IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-06-2006 22:07 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2006 13:54 schreef aerodis het volgende:
Verdomme, is het nou "in elkaar vlechten" of "aan elkaar vlechten"

Beide zijn fout, omdat 'vlechten' zelf al impliceert dat je het in/aan elkaar gaat. In/aan elkaar zou dus dubbelop zijn.

vlech·ten (ov.ww.)
1 (lange, buigzame voorwerpen) kruiselings over en door elkaar slaan, zodat zij een samenhangend geheel gaan vormen

'vervlechten' is wel weer een goed woord.

ver·vlech·ten (ov.ww.)
1 met elkaar verbinden => samenvlechten

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 16-06-2006 22:09]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 16-06-2006 22:26 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Thanks.
Ik was bezig met vertalen vanuit het Zweeds: "Fläta ihopp två rep". Door dat "ihopp" was ik in de war geraakt.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-06-2006 22:43 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

No prob, en veel succes met verder vertalen


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 23-06-2006 16:45 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

hmm.. Is het "Wordt lid" of "Word lid"? Ik dacht altijd het eerste, maar een maat van mij kwam met het volgende:

Eindigt de gebiedende wijs op -t als je meer dan één persoon aanspreekt (bijvoorbeeld in 'Wordt lid van Unicef')? [!] Nee, die verouderde meervoudsvorm van de gebiedende wijs wordt gewoonlijk niet meer gebruikt. Alleen 'Word lid van Unicef' is dus juist. De gebiedende wijs is gelijk aan de stam van het werkwoord (het hele werkwoord zonder de uitgang -en). Die vorm wordt zowel voor één persoon als voor meer personen gebruikt: 'Werk eens door', 'Kom maar binnen', 'Geef acht', 'Lever jullie werkstuk volgende week in.' De oude meervoudsvorm op -t wordt alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, zoals 'Komt allen tezamen', 'Beidt uw tijd' en 'Bezint eer ge begint.'


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 23-06-2006 18:35 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Dat verhaal klopt.

Speel dat spel!
Word nu lid!


Speelt dat spel!
Wordt nu lid!


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 23-06-2006 18:37 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Vroegah was het Wordt Lid omdat men de U-vorm gebruikte. (U met hoofdletter zelfs! )



Biertje ?
lurking in the dismal fog
Usericon van Biertje ?
Posted 23-06-2006 18:59 by Biertje ? Wijzig reactieProfiel van Biertje ?Quote dit bericht

kent iemand het woord Temmes ?( temmus ?)

jij bent temmes
jij bent gek

weinig mensen kennen dit woord in m'n omgeving, laat staan de oorsprong..

iemand die dit weet?


.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 23-06-2006 19:12 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Je hoort het ook wel in de zin "iemand temmes slaan" (iemand verrot slaan).


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 23-06-2006 19:26 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Nooooooit van gehoord. Dichtstbijzijnde woord die ik ken is de filmtitel Temmink waar oveigens ook flink wordt geramd.



Biertje ?
lurking in the dismal fog
Usericon van Biertje ?
Posted 23-06-2006 19:47 by Biertje ? Wijzig reactieProfiel van Biertje ?Quote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 19:12 schreef aerodis het volgende:
Je hoort het ook wel in de zin "iemand temmes slaan" (iemand verrot slaan).


dat zou volgens mij ook wel kunnen, best een raar woord eigenlijk..

temmes temmes temmes temmes


.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 23-06-2006 19:48 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 19:26 schreef Mikeee het volgende:
woord die ik ken

Het woord > dat woord > het woord dat ik ken.


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 23-06-2006 20:05 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Ik heb geen gevoel voor de/het/die/dat. Niks aan te doen.



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 23-06-2006 20:20 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 20:05 schreef Mikeee het volgende:
Ik heb geen gevoel voor de/het/die/dat. Niks aan te doen.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 23-06-2006 23:56 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Met een beetje logisch redeneren kom ik uit op een verwantschap tussen "temmes" en "tam". Hier ga ik maar vanuit, misschien dat ik nog een keertje tegen een sterkere etymologie aanloop.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 13-08-2006 9:23 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2006 21:58 schreef Slechtheid het volgende:
Kofschipx, of fokschaapx.

[hij] telexte, [zij] faxte. Toch? Misschien iets voor de Draad Der Neerlandsche Taal.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 13-08-2006 11:37 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

Tsja, de X is eigenlijk een overbodige letter (want je zou theoretisch ook gewoon KS kunnen schrijven) en daarom valt hij inderdaad gewoon onder de S van het kofschip.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 14-08-2006 14:59 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Wat betekent faksen dan?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-08-2006 15:03 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 13 augustus 2006 11:37 schreef altx het volgende:
Tsja, de X is eigenlijk een overbodige letter (want je zou theoretisch ook gewoon KS kunnen schrijven) en daarom valt hij inderdaad gewoon onder de S van het kofschip.

De K was er later dan de X hoor*, in het Latijnse alfabet En een X is best handig, scheelt je toch mooi één aanslag in bepaalde worden. De Grieken hadden/hebben ook een letter voor "ch", ook handig!

*Of werd in ieder geval véél en véél minder gebruikt.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 14-08-2006 15:05]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 14-08-2006 15:03 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Zeg dán gewoon facsimiliëren ofzo.



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-08-2006 15:07 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Juist.

edit: hehe, telefacsimile zelfs

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 14-08-2006 15:08]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 29-08-2006 13:35 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

DE TEEERING!!!
Net dit gedrocht mogen lezen...
quote:

...en baad het niet dan schaat het niet.


Ik zeg: nekschot!



spectre
Usericon van spectre
Posted 29-08-2006 13:36 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Haakjes openen! Hoofdletter! Haakjes sluiten!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 29-08-2006 13:44 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2006 15:03 schreef ZelThoR het volgende:
De K was er later dan de X hoor*, in het Latijnse alfabet En een X is best handig, scheelt je toch mooi één aanslag in bepaalde worden. De Grieken hadden/hebben ook een letter voor "ch", ook handig!

*Of werd in ieder geval véél en véél minder gebruikt.


Ja, dat weet ik ook wel (ik heb wel een beetje opgelet op het gymnasium... wel een heel klein beetje, maar in ieder geval net genoeg...).

Maar toen ze dat ezelsbruggetje gingen verzinnen, vonden ze klaarblijkelijk de X dus nogal overbodig...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 29-08-2006 14:31 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik word helemaal kierewiet van die nieuwe spelling, ik loop nu constant te keutelen met die tussen -n enzo. En met woorden zoals Noordeuropa (Of was het toch Noord-Europa danwel Noord Europa?) ben ik ook compleet de kluts kwijt.
Ik word kotsmisselijk van die hufters in de Nederlandse Taalunie. Wat menen die gasten zich wel niet om om de zoveel jaar de spelling om te gooien puur om zichzelf in stand te kunnen houden en wat de elitaire piemels uit te kunnen hangen.
Afschaffen die taalunie en laat die gasten maar lekker in een cel wegrotten voor hun geklooi met onze prachtige taal.

Dat moest ik even kwijt.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 29-08-2006 14:34 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 29 augustus 2006 14:31 schreef Heiden het volgende:
Ik word helemaal kierewiet van die nieuwe spelling, ik loop nu constant te keutelen met die tussen -n enzo. En met woorden zoals Noordeuropa (Of was het toch Noord-Europa danwel Noord Europa?) ben ik ook compleet de kluts kwijt.
Ik word kotsmisselijk van die hufters in de Nederlandse Taalunie. Wat menen die gasten zich wel niet om om de zoveel jaar de spelling om te gooien puur om zichzelf in stand te kunnen houden en wat de elitaire piemels uit te kunnen hangen.
Afschaffen die taalunie en laat die gasten maar lekker in een cel wegrotten voor hun geklooi met onze prachtige taal.

Dat moest ik even kwijt.


Ja, inderdaad. En als je dan eenmaal de regels een beetje door hebt, dan veranderen ze ze toch gewoon weer.

Ik schrijf zelf ongeveer zoals ik het op de middelbare school geleerd heb. Als ik me een keertje aan de nieuwe spelling hou, dan is dat een meevaller maar je moet er niet op rekenen...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen