IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 19-03-2006 17:19 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

Wij. Uiteraard. Daarom zijn er ook steeds aanpassingen. Ik voer dit soort discussie alleen liever met mensen die hier op wat meer niveau voor geleert hebben dan met jullie. Hoe goed Whiterider ook overkomt voor zijn leeftijd en hoe slecht Jenje dat doet
Maar als we de van Dale volgen is ABN er nog steeds.

ABN (het ~)
1 Algemeen Beschaafd Nederlands

De eerste hit op AN is immers

anaal (bn.)
1 van of betrekking hebbend op de anus

Ehh ja. Ik heb het ook niet verzonnen

Ik krijg bij dit soort discussies alleen altijd opeens begrip voor fransoosjes of regelgeving over het algemeen in de ban doen van geleende woorden. Als we het over 'Het onderwerp' hebben is er immers geen discussie.
Laten we AJB niet over e-mail/email/etc. gaan beginnen want dan zijn we hiet nog langer


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 19-03-2006 17:21 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 19 maart 2006 16:25 schreef Jenje het volgende:
Jezelf opkloppen is volgens mij ook geen normale Nederlandse uitdrukking.

Of is de taal zo inn beweging dat dat nu wel zo is?



Als je voornaamste bijdrage aan het wereldbeeld dat van een zitkussen is wel.
Je 'n' is in ieder geval in beweging...

Zo, en toen was er


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 19-03-2006 17:33 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 19 maart 2006 17:19 schreef Argus het volgende:
Wij. Uiteraard. Daarom zijn er ook steeds aanpassingen. Ik voer dit soort discussie alleen liever met mensen die hier op wat meer niveau voor geleert hebben dan met jullie.
Hoe goed Whiterider ook overkomt voor zijn leeftijd en hoe slecht Jenje dat doet


Je profileert je nu serieus als een hersenloze dwaas. Het is G.E.L.E.E.R.D.
Wie had het nu over niveau?


quote:
Maar als we de van Dale volgen is ABN er nog steeds.

ABN (het ~)
1 Algemeen Beschaafd Nederlands

De eerste hit op AN is immers

anaal (bn.)
1 van of betrekking hebbend op de anus

Ehh ja. Ik heb het ook niet verzonnen


Ja, bijna goed.
Van Dale vermeldt ABN natuurlijk nog als 'Algemeen Beschaafd Nederlands', maar er staat nergens dat dit een nog steeds geldende term is. ABN is een uitgestorven term. Leef ermee.


VOC (de ~ (v.))
1 handelsvereniging die in de 17e-18e eeuw het monopolie bezat op de handel met Nederlands-Indië [Verenigde Oost-Indische Compagnie]

Krijg nou wat! De VOC bestaat nog! Het staat immers nog steeds in de Van Dale!



Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 19-03-2006 17:34 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

Nee. Er staat duidelijk bij dat die niet meer bestaat. Dat zou er dus bij ABN ook bij moeten....



Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 19-03-2006 17:37 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 19 maart 2006 17:34 schreef Argus het volgende:
Nee. Er staat duidelijk bij dat die niet meer bestaat. Dat zou er dus bij ABN ook bij moeten....



Nee.
De VOC is een specifieke tijdsperiode uit de Nederlandse geschiedenis waarin bepaalde gebeurtenissen plaatshadden. In dit geval is het wel degelijk relevant te melden van wanneer tot wanneer deze periode duurde.
In het geval van ABN is dat anders. Het is onduidelijk wanneer de term 'Algemeen Beschaafd Nederlands' in gebruik werd genomen, buiten dat is het aanduiden van een tijdsperiode aangaande de levensduur van het begrip een beetje overdreven.
Nu allerhande bronnen vermelden dat Algemeen Beschaafd Nederlands niet meer bestaat om verschillende redenen, is dat nog geen reden voor Van Dale de term te schrappen.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 19-03-2006 17:38]


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 19-03-2006 19:07 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 19 maart 2006 17:37 schreef WhiteRider het volgende:
Nee.
De VOC is een specifieke tijdsperiode uit de Nederlandse geschiedenis waarin bepaalde gebeurtenissen plaatshadden.


Lees dat nu nog eens een keer goed door.
ABN is ABN en een neger is een neger. PC my ass.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 01-06-2006 15:52 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Sjoege, het eerste woord dat Van Dale niet uit kan leggen?

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=sjoege


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 01-06-2006 18:06 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Fnuiken kwam ik ooit tegen in een Voyager episode. Vreemd woord, nooit eerder gehoord. Star Trek verzinsel?


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 01-06-2006 18:08 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 1 juni 2006 18:06 schreef Slechtheid het volgende:
Fnuiken kwam ik ooit tegen in een Voyager episode. Vreemd woord, nooit eerder gehoord. Star Trek verzinsel?

Bestaat wel, maar geen aap die het ooit gebruikt. Ik weet zonder woordenboek ook niet wat het betekent.



Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 01-06-2006 18:27 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 18:08 schreef Skyggesang het volgende:
Bestaat wel, maar geen aap die het ooit gebruikt. Ik weet zonder woordenboek ook niet wat het betekent.


Is dat niet iets zoals 'je neus ophalen voor', oftewel 'je minachting aangeven'.

Zo even uit het blote hoofd, weet niet zeker of het correct is.


..."Hate can only create more hate"...


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 01-06-2006 18:29 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

En wat kan het woordenboek betekenen voor jou leven?!?:

fnui·ken (ov.ww.)
1 beknotten, verminderen

fnui·kend (bn.)
1 noodlottig





Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 01-06-2006 18:31 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 18:29 schreef kwelgeest het volgende:
En wat kan het woordenboek betekenen voor jou leven?!?:

fnui·ken (ov.ww.)
1 beknotten, verminderen

fnui·kend (bn.)
1 noodlottig






Ah, ik had de DvD niet bij de hand. Ik gebruik het woord dan ook nooit .


..."Hate can only create more hate"...


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 01-06-2006 18:32 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht



Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 01-06-2006 18:34 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 18:32 schreef kwelgeest het volgende:
www.vandale.nl


Joh! Damn, ik wist wel dat internet niet alleen goed was voor dit uitzinnig interessante forum!

Maar goed, ik ben dus niet zo obsessief-compulsief dat ik meteen alles na ga zoeken .


(Hoewel... )


..."Hate can only create more hate"...


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 01-06-2006 18:41 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Ik wel, maar ja, "sjoege" kan zelfs de Van Dale niet uitleggen.

Immo, weet jij niet wat het betekend?

Jij bent immers ook een local.


Sneeuwwitje
screw you
Usericon van Sneeuwwitje
Posted 01-06-2006 20:16 by Sneeuwwitje Wijzig reactieProfiel van SneeuwwitjeQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 18:41 schreef Schaep het volgende:
Ik wel, maar ja, "sjoege" kan zelfs de Van Dale niet uitleggen.

Immo, weet jij niet wat het betekend?

Jij bent immers ook een local.

Ken je dat niet?
Mijn moeder zegt het vaak, zo van 'Ik vroeg het hem maar hij gaf geen sjoege' betekent 'hij gaf geen krimp/geen reactie'.



Schaep
Usericon van Schaep
Posted 01-06-2006 20:19 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 20:16 schreef Sneeuwwitje het volgende:
Ken je dat niet?
Mijn moeder zegt het vaak, zo van 'Ik vroeg het hem maar hij gaf geen sjoege' betekent 'hij gaf geen krimp/geen reactie'.




Ik had het tot op vandaag echt nog nooit gehoord, maar dankjewel!

quote:
Te weinig lucht
Te weinig adem
Te weinig sjoege van Ying en Yang
Hoezo geen weg terug
Hoezo het gaat toch goed
Dus dit is wat je noemt vooruitgang
We willen het niet zien
Terwijl dat wel zou moeten
Zullen we iets doen
Want anders oh oh oh




Sneeuwwitje
screw you
Usericon van Sneeuwwitje
Posted 01-06-2006 20:32 by Sneeuwwitje Wijzig reactieProfiel van SneeuwwitjeQuote dit bericht

Het lijkt wel of het in die zin (Te weinig sjoege van Ying en Yang) (Yin en Yang?) eerder zou betekenen 'Te weinig kennis van' Maar zo heb ik het woord nog nooit gehoord.
Op de site van een af andere tante Alie staat 'die hebben d'r geen sjoege van'.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 01-06-2006 20:36 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Volgens mij kan je zowel Yin als Ying gebruiken.

Ik denk dat ermee bedoeld wordt dat er te weinig van wordt aangetrokken, maar omdat de zin in het Drents is minder logisch in elkaar lijkt te zitten.


chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 01-06-2006 20:37 by chaoss Wijzig reactieProfiel van chaossQuote dit bericht

quote:
Op 19 september 2002 10:02 schreef MBMarduk het volgende:
Wat is nou correct:
"het is anders dan" of
"het is anders als"


'anders dan' gebruik je bij een directe vergelijking bijv.: "dit is anders DAN dat."
'anders als' gebruik je bij een veronderstelling bijv.: "Dit is anders als dat niet gebeurd was"


don't fuck the system, change it


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 01-06-2006 20:38 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Ik geloof er niets van!

Anders dan, even als.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 01-06-2006 20:38]


chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 01-06-2006 20:38 by chaoss Wijzig reactieProfiel van chaossQuote dit bericht

Heeft iemand een fatsoenlijk overzicht over de nieuwe veranderingen in de Nederlandse spelling. Ik spel nog steeds zoals ik dat op de lagere school (jawel, LAGERE SCHOOL) geleerd heb.


don't fuck the system, change it


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 01-06-2006 20:39 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Lagere school mag niet meer, dat staat te denigrerend.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 01-06-2006 23:01 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 18:08 schreef Skyggesang het volgende:
Bestaat wel, maar geen aap die het ooit gebruikt. Ik weet zonder woordenboek ook niet wat het betekent.

Ik kom het vrij regelmatig tegen. In veel psychologische boeken wordt gesproken over 'het fnuikende effect van', bijvoorbeeld.


Björn
Usericon van Björn
Posted 01-06-2006 23:17 by Björn Wijzig reactieProfiel van BjörnQuote dit bericht

Hebben 'sjoege' en 'mesjogge' niet dezelfde basis? Mesjogge is toch gek, niet goed bij je hoofd zijn en ergens geen sjoege van verstaan, is er geen zak van verstaan, dus volgens mij zijn dat woorden die ergens etymologisch gezien wel met mekaar te maken hebben. Al houdt mijn redenering niet veel steek, eigenlijk. Niet dat het me kan schelen, want dat zijn woorden die we in Vlaanderen enkel gebruiken om oninteressant te doen. Al heb ik sjoege voorheen nog nooit gebruikt. Gelukkig maar!

Fnuiken is een algemeen gangbaar woord bij ons, maar dan enkel in de geschreven taal. Dat vind ik nu waarlijks een machtig woord! Ik gebruik het vooral in de zin van 'in zijn emotionele groei gefnuikt worden'. Of om totaal oninteressant te doen, vanzelfsprekend.


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen