IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Hypocriet gelul (politiek-topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 14-01-2011 12:38 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Thieu, mail gehad [/offtopic]


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 12:57 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 12:13 schreef Ascendant Grotesque het volgende:


Dit gekoppeld met het bericht in het PVV-topic --> ik word schijtziek van dat gezeik over bijzonder onderwijs. Ik zeg afschaffen van bijzonder onderwijs uit naam van de overheid, dan gaan ze het maar lekker allemaal particulier doen. DOEI.
Wille zur macht.
Ik ben ook tegen het bestaan van 'bijzonder' onderwijs. Religieonderwijs hoort niet op (semi-)staatsinstellingen. Bijbel- en/of koranles betaal je maar lekker zelf en volg je als buitenschoolse activiteit buiten de verplichte lesuren.
Maarja, zonder bestaanszekerheid van het bijzonder onderwijs willen CDA en SGP niet meeregeren. In een coalitiedemocratie moeten offers gemaakt worden. Daarom is PVV ook voor het afschaffen van islamitisch onderwijs. PVV heeft CDA nodig om te regeren. En die zullen nooit instemmen met het afschaffen van al het bijzondere onderwijs.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 13:35 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 12:57 schreef kwelgeest het volgende:
Wille zur macht.
Ik ben ook tegen het bestaan van 'bijzonder' onderwijs. Religieonderwijs hoort niet op (semi-)staatsinstellingen. Bijbel- en/of koranles betaal je maar lekker zelf en volg je als buitenschoolse activiteit buiten de verplichte lesuren.

Precies.
quote:
Maarja, zonder bestaanszekerheid van het bijzonder onderwijs willen CDA en SGP niet meeregeren. In een coalitiedemocratie moeten offers gemaakt worden. Daarom is PVV ook voor het afschaffen van islamitisch onderwijs. PVV heeft CDA nodig om te regeren. En die zullen nooit instemmen met het afschaffen van al het bijzondere onderwijs.

Ja, het hoort er inderdaad bij. En omdat het CDA bijna altijd meedoet is het ook moeilijk om er iets mee te doen.

En toch vind ik het raar dat hieromtrent nooit echt schoon schip gemaakt wordt. Maar goed...


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 15:42 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Ik niet. Puur politiek machtsspelletje.
Recht op 'bijzonder onderwijs' is geregeld in de grondwet. Die wet pas je dus niet zomaar aan. Twee keer een meerderheid, met tussentijdse verkiezingen, in beide kamers waarbij de tweede keer de meerderheid uit een minimaal 2/3e meerderheid moet bestaan.

De christelijke partijen stemmen sowieso tegen. En tot voorkort was het maar de vraag of je zonder de confessionele zetels wel een 2/3e meerderheid behaalde.
De huidige tweede kamer heeft de theoretische, hypothetische mogelijkheid een procedure tot grondwetwijziging te starten. Immers, CDA, CU en SGP hebben tezamen maar 28 zetels. Het is echter maar de vraag of de wil er bij de rest wel daadwerkelijk is. En als die wil er is, het lef. Dat sowieso niet, want wat gebeurd er als de huidige tweede kamer een procedure tot grondwetwijziging begint? Dan worden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven. En bij nieuwe verkiezingen bestaat kans tot verlies. Zou PvdA, gezien de huidige peilingen, zin hebben in nieuwe verkiezingen, zeker gezien ze in dit hypothetische geval die verkiezingen ingaan met een gevoelige stelling: “Schaf het bijzonder onderwijs af”. Denk je dat Rutte en de VVD hun eerste kabinet durven te riskeren? En als het de VVD lukt, het bijzonder onderwijs afschaffen en weer de grootste partij worden, zouden CDA en SGP dan, weer, in een kabinet stappen onder leiding van de VVD of zal de VVD dan even veroordeeld zijn tot links/Paars+?

Waarschijnlijk zal een dergelijke verkiezingstrijd het CDA verschrikkelijk veel zetels opleveren. Het CDA zal zich opwerpen als de enige partij die kiest voor zekerheid en continuïteit. Daarnaast hebben ook de andere partijen een christelijke achterban die blij is met het huidige grondrecht op bijzonder onderwijs. Er bestaan ook ‘liberalen’ die het recht op bijzonder onderwijs juist een liberale verworvenheid vinden, omdat er door die wet de ‘vrijheid’ voor ouders bestaat om zelf te kiezen wat voor onderwijs zij hun kinderen schenken. De PvdA, compleet vervreemd van haar klassieke achterban, zal die haar nieuwe stemvee, de ‘gematigde’, Randstedelijke (post-)moslim van zich vervreemden door zo’n utter-seculiere grondwetswijziging te steunen? Veel lichtconfessionele VVDers en PvdAers zullen na een dergelijke verkiezingsstrijd op CDA stemmen. Daarnaast zal PvdA ook een, groot, gedeelte van haar religieuze/confessionele allochtone achterban verspelen aan het CDA.

Ik weet niet hoe het in de randstad zit, maar in de plaatsen waar ik gewoond heb waren de openbare scholen vrij gekleurd. En stuurden ook seculiere/atheïstische ouders hun kinderen graag naar christelijke scholen. ‘Zwarte’ scholen presteren nou eenmaal minder goed; en de Nederlandse volksgeist is er toch ook niet naar: je buurman heeft niet zo’n asociale xenofoob te zijn er gewoon vrolijk mee te dansen in het multiculturele paradijs, maar jouw eigen kinderen zijn toch veel te bijzonder voor zo’n middelmatige multiculti school?

Afschaffen van bijzonder onderwijs is politieke zelfmoord. Nederland wil helemaal geen verstrekkende gelijkheid en gewoon lekker onderscheid tussen autochtoon-christelijk en de rest.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 14-01-2011 15:59 by bastianus Profiel van bastianus

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn kinderen naar de katholieke school heb gestuurd, omdat er op de openbare nogal wat gajes qua ouders rondloopt. Bovendien heeft de katholieke school een duidelijker en strenger waarden- en normenstelsel, niet geheel onbelangrijk, het is nog een ouderwetse school waar regels gelden en nageleefd moeten worden.
Overigens zegt dat hier niks over wel of niet allochtoon, er zitten genoeg kinderen van Turkse, Chinese, Egyptische, Marokkaanse en andere afkomsten bij mijn dochter in de klas.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:01 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 15:42 schreef kwelgeest het volgende:
Ik niet. Puur politiek machtsspelletje.
Recht op 'bijzonder onderwijs' is geregeld in de grondwet. Die wet pas je dus niet zomaar aan. Twee keer een meerderheid, met tussentijdse verkiezingen, in beide kamers waarbij de tweede keer de meerderheid uit een minimaal 2/3e meerderheid moet bestaan.

De christelijke partijen stemmen sowieso tegen. En tot voorkort was het maar de vraag of je zonder de confessionele zetels wel een 2/3e meerderheid behaalde.

Oh, tuurlijk, ik was de grondwet even vergeten :') Ik ging er dus vanuit dat je 'slechts' over twee Staten-Generaals een gewone meerderheid nodig had; dat had ik wel een keer zien lukken.

Maar nee, dan gaat het inderdaad echt nooit ('nooit') lukken. Stom zeg, democratie
quote:
De huidige tweede kamer heeft de theoretische, hypothetische mogelijkheid een procedure tot grondwetwijziging te starten. Immers, CDA, CU en SGP hebben tezamen maar 28 zetels. Het is echter maar de vraag of de wil er bij de rest wel daadwerkelijk is. En als die wil er is, het lef. Dat sowieso niet, want wat gebeurd er als de huidige tweede kamer een procedure tot grondwetwijziging begint? Dan worden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven. En bij nieuwe verkiezingen bestaat kans tot verlies. Zou PvdA, gezien de huidige peilingen, zin hebben in nieuwe verkiezingen, zeker gezien ze in dit hypothetische geval die verkiezingen ingaan met een gevoelige stelling: “Schaf het bijzonder onderwijs af”. Denk je dat Rutte en de VVD hun eerste kabinet durven te riskeren? En als het de VVD lukt, het bijzonder onderwijs afschaffen en weer de grootste partij worden, zouden CDA en SGP dan, weer, in een kabinet stappen onder leiding van de VVD of zal de VVD dan even veroordeeld zijn tot links/Paars+?

In de huidige situatie is het inderdaad vrijwel ondenkbaar.
quote:
Waarschijnlijk zal een dergelijke verkiezingstrijd het CDA verschrikkelijk veel zetels opleveren. Het CDA zal zich opwerpen als de enige partij die kiest voor zekerheid en continuïteit. Daarnaast hebben ook de andere partijen een christelijke achterban die blij is met het huidige grondrecht op bijzonder onderwijs. Er bestaan ook ‘liberalen’ die het recht op bijzonder onderwijs juist een liberale verworvenheid vinden, omdat er door die wet de ‘vrijheid’ voor ouders bestaat om zelf te kiezen wat voor onderwijs zij hun kinderen schenken. De PvdA, compleet vervreemd van haar klassieke achterban, zal die haar nieuwe stemvee, de ‘gematigde’, Randstedelijke (post-)moslim van zich vervreemden door zo’n utter-seculiere grondwetswijziging te steunen? Veel lichtconfessionele VVDers en PvdAers zullen na een dergelijke verkiezingsstrijd op CDA stemmen. Daarnaast zal PvdA ook een, groot, gedeelte van haar religieuze/confessionele allochtone achterban verspelen aan het CDA.

'Verschrikkelijk' veel weet ik niet, maar ik ben het er in ieder geval mee eens dat de confessionelen genoeg naar zich toe zouden trekken om geen 2/3e voorstanders in de Kamer(s) te kunnen halen in de 'tweede ronde'. Inderdaad via de mechanismen die jij beschrijft
quote:
Ik weet niet hoe het in de randstad zit, maar in de plaatsen waar ik gewoond heb waren de openbare scholen vrij gekleurd. En stuurden ook seculiere/atheïstische ouders hun kinderen graag naar christelijke scholen. ‘Zwarte’ scholen presteren nou eenmaal minder goed; en de Nederlandse volksgeist is er toch ook niet naar: je buurman heeft niet zo’n asociale xenofoob te zijn er gewoon vrolijk mee te dansen in het multiculturele paradijs, maar jouw eigen kinderen zijn toch veel te bijzonder voor zo’n middelmatige multiculti school?


Hehehe, geen idee. Toen ik nog in de Randstad woonde zat ik op een katholieke basisschool, daarna in Salland in een dorp op een openbare basisschool --> behoorlijk blank dus. Middelbare school in Deventer was christelijk, maar daar merkte je echt bijzonder weinig van. Wel behoorlijk blank, maar ik zat op de HAVO/VWO-locatie... :')
quote:
Afschaffen van bijzonder onderwijs is politieke zelfmoord. Nederland wil helemaal geen verstrekkende gelijkheid en gewoon lekker onderscheid tussen autochtoon-christelijk en de rest.


Zou kunnen, ja, jammer is dat.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:03 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 15:59 schreef bastianus het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn kinderen naar de katholieke school heb gestuurd, omdat er op de openbare nogal wat gajes qua ouders rondloopt. Bovendien heeft de katholieke school een duidelijker en strenger waarden- en normenstelsel, niet geheel onbelangrijk, het is nog een ouderwetse school waar regels gelden en nageleefd moeten worden.

Dat werkt inderdaad wel beter, denk ik. Wat dat betreft heb ik ook niks tegen bijzonder onderwijs. Maar goed, deze streng- en striktheid moeten atheïsten toch ook kunnen tentoonspreiden. Is het dan echt zo dat alleen de vrijheidblijheidhippieatheïsten in het (openbaar) onderwijs terecht komen?


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 16:21 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 16:03 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
.... Is het dan echt zo dat alleen de vrijheidblijheidhippieatheïsten in het (openbaar) onderwijs terecht komen?
Mijn 'anti-christelijke/confessionele', overigens ook niet 'rechts' of 'xenofoob', metal en linksere vrienden stoppen hun kinderen nu ook mooi op ‘blanke’ christelijke scholen. Ideologisch ben ik tegen bijzonder onderwijs, maar ik ben wel pragmatisch en hypocriet genoeg om eventuele eigen kinderen naar een christelijke school te sturen. :’ )

Dus ja, slechts multiculti-utopisten, ‘vrijheidblijheidhippieatheïsten’ en allochtonen die ‘christelijk’ met christendom ipv een confessioneel normen&waardenpakket associeren sturen hun kinderen naar openbare scholen.


[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 14-01-2011 16:21]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Nyghtslave
Certified Vinylwhore
Usericon van Nyghtslave
Posted 14-01-2011 16:23 by Nyghtslave Profiel van Nyghtslave

Nou mijn oudste broertje en ik hebben altijd op een katholieke basisschool gezeten, en mijn jongste broertje en zusje op een openbare. Ik weet wel wat de betere school was, en het was niet de katholieke!

Maar nou wonen wij ook maar in Limbabwe


Black seeds of bunny!


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 16:21 schreef kwelgeest het volgende:
Mijn 'anti-christelijke/confessionele', overigens ook niet 'rechts' of 'xenofoob', metal en linksere vrienden stoppen hun kinderen nu ook mooi op ‘blanke’ christelijke scholen. Ideologisch ben ik tegen bijzonder onderwijs, maar ik ben wel pragmatisch en hypocriet genoeg om eventuele eigen kinderen naar een christelijke school te sturen. :’ )

Dus ja, slechts multiculti-utopisten, ‘vrijheidblijheidhippieatheïsten’ en allochtonen die ‘christelijk’ met christendom ipv een confessioneel normen&waardenpakket associeren sturen hun kinderen naar openbare scholen.


Hehehe, ik ga wel eens even zien wat ik dan doe Maar het zou best wel hetzelfde kunnen zijn, ja, uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit.

Overigens had ik het daar over de leraren en schoolleiding e.d. Ik vraag me echt sterk af waarom er geen sterk normen- en waardenpakket zou kunnen zijn op een openbare school als de boel gerund wordt door atheïsten. Of associëren veel atheïsten normen en waarden alleen maar met religie?

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 14-01-2011 16:25]


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 16:34 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 16:24 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hehehe, ik ga wel eens even zien wat ik dan doe Maar het zou best wel hetzelfde kunnen zijn, ja, uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit.

Overigens had ik het daar over de leraren en schoolleiding e.d. Ik vraag me echt sterk af waarom er geen sterk normen- en waardenpakket zou kunnen zijn op een openbare school als de boel gerund wordt door atheïsten. Of associëren veel atheïsten normen en waarden alleen maar met religie?


Ik denk dat, dat aansluit op de discussie in de christendom topic: cultuurrelativisme. Geen transcendente/metafysische macht (er)kennen en daardoor geen waarheid durven of kunnen zien in de eigen normen en waarden en daardoor antiwesterse/Nederlandse en/of islamitische waarden als even waardevol en waar, willen, aanzien als de eigen waarden.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:38 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 16:34 schreef kwelgeest het volgende:
Ik denk dat, dat aansluit op de discussie in de christendom topic: cultuurrelativisme. Geen transcendente/metafysische macht (er)kennen en daardoor geen waarheid durven of kunnen zien in de eigen normen en waarden en daardoor antiwesterse/Nederlandse en/of islamitische waarden als even waardevol en waar, willen, aanzien als de eigen waarden.


Ja, dat mechanisme bestaat. Maar is dat echt zo prevalent? Ik denk dat er een redelijk grote groep atheïsten/post-christenen (ofzo ) bestaat die daardoor te 'zacht' is en dat dat ook juist de mensen is die in het (openbaar) onderwijs terecht komen. Terwijl er naar mijn idee evengoed een grote groep atheïsten is die, ongeacht links of rechts, wel erg hechten aan de eigen en normen en waarden. En die ook inzien dan streng- en striktheid niet per se slecht is.

Misschien moeten gewoon meer mensen als bastianus het licht zien en het onderwijs ingaan


I wish I was a butterfly


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 14-01-2011 16:39 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 14 januari 2011 16:21 schreef kwelgeest het volgende:
Mijn 'anti-christelijke/confessionele', overigens ook niet 'rechts' of 'xenofoob', metal en linksere vrienden stoppen hun kinderen nu ook mooi op ‘blanke’ christelijke scholen. Ideologisch ben ik tegen bijzonder onderwijs, maar ik ben wel pragmatisch en hypocriet genoeg om eventuele eigen kinderen naar een christelijke school te sturen. :’ )

Dus ja, slechts multiculti-utopisten, ‘vrijheidblijheidhippieatheïsten’ en allochtonen die ‘christelijk’ met christendom ipv een confessioneel normen&waardenpakket associeren sturen hun kinderen naar openbare scholen.

Ook een motivatie voor een ouderwetse, degelijke school zoals de meeste confessionele is dat daar nog klassikaal, inhoudelijk en doelmatig wordt gewerkt. M.a.w. minder vrijblijvend geklooi in 'projectgroepjes', 'zelfstandig werken' waar kinderen niet aan toe zijn en ander humanistisch gedoe wat van het goede en leergierige in de mens uitgaat.


[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 14-01-2011 16:43]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 16:46 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 16:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zou kunnen, ja, jammer is dat.
Mwa, wat is daar jammer aan?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:49 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 16:46 schreef kwelgeest het volgende:
Mwa, wat is daar jammer aan?

Dat bijzonder onderwijs van mij, ideologisch gezien, afgeschaft mag worden en dat dat niet gaat lukken is jammer.


I wish I was a butterfly


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 14-01-2011 16:50 by bokaj Profiel van bokaj

quote:
Op 14 januari 2011 16:49 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat bijzonder onderwijs van mij, ideologisch gezien, afgeschaft mag worden en dat dat niet gaat lukken is jammer.
Valt Montesori daar ook onder?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 14-01-2011 16:53 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 14 januari 2011 16:50 schreef bokaj het volgende:
Valt Montesori daar ook onder?
Ja. De vrije school ook. Een mooi boek over Montessori-onderwijs is 'Red ons van Maria Montanelli' van Herman Koch.
Edit: Foutje. Montessori is zoiets als Dalton. Kan wel bijzonder zijn, hier hebben we een refo Daltonschool.


[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 14-01-2011 16:57]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:53 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 16:50 schreef bokaj het volgende:
Valt Montesori daar ook onder?

Nee, dat is een lesgeefdogma, geen levensbeschouwing. Als ze de doelen halen die vanuit de overheid gesteld worden kan ik er verder niet tegen zijn. Nou ja, als die doelen ook niet te debiel zijn


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 16:54 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 16:49 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat bijzonder onderwijs van mij, ideologisch gezien, afgeschaft mag worden en dat dat niet gaat lukken is jammer.
In die zin is dat jammer, ja.
Maar bepaalde samenwerkingsverbanden en verstandsverhoudingen tussen bepaalde politieke partijen hoeven van mij niet opgeofferd te worden om het bijzonder onderwijs afgeschaft te krijgen. Want laten we eerlijk zijn, heb je er echt last van?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 16:56 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 16:54 schreef kwelgeest het volgende:
In die zin is dat jammer, ja.
Maar bepaalde samenwerkingsverbanden en verstandsverhoudingen tussen bepaalde politieke partijen hoeven van mij niet opgeofferd te worden om het bijzonder onderwijs afgeschaft te krijgen. Want laten we eerlijk zijn, heb je er echt last van?

Ik heb er vooral last van in de zin dat er telkens gezeik over is En dus een ideologische weerzin jegens het concept an sich. Verder heb ik er op het moment geen enkele directe last van.


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 16:58 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 16:53 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nee, dat is een lesgeefdogma, geen levensbeschouwing. Als ze de doelen halen die vanuit de overheid gesteld worden kan ik er verder niet tegen zijn. Nou ja, als die doelen ook niet te debiel zijn
Ik heb geen kennis van wat Montessorionderwijs inhoudelijk en theoretisch nou precies is, maar als ik de Wiki even scan heb ik toch het idee dat het meer is dan slechts een 'lesgeefdogma'.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 17:00 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 16:58 schreef kwelgeest het volgende:
Ik heb geen kennis van wat Montessorionderwijs inhoudelijk en theoretisch nou precies is, maar als ik de Wiki even scan heb ik toch het idee dat het meer is dan slechts een 'lesgeefdogma'.

Het is ook zeker wel een favoriet verhikel van New Age-hippie-neuzelaars maar er wordt niet expliciet een levensbeschouwelijk dogma aangeleerd. Hoewel ik het wel een stom iets vind is er geen gegronde reden om er tegen te zijn (mits de onderwijskwaliteit dus op niveau is).


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 17:03 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 17:00 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Het is ook zeker wel een favoriet verhikel van New Age-hippie-neuzelaars maar er wordt niet expliciet een levensbeschouwelijk dogma aangeleerd. Hoewel ik het wel een stom iets vind is er geen gegronde reden om er tegen te zijn (mits de onderwijskwaliteit dus op niveau is).
"Maria Montessori meende dat er al tijdens de eerste levensjaren een enorme energie en actiedrang in het kind aanwezig is. Het wordt vanuit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen en om te leren. Dat uit zich in een spontane belangstelling van kinderen. De onderwerpen van die belangstelling verschillen per kind en veranderen in de loop van de tijd. Dit betekent dat kinderen kortere of langere perioden ontvankelijk zijn voor bepaalde leergebieden. Als het kind zich in zo'n "gevoelige periode" bevindt, is het in staat op dat moment een functie zeer intensief te ontwikkelen. Het is de taak en de deskundigheid van de leerkracht om op deze gevoelige perioden adequaat te reageren, door het juiste materiaal in de juiste omgeving aan te bieden. Leerkrachten op een Montessorischool zijn speciaal hiervoor opgeleid."

Ik vind dit toch behoorlijk ruiken naar (semi-)antroposofie.



Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2011 17:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2011 17:03 schreef kwelgeest het volgende:
"Maria Montessori meende dat er al tijdens de eerste levensjaren een enorme energie en actiedrang in het kind aanwezig is. Het wordt vanuit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen en om te leren. Dat uit zich in een spontane belangstelling van kinderen. De onderwerpen van die belangstelling verschillen per kind en veranderen in de loop van de tijd. Dit betekent dat kinderen kortere of langere perioden ontvankelijk zijn voor bepaalde leergebieden. Als het kind zich in zo'n "gevoelige periode" bevindt, is het in staat op dat moment een functie zeer intensief te ontwikkelen. Het is de taak en de deskundigheid van de leerkracht om op deze gevoelige perioden adequaat te reageren, door het juiste materiaal in de juiste omgeving aan te bieden. Leerkrachten op een Montessorischool zijn speciaal hiervoor opgeleid."

Ik vind dit toch behoorlijk ruiken naar (semi-)antroposofie.



Klopt, het lijkt/is ook wel gebaseerd op iets levensbeschouwelijks (net als alles) maaaaaar "er wordt niet expliciet een levensbeschouwelijk dogma aangeleerd" voor zover ik weet.


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-01-2011 17:08 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 14 januari 2011 17:06 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Klopt, het lijkt/is ook wel gebaseerd op iets levensbeschouwelijks (net als alles) maaaaaar "er wordt niet expliciet een levensbeschouwelijk dogma aangeleerd" voor zover ik weet.
Als je tegen kind en ouders gaat neuzelen over interne 'energie' en 'actiedrang' en het kind daarom hier en daar nog niet aantoe is... Voor mij is dat antroposofie.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen