IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 01-09-2006 23:25 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 15:43 schreef freya99 het volgende:
Terwijl minstens 6 miljoen leden van de Nederlandse Taalunie de g zo uitspreken ?

aKSesoires natuurlijk


Ik heb het altijd over assuswarus. Dubbel s dus.

@Mike: Mijn idee!


freya99
Drama Queen
Usericon van freya99
Posted 02-09-2006 1:52 by freya99 Wijzig reactieProfiel van freya99Quote dit berichthttp://www.photoblog.be/freya99

quote:
Op 1 september 2006 23:25 schreef Slechtheid het volgende:


Ik heb het altijd over assuswarus. Dubbel s dus.



ja, kzag het achteraf ook, dubbele s maar goed, het ging over de cs/ks, toch


"Tussen droom en daad staan wetten in den weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren, en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat. " - Elsschot


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 02-09-2006 2:01 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Van de VRT site:

quote:

ak·ses·swaa·re, as·ses·swaa·re;

De uitspraak as-ses-swaa-re komt vooral in Nederland voor. Wij gebruiken de oorspronkelijke, Franse uitspraak: ak-ses-swaa-re.


Beide zijn juist dus.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 02-09-2006 2:01]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 02-09-2006 11:28 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2006 12:08 schreef Phriar het volgende:
Nou, dat valt ook wel mee hoor. Als je "G" zacht genoeg is kijkt men je soms aan alsof je lid bent van United Rednecks of Limburg. Maar een zachte g zal in mijn oren altijd beter klinken dan de keiharde "gch" of die vervloekte "err" of "urr"




Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 02-09-2006 11:42 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

Is het heiden kom op de msn

Of
'

Heiden kom eens op het computerprogramma MSN ??


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 04-01-2007 18:42 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 4 januari 2007 14:54 schreef spectre het volgende:
Het is een forum, geen fokking krant

quote:
Op 4 januari 2007 14:45 schreef Vikingblood het volgende:
Waarom maken jullie je daar zo druk over???
Ik snap dat niet. misschien wel , maar dan alleen over egt of z8 en dat soort sms taal.

@Spectre: lazen maar wat meer mensen een krant, dan werd er misschien ook Nederlands van een wat beter niveau gesproken dan wel geschreven.

Als je niet in staat bent een fatsoenlijke zin Nederlands neer te zetten vind ik dat getuigen van domheid en/of luiheid. Als vervolgens blijkt dat het je geen fluit interesseert vind ik dat ook nog eens getuigen van onbehoorlijkheid. Schriftelijke taal is nu eenmaal het communicatiemiddel op een forum en ik vind dat je je daar dan op een juiste manier van moet bedienen.

Daarnaast ben je gewoon een idioot als je niet snapt dat het "schrijf eens op" in plaats van "schrijf is op" is. En wie wil er nu een idioot zijn?

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 04-01-2007 23:41]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 04-01-2007 19:36 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

quote:
Op 1 september 2006 19:01 schreef Mikeee het volgende:
WEL! Zo'n harde, randstedelijke (A'damse?) 'G' vind ik juist zo kamps.
Harde G = white trash.
Zachte G = sexay.

Maar da's maar míjn mening


**Late reactie.
Dan maar white trash.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 04-01-2007 19:42 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

quote:
Op 4 januari 2007 18:42 schreef M. het volgende:
@Spectre: lazen maar wat meer mensen een krant, dan werd er misschien ook Nederlands van een wat beter niveau gesproken dan wel geschreven.

Als je niet in staat bent een fatsoenlijke zin Nederlands neer te zetten vind ik dat getuigen van domheid en/of luiheid. Als vervolgens blijkt dat het je geen fluit interesseert vind ik dat ook nog eens getuigen van onbehoorlijkheid. Schriftelijke taal is nu eenmaal het communicatiemiddel op een forum en ik vind dat je daar dan op een juiste manier van moet bedienen.

Daarnaast ben je gewoon een idioot als je niet snapt dat het "schrijf eens op" in plaats van "schrijf is op" is. En wie wil er nu een idioot zijn?


Geen fluit intresseren is een groot woord.
Ik maak me alleen niet zo druk hierover.
Voor mijn werk is het erg belangrijk dat ik foutloos schrijf.Gelukkig kan ik bij twijfel beschikken over een groot aantal woordenboeken en taalpuristen die op mijn werk rondlopen.
Jij denkt er anders over en dat is jouw mening en dat respecteer ik.
Maar jouw gedachte dat als iemand een taalfout maakt maar gelijk een mongool is slaat helemaal nergens op.
Doe anders mee met het groot dictee en kijk hoe goed je feitelijk bent.


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-01-2007 20:37 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:

Je ergert je ergens aan of je vindt iets irritant; een andere vorm bestaat hier niet in.


Wel.

Ik erger me aan.
Dat ergert me.
Dat irriteert me.


[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 04-01-2007 20:37]


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 04-01-2007 23:50 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 4 januari 2007 19:42 schreef Vikingblood het volgende:
Geen fluit intresseren is een groot woord.
Ik maak me alleen niet zo druk hierover.
Voor mijn werk is het erg belangrijk dat ik foutloos schrijf.Gelukkig kan ik bij twijfel beschikken over een groot aantal woordenboeken en taalpuristen die op mijn werk rondlopen.
Jij denkt er anders over en dat is jouw mening en dat respecteer ik.
Maar jouw gedachte dat als iemand een taalfout maakt maar gelijk een mongool is slaat helemaal nergens op.
Doe anders mee met het groot dictee en kijk hoe goed je feitelijk bent.

Nee, die fout die ik noemde was gewoon verschrikkelijk. Iedereen kan fouten maken (zo stond er ook een fout in mijn post, die ik intussen verbeterd heb ) maar sommige dingen vind ik gewoon te erg (zie voorbeeld).

Het groot dictee zal me worst wezen, je hoeft geen taalnazi te zijn om min of meer fatsoenlijk Nederlands neer te kunnen zetten. Wat mij stoort is de totale onverschilligheid in het taalgebruik van mensen ("hun begrijpe me tog wel") en de desinteresse wanneer ze daarop gewezen worden ("sorrie tis hier de krant niej").
Ik snap ook wel dat dit niet zo'n empathische post van me is maar ik erger me gewoon aan duidelijk fout gebruik van onze taal. En dat wilde ik nou even kwijt.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Doomy
Usericon van Doomy
Posted 04-01-2007 23:52 by Doomy Wijzig reactieProfiel van DoomyQuote dit bericht

Tja, lekker boeiend allemaal...


iPim zei: Zeikhoofd... alsof ik me door een 18-jarig kneusje laat afzeiken. Ik kom je nog wel eens tegen op een concert van Jan Smit, kneus!


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 04-01-2007 23:52 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

quote:
Op 4 januari 2007 23:50 schreef M. het volgende:
Wat mij stoort is de totale onverschilligheid in het taalgebruik van mensen ("hun begrijpe me tog wel") en de desinteresse wanneer ze daarop gewezen worden ("sorrie tis hier de krant niej").


+1

























...maar dat was allang duidelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Mikeee op 04-01-2007 23:53]



Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 05-01-2007 19:40 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

quote:
Op 4 januari 2007 23:52 schreef Doomy het volgende:
Tja, lekker boeiend allemaal...


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 04-04-2007 9:58 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Is L.S. als briefaanhef een typisch Nederlands fenomeen?

Het is weliswaar Latijn, maar toch lijkt het internationaal vrijwel niet gebruikt te worden. Maw. kan ik het als briefaanhef gebruiken als deze aan meerdere nationaliteiten is gericht?


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


renYek
Usericon van renYek
Posted 04-04-2007 10:04 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Ik dacht dat het dan meer iets in de richting van:

Dear Sir/Madam,

wordt.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 04-04-2007 10:08 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 4 april 2007 9:58 schreef Jällö het volgende:
Is L.S. als briefaanhef een typisch Nederlands fenomeen?

Het is weliswaar Latijn, maar toch lijkt het internationaal vrijwel niet gebruikt te worden. Maw. kan ik het als briefaanhef gebruiken als deze aan meerdere nationaliteiten is gericht?


En zelfs in het Nederlands is het niet meer gebruikelijk.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 04-04-2007 10:16 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 4 april 2007 10:08 schreef altx het volgende:
En zelfs in het Nederlands is het niet meer gebruikelijk.


Nha ... het wordt nog wel gebruikt, maar het is wel erg ouderwets ...


renYek
Usericon van renYek
Posted 04-04-2007 10:17 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Staat toch voor Lectori Salutem? Gegroet lezer?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 04-04-2007 10:17 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ja


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 04-04-2007 10:20 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

En jawel Staalman gebruikt dat nog regelmatig als ik een brief moet versturen naar een voor mij onbekende ontvanger..



"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 04-04-2007 10:20 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

M'n collegae (daar gaat het hier om) schrijven meestal 'Hi all' oid. maar dat vind ik echt te knullig voor woorden. 'Dear Sir/Madam' is in dit geval te formeel, en L.S. schijnt dus typisch (oubollig) Nederlands te zijn. Dilemna...



[Dit bericht is gewijzigd door Jällö op 04-04-2007 10:22]


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


renYek
Usericon van renYek
Posted 04-04-2007 10:21 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Ik gebruik het nog steeds eigenlijk als ik wel eens wat op moet vragen ergens waar ik niemand ken, hoewel ik wel vaker "Beste lezer" gebruik.


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 04-04-2007 10:22 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Is in plaats van L.s bijv: He, jij daar die deze brief leest! anders beter geformuleerd?


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


renYek
Usericon van renYek
Posted 04-04-2007 10:23 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

quote:
Op 4 april 2007 10:20 schreef Jällö het volgende:
M'n collegae (daar gaat het hier om) schrijven meestal 'Hi all' oid. maar dat vind ik echt vreselijk knullig voor woorden. 'Dear Sir/Madam' is in dit geval te formeel, en L.S. schijnt dus typisch (oubollig) Nederlands te zijn. Dilemna...




Ik gebruik vaak "All" of "Dear All" als het naar het buitenland gaat. Overigens krijg ik 9 van de 10 keer een antwoord dat begint met "Dennis," of "Hello Dennis" en dan verval ik ook meteen tot voornamen in mijn antwoord weer. Maar initieel ben ik altijd netjes


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 04-04-2007 10:23 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 4 april 2007 10:21 schreef renYek het volgende:
Ik gebruik het nog steeds eigenlijk als ik wel eens wat op moet vragen ergens waar ik niemand ken, hoewel ik wel vaker "Beste lezer" gebruik.
"Geachte Heer/Mevrouw," in dat geval lijkt me



Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen