IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Kappen met Myspace Volgende pagina
miikja
Usericon van miikja
Posted 06-04-2011 15:33 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

Er moet me iets van het hart. Elke keer als ik online interessante stukjes lees over metalbands, dan wil ik daar graag wat van hun muziek bij horen. Zeker als het bericht een nieuw vrijgegeven nummer betreft of een Nederlandse band die ik nog niet ken. Gelukkig wordt standaard bij zulke schrijfsels een link vermeld -in ieder geval op ZM- zodat de lezer niet zelf met Google in de weer hoeft.

Echter, in het overgrote deel van de gevallen leidt zo'n link heel standaard naar de Myspace van de band in kwestie. Nou kwam ik vroeger heel veel op Myspace. Het was de enige, of in ider geval makkelijkste, manier om snel veel nieuwe muziek te ontdekken. Mijn eigen band Akelei was er ook actief en we hebben zeker nuttige contacten kunnen leggen met gelijkgestemden over de hele wereld. Wás, ja. Niet meer.

Want Myspace is de laatste paar jaar heel erg kut geworden. Spammers waren er altijd al, maar die kon je makkelijk blokkeren en zo je 'vriendenlijst' beperken tot echte muziekliefhebbers. Maar het aantal 'vrienden' werd voor een hoop lui aangezien als een populariteitsgraadmeter en stelden hun profiel zo in dat ze door Jan en alleman toegevoegd konden worden. Uiteraard bleken Jan en alleman in werkelijkheid spambots die binnen de kortste keren de reacties van de band volspamden met spam.

Dat is natuurlijk al erg genoeg. Wie aanvankelijk nog bereid was een berichtje voor zijn/haar favoriete band op Myspace achter te laten, verloor na het zien van al die spammende spam al snel het plezier in zulks 'contact'. Waarmee eigenlijk meteen de belangrijkste bestaansreden van een bandprofiel op Myspace verdween. Want voor de andere functies van de site kan je prima ergens anders terecht, ook al jaren.

Voor bands is het belangrijkste natuurlijk dat ze gehoord worden, dus zo'n muziekspeler is een vereiste. Alleen is die van Myspace nooit goed geweest. In de hoogtijdagen (2005, 2006?) was de kwaliteit ervan wellicht acceptabel omdat de multifunctionaliteit van de site een band veel werk uit handen nam. Vandaag de dag zijn er veel maar dan ook véél betere sites beschikbaar om je muziek gratis te presenteren. Ik noem een Soundcloud. Ik noem een Bandcamp.

Het mooie van de twee laatstgenoemden is dat ze zich concentreren op een paar hoofdzaken zoals muziek en merchandise aanbieden en bijzaken zoals foto's/plaatjes/video links laten liggen. Want dat is m.i. het probleem van Myspace: die site wil alles in één zijn, multimediaal contentaanbieder én social networking site. Dat doel is blijkbaar te hoog gegrepen want wie vandaag de dag op de site komt treft een log, lelijk, schreeuwend en crashend gedrocht aan waar velen het liefst vanaf zouden zijn maar vanuit een soort vreemde machteloosheid de schijt ondergaan.

Voor mij persoonlijk heeft het ook even geduurd tot ik tot de conclusie kwam dat mijn band beter af is zonder Myspace. Om onverklaarbare reden is een Myspace-profiel nog steeds het eerste referentiepunt voor boekers, labels en recensenten. Toegegeven, het is vrij duidelijk wat je kan verwachten van een profiel. Er staat altijd wel ergens een liedje en een bandfoto en als de band zich niet te beroerd voelt hebben ze er ook een bio aan toegevoegd. Maar iedereen die in de afgelopen tijd actief is geweest op Myspace weet wat een geklooi het is om met alle updates (ik geloof 3 in een half jaar) een overzichtelijk, functioneel en níet foeilelijk profiel te beheren. Echt, het kan zóveel beter.

Afgelopen november was voor mij de maat vol, wéér een update van de site, terwijl de vorige nog maar enkele weken oud was. En het was niet eens een verbetering. Integendeel, ze hadden het voor elkaar gekregen om de site nog lelijker te maken dan voorheen. Best een prestatie, eigenlijk. Ik heb daarop meteen het hele profiel van mijn band gestript en sindsdien rest er slechts een link naar onze eigen site en een melding dat het profiel op non-actief staat.

Maar miikja, waarom dit hele verhaal? Omdat ik elke band die dit leest wil adviseren hetzelfde te doen. Kap met Myspace. Ontmantel die zooi, zet je muziek op Bandcamp of een ander, goed audioplatform. Zet je verhaal met foto op een eigen site (of Reverbnation, als het moet), maak contact met je fans op Facebook, Twitter, maakt niet uit. Maar kap met Myspace want die site verdient het simpelweg niet meer om nog steeds gelinkt te worden. En je fans verdienen iets beters. Persoonlijk neem ik niet eens de moeite meer om een band te beluisteren als hun enige aanwezigheid op internet uit een Myspace-profiel bestaat. En ik ben niet de enige: in februari liepen er 10 miljoen gebruikers weg.

Ik hoop dat dit een beetje een samenhangend verhaal is geworden. De reden dat ik me er over kan opwinden is dat ik graag nieuwe muziek ontdek en tegenwoordig gaat dat grotendeels via internet. De plezier gaat er echter snel van af als het allemaal zo slecht wordt gepresenteerd. Dank voor het lezen.

Links:

Bandcamp Gratis, gebruiksvriendelijk en met nuttige statistieken.
Soundcloud Meer interactie met de muziek, populair onder dj's.
Reverb Nation Een soort Myspace, maar beter. Goede, behulpzame apps.


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 06-04-2011 15:37 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

MySpace is echt enorm kut, ja. Meest trage internet-bagger die ik ooit heb meegemaakt.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


finsedrol
Usericon van finsedrol
Posted 06-04-2011 15:43 by finsedrol Wijzig reactieProfiel van finsedrolQuote dit bericht

Ik ben het volledig met je eens.



iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 06-04-2011 15:44 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

Ik ben het er mee eens dat MySpace niet de beste van alle mogelijke opties is, maar elke band heeft een MySpace. De ene band heeft een Bandcamp, de andere band heeft weer facebook.

Er is nog geen alternatieve Myspace die universeel gehanteerd wordt. Voor facebook moet je bijvoorbeeld vaak een band ''liken'' voordat je de muziek mag luisteren en dit is in principe hetzelfde als ''zo veel mogelijk vrienden krijgen''.

MySpace mag dan wel klote zijn, maar tot er geen universeel alternatief is, ben ik ervoor om myspace te blijven hanteren.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 06-04-2011 15:45]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 06-04-2011 15:44 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

@miikja
Groot gelijk, eigenlijk. Sinds een van de laatste updates toen de layout helemaal vertieft werd hebben wij het niet meer hersteld. Heb ik eerlijk gezegd ook geen zin meer in. Facebook doen we al, die andere dingen moeten we er misschien ook maar bijpakken
quote:
Op 6 april 2011 15:44 schreef iPim het volgende:
Voor faceboek moet je bijvoorbeeld vaak een band ''liken'' voordat je de muziek mag luisteren en dit is in principe hetzelfde als ''zo veel mogelijk vrienden krijgen''.

Dat is dan toch een keuze van die band? Maakt het platform an sich niet minder geschikt voor je eigen promo-activiteiten.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 06-04-2011 15:45]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Sgeiterdt
Uitgebluste Bejaarde
Usericon van Sgeiterdt
Posted 06-04-2011 15:45 by Sgeiterdt Wijzig reactieProfiel van SgeiterdtQuote dit berichthttp://www.aratron.net

Yo!

Ik kan me wel vinden in je betoog, ik ga de MySpace van mijn band Aratron ook opzeggen want ik ben er klaar mee. Als je een nummer upload wordt ie uiteraard gecomprimeerd maar op MySpace is het soms wel heel erg slecht gesteld met de geluidskwaliteit. We hebben op onze site www.aratron.net ook de muziek staan en de geluidskwaliteit is vele malen beter.Tevens kan je de muziek bijvoorbeeld niet afspelen op de Iphone en andere Smartphones en moet je dus perse een laptop of pc hebben om de muziek af te kunnen spelen

Ik vind MySpace de laatste tijd ook wel erg traag qua laden, kan aan mn laptop liggen natuurlijk haha of heb jij daar ook last van?



[Dit bericht is gewijzigd door Sgeiterdt op 06-04-2011 15:46]


5 Euro's? Op je muil!!


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 06-04-2011 15:49 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 6 april 2011 15:44 schreef iPim het volgende:
De ene band heeft een Bandcamp, de andere band heeft weer facebook.

(...) Voor facebook moet je bijvoorbeeld vaak een band ''liken'' voordat je de muziek mag luisteren en dit is in principe hetzelfde als ''zo veel mogelijk vrienden krijgen''.
.
Facebook is -momenteel- inderdaad nog geen goed alternatief om bands te checken.
Ik hoop dus dat of FB erg verbeterd op dat gebied, of dat inderdaad bijna alle bands straks op een goed alternatief te vinden zijn.



BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 06-04-2011 15:49 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Toevallig; ik zit net een onderzoek te doen (schooltaak) naar sites om muziek te verspreiden. Het is heel erg duidelijk dat MySpace zijn pluimen aan het verliezen is.

Maar miikja, je zegt dat MySpace in februari tien miljoen gebruikers verloren is, heb je daar een bron voor?


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-04-2011 15:51 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

ben er al een tijdje mee gekapt. Vond het irritant worden idd door bots en loosers die de eigen muziek willen aanprijzen dmv mijn toenmalige pagina. Fuck die thx 4 the add shit. Je gaat bezoeker van een site toch niet bedanken...wat is dat voor raars.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


rotor
Usericon van rotor
Posted 06-04-2011 15:52 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

Nog wat indicatieve statistieken
http://www.google.com/trends?q=myspace
http://www.google.com/trends?q=bandcamp&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

(zegt alleen 'iets' over de trend, niet over absolute aantallen)


Sgeiterdt
Uitgebluste Bejaarde
Usericon van Sgeiterdt
Posted 06-04-2011 15:54 by Sgeiterdt Wijzig reactieProfiel van SgeiterdtQuote dit berichthttp://www.aratron.net

quote:
Op 6 april 2011 15:52 schreef rotor het volgende:
Nog wat indicatieve statistieken
http://www.google.com/trends?q=myspace
http://www.google.com/trends?q=bandcamp&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

(zegt alleen 'iets' over de trend, niet over absolute aantallen)


Ze lossen elkaar mooi af, het lijkt wel een soort van troonopvolging haha!


5 Euro's? Op je muil!!


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 06-04-2011 15:56 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Ja, maar waarschijnlijk zit MySpace nu nog met miljoenen gebruikers meer dan Bandcamp De aantallen staan er niet bij vermeld he, zoals rotor al zei.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


miikja
Usericon van miikja
Posted 06-04-2011 15:57 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

quote:
Op 6 april 2011 15:49 schreef BenKnuckles het volgende:Maar miikja, je zegt dat MySpace in februari tien miljoen gebruikers verloren is, heb je daar een bron voor?


Mijn bron is webwereld.nl, link staat in mijn betoog.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 06-04-2011 15:57 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Metal gaat ook achteruit (na even gepiekt te hebben in 2008).

http://www.google.com/trends?q=metal&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

Ik heb het altijd al geweten.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 06-04-2011 15:57 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Ah juist, dacht dat het gewoon extra opmaak was. Bedankt!

@ miikja

[Dit bericht is gewijzigd door BenKnuckles op 06-04-2011 16:03]


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Sgeiterdt
Uitgebluste Bejaarde
Usericon van Sgeiterdt
Posted 06-04-2011 16:00 by Sgeiterdt Wijzig reactieProfiel van SgeiterdtQuote dit berichthttp://www.aratron.net

quote:
Op 6 april 2011 15:56 schreef BenKnuckles het volgende:
Ja, maar waarschijnlijk zit MySpace nu nog met miljoenen gebruikers meer dan Bandcamp De aantallen staan er niet bij vermeld he, zoals rotor al zei.


Jaja dat weet ik makker, ik baseerde mijn uitspraak puur op de grafieken


5 Euro's? Op je muil!!


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 06-04-2011 16:04 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

In dat geval ben ik wijsneus af


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


miikja
Usericon van miikja
Posted 06-04-2011 16:05 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

Het is inderdaad zo dat die sites elkaar afwisselen qua populariteit. Daarom is het voor elke band die zichzelf serieus neemt belangrijk om een eigen website te bouwen. Dan hoef je van verschillende bronnen alleen maar functies te embedden terwijl je je eigen framework kan laten staan. Samen met een bandlid heb ik op die manier akelei.org vorm gegeven. De belangrijkste content (muziek, blog) wordt van externe sites geëmbed en toch ziet het er als één geheel uit. We hebben het verder zo simpel mogelijk gehouden. Uiteindelijk draait het er voor mij allemaal om, zeker als je een band nog niet kent, dat als je op zo'n site komt met één klik kan horen hoe de band klinkt.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 06-04-2011 16:08 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Een Bandpage op facebook is ook een degelijk alternatief. Zelfs niet-gebruikers kunnen dan muziek streamen (dus het hele 'like'-gedoe is niet nodig).


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Sgeiterdt
Uitgebluste Bejaarde
Usericon van Sgeiterdt
Posted 06-04-2011 16:17 by Sgeiterdt Wijzig reactieProfiel van SgeiterdtQuote dit berichthttp://www.aratron.net

quote:
Op 6 april 2011 16:05 schreef miikja het volgende:
Het is inderdaad zo dat die sites elkaar afwisselen qua populariteit. Daarom is het voor elke band die zichzelf serieus neemt belangrijk om een eigen website te bouwen. Dan hoef je van verschillende bronnen alleen maar functies te embedden terwijl je je eigen framework kan laten staan. Samen met een bandlid heb ik op die manier akelei.org vorm gegeven. De belangrijkste content (muziek, blog) wordt van externe sites geëmbed en toch ziet het er als één geheel uit. We hebben het verder zo simpel mogelijk gehouden. Uiteindelijk draait het er voor mij allemaal om, zeker als je een band nog niet kent, dat als je op zo'n site komt met één klik kan horen hoe de band klinkt.


Amen!

Als je zorgt dat alle info en muziek op een bandsite binnen een muisklik te verkrijgen is heb je het toch gewoon goed voor elkaar? Wat moet je nog meer weten, horen of zien dan een biografie, foto's en video's en cd- en/of liveopnames? Live dates vermeld je daar uiteraard ook bij haha


De recensies en interviews staan in hun geheel op de site, maar de link naar de desbetreffende sites staat er ook bij, zodat je em ook in de originele versie kunt bekijken!



5 Euro's? Op je muil!!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-04-2011 16:18 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Myspace moet veranderen want anders is het ten dode opgeschreven.


signature


miikja
Usericon van miikja
Posted 06-04-2011 16:19 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

quote:
Op 6 april 2011 16:08 schreef BenKnuckles het volgende:
Een Bandpage op facebook is ook een degelijk alternatief. Zelfs niet-gebruikers kunnen dan muziek streamen (dus het hele 'like'-gedoe is niet nodig).


Bandpage werkt best goed inderdaad. Niet iedereen zal de tijd of mogelijkheden hebben om zelf een site te bouwen en dan zijn dergelijke oplossingen acceptabel. Mijn advies is echter wel om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van social networking sites. Een eigen website staat ook veel professioneler, de url is makkelijker te onthouden en je wordt sneller serieus genomen door mensen uit de 'industrie'.

Bandpage gebruikt overigens de muziekspeler van Soundcloud, dus je moet daar sowieso al muziek hebben staan om gebruik te kunnen maken van Bandpage.


CTTS
Usericon van CTTS
Posted 06-04-2011 16:26 by CTTS Wijzig reactieProfiel van CTTSQuote dit berichthttp://www.breathe-plastic.org

quote:
Op 6 april 2011 16:18 schreef Hypnos het volgende:
Myspace moet veranderen want anders is het ten dode opgeschreven.



Ik vermoed dat het al een beetje einde verhaal is eigenlijk.

Nog een linkje, toevallig is vandaag de dag van de veiling van Myspace, maar er zijn maar weinig gegadigden http://www.nrcnext.nl/blog/2011/04/06/niemand-wil-myspace-nog-overeind-houden/

Moet zeggen dat ik tegenwoordig liever een band op Bandcamp check dan op het onoverzichtelijke, trage Myspace.
Waar je dan ook vaak nog eens op zoek moet in de wirwar van knipperende, stuiterende en epileptische aanvallen opwekkende reacties omdat een bezoeker een reactie heeft achtergelaten waarbij een of andere crap player automatisch muziek begint te spelen.



BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 06-04-2011 16:28 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 6 april 2011 16:26 schreef CTTS het volgende:
Waar je dan ook vaak nog eens op zoek moet in de wirwar van knipperende, stuiterende en epileptische aanvallen opwekkende reacties omdat een bezoeker een reactie heeft achtergelaten waarbij een of andere crap player automatisch muziek begint te spelen.


Dat is echt bloederig irritant ja. Zit je jezelf daar kapot te zoeken naar de bron van de muziek die je niet gevraagd had


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 06-04-2011 16:59 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 6 april 2011 15:37 schreef Ralph het volgende:
MySpace is echt enorm kut, ja. Meest trage internet-bagger die ik ooit heb meegemaakt.


+1


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 06-04-2011 17:05 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 6 april 2011 15:45 schreef Sgeiterdt het volgende:
Yo!

Ik kan me wel vinden in je betoog, ik ga de MySpace van mijn band Aratron ook opzeggen want ik ben er klaar mee. Als je een nummer upload wordt ie uiteraard gecomprimeerd maar op MySpace is het soms wel heel erg slecht gesteld met de geluidskwaliteit. We hebben op onze site www.aratron.net ook de muziek staan en de geluidskwaliteit is vele malen beter.Tevens kan je de muziek bijvoorbeeld niet afspelen op de Iphone en andere Smartphones en moet je dus perse een laptop of pc hebben om de muziek af te kunnen spelen

Ik vind MySpace de laatste tijd ook wel erg traag qua laden, kan aan mn laptop liggen natuurlijk haha of heb jij daar ook last van?


Zit jij in Aratron joh?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen