IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 30-08-2006 0:10 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 29 augustus 2006 14:31 schreef Heiden het volgende:
Ik word helemaal kierewiet van die nieuwe spelling, ik loop nu constant te keutelen met die tussen -n enzo. En met woorden zoals Noordeuropa (Of was het toch Noord-Europa danwel Noord Europa?) ben ik ook compleet de kluts kwijt.
Ik word kotsmisselijk van die hufters in de Nederlandse Taalunie. Wat menen die gasten zich wel niet om om de zoveel jaar de spelling om te gooien puur om zichzelf in stand te kunnen houden en wat de elitaire piemels uit te kunnen hangen.
Afschaffen die taalunie en laat die gasten maar lekker in een cel wegrotten voor hun geklooi met onze prachtige taal.

Dat moest ik even kwijt.


Danku voor het prachtig verwoorden van ook mijn frustratie. Tering zeg, het aanschaffen van 'Het Groene Boekje' heeft ook geen enkele zin meer! Ik hoorde dat er nu zelfs twee verschillende versies naast elkaar bestaan welke gelijktijdig uit zijn gekomen. Niet meer bij te houden op deze manier.


..."Hate can only create more hate"...


freya99
Drama Queen
Usericon van freya99
Posted 31-08-2006 20:30 by freya99 Wijzig reactieProfiel van freya99Quote dit berichthttp://www.photoblog.be/freya99

Die spellingsverandering ontgaat me volledig. Voor het eerst ontdekt ik wat het is om compleet in het duister te tasten als he tover spelling gaat. tot nu toe heb ik het altijd aangeleerd gekregen maar nu.. zou ik in principe het mezelf moeten aanleren en of ik er zin in heb ? Denk het niet.

De Taalunie is nodig voor het herkennen en onderzoeken van nieuwe woorden en het echt bedenken van problemen rond spelling en grammatica. Iedere 3 jaar een nieuwe spelling is lichtjes overdreven ookal was de vorige misschien ook niet wat het moest zijn.


"Tussen droom en daad staan wetten in den weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren, en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat. " - Elsschot


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-09-2006 4:36 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

De Nederlandse Taalunie is een totaal overbodig klootzakkenorgaan van übernerds die zich als elitaire taaldictatortjes opstellen die aan een zware vorm van megalomanie lijden.

Nederlandse Taalunie....


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 01-09-2006 10:53 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Wat is er mis met elitaire dictatortjes?
Ze zouden wat mij betreft juist meer de dictator uit mogen hangen en boetes uitdelen, MSN-taal + zachte g + frikaNdellen verbieden etc.

Trouwens nog even een elitaire vraag:
Spreek je accesoires correct uit als aSSesoires of als aKSesoires? Volgens mijn leraar Nederlands (10 jaar geleden) zou het het laatste moeten zijn, net als accelereren dus, maar ik weet nog steeds niet of dat nou een flauwekul verhaal was.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 01-09-2006 10:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Zachte g heeft alleen niets met spelling e.d. te maken ..

Verban de rollende kak R dan ook maar meteen.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 01-09-2006 11:03 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Uitspraak valt wèl onder spelling ed.
Onder de d van 'en dergelijke', om precies te zijn.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 01-09-2006 11:27 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 10:53 schreef Jällö het volgende:


Trouwens nog even een elitaire vraag:
Spreek je accesoires correct uit als aSSesoires of als aKSesoires? Volgens mijn leraar Nederlands (10 jaar geleden) zou het het laatste moeten zijn, net als accelereren dus, maar ik weet nog steeds niet of dat nou een flauwekul verhaal was.
Volgens mij gewoon als aSSesoires, net als in het Frans.


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 01-09-2006 12:04 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 10:53 schreef Jällö het volgende:
Wat is er mis met elitaire dictatortjes?

Ze hebben het, door Heiden aangeboden, nekschot nog niet ontvangen.

Zachte g heerscht, chicks worden er gek van!

[ ]


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 01-09-2006 12:08 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Nou, dat valt ook wel mee hoor. Als je "G" zacht genoeg is kijkt men je soms aan alsof je lid bent van United Rednecks of Limburg. Maar een zachte g zal in mijn oren altijd beter klinken dan de keiharde "gch" of die vervloekte "err" of "urr"


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 01-09-2006 12:09 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

De zachte g Heerscht niet.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 01-09-2006 12:09 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

als in Grafkanker


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 01-09-2006 12:19 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 10:53 schreef Jällö het volgende:
Wat is er mis met elitaire dictatortjes?
Ze zouden wat mij betreft juist meer de dictator uit mogen hangen en boetes uitdelen, MSN-taal + zachte g + frikaNdellen verbieden etc.



Wat heb je tegen een FrikaNdel dan?
Een Frikadel != een Frikandel

In ieder geval, niet in het land van de bewoonde wereld. Geen idee hoe dat in bijna Duitsland e.d. gaat.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 01-09-2006 12:19 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:09 schreef Leviathanica het volgende:
De zachte g Heerscht niet.


Hij is wel verdomde sexy


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 01-09-2006 12:21 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:19 schreef Argus het volgende:
Wat heb je tegen een FrikaNdel dan?
Een Frikadel != een Frikandel

In ieder geval, niet in het land van de bewoonde wereld. Geen idee hoe dat in bijna Duitsland e.d. gaat.
Schijnen anders 2 hele andere voedselwaren te zijn heb ik me eens laten vertellen, maar allebei hebben ze hun lotsbestemming in de aars van FRNK


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 01-09-2006 12:22 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

quote:
Op 1 september 2006 12:19 schreef Argus het volgende:
Hij is wel verdomde sexy

Nee, serieus, ik vind dat een afknapper.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 01-09-2006 12:24 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:22 schreef Leviathanica het volgende:
Nee, serieus, ik vind dat een afknapper.


Ik bij mannen ook hoor

@Jenje: Dat zeg ik ook jij niet logica kenner


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 01-09-2006 12:25 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

!= is anders geen Nederlands ...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 01-09-2006 12:43 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 11:27 schreef NecRobert het volgende:
Volgens mij gewoon als aSSesoires, net als in het Frans.


Jij nazi!!


spelfout weggehaald...


Rapshnel
Usericon van Rapshnel
Posted 01-09-2006 13:33 by Rapshnel Wijzig reactieProfiel van RapshnelQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 10:53 schreef Jällö het volgende:
Wat is er mis met elitaire dictatortjes?
Ze zouden wat mij betreft juist meer de dictator uit mogen hangen en boetes uitdelen, MSN-taal + zachte g + frikaNdellen verbieden etc.

Trouwens nog even een elitaire vraag:
Spreek je accesoires correct uit als aSSesoires of als aKSesoires? Volgens mijn leraar Nederlands (10 jaar geleden) zou het het laatste moeten zijn, net als accelereren dus, maar ik weet nog steeds niet of dat nou een flauwekul verhaal was.


Geen flauwekul! Een c na een medeklinker spreek je uit als een k (zie bijvoorbeeld het woord 'succes'). In het Frans (accessoires) en het Engels (accessories) wordt het trouwens ook met ks uitgesproken.

Enne, een zachte g heeft natuurlijk niets met spelling te maken.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 01-09-2006 13:45 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:25 schreef Jenje het volgende:
!= is anders geen Nederlands ...


Het is een logische 'ongelijk aan'.
== is gelijk aan



Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 01-09-2006 13:47 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Niet in de Nederlandse Taal ...


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 01-09-2006 14:06 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:19 schreef Argus het volgende:
Wat heb je tegen een FrikaNdel dan?
Een Frikadel != een Frikandel

In ieder geval, niet in het land van de bewoonde wereld. Geen idee hoe dat in bijna Duitsland e.d. gaat.

Ik heb altijd gedacht dat frikadel de enige juiste spelling was, tot zoveel mensen frikaNdel zeiden, dat het in de woordenboeken is opgenomen.

Lees net echter op vandale.nl dat een frikadel Belgisch voor gehaktbal is en een frikandel een Nederlandse berenlul.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 01-09-2006 14:15 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

Een Frikadel is hier ook een soort Frikandel maar dan oosters/indo.

Wat de belgen er allemaal mee doen wil ik niet weten


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


freya99
Drama Queen
Usericon van freya99
Posted 01-09-2006 15:43 by freya99 Wijzig reactieProfiel van freya99Quote dit berichthttp://www.photoblog.be/freya99

quote:
Op 1 september 2006 10:53 schreef Jällö het volgende:
zachte g verbieden etc.

Trouwens nog even een elitaire vraag:
Spreek je accesoires correct uit als aSSesoires of als aKSesoires?


Terwijl minstens 6 miljoen leden van de Nederlandse Taalunie de g zo uitspreken ?

aKSesoires natuurlijk

[Dit bericht is gewijzigd door freya99 op 01-09-2006 15:43]


"Tussen droom en daad staan wetten in den weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren, en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat. " - Elsschot


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 01-09-2006 19:01 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:09 schreef Leviathanica het volgende:
De zachte g Heerscht niet.

WEL! Zo'n harde, randstedelijke (A'damse?) 'G' vind ik juist zo kamps.
Harde G = white trash.
Zachte G = sexay.

Maar da's maar míjn mening


[Dit bericht is gewijzigd door Mikeee op 01-09-2006 19:01]



Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen