IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Interessant wetenschappelijk nieuws Vorige pagina | Volgende pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 18-10-2012 14:18 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Ander leuk voorbeeldje: de Amerikaanse FDA (food and drug administration) vraagt voor de goedkeuring van een nieuw medicijn voor de markt alleen om een bewijs dat jouw medicijn beter werkt dan placebo. Dus niet beter dan medicijnen voor dezelfde doelziekte die momenteel al op de markt zijn.

Bovendien is er de befaamde 'publication bias'. Publicaties met ene positief resultaat worden sneller geaccepteerd en gepubliceerd dan studies met een negatief resultaat. Een voorbeeld daarvan zijn antidepressiva. Van de 74 bekende (want officieel aangemelde) klinische trials waren er 38 positief en 36 negatief. Als je vervolgens echter puur en alleen teurgzoekt in de medische publicaties (dus wat jij en ik en de gemiddelde huisarts als bronmatieraal beschikbaar hebben), dan blijkt dat 37 van de 38 positieve studies gepubliceerd zijn in peer-reviewed journals, tegen slechts 3 van de 36 negatieve studies. Sommige van die studies zijn express afgebroken doordat ze gefinancierd waren door de farmaceutische industrie, maar veel ook omdat vele journals simpelweg geen interesse hebben in negatieve data of replicatie van voorgande studies.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 18-10-2012 14:24 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Psychopharmaa zijn helemaal erg idd, daar vullen mensen lijstjes in met ambigue vragen, een beetje een ander briesje en je hebt andere resultaten.

Niet dat al die bedrijven moedwillig de boel bedriegen, maar dit soort dingen ontstaan in veel gevallen onbewust. Positief resultaat krijgt voorrang, als bedrijf financier je ook alleen positief resultaat, etc.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 19-10-2012 15:22 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

ben benieuwd wat ze gevonden hebben

Curiosity vindt helderwit materiaal op Mars

De verkenner Curiosity heeft op Mars helderwit materiaal gevonden dat de wetenschappers van NASA tot dusverre enigszins voor een raadsel stelt. Het materiaal zat in het eerste hapje bodem dat Curiosity van de bodem van de rode planeet heeft genomen.

Volgens wetenschapper John Grotzinger werd eerst gedacht dat het materiaal, dat slechts een millimeter meet, afkomstig was van Curisoity zelf. Het zou aan de buitenkant van de verkenner vanaf de aarde kunnen zijn meegekomen. Inmiddels denken de wetenschappers dat het toch van Mars afkomstig i


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 19-10-2012 15:38 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Zelfs op Mars hebben ze Crystal Meth.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 19-10-2012 15:45 by G.I.R.L. Wijzig reactieProfiel van G.I.R.L.Quote dit berichthttp://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up



Atilla heb je een link? Ik gebruik die Google startpagina met al de headlines niet meer.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 19-10-2012 18:33 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 9:52 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Van fok geleend. bronnen genoeg online over het feit dat er een "interessante" melding gaat komen. ik ben wel benieuwd!!! Het zal wel iets met water te maken hebben of organische moleculen...

Gerucht: Leven op mars ontdekt
En weer gonst het van de geruchten over buitenaards leven. De robot Curiosity, sinds augustus op Mars, zou op de rode planeet een 'wereldschokkende' ontdekking 'voor in de geschiedenisboeken' hebben gedaan.

Dat heeft hoofdonderzoeker John Grotzinger gezegd tegen de Amerikaanse publieke zender NPR. Vermoedelijk gaat het om de vondst van organische moleculen, de bouwsteentjes voor leven. Maar de wetenschappers houden de kaarten voor zich: nader onderzoek moet uitwijzen of de ontdekking stand houdt, of dat er wellicht gewoon sprake is van een meetfout.

Bodemonsters
De ophef komt op een veelzeggend moment: Curiosity is net bezig met de analyse van bodemmonsters met het instrument SAM, dat concentraties van de elementen zuurstof, koolstof, waterstof en stikstof meet. Uit de onderlinge verhoudingen van die stoffen valt af te leiden of er sprake is van organische verbindingen. 'De gegevens die we binnenkrijgen, zien er interessant uit', aldus Grotzinger. Naar verwachting over enkele weken volgen pas de details.

NASA is door schade en schande wijzer geworden. Een paar weken geleden dacht het Curiosity-team nog even het 'aardgas' methaan te hebben gemeten, totdat duidelijk werd dat het ging om een beetje gas dat vanaf de aarde was meegekomen.

En twee jaar geleden draaide het geruchtencircuit overuren nadat NASA een ontdekking aankondigde met 'grote gevolgen voor de zoektocht naar bewijs voor buitenaards leven'. Het bleek te gaan om een op aarde gevonden nieuwe bacterie die arseen als bouwsteen zou gebruiken - totdat vorige maand kwam vast te staan dat zelfs dat niet klopte, maar was gebaseerd op slordige metingen.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 21-11-2012 9:53]


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 21-11-2012 10:01 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Hmm, stel je voor dat ze inderdaad een bacterie o.i.d. hebben gevonden, wat zou dan de impact zijn op bijvoorbeeld religie? Ben benieuwd wat men gevonden denkt te hebben.


Boeiender


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 10:10 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2012 10:01 schreef MR. N het volgende:
Hmm, stel je voor dat ze inderdaad een bacterie o.i.d. hebben gevonden, wat zou dan de impact zijn op bijvoorbeeld religie? Ben benieuwd wat men gevonden denkt te hebben.


Als ik religieus zou zijn zou ik dat alleen maar super vinden want god heeft niet alleen op onze planeet leven geschapen maar ook op andere. Meer eer en glorie voor de almachtige dus!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-11-2012 10:17 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Hehe weinig spectaculair eigenlijk, ik zou verbaasd zijn als er geen organische stoffen worden ontdekt. Op andere hemellichamen zoals Titan waar je rivieren van methaan en ethaan hebt.

Sowieso ontstaan veel "bouwstoffen van het leven" ook in dat soort condities.


Als ze echt een bacterie vinden krijg je eerst een hoop geouwehoer of die bacterie niet meegebracht is vanaf aarde. En het is waar dat veel gelovigen niets willen weten van leven op Mars maar uiteindelijk zegt het weinig over geloof want een god zou net zo makkelijk leven op Mars kunnen maken. Ik begrijp dan ook niet waarom leven op mars tegen het geloof in zou moeten zijn.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 10:20 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2012 10:17 schreef ElitE het volgende:
u net zo makkelijk leven op Mars kunnen maken. Ik begrijp dan ook niet waarom leven op mars tegen het geloof in zou moeten zijn.


Het is een andere discussie maar een deel van de gelovigen vullen dit op een nogal enge, conservatieve manier in(waarbij zijzelf zich ongetwijfeld het centrum van het universum en de uitverkorenen vinden).


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 21-11-2012 10:21 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Ik typ ook niet dat het tegen een geloof zou zijn, de discussies die het op zou werpen zijn interessant.


Boeiender


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 10:25 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2012 10:21 schreef MR. N het volgende:
Ik typ ook niet dat het tegen een geloof zou zijn, de discussies die het op zou werpen zijn interessant.

ik ook, maar ikzelf zou het vooral van uit wetenschappelijk standpunt interessant vinden. Als er in een zonnestelsel al twee keer leven is ontstaan (onafhankelijk van elkaar), dan mogen we wel aannemen dat het heelal barst van het leven (er is immers geen enkele reden om aan te nemen dat ons zonnestelsel "speciaal" is).


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 21-11-2012 10:26 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 21 november 2012 10:20 schreef attila_de_hun het volgende:
Het is een andere discussie maar een deel van de gelovigen vullen dit op een nogal enge, conservatieve manier in(waarbij zijzelf zich ongetwijfeld het centrum van het universum en de uitverkorenen vinden).
Natuurlijk niet. Als je de bijbel of koran leest kom je toch gewoon 'buitenaardse' wezens tegen. Heel straightforward: engelen.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-11-2012 10:26 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Ja, want welk leven is nu in God's evenbeeld geschapen? De mens of het marsmannetje?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-11-2012 10:28 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

jah dat zeker, je kan er veel mensen mee aan de kaak voelen. En goede boost voor abiogenese discussies.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 10:34 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2012 10:26 schreef Kvelgeest het volgende:
Natuurlijk niet. Als je de bijbel of koran leest kom je toch gewoon 'buitenaardse' wezens tegen. Heel straightforward: engelen.


Die hebben niks met aliens zoals hier bedoeld te maken. Of vermeld de bijbel, of een religieuze stroming, ook van welke planeet ze komen (en niet de planeet "hemel" graag, liever een serieus antwoord).


[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 21-11-2012 10:42]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-11-2012 10:35 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 november 2012 10:25 schreef attila_de_hun het volgende:
ik ook, maar ikzelf zou het vooral van uit wetenschappelijk standpunt interessant vinden. Als er in een zonnestelsel al twee keer leven is ontstaan (onafhankelijk van elkaar), dan mogen we wel aannemen dat het heelal barst van het leven (er is immers geen enkele reden om aan te nemen dat ons zonnestelsel "speciaal" is).


Nouja hoe meer we onderzoeken hoe aannemelijker het ook wordt.

We hebben pas enkele jaren exoplaneten ontdekt die op de aarde lijken en het zijn er een stuk meer als erst werd gedacht. Vroeger leek een zonnestelsel bijzonder. nu lijken toch wel veel sterren een aantal planeten te hebben en dan ook nog met soortgelijke samenstellingen als grote gasreuzen(zoals jupiter) die allerlei gevaarlijke meteorieten en kometen wegvangen) en aardachtige planeten.


Maar er is altijd nog een kans dat mars en/of aarde elkaar besmet hebben. Er is al een rots van mars gevonden op antarctica die door een grote inslag op mars op aarde is geraakt. En het lijkt er ook erg op dat bacterien zo'n reisje goed kunnen overleven.

Mars was 1 a 2 miljard jaar geleden veel geschikter voor leven dan nu. Het kan zijn dat mars vroeger wel al leven bevatte maar dat het daar nu niet meer zo geschikt voor is. Het zou kunnen zijn dat het allemaal op mars is ontstaan en dat die de aarde heeft besmet maar dat het op mars nu is uitgestorven.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-11-2012 10:38 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 november 2012 10:26 schreef Kvelgeest het volgende:
Natuurlijk niet. Als je de bijbel of koran leest kom je toch gewoon 'buitenaardse' wezens tegen. Heel straightforward: engelen.


Hemels en interplanetair worden meestal opgevat. Engelen en bacterien worden doorgaans ook niet als hetzelfde gezien.

Maargoed er zijn veel stromingen binnen die geloven waarin de een denkt dat god overal wel leven heeft geplant en de ander denkt nog steeds geocentrisch.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 10:42 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2012 10:35 schreef ElitE het volgende:

Maar er is altijd nog een kans dat mars en/of aarde elkaar besmet hebben. Er is al een rots van mars gevonden op antarctica die door een grote inslag op mars op aarde is geraakt. En het lijkt er ook erg op dat bacterien zo'n reisje goed kunnen overleven.



Ik heb hier geen verstand van; is dit mogelijk dat bacteriën eerst een zodanige zware impact op een planeet overleven waardoor blijkbaar meteoren worden gekatapulteerd (dat moet toch wel uiterst heftig zijn geweest) en daarna nog eens een (lange??) ruimtereis? Ik heb wel iets gelezen over de kunst van overleven van bacteriën en andere micro-organismen, maar dat lijkt mij wel erg extreem!

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 21-11-2012 10:43]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-11-2012 10:50 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 november 2012 10:42 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik heb hier geen verstand van; is dit mogelijk dat bacteriën eerst een zodanige zware impact op een planeet overleven waardoor blijkbaar meteoren worden gekatapulteerd (dat moet toch wel uiterst heftig zijn geweest) en daarna nog eens een (lange??) ruimtereis? Ik heb wel iets gelezen over de kunst van overleven van bacteriën en andere micro-organismen, maar dat lijkt mij wel erg extreem!


Wel grappig, ik heb een keer tijdens wat extracties van stoffen uit bacterien gevraagd of de bacterien dood gingen door ze in de centrifuge te doen? Die begeleider ging daar wel vanuit want het was toch zo'n 5000G. Echter zag ik later dat ze bacterien op kogelpunten plaatsten en op een muur schoten en daar bleek toch 1% het te overleven en dat is toch iets als 10.000G

Aangezien bacterien kunnen dus ook enkele mm tot cm in vast gesteente leven. en de binnenkant van een klomp gesteente weinig toch minder verduren. Zeker als er in zo'n klomp ook nog ijs zit om de warmte wat te bufferen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 21-11-2012 10:50 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 21 november 2012 10:34 schreef attila_de_hun het volgende:
Die hebben niks met aliens te maken. Of vermeld de bijbel, of een religieuze stroming, ook van welke planeet ze komen (en niet de planeet "hemel" graag, liever een serieus antwoord).

Ermee komem dat (bij mijn weten) nergens staat dat 'god' geen ander leven dan op aarde heeft geschapen betekent natuurlijk nog niet dat hij dat wel heeft gedaan. Maar waarom zou 'god' (almachtig in de standaard christelijke en islamitische dogma (zijn onkunde verhullen we met de sluier "god werkt via mysterieuze wegen")) zich beperken tot één planeet met leven?
(Het interpreteren van 'buitenaards' als in "uit dit universum" is een vrij nauwe, trouwens.)
Mijn punt is dat leven buiten de aarde helemaal niet in strijd is met religie. Sterker nog; dat als je b.v. de bijbel of koran openslaat je in die teksten zelfs leest dat God 'leven'/'wezens' buiten de aarde geschapen heeft. 'Conservatie' confessionelen zullen, als ze even nadenken, dan ook geen principiele moeite hebben met 'leven' 'buiten' de aarde.

[Dit bericht is gewijzigd door Kvelgeest op 21-11-2012 10:54]


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 21-11-2012 11:03 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2012 10:50 schreef Kvelgeest het volgende:

Mijn punt is dat leven buiten de aarde helemaal niet in strijd is met religie. Sterker nog; dat als je b.v. de bijbel of koran openslaat je in die teksten zelfs leest dat God 'leven'/'wezens' buiten de aarde geschapen heeft. '


Maar met jouw punt ben ik, en ik denk veel anderen, het dan ook verder helemaal eens. Maar het ging dan ook vooral over hoe religieuzen buitenaards leven zouden opvatten. Een deel ongetwijfeld zonder enig probleem, een ander deel met veel moeite (net zoals bij de niet-religieuzen).
Verder vind wel dat het vergelijk engelen vs. aliens niet helemaal zuiver is. Engelen vallen voor mij vooral in de categorie trollen en feëen (niet respectloos bedoeld). Het zijn in principe fictieve figuren. Dat is wat anders als een daadwerkelijke biologische entiteit.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 21-11-2012 11:11]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-11-2012 11:09 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 november 2012 10:50 schreef Kvelgeest het volgende:
Ermee komem dat (bij mijn weten) nergens staat dat 'god' geen ander leven dan op aarde heeft geschapen betekent natuurlijk nog niet dat hij dat wel heeft gedaan. Maar waarom zou 'god' (almachtig in de standaard christelijke en islamitische dogma (zijn onkunde verhullen we met de sluier "god werkt via mysterieuze wegen")) zich beperken tot één planeet met leven?
(Het interpreteren van 'buitenaards' als in "uit dit universum" is een vrij nauwe, trouwens.)
Mijn punt is dat leven buiten de aarde helemaal niet in strijd is met religie. Sterker nog; dat als je b.v. de bijbel of koran openslaat je in die teksten zelfs leest dat God 'leven'/'wezens' buiten de aarde geschapen heeft. 'Conservatie' confessionelen zullen, als ze even nadenken, dan ook geen principiele moeite hebben met 'leven' 'buiten' de aarde.


Nu doe je net alsof het allemaal rationele mensen zijn


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-11-2012 12:31 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Wanneer komen ze met het nieuws eigenlijk?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen