende vraag: wat is het NUT van woordgeslachten?



Marjolijn
Satyricon heerscht
Usericon van Marjolijn
Posted 06-06-2006 20:17 by Marjolijn Wijzig reactieProfiel van MarjolijnQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 19:33 schreef Skyggesang het volgende:
Daar heb je dan gelijk in.
Volgende vraag: wat is het NUT van woordgeslachten?

Lees een paar posts terug. Vroeger sprak men net als in het Duitsch met naamvallen. Maar dat doet men in het Nederlands niet meer, maar de geslachten zijn wel gebleven. Vergelijk het maar met Duits, daar verandert een woord ook als het mannelijk of vrouwelijk is (2 verschillende uitgangen dus). Maar dat vonden wij te ingewikkeld.

Denk ik.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-06-2006 20:18 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 16:35 schreef Paul het volgende:
Een handig ezelsbruggetje is dat bijna alles waar je wat in kan stoppen vrouwelijk is.
Daarbij is heel homofiel verantwoord de anus toch weer mannelijk gemaakt ....


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 06-06-2006 21:01 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

..en dat terwijl ook vrouwen er toch écht eentje hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door Lainedil op 06-06-2006 21:01]


Bruce Banner


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 06-06-2006 21:04 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 6 juni 2006 20:17 schreef Marjolijn het volgende:
Lees een paar posts terug. Vroeger sprak men net als in het Duitsch met naamvallen. Maar dat doet men in het Nederlands niet meer, maar de geslachten zijn wel gebleven. Vergelijk het maar met Duits, daar verandert een woord ook als het mannelijk of vrouwelijk is (2 verschillende uitgangen dus). Maar dat vonden wij te ingewikkeld.

Denk ik.

Dat wist ik wel, maar ik bedoel ook nu. We hebben die geslachten nog steeds bewaard, maar we doen er niks mee mee... beetje vreemd.



M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-06-2006 21:08 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Nou vertel eens wat zou jij met die geslachten willen doen.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 06-06-2006 21:13 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 6 juni 2006 21:08 schreef M. het volgende:
Nou vertel eens wat zou jij met die geslachten willen doen.

Verbannen



M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-06-2006 21:17 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 6 juni 2006 21:13 schreef Skyggesang het volgende:
Verbannen

Dat lijkt me een goed idee *kuch*.

Ik heb alleen nog wel wat vraagjes; bv. "de man krabt aan zijn zak". Maar ja, "de vrouw verwenst haar buikvet".


Hoe wou je dat eh, sekseneutraal uitdrukken?
Ik voorzie ook problemen bij bij broer, zus, reu, teef, sloerie, slet, etc.

Volgens mij had je gewoon een laag cijfer voor Nederlands.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 06-06-2006 21:18]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Björn
Usericon van Björn
Posted 07-06-2006 0:14 by Björn Wijzig reactieProfiel van BjörnQuote dit bericht

Wat is de zin om je af te vragen of dat nut heeft?

Naar mijn mening hebben veel Nederlanders niet meer het genusgevoel, iets wat Vlamingen wel nog sterker hebben. Al moet ik toegeven dat het ook aan het verminderen is.

Eens het zover komt dat het overgrote deel van het Nederlandse taalgebied de genussen niet meer gebruikt en dit fenomeen ook zijn intrede doet in de media e.d., dan zal dit ook erkend worden.

Een voorbeeld van foute zaken die getolereerd worden:

"De passagiers worden gevraagd hun gordels vast te maken."

Omdat zoveel mensen dat niet meer als fout aanzien, wordt het gedoogd. Waarschijnlijk zal dat ook ooit met de genussen (in beperkte mate dan toch) gebeuren. En dat zal wel de schuld van de Nederlanders zijn, vooral van Wim Kieft, de bastaard! Taalevolutie hou je niet tegen natuurlijk, soms wel jammer. Maar ik veronderstel niet dat "de vrouw ooit aan zijn preut zal komen". Zover zal het wel nooit komen. Of het moet zijn dat we wel heel snel zullen evolueren.


Marjolijn
Satyricon heerscht
Usericon van Marjolijn
Posted 07-06-2006 9:23 by Marjolijn Wijzig reactieProfiel van MarjolijnQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2006 0:14 schreef Björn het volgende:


Een voorbeeld van foute zaken die getolereerd worden:

"De passagiers worden gevraagd hun gordels vast te maken."



Wordt een zin als deze goedgekeurd? Jeetje, dat is wel jammer dan. Over een jaar of 10 is het hele Nederlands een andere taal geworden. Maar het valt me inderdaad wel op dat Vlamingen er nog meer mee doen, die geslachten. Ik vind Vlaams dan ook zwaar heerschen, het klinkt zo leuk! Vergeleken met dat is Nederlands maar een rotte taal.


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 07-06-2006 11:29 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 6 juni 2006 21:17 schreef M. het volgende:
Volgens mij had je gewoon een laag cijfer voor Nederlands.

En wat nou als ik je zei dat ik zonder enkele grammaticakennis negens haal op t VWO voor Nederlands?
Ik snap ook wel dat je bij een mannelijk persoon "hij" gebruikt e.d., maar waarom verwijzen we bij de aarde dan met "haar"? Doe moeilijk en maak bij zulk soort woorden gewoon overal "hij" van als we toch geen gezeik met naamvallen hebben.

Maar Nederlands is niet voor niets 1 van de moeilijkste talen ter wereld. De grammatica is gewoon te vaag en verandert om de haverklap naar iets nog onzinnigers. Als je bijvoorbeeld met de tussen-n niet moeilijk doet en hem of overal wel of overal niet tussen pleurt, scheelt dat een hoop, enzovoort.



Marjolijn
Satyricon heerscht
Usericon van Marjolijn
Posted 07-06-2006 11:51 by Marjolijn Wijzig reactieProfiel van MarjolijnQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2006 11:29 schreef Skyggesang het volgende:
En wat nou als ik je zei dat ik zonder enkele grammaticakennis negens haal op t VWO voor Nederlands?
Ik snap ook wel dat je bij een mannelijk persoon "hij" gebruikt e.d., maar waarom verwijzen we bij de aarde dan met "haar"? Doe moeilijk en maak bij zulk soort woorden gewoon overal "hij" van als we toch geen gezeik met naamvallen hebben.


In dit geval ben ik het compleet met je eens. Ik noem bijna alles hij en hem, gewoon, omdat het anders veel te ingewikkeld is. Hoewel het bij de aarde wel logisch is, omdat het Moeder Aarde is en niet Vader Aarde, maar goed. Normaal is het inderdaad niet handig.


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen