IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Succes (en het geloof in de meritocratie) Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 18:52 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



Wat is succes? Als jij succes nastreeft ben je dan bereid om andere zaken los te laten? Volgens Alain de Botton kunnen we niet succesvol zijn op alle vlakken. Ook al doet de maatschappij op dit moment ons wel laten geloven.

Als we dan succes nastreven, is dat beeld wat we er van hebben wel echt ons eigen beeld. Niet dat je succesvol zijn nastreeft en dat je er achter komt dat dit helemaal niet is wat je wilt als je het bereikt hebt.


Wat is jouw parameter voor succes. Wat valt onder succes hebben en hoe ver zou je gaan of ga je om je eigen normen voor succes te behalen. En wie geen succes behaalt, is dat een onfortuinlijke mens, of een loser?

Moeten we streven naar een wereld van meritocratie? Is dat mogelijk, dat iemand de plaats in de maatschappij behaalt naar eigen kennis, kunde, wilskracht, talent en inzet. Of zijn er teveel toevalligheden in het leven om hier in te geloven?

is de druk en de kans op "mislukken" niet nog groter in een wereld die het idee geeft dat we allemaal kunnen bereiken wat we in ons hebben? Is de afgunst naar andere mensen toe niet nog groter als we allemaal het idee hebben dat we in andermans schoenen zouden kunnen staan?

Is de wereld niet beter af als we ons losmaken van het idee van gelijkheid?



signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 19:23 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Mijn paramater voor succes is geluk


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 19:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

makkelijk mens ben jij!


signature


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 19:46 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Lijkt me een hele gezonde parameter.


Subtiel kamerolifantje


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 07-06-2011 19:51 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Hangt van je levensdoel af. Voor mij is het de beste parameter.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 19:57 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

en wat bepaalt geluk dan? Succes zeker

welke vorm van geluk heeft voorrang? Is er een soort van doel aan gelinkt die moet bereikt worden, of is "het niet hebben van doelen" je doel?


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:01 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 19:57 schreef Hypnos het volgende:
en wat bepaalt geluk dan? Succes zeker

welke vorm van geluk heeft voorrang? Is er een soort van doel aan gelinkt die moet bereikt worden, of is "het niet hebben van doelen" je doel?

Dat laatste is me wat te boeddhistisch, maar het helpt wel.

Geluk is voor mij juist vrede hebben met wat je doet, je constant zorgen maken of je je ambitie wel vervult helpt daar niet bij. Maar het is ook weer niet de bedoeling om dan maar niks te doen, 'gewoon' streven de dingen die je doet goed te doen en het 'succes' volgt en het gevoel dat je je potentieel realiseert ook. En zo niet (succes), dan is het ook goed, je kunt immers niet beter

Nou ja, dat is dan een beetje op werk e.d. gericht, maar het laat zich ook wel vertalen naar liefde, vrienden en andere activiteiten

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 07-06-2011 20:07]


Quis moderabat ipsos moderatores?


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 20:06 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Spijker en kop dit.


Subtiel kamerolifantje


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 07-06-2011 20:08 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 19:57 schreef Hypnos het volgende:
en wat bepaalt geluk dan? Succes zeker



Ik zou je een degelijk antwoord willen geven, maar blijkbaar heeft AG mijn antwoord gestolen en onder zijn naam gepost.

Spijker en kop idd


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:15 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht



Quis moderabat ipsos moderatores?


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 20:18 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Als succes gelijk staat aan geluk, is het dan wel mogelijk om algemeen gelukkig te zijn?
In de openingspost staat dat het niet mogelijk is om in al je onderdelen van je leven succesvol te zijn. Als je wordt voorgehouden door deze maatschappij dat het wél mogelijk is, en succes en geluk voor jou gelijk zijn, is dat dan niet gevaarlijk? Mogelijk ben je wel gelukkig in je werk maar bv niet in je relatie en omdat je denkt dat het wél mogelijk is om overal gelukkig in te worden, bestaat er dan niet een hele grote kans dat je ongelukkig wordt door een faalkat gevoel?


Subtiel kamerolifantje


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 20:18 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat laatste is me wat te boeddhistisch, maar het helpt wel.

Geluk is voor mij juist vrede hebben met wat je doet, je constant zorgen maken of je je ambitie wel vervult helpt daar niet bij. Maar het is ook weer niet de bedoeling om dan maar niks te doen, 'gewoon' streven de dingen die je doet goed te doen en het 'succes' volgt en het gevoel dat je je potentieel realiseert ook. En zo niet (succes), dan is het ook goed, je kunt immers niet beter

Nou ja, dat is dan een beetje op werk e.d. gericht, maar het laat zich ook wel vertalen naar liefde, vrienden en andere activiteiten


ascese is idd wat vergezocht, net als nihilistisme.

maar is "vrede hebben met wat je doet" niet een opgedrongen idee? Een soort ingebouwde weerbaarheid tegen de verleiding van het "jezelf uitdagen" en daadwerkelijk ambitie hebben om jezelf tot je uiterste mogelijkheid te pushen. Misschien is het wel dát wat je wil maar niet aandurft uit schrik om te falen in je streven?


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:26 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:18 schreef Hypnos het volgende:
ascese is idd wat vergezocht, net als nihilistisme.

maar is "vrede hebben met wat je doet" niet een opgedrongen idee? Een soort ingebouwde weerbaarheid tegen de verleiding van het "jezelf uitdagen" en daadwerkelijk ambitie hebben om jezelf tot je uiterste mogelijkheid te pushen. Misschien is het wel dát wat je wil maar niet aandurft uit schrik om te falen in je streven?

Ik kan geen vrede hebben met wat ik doe als ik weet dat ik meer/leuker kan. Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik bedoel dus wel dat je zou moeten streven dingen op het voor jouw hoogste niveau te doen. Alleen heeft het weinig zin om (te) concrete doelen te stellen of 15-jaren-plannen te maken daarin, want dan zijn meestal toch veel te hoge doelen en de doelen an sich maken je waarschijnlijk ook niet gelukkig. Wat je gelukkig maakt is (inderdaad) weten dat je je uiterste potentieel (zo ongeveer) vervult / gaat vervullen. En dat potentieel kan dan op allerlei vlakken liggen, waarbij een geldelijke beloning of functieomschrijving niet zoveel uitmaakt. Dus, je moet (inderdaad) niet in de val trappen 'vrede hebben met' passiviteit gaat inhouden.

Op het moment doe ik carrièrematig ook maar echt wat, ik heb geen plan en geen concrete ambities. Maar ik ben wel aan het promoveren

Dus, dit is wederom erg op werk gericht Maar goed, voor mij is dat dan ook belangrijk, ben er toch veel uren per week mee bezig en ik wil graag dat ook mijn werk een bron van geluk is


Quis moderabat ipsos moderatores?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 07-06-2011 20:30 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Voor mij persoonlijk ben ik gelukkig als 'willen' en 'doen' met elkaar samenvallen.

En 'succes' is dan als dat vaak gebeurt, niets anders.

De kneep zit hem in het erachterkomen wat je dan precies 'wil'.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:18 schreef stigma het volgende:
Als succes gelijk staat aan geluk, is het dan wel mogelijk om algemeen gelukkig te zijn?
In de openingspost staat dat het niet mogelijk is om in al je onderdelen van je leven succesvol te zijn. Als je wordt voorgehouden door deze maatschappij dat het wél mogelijk is, en succes en geluk voor jou gelijk zijn, is dat dan niet gevaarlijk? Mogelijk ben je wel gelukkig in je werk maar bv niet in je relatie en omdat je denkt dat het wél mogelijk is om overal gelukkig in te worden, bestaat er dan niet een hele grote kans dat je ongelukkig wordt door een faalkat gevoel?

Ik weet trouwens niet welke maatschappij vertelt dat je overal naar succes/geluk moet streven, maar ze hebben wel gelijk ergens

Alleen denk denk ik dat de definitie van succes/geluk van die maatschappij niet per se goed voor iedereen is. Of beter, er worden (denk ik) 'binnen de maatschappij' te concrete doelen gesteld die inderdaad niet haalbaar zijn voor iedereen en ook voor velen niet wenselijk.

Als dit bijvoorbeeld inhoudt dat je dik betaald moet zijn, een vette auto, een koophuis, een blonde vrouw, twee kinderen, een labrador en maagzweren van overmatig stressen moet hebben kan ik dat niet als geluk zien

Deze tastbare dingen geven je uiteindelijk het geluk niet. Nou ja, wat betreft de meeste mensen dan, denk ik.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:30 schreef M. het volgende:
Voor mij persoonlijk ben ik gelukkig als 'willen' en 'doen' met elkaar samenvallen.

En 'succes' is dan als dat vaak gebeurt, niets anders.

De kneep zit hem in het erachterkomen wat je dan precies 'wil'.

Volgens mij heb ik je destijds bij Mark ook gezegd dat je echt goed bezig bent geweest wat dat betreft, hulde


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 20:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:30 schreef M. het volgende:
Voor mij persoonlijk ben ik gelukkig als 'willen' en 'doen' met elkaar samenvallen.

En 'succes' is dan als dat vaak gebeurt, niets anders.

De kneep zit hem in het erachterkomen wat je dan precies 'wil'.


dat laatste inderdaad, de sleutel

vooral ook geen andere dingen aanzien als geluk/succes die niet eigen zijn maar suggestief


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 20:38 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:


Als dit bijvoorbeeld inhoudt dat je dik betaald moet zijn, een vette auto, een koophuis, een blonde vrouw, twee kinderen, een labrador en maagzweren van overmatig stressen moet hebben kan ik dat niet als geluk zien




je zegt het


en komt succes volgens jou in deze maatschappij makkelijker naar iemand toe wanneer die zich daarvoor inzet. Zoals promotie maken zonder echt extreem veel ambitie aan de dag te leggen. (probeer link te maken met meritocratie)

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 07-06-2011 20:38]


signature


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 20:40 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik weet trouwens niet welke maatschappij vertelt dat je overal naar succes/geluk moet streven, maar ze hebben wel gelijk ergens

Alleen denk denk ik dat de definitie van succes/geluk van die maatschappij niet per se goed voor iedereen is. Of beter, er worden (denk ik) 'binnen de maatschappij' te concrete doelen gesteld die inderdaad niet haalbaar zijn voor iedereen en ook voor velen niet wenselijk.

Als dit bijvoorbeeld inhoudt dat je dik betaald moet zijn, een vette auto, een koophuis, een blonde vrouw, twee kinderen, een labrador en maagzweren van overmatig stressen moet hebben kan ik dat niet als geluk zien

Deze tastbare dingen geven je uiteindelijk het geluk niet. Nou ja, wat betreft de meeste mensen dan, denk ik.
Spijker ----------> hier is ie.

Ik vroeg me niet af wát geluk is maar of het streven naar geluk in alle aspecten van je leven wel haalbaar is.
Wanneer dit niet haalbaar is en je gelooft dat het haalbaar móet zijn/is voor anderen, kan je juist het gevoel krijgen dat je enorm faalt ipv succesvol bent.

Kan het streven naar iets wat niet haalbaar is je niet juist ongelukkiger maken. Is dit mogelijk een reden waarom steeds meer mensen ontervreden lijken te zijn?
(uhm...ben even aan het zweven hoor)

[Dit bericht is gewijzigd door stigma op 07-06-2011 20:45]


Subtiel kamerolifantje


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:44 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:40 schreef stigma het volgende:
Spijker ----------> hier is ie.

Ik vroeg me niet af wát geluk is maar of het streven naar geluk in alle aspecten van je leven wel haalbaar is.
Wanneer dit niet haalbaar is en je gelooft dat het haalbaar móet zijn/is voor anderen, kan je juist het gevoel krijgen dat je enorm faalt ipv succesvol bent.

(uhm...ben even aan het zweven hoor)

Denk dat dat het hem ook wel ongeveer is voor mij
quote:
Op 7 juni 2011 20:38 schreef Hypnos het volgende:
je zegt het


en komt succes volgens jou in deze maatschappij makkelijker naar iemand toe wanneer die zich daarvoor inzet. Zoals promotie maken zonder echt extreem veel ambitie aan de dag te leggen. (probeer link te maken met meritocratie)

Zwartgallig gezien denk ik dat degene die schreeuwt sneller vooruit komt. Maar, ik denk hippeachtig gezien dat iemand die streeft het beste uit zichzelf te halen en daar helemaal niet moeilijk over doet eveneens snel vooruit komt, maar dan op een duurzamere manier

De sleutel is denk ik wel dat je durft te staan voor wat je doet. Jezelf niet wegcijferen, je mag best trots zijn als je vindt dat je wat bereikt hebt / je uiterste hebt gegeven


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 20:46 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:40 schreef stigma het volgende:
Spijker ----------> hier is ie.

Ik vroeg me niet af wát geluk is maar of het streven naar geluk in alle aspecten van je leven wel haalbaar is.
Wanneer dit niet haalbaar is en je gelooft dat het haalbaar móet zijn/is voor anderen, kan je juist het gevoel krijgen dat je enorm faalt ipv succesvol bent.

(uhm...ben even aan het zweven hoor)


moet je es kijken naar dat eerste filmpje in dit topic (als je het uithoudt)

die man pakt mij met zijn betoog
zoals dat je mannen met Ferrari's moet knuffelen omwille van hun nood aan bevestiging ipv afgunst te hebben


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 20:49 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:44 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

De sleutel is denk ik wel dat je durft te staan voor wat je doet. Jezelf niet wegcijferen, je mag best trots zijn als je vindt dat je wat bereikt hebt / je uiterste hebt gegeven



zou moraal hier een echte rol in spelen? dat wegcijferen gebeurt imo dikwijls omwille van "anderen". Is het aanhouden van een bepaald moreel gedrag dan een vorm van succes of eerder een bewuste verdoving van je eigen groei omwille van teveel obstakels


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 20:53 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:49 schreef Hypnos het volgende:
zou moraal hier een echte rol in spelen? dat wegcijferen gebeurt imo dikwijls omwille van "anderen". Is het aanhouden van een bepaald moreel gedrag dan een vorm van succes of eerder een bewuste verdoving van je eigen groei omwille van teveel obstakels

Wat mij persoonlijk betreft het laatste, maar voor sommigen zal het eerste kunnen gelden. Ik zie niet zo goed in wat anderen eraan hebben dat jij jezelf wegcijfert. Automatisch neemt in hun ogen dan ook de waarde van je werk af, terwijl het misschien juist wel goed is en zij er dus op een manier wat aan kunnen hebben en het nu dan juist naast zich neerleggen.

Tsja, ik vind het echt heel moeilijk uitleggen dit soort dingen. Persoonlijk zoek ik erg naar een balans tussen bescheidenheid (weten dat je niet de beste bent, dat het allemaal nog beter kan, dat mensen terechte kritiek gaan hebben) en voor-je-prestaties-uitkomen (weten dat je je best hebt gedaan, dat je binnen jouw kennis en kunnen goed bezig bent geweest, et cetera) zonder aan een van beide kanten door te slaan. Sorry, erg concreet wordt het dus niet


Quis moderabat ipsos moderatores?


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 20:54 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:46 schreef Hypnos het volgende:
moet je es kijken naar dat eerste filmpje in dit topic (als je het uithoudt)
Snotjes! Daar was ik al bang voor...

quote:
die man pakt mij met zijn betoog
zoals dat je mannen met Ferrari's moet knuffelen omwille van hun nood aan bevestiging ipv afgunst te hebben

Niets nieuw onder de zon, me dunkt. Maarja, dan worden er weer mensen afgunstig om de knuffels die hij krijgt en dan moet je die wie knuffelen en voor je het weet zit je in een vicieuze knuffelcirkel.


Subtiel kamerolifantje


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 07-06-2011 20:55 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:49 schreef Hypnos het volgende:
zou moraal hier een echte rol in spelen? dat wegcijferen gebeurt imo dikwijls omwille van "anderen". Is het aanhouden van een bepaald moreel gedrag dan een vorm van succes of eerder een bewuste verdoving van je eigen groei omwille van teveel obstakels


Een moraal is je eigen gevoel omtrent iets. Als je iets doet dat tegen je moraal is, gaat dat de mogelijkheid tot volledig gelukkig zijn wegnemen (door schuldgevoel en dergelijke) en ga je minder blij zijn met eventueel succes dat je hebt. Ben je dan echt gelukkig?


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 20:56 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

AG ik vind het behoorlijk concreet (voor jouw doen )

ik vraag me wel af of niet-voluit gaan voor je wensen uit morele overwegingen en de trots die daaruit volgt, het haalt van de spijt en frustratie van het voorbij laten gaan van een kans op succes.

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 07-06-2011 20:56]


signature


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen