IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Komkommertijd [nieuwstopic] Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 06-04-2011 16:57 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 6 april 2011 16:44 schreef bastianus het volgende:
Daar is wel wat voor te zeggen. Ook zorg je door een drugsverbod voor criminaliteit, hoe strenger het verbod hoe meer garen die erbij spint.
Ik weet trouwens niet of XTC zo ongevaarlijk is als men wil doen geloven, zelfs bij wiet betwijfel ik dat. Daarvoor heb ik iets teveel mensen door drugs in een psychose zien raken. Al geldt dat ook voor reguliere, 'legale' drugs als medicatie trouwens. Haldol, Ritalin, Oxazepam, Zyprexa, net zo goed harddrugs natuurlijk.
Ik weet trouwens ook niet of alcohol gevaarlijker is dan andere drugs. Verslavender denk ik wel.

Qua directe lichamelijke schade aan de gebruiker is het een redelijke topper. Ik geloof dat cocaïne en heroïne er alleen maar boven zaten. Het had daarnaast een hoge verslavingsfactor en een hoge (negatieve) maatschappelijke impact. Alles bij elkaar was het de schadelijkste recreatieve drug.

Voor de duidelijkheid, dit was dus gebaseerd op expertoordelen. Denk ook niet dat het anders te meten is, maar er zit dus zeker wat subjectiviteit aan.


I wish I was a butterfly


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-04-2011 17:00 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

En pure heroine en cocaine is in principe niet echt slecht voor het lichaam. De zelfverwaarlozing die uit de verslaving volgt is de grote boosdoener.

Alcohol heeft eigenlijk altijd vrij gevaarlijke afbraakproducten waar het lichaam langzaamaan schade van opbouwt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 06-04-2011 17:00 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 6 april 2011 16:49 schreef ElitE het volgende:
Mja drugs en psychische problemen gaan hand in hand. Maar vaak is drugs de aanleiding en niet echt de oorzaak.

Een groot probleem bij het gebruik van drugs is ook de sociale cultuur ervan. Omdat alcohol legaal is denken mensen sneller dat het niet zo erg is. Omdat iedereen laatste 20 jaar te horen heeft gekregen dat wiet niet zo slecht is zijn sommige mensen het wel extreem gaan gebruiken. XTC is inderdaad niet heel gevaarlijk in gezonde personen. In minder gezonder personen natuurlijk wel.

Je moet de slechte effecten niet ontkennen en ook de goede niet. Het is net als met autorijden. Pas als je er goed mee om weet te gaan is het veilig en kun je er veel mee bereiken.
Bij autorijden zijn je medeweggebruikers niet altijd zonder risico natuurlijk.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-04-2011 17:01 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Bij drugsgebruik ook niet


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 06-04-2011 17:10 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 6 april 2011 17:00 schreef ElitE het volgende:
En pure heroine en cocaine is in principe niet echt slecht voor het lichaam. De zelfverwaarlozing die uit de verslaving volgt is de grote boosdoener.

Alcohol heeft eigenlijk altijd vrij gevaarlijke afbraakproducten waar het lichaam langzaamaan schade van opbouwt.

Hier kun je ongeveer nalezen hoe ze het bedacht hebben: http://science.iowamedicalmarijuana.org/pdfs/safety/Nutt%20Rational%20Scale%20Drug%20Harms%20Lancet%202007.pdf

"Three separate facets of physical harm can be identifi ed.
First, acute physical harm—ie, the immediate eff ects (eg,
respiratory depression with opioids, acute cardiac crises
with cocaine, and fatal poisonings). The acute toxicity of
drugs is often measured by assessing the ratio of lethal
dose to usual or therapeutic dose. Such data are available
for many of the drugs we assess here.5–7 Second, chronic
physical harm—ie, the health consequences of repeated
use (eg, psychosis with stimulants, possible lung disease
with cannabis). Finally, there are specifi c problems
associated with intravenous drug use.
The route of administration is relevant not only to acute
toxicity but also to so-called secondary harms. For
instance, administration of drugs by the intravenous
route can lead to the spread of blood-borne viruses such
as hepatitis viruses and HIV, which have huge health
implications for the individual and society. The potential
for intravenous use is currently taken into account in the
Misuse of Drugs Act classifi cation and was treated as a
separate parameter in our exercise."


In deze studie werd alcohol nog niet zo erg ingeschat als ik net zei, trouwens. Dat was in een studie van 2010.

Ook mooi: http://www.guardian.co.uk/politics/2009/oct/30/drugs-adviser-david-nutt-sacked

"Nutt incurred the wrath of the government when he claimed in a paper that alcohol and tobacco were more harmful than many illegal drugs, including LSD, ecstasy and cannabis.

A Home Office spokesperson said: "The home secretary has asked Professor Nutt to resign as chair of the ACMD [Advisory Council on the Misuse of Drugs].

"In a letter he [Alan Johnson] expressed surprise and disappointment over Professor Nutt's comments which damage efforts to give the public clear messages about the dangers of drugs.

"We remain determined to crack down on all illegal substances and minimise their harm to health and society as a whole."

Nutt had criticised politicians for "distorting" and "devaluing" the research evidence in the debate over illicit drugs."


:')


I wish I was a butterfly


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 06-04-2011 17:13 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 6 april 2011 17:00 schreef ElitE het volgende:
En pure heroine en cocaine is in principe niet echt slecht voor het lichaam. De zelfverwaarlozing die uit de verslaving volgt is de grote boosdoener.

Alcohol heeft eigenlijk altijd vrij gevaarlijke afbraakproducten waar het lichaam langzaamaan schade van opbouwt.
Dat van bruin en wit snap ik wel, als je daar eenmaal aan verslaafd bent denk je alleen maar aan scoren en vergeet je de rest. Alcohol vind ik meer een sluipende verslaving, eerst ben je weekenddrinker, dan wordt het weekend steeds iets langer, en uiteindelijk zit je hele dagen te zuipen. Hero vond ik echt super, dat was ook de reden om het maar bij 1 keer te houden. Volgens mij kun je na een keer gebruiken al meteen hooked zijn. Een biertje daarentegen kan ik rustig een maand laten staan. Volgens mij is alcohol beter te doseren, en je weet altijd het effect. Met drugs als wiet, hasj of coke vind ik dat veel moeilijker, je bent echt ineens van de kaart.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 06-04-2011 22:47 by Beli Mawr (Moderator) Profiel van Beli Mawrhttp://www30.brinkster.com/belimawr

Nog een paar nationale helden erbij in België:
quote:
Leonard tot viermaal toe taart gekregen (in het gezicht)
Aartsbisschop André-Joseph Léonard heeft gisteren 4 taarten in het gezicht gekregen tijdens een lezing voor studenten op de universiteitscampus van Louvain-la-Neuve. Dat heeft de Franstalige omroep RTBF gemeld.

De bijeenkomst was georganiseerd door een studentenvereniging. Bij zijn aankomst liep het echter al fout en kreeg hij 1 taart in het gezicht. "Hij verdient het voor alle homo's die het niet durven te zeggen thuis en voor alle meisjes die abortus willen plegen", zei de taartengooier.

De veiligheidsdiensten konden niet vermijden dat Léonard ook tijdens de bijeenkomst nog eens werd aangevallen. Hij kreeg nog eens 3 taarten in het gezicht, al ging het volgens sommigen om pizza's met slagroom.

Het is niet de eerste keer dat Léonard het doelwit is van taartengooiers. Tijdens een gebedsdienst op Allerheiligen in de kathedraal van Brussel was hij ook al eens slachtoffer.

Filmpje


Deredactie.be
Helden!

[Dit bericht is gewijzigd door Beli Mawr op 06-04-2011 22:48]


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 06-04-2011 23:22 by XXL Profiel van XXL

quote:
Op 6 april 2011 15:02 schreef varanus het volgende:
Haha, filmpje op nu.nl net effe gezien, ze staan dat vuur flink aan te wakkeren met die jassen


Dat viel mij ook op, ja.
Mooi filmpje voor op mijn opfrisdagje BHV morgen om te laten zien hoe het niet moet.

Ik snap dat die omstanders het goed bedoelen, maar beter hadden ze hem gewoon met die jassen afgedekt in een poging het vuur te laten verstikken.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Sonic Titan
Binkelator.. ಠ_ಠ
Usericon van Sonic Titan
Posted 06-04-2011 23:26 by Sonic Titan Profiel van Sonic Titanhttp://forum.zwaremetalen.com/forum_logout.php

quote:
Op 5 april 2011 18:51 schreef ElitE het volgende:
Geen kwaliteitstest voor drugs na XTC-doden

Er komt geen stelselmatige kwaliteitscontrole van drugs, omdat dat niet in overeenstemming is met de Opiumwet. Dat zei staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven (VVD) dinsdag in de Tweede Kamer.

De laatste vijf maanden overleden vier mensen in Zuid-Limburg na gebruik van XTC. In zeker drie gevallen ging het om extreem sterke of vervuilde pillen met een hoge dosering MDMA of PMMA, zo meldde de politie vorige week. Tabletjes met veel MDMA zijn overigens in het hele land te vinden. "Het was bekend dat die pillen er waren en er was ook voor gewaarschuwd", zei Teeven.

VVD'er Ard van der Steur wilde van de staatssecretaris weten wat de omvang van het probleem is. Ook pleitte hij voor de inzet van drugshonden bij feesten. "Er wordt al streng gecontroleerd en gefouilleerd, zo nodig ook met behulp van honden", zei Teeven daarover. "We gaan daar mee door en blijven ook het gebruik en de productie van drugs bestrijden. De overheid is er niet om de kwaliteit te controleren."

Teeven noemde de sterfgevallen 'betreurenswaardig' en bracht in herinnering dat de bestrijding van synthetische drugs een van de zeven speerpunten van het Openbaar Ministerie is, ook in Zuid-Limburg. Daarnaast wees hij op het belang van voorlichting over de schadelijkheid van drugs en op het Drugs Informatie en Monitoring Systeem.

Op de opmerking van Boris van der Ham dat ook verslavingsinstelling Jellinek informatie over vervuilde drugs zou kunnen geven, ging Teeven niet in. Lea Bouwmeester (PvdA) liet weten blij te zijn dat er wordt gejaagd op de 'gevaarlijke pillenmakers'. Wel vroeg ze zich af of de bezuinigingen niet ten koste gaan van preventie en voorlichting. Teeven zei dat ook de preventieve aanpak doorgaat. "Die wordt niet helemaal wegbezuinigd."

Juist en waarom gaan zou die XTC zo vervuild zijn?

Teeven moet optieften.


Suggestieve berichtgeving ook. 'Dood door XTC'. Nee, niet dood door XTC, dood door allemaal gare troep die onder de naam XTC verkocht is. Ook dat het aan een te hoge dosis MDMA in de pil ligt geloof ik niet, te veel wordt al gauw onprettig, maar niet dodelijk, tenzij je echt meerdere grammen van dat spul wegwerkt..


Op 26 mei 2011 23:34 schreef Pit Beast het volgende: "Sonic titan kan hier wel steeds de held uithangen maar ook voor hem is er ooit een gevalletje wrong time wrong place."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 0:59 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 6 april 2011 17:13 schreef bastianus het volgende:
Dat van bruin en wit snap ik wel, als je daar eenmaal aan verslaafd bent denk je alleen maar aan scoren en vergeet je de rest. Alcohol vind ik meer een sluipende verslaving, eerst ben je weekenddrinker, dan wordt het weekend steeds iets langer, en uiteindelijk zit je hele dagen te zuipen. Hero vond ik echt super, dat was ook de reden om het maar bij 1 keer te houden. Volgens mij kun je na een keer gebruiken al meteen hooked zijn. Een biertje daarentegen kan ik rustig een maand laten staan. Volgens mij is alcohol beter te doseren, en je weet altijd het effect. Met drugs als wiet, hasj of coke vind ik dat veel moeilijker, je bent echt ineens van de kaart.


Niet vergeten dat je voor alcohol te leren beheersen je ook aardig wat heb moeten testen. En alcohol is natuurlijk wat gemakkelijker ervaringen uitwisselen omdat het normaal is en er al zoveel ervaring mee opgedaan is.

Voor mij zijn alcohol en wiet ook de meest makkelijke drugs om te gebruiken. Dat heeft meer te maken met jarenlange ervaring dan de echte aard van de drug. Van alcohol wordt ik niet meer echt dronken op een kut manier ik val gewoon op tijd in slaap.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 1:04 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 6 april 2011 23:26 schreef Sonic Titan het volgende:
Suggestieve berichtgeving ook. 'Dood door XTC'. Nee, niet dood door XTC, dood door allemaal gare troep die onder de naam XTC verkocht is. Ook dat het aan een te hoge dosis MDMA in de pil ligt geloof ik niet, te veel wordt al gauw onprettig, maar niet dodelijk, tenzij je echt meerdere grammen van dat spul wegwerkt..


+1 je kan echt veel naar binnen werken voor je echt grote problemen krijgt (nouja onprettig voel je je al eerder) Genoeg mensen die 10+ pillen op hebben. Dan ga je niet kapot van een pilletje dat 2 of 3 keer zo zwaar is. Aan de andere kant moet je niet van die zware pillen er 10 slikken.

Maar allemaal problemen rond het niet controleren van het product.

Gratis verstrekken van heroine aan junks die "niet meer te redden waren" is trouwens ook een succes.

http://www.nu.nl/binnenland/2314756/verstrekken-gratis-heroine-succesvol.html


De junks stellen dat ze meer tijd voor zichzelf hebben en een ervan heeft skeeleren als hobby opgepakt. Het is niet alleen de heroine die je een zielig hoopje maakt vooral de hele situatie eromheen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 07-04-2011 1:23 by bokaj Profiel van bokaj

Wat is het probleem nu ElitE? Je kunt pillen toch nog gewoon laten testen?


quote:
Juist en waarom gaan zou die XTC zo vervuild zijn?

Omdat de producenten geen flikker om de levens van de gebruikers geven en alleen maar veel geld willen verdienen.

Ze zijn er nog niet achter waar de slechte XTC vandaan komt, dacht ik. Mensen houden dus hun mond terwijl ze weten dat er rotzooi wordt verkocht die vrienden het leven kost.

[Dit bericht is gewijzigd door bokaj op 07-04-2011 2:19]


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 07-04-2011 1:58 by bokaj Profiel van bokaj

quote:
Op 7 april 2011 1:04 schreef ElitE het volgende:Gratis verstrekken van heroine aan junks die "niet meer te redden waren" is trouwens ook een succes.

http://www.nu.nl/binnenland/2314756/verstrekken-gratis-heroine-succesvol.html


De junks stellen dat ze meer tijd voor zichzelf hebben en een ervan heeft skeeleren als hobby opgepakt. Het is niet alleen de heroine die je een zielig hoopje maakt vooral de hele situatie eromheen.
Ergens ook wel jammer, want die zielige hoopjes waren de allerbeste anti-reclame voor heroïne en verantwoordelijk voor het loserimago ervan. Een van de oorzaken dat de populariteit van die troep sterk gedaald is.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 11:23 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Politie mag sneller en vaker fouilleren

De politie mag binnenkort vaker en sneller preventief fouilleren. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) donderdag presenteert, schrijft het AD.

Burgemeesters krijgen de macht om een risicogebied aan te wijzen waar de politie twaalf uur lang iedereen mag controleren of mensen wapens op zak hebben. Dat kan op plekken waar onrust of geweld dreigt bij bijvoorbeeld vechtpartijen tussen voetbalhooligans. Raddraaiers die worden gepakt met een wapen kunnen meteen rekenen op een flinke boete. Arrestanten mogen voortaan altijd worden gefouilleerd.

Nu kan preventief fouilleren alleen nog als de gemeenteraad ook toestemming geeft. Burgemeesters moeten zich na het aanwijzen van een risicogebied wel verantwoorden over hun beslissing.


Hmm lekker, ik loop altijd met een flinkzakmes op zak, als voor mij niet duidelijk is waar dat risicogebied is ben ik gewoon al de lul.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 11:27 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 7 april 2011 1:23 schreef bokaj het volgende:
Wat is het probleem nu ElitE? Je kunt pillen toch nog gewoon laten testen?


Omdat de producenten geen flikker om de levens van de gebruikers geven en alleen maar veel geld willen verdienen.

Ze zijn er nog niet achter waar de slechte XTC vandaan komt, dacht ik. Mensen houden dus hun mond terwijl ze weten dat er rotzooi wordt verkocht die vrienden het leven kost.


Jah maar meeste mensen kopen niet op tijd(op het feestje zelf) in of niet in grote aantallen. Het testen is gratis maar alleen 2 uurtjes in de week bij ons. Ik heb het nooit gedaan omdat het tot nu toe altijd goed spul is geweest en 1 van de dudes in de keten zegt zelf te testen. Er heerst door het verbod ook nog een schaamte en angst voor openbaar met die shit te gaan lopen.

Nouja dat is niet altijd geheel duidelijk, Bij een goede massaproductie zijn je pillen gelijk. Maar door een fout in het proces kun je hebben dat de ene pil anders is als de ander. Niet iedereen koopt bij vaste dealers dus het is niet altijd te achterhalen. Juist die "Psst" op straat verkopers zijn volgens mij degene met de grootste troep en minste moraal.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 11:29 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Brandende man Dam overleden

De man die zichzelf woensdag in brand stak op de Dam in Amsterdam, is donderdagochtend aan zijn verwondingen overleden. De man was een 36-jarige uitgeprocedeerde asielzoeker uit Iran. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

De man werd na het incident naar een brandwondencentrum vervoerd. Hij is niet meer aanspreekbaar geweest. Volgens de politie is nog niets duidelijk over het motief.

Dat was te verwachten.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-04-2011 11:31 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com

Tja, dat krijg je ervan.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 11:38 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Dat was misschien ook wel zn bedoeling...


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-04-2011 11:43 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com

Lijkt me wel ja. Niet de zelfmoordpogingssoort met het hoogste slagingspercentage, denk ik.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 11:49 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Nouja meestal niet direct en alles behalve pijnloos. Maar met weinig middelen en weinig kennis van zaken is het toch geen hele lage slagingskans.

Maar het belangrijkste element bij zelfverbranding is juist het teken dat je druft die enorme pijn op je te nemen als teken dat je door iets anders ook enorm geleden hebt. Dat hij dit op de Dam doet is daar ook wel duidelijke aanwijzing van. En sluit natuurlijk perfect aan op het profiel van een uitgeprocedeerde asielzoeker.


Een stille pillendood is meer voor de wat minder temperamentvolle westerling.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-04-2011 11:52 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com

Zo lang het maar geen hype wordt.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 07-04-2011 12:00 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Zolang ze het in kachels doen kan ik het alleen maar toejuichen, misschien halen we onze klimaatdoelstellingen nog


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-04-2011 12:04 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com

Je kunt er ook een groepsuitje van maken natuurlijk. Gewoon met de hele club naar de Dam.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 07-04-2011 12:26 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 7 april 2011 12:00 schreef ElitE het volgende:
Zolang ze het in kachels doen kan ik het alleen maar toejuichen, misschien halen we onze klimaatdoelstellingen nog


Hoeveel CO2 en fijnstof zit er in een mens?


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 08-04-2011 12:37 by Forever After Profiel van Forever After

Voor de zuipschuiten en ook de gematigde drinkers onder ons:

Ook één biertje vergroot het risico op kanker
Uitgegeven: 8 april 2011 11:12
Laatst gewijzigd: 8 april 2011 11:20

BAARN - Eén biertje per dag is niet zo onschadelijk als vaak gedacht. Bijna een op de tien kankergevallen bij mannen en een op de 33 bij vrouwen wordt veroorzaakt door alcoholgebruik.

Voor alcoholgerelateerde kankersoorten geldt zelfs dat een op de drie en een op de twintig wordt veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik.

Dit blijkt uit onderzoek in ondere andere Frankrijk, Italië, Spanje, Groot Brittannië, Duitsland en Nederland.

Het onderzoek laat zien dat ook bij kleine hoeveelheden alcohol de kans op kanker al toeneemt. Mannen die meer dan twee glazen per dag drinken hebben al een aanzienlijk grotere kans op alcoholgerelateerde kankers. Voor vrouwen ligt de grens bij een glas wijn, bier of sterke drank.

Chemische stof

Als de alcohol wordt afgebroken door ons lichaam ontstaat er een chemische stof die ons DNA kan beschadigen. Deze beschadiging vergroot de kans op het ontwikkelen van kanker.

Voor een aantal kankers is een verband al wetenschappelijk aangetoond. Alcoholconsumptie kan leiden tot kanker aan de lever, borst, dikke darm, slokdarm en maag.

Matigen of stoppen

Hoofdonderzoeker Madlen Schutze van het Duitse instituut voor voeding (DIFE) geeft aan dat veel kankers voorkomen kunnen worden als de alcoholconsumptie wordt verminderd. "Helemaal stoppen met drinken heeft een nog positiever effect".

Hoe meer mensen drinken, des te groter het risico. Daarbij komt dat grote hoeveelheden alcohol een nog destructiever effect hebben.

© Gezondheidsnet / Nu.nl




 


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen