IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : "Geen donor, dan ook geen orgaan" Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 13:38 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 13:35 schreef Jenje het volgende:
Maar het kan dus wel ... maar het zal mij niet verbazen als straks hier blijkt dat organen door studentchirurgen gebruikt worden om in te proef snijden ..

Ten eerste "Dus?".

Ten tweede is een orgaan altijd ten eerste bedoeld voor transplantatie en heb je het als je het echt een probleem vindt nog steeds zelf in de hand:

Uw toestemming

Als u toestemming voor donatie laat registreren, dan geeft u alléén toestemming voor donatie en transplantatie van die organen en weefsels die op het donorformulier vermeld staan. Als in de toekomst ook andere organen of weefsels getransplanteerd kunnen worden, bent u niet automatisch ook donor voor deze andere organen of weefsels.

Op transplantatie gericht onderzoek
Hebt u uw toestemming voor donatie laten registreren (keuze 1), dan geeft u in principe ook toestemming voor wetenschappelijk onderzoek gericht op de verbetering van transplantatieresultaten. Dit gebeurt alleen indien een orgaan of weefsel, ondanks zorgvuldig onderzoek vooraf, na de donatie tóch niet geschikt blijkt voor transplantatie. U moet dan denken aan microscopisch onderzoek, onderzoek naar de samenstelling van het orgaan of weefsel of onderzoek naar verbetering van bewaartechnieken. Let op: dit is iets anders dan het lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap.

Bezwaar maken
Hebt u keuze 1 laten registreren, maar u maakt bezwaar tegen wetenschappelijk onderzoek gericht op transplantatie? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Ga voor het formulier 'bezwaar tegen wetenschappelijk onderzoek' naar de servicewinkel op deze site. Vul het in en stuur het formulier op naar het Donorregister.

Wie kiest voor keuze 3 of 4, moet familie of de aangewezen persoon vertellen of hij wel of geen bezwaar heeft tegen op transplantatie gericht wetenschappelijk onderzoek.

http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm?act=structuur.tonen&pagina=147

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 07-12-2010 13:38]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 07-12-2010 13:53 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Ah, nou, dat lijkt me duidelijk genoeg


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ziona
Staaay brrrbrrrr!
Usericon van Ziona
Posted 07-12-2010 13:56 by Ziona Wijzig reactieProfiel van ZionaQuote dit berichthttp://www.myspace.com/kleines_rehlein

Ben een beetje te lui om het hele topic door te lezen, maar: Als je zoals ik de beslissing over wat er na je dood met je organen gebeurt aan je familie over laat, heb je dan wel recht op organen of niet, volgens deze stelling?


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 07-12-2010 14:01 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Geen idee, ik hou niet van dit soort geforceerde stellingen. Wat mij betreft zou iedereen recht moeten hebben op een donor-orgaan, of je nu zelf wel of niet doneert. Dat zijn twee onafhankelijke zaken wat mij betreft. Ik geef mezelf niet op als donor omdat ik denk ooit zelf ene orgaan nodig te hebben, ik geef me op omdat ik weet dat er een schrijnend tekort aan bepaalde organen is en ik er zelf na mijn dood toch niks meer aan heb.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 07-12-2010 14:02 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 7 december 2010 13:56 schreef Ziona het volgende:
Ben een beetje te lui om het hele topic door te lezen, maar: Als je zoals ik de beslissing over wat er na je dood met je organen gebeurt aan je familie over laat, heb je dan wel recht op organen of niet, volgens deze stelling?
Beter vraag je dan nu aan je familie hoe deze er over denkt en laat die keuze dan registreren. Dan bestaat het probleem uit jouw vraagstselling niet meer en, belangrijker, kan er veel sneller overgegaan worden tot transplantatie indien van toepassing.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 07-12-2010 14:09 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal lamlendig dat je zoiets niet even met je familie bespreekt, zoveel moeite kan dat toch niet kosten?

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 07-12-2010 14:09]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-12-2010 14:13 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 7 december 2010 14:01 schreef Mark het volgende:
Geen idee, ik hou niet van dit soort geforceerde stellingen. Wat mij betreft zou iedereen recht moeten hebben op een donor-orgaan, of je nu zelf wel of niet doneert. Dat zijn twee onafhankelijke zaken wat mij betreft. Ik geef mezelf niet op als donor omdat ik denk ooit zelf ene orgaan nodig te hebben, ik geef me op omdat ik weet dat er een schrijnend tekort aan bepaalde organen is en ik er zelf na mijn dood toch niks meer aan heb.


Ik ben niet voor het wettelijk opnemen van de geen "donor geen orgaan stelling" maar ik vind het wel een goede stelling.

Overigens wordt ik donor omdat ik mijn intacte lichaam natuurlijk niet ongeschonden de kist in wil hebben. Je moet ook een beetje aan de maden denken.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-12-2010 14:18 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 7 december 2010 13:56 schreef Ziona het volgende:
Ben een beetje te lui om het hele topic door te lezen, maar: Als je zoals ik de beslissing over wat er na je dood met je organen gebeurt aan je familie over laat, heb je dan wel recht op organen of niet, volgens deze stelling?


Vraagje, en als het te persoonlijk is hoef je natuurlijk ook niet te antwoorden, maar waarom laat je dat aan je familie over en beslis je dat niet gewoon zelf?

De wens van wat ze bij orgaanfalen in je lichaam proppen is er bij jou dus zo te lezen wel, waarom dan niet ook zelf bepalen wat ze er uit halen?

Alles leuk en aardig, maar ik heb heel sterk het idee dat een ander voor mij niet hoeft te gaan bepalen wat er wel of niet gebeurt; dat beslis ik zoveel mogelijk zelf wel.

Edit; joekel van een typo en/of d/t-fout, hopelijk heeft niemand 'm gezien.

[Dit bericht is gewijzigd door Ralph op 07-12-2010 14:20]


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 07-12-2010 14:29 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 14:13 schreef ElitE het volgende:
Ik ben niet voor het wettelijk opnemen van de geen "donor geen orgaan stelling" maar ik vind het wel een goede stelling.



Het is ook best een goede stelling voor een theoretische discussie, maar voor de praktische overwegingen bij zo'n toch ingrijpend gebeuren vind ik het geforceerd. Ik kan me bijv genoeg situaties voorstellen waarbij iemand ideologisch tegen is maar dan plots met de realiteit geconfronteerd wordt dat hij/zij zelf dringend een orgaan nodig heeft en kindjes thuis heeft zitten die hun pa/ma niet kunnen missen en beseffen dat ze een inschattingfout gemaakt hebben. Dan ga je toch niet ineens als chirurg zeggen van 'jammer maar helaas, u heeft geen donorcodicil ingevuld dus nu mag u zelf ook niks hebben'? Daarom leuke theorie-discussie maar omdat de vraag van Ziona meer direct was vond ik de stelling te geforceerd om daarin mee te nemen.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 14:53 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik heb helemaal niks geregeld op dit punt. Ik heb wel wat beters te doen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-12-2010 14:57 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 7 december 2010 14:53 schreef bastianus het volgende:
Ik heb helemaal niks geregeld op dit punt. Ik heb wel wat beters te doen.


Roep je nou gewoon weer wat om te klieren of meen je dat serieus? Indien het laatste vind ik dat echt een kansloos trieste instelling.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 07-12-2010 15:00 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 7 december 2010 14:53 schreef bastianus het volgende:
Ik heb helemaal niks geregeld op dit punt. Ik heb wel wat beters te doen.
Als je het echt zo triest kort door de bocht wil spelen: mijn organen hebben wel wat beters te doen dan in jouw lichaam te rotten.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 07-12-2010 15:01 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 15:00 schreef helmet het volgende:
Als je het echt zo triest kort door de bocht wil spelen: mijn organen hebben wel wat beters te doen dan in jouw lichaam te rotten.
Als je dood bent rotten ze ook in de jouwe


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-12-2010 15:03 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Het gaat om het principe.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 07-12-2010 15:05 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 7 december 2010 15:01 schreef Jenje het volgende:
Als je dood bent rotten ze ook in de jouwe
Niet per se, aangezien ik wel donor ben Maar als poster van de originele stelling blijf ik er bij dat als ik zou kunnen opgeven dat mijn organen niet naar niet-doneren mogen, dat ik dat direct zou doen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 07-12-2010 15:08 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik had altijd een pasje dat ik doonor ben/was, geldt dat nog trouwens? Nooit zin gehad al het gedoe eromheen te volgen ...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 07-12-2010 15:14 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Dat pasje kreeg je toch na registratie (via de post toen nog!) meen ik? Volgens mij is dat register opgenomen in je patient-dossier... maar ik durf er m'n hand niet voor in het vuur te steken (wachtlijst voor een nieuwe hand is zo lang).


I'm not being rude. You're just insignificant.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 15:15 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 14:57 schreef Ralph het volgende:
Roep je nou gewoon weer wat om te klieren of meen je dat serieus? Indien het laatste vind ik dat echt een kansloos trieste instelling.
Ik meen het serieus, en je mag dat vinden. Hetzelfde geldt voor Helmet. Als mijn tijd gekomen is, dan leg ik me daar bij neer. Ik heb tijden lang met een donor codicil rondgelopen. Op een gegeven moment is er betreffende de wetgeving van alles geprobeerd te veranderen, en toen heb ik niks meer ondernomen. Vooral omdat ze aan het proberen waren om iedereen donor te maken, tenzij er bezwaar was. Ik weet niet of dat doorgezet is, maar het was wel de tendens. Bovendien wilde ik me niet vast laten leggen in de zoveelste databank, en verder waren er wat clausules betreffende wetenschappelijk gebruik van organen waar ik persoonlijk niet mee akkoord kon gaan.
Ik heb wel de afspraak dat als ik zelf overlijd, mijn vrouw mag beslissen wat met mijn organen gebeurt. Dit hebben we ook ergens vastgelegd.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 07-12-2010 15:15 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Is zo;n geelblauw ding geloof ik ..


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-12-2010 15:26 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 7 december 2010 15:15 schreef bastianus het volgende:
Ik meen het serieus, en je mag dat vinden. Hetzelfde geldt voor Helmet. Als mijn tijd gekomen is, dan leg ik me daar bij neer. Ik heb tijden lang met een donor codicil rondgelopen. Op een gegeven moment is er betreffende de wetgeving van alles geprobeerd te veranderen, en toen heb ik niks meer ondernomen. Vooral omdat ze aan het proberen waren om iedereen donor te maken, tenzij er bezwaar was. Ik weet niet of dat doorgezet is, maar het was wel de tendens. Bovendien wilde ik me niet vast laten leggen in de zoveelste databank, en verder waren er wat clausules betreffende wetenschappelijk gebruik van organen waar ik persoonlijk niet mee akkoord kon gaan.


Kijk, zo is 'ie onderbouwd, of ik het er mee eens ben of niet. Maar "wel iets beters te doen" is natuurlijk een zielige opmerking en inderdaad erg kort door de bocht.

quote:
Ik heb wel de afspraak dat als ik zelf overlijd, mijn vrouw mag beslissen wat met mijn organen gebeurt. Dit hebben we ook ergens vastgelegd.


Aan jou dezelfde vraag: waarom hak je die knoop nu zelf niet door en laat je een ander over jouw lichaam beslissen? En waarom nemen jullie die beslissing nu niet? Waar is dat afwachten goed voor?


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 15:51 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 15:26 schreef Ralph het volgende:
Kijk, zo is 'ie onderbouwd, of ik het er mee eens ben of niet. Maar "wel iets beters te doen" is natuurlijk een zielige opmerking en inderdaad erg kort door de bocht.
Misschien bracht ik het een beetje cru, dat klopt.

quote:


Aan jou dezelfde vraag: waarom hak je die knoop nu zelf niet door en laat je een ander over jouw lichaam beslissen? En waarom nemen jullie die beslissing nu niet? Waar is dat afwachten goed voor?


Ik vertrouw mijn vrouw meer dan anderen in het nemen van die beslissing. Bovendien heb ik met haar heel duidelijke afspraken: Al mijn organen mogen gebruikt worden om iemand het leven te redden, maar niet voor onderzoek.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 07-12-2010 15:51 by ProgTon Wijzig reactieProfiel van ProgTonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 7 december 2010 13:21 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zijn ideologische reden is dat hij mensen kut vindt. Lijkt me genoeg toch?

Beter dan waar veel gelovigen mee aankomen


volgens mij zijn er genoeg die daar niet zo moeilijk over doen.

Bovendien rot alles toch weg, waarom zou je het dan niet aan mensen willen geven als ze het nog kan



Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-12-2010 16:01 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 7 december 2010 15:51 schreef bastianus het volgende:
Ik vertrouw mijn vrouw meer dan anderen in het nemen van die beslissing. Bovendien heb ik met haar heel duidelijke afspraken: Al mijn organen mogen gebruikt worden om iemand het leven te redden, maar niet voor onderzoek.


Misschien moet ik de vraag anders stellen.

Waarom beslis je zelf niet? Jij hebt een bepaalde instelling (levens redden ja, onderzoek nee), waarom vul je zelf niet nu zo’n formulier in. Je hebt het onderling al vastgelegd, waarom dat niet 1 op 1 met een codicil vastleggen? Uitkomst is hetzelfde, met anderen heb je nog steeds niets te maken en je ontlast je vrouw ook met allerlei extra formulieren en gedoe.

Met andere woorden: waarom wachten als je nu al weet wat je wilt?


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 16:13 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 16:01 schreef Ralph het volgende:
Misschien moet ik de vraag anders stellen.

Waarom beslis je zelf niet? Jij hebt een bepaalde instelling (levens redden ja, onderzoek nee), waarom vul je zelf niet nu zo’n formulier in. Je hebt het onderling al vastgelegd, waarom dat niet 1 op 1 met een codicil vastleggen? Uitkomst is hetzelfde, met anderen heb je nog steeds niets te maken en je ontlast je vrouw ook met allerlei extra formulieren en gedoe.

Met andere woorden: waarom wachten als je nu al weet wat je wilt?
Omdat ik de overheid, bij wie een dergelijke registratie in het bestand komt, niet vertrouw.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 17:03 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 15:15 schreef bastianus het volgende:
Als mijn tijd gekomen is, dan leg ik me daar bij neer.

Dus ook geen medicijnen? Of gips?
quote:
en verder waren er wat clausules betreffende wetenschappelijk gebruik van organen waar ik persoonlijk niet mee akkoord kon gaan.

Daar kun je een ontheffing voor aanvragen als je 'ja' zegt.

Ik snap alleen niet wat je er verkeerd aan vindt. Je organen worden alleen voor "wetenschappelijk onderzoek gericht op de verbetering van transplantatieresultaten" gebruikt. En daarnaast wordt het alleen gebruikt als "een orgaan of weefsel, ondanks zorgvuldig onderzoek vooraf, na de donatie tóch niet geschikt blijkt voor transplantatie".

Dus het is al uit je lijf getrokken omdat ze dachten dat het geschikt was voor transplantatie, maar blijkt toch niet geschikt te zijn. Dan wordt het dus gewoon weggeflikkerd, in plaats van dat ze er onderzoek mee doen dat juist voorkomt dat er dit soort 'fouten' gemaakt worden! Ik zie het probleem niet.
quote:
Ik heb wel de afspraak dat als ik zelf overlijd, mijn vrouw mag beslissen wat met mijn organen gebeurt. Dit hebben we ook ergens vastgelegd.

Ergens? Notaris? Zeker weten rechtsgeldig en weet ik veel wat? En waarom eigenlijk vastgelegd? Als je je niet aanmeldt bij het donorregister moeten de nabestaanden sowieso beslissen, en de eerste die de keus krijgt is je vrouw.

Ik heb namelijk geen idee of je dit soort dingen particulier kán of mág regelen, maar dat kan wel een uitkomst zijn voor mensen die niet willen dat hun 'ja', 'nee','de familie beslist' of 'een specifiek persoon beslist' bij 'de overheid' bekend is
quote:
Op 7 december 2010 16:13 schreef bastianus het volgende:
Omdat ik de overheid, bij wie een dergelijke registratie in het bestand komt, niet vertrouw.

Je staat al in 10 miljoen bestanden!

Waar ben je bang voor dan dat je ze -op dit gebied- niet vertrouwt? Dat ze de organen prematuur al komen halen of wat?

En je had eerder een donor-codicil toch, is daar niks van blijven hangen bij 'de overheid'?


Quis moderabat ipsos moderatores?


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen