IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-10-2011 6:66] Christendom topic Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 20-12-2011 13:32 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

gaan we weer met die onzin. En maar plaatjes kopieren zonder zelf ook maar enige notie te hebben van het hele Mithrasverhaal


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 20-12-2011 13:43 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Vooruit, even een linkje welke niet door een Chrsten geschreven is, welke overeenkomt met wat ik overal lees over de Mithras-Jesus parallel (behalve dus op posts van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, en ja, verbazingwekkend vaak op metalfora):

http://www.sullivan-county.com/bush/travilocity1.htm


When your people matter, menstrual health matters


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 15:04 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 20 december 2011 13:32 schreef Fusion het volgende:
gaan we weer met die onzin. En maar plaatjes kopieren zonder zelf ook maar enige notie te hebben van het hele Mithrasverhaal
Prima slijterijtje.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 20-12-2011 15:05 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Die is toch zonder een 'h'?


When your people matter, menstrual health matters


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 15:13 by bastianus Profiel van bastianus

O ja.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2011 15:32 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 december 2011 13:32 schreef Fusion het volgende:
gaan we weer met die onzin. En maar plaatjes kopieren zonder zelf ook maar enige notie te hebben van het hele Mithrasverhaal


denk je?


http://www.zwaremetalen.com/recensie/20735/Mithras-Time-Never-Lasts.html

http://www.zwaremetalen.com/search.php?search=mithras


http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras


onbekend? Ben je een soort van metalhead-fluisteraar die de geheimen van mensen op bovennatuurlijke manier weet te ontfutselen. Heb je voorkennis?

"Metalheads" zijn wel meer op de hoogte van godsdienstelijk, occulte, mystieke of andere verhalen. Check even de lijst aan demonen en mythologische figuren en typ ze eens in op metal-archives. van (h)Aborym tot Ziminiar.

Wiki is geen Goddelijke bron van informatie, neen, of heb je andere argumenten om dit af te doen als rubbish?


signature


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-12-2011 15:34 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 20 december 2011 13:43 schreef Fusion het volgende:
Vooruit, even een linkje welke niet door een Chrsten geschreven is, welke overeenkomt met wat ik overal lees over de Mithras-Jesus parallel (behalve dus op posts van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, en ja, verbazingwekkend vaak op metalfora):

http://www.sullivan-county.com/bush/travilocity1.htm


Goed en degelijk verhaal, maar ironisch genoeg is de conclusie natuurlijk wel dat een hoop van het christendom voortkomt uit syncretisme met paganistische religies, ookal gaat het hier niet specifiek om de Mithras cultus.

Daarnaast is Mithras natuurlijk veel stoerder dan Jezus.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Mythics
Usericon van Mythics
Posted 20-12-2011 15:53 by Mythics Profiel van Mythics

Sol Invictus heeft toch ook een feestdag op 25 december, Dies Natalis Solis Invicti? Of is dat weer gerelateerd aan Mithras?

[Dit bericht is gewijzigd door Mythics op 20-12-2011 15:55]


I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-12-2011 15:57 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 december 2011 15:32 schreef Hypnos het volgende:
"Metalheads" zijn wel meer op de hoogte van godsdienstelijk, occulte, mystieke of andere verhalen. Check even de lijst aan demonen en mythologische figuren en typ ze eens in op metal-archives. van (h)Aborym tot Ziminiar.

Ach kom, een naampje ergens uitvissen is niet hetzelfde als begrijpen waar het over gaat.
quote:
Op 20 december 2011 15:53 schreef Mythics het volgende:
Sol Invictus heeft toch ook een feestdag op 25 december, Dies Natalis Solis Invicti? Of is dat weer gerelateerd aan Mithras?

Lees die link van Fusion even

Syncretism was simply a fact of Greco-Roman culture. The Roman world was awash in cults and religions, which the Roman policy for the most part was "hands off." There were so many evolving cults and religions one could always find something in common with Christianity somewhere. Greeks and Romans alike grafted old gods into their new gods. Christianity and it's sister Gnosticism arose from Judaism because of the impact of Hellenism, the merging of Greek philosophy and culture with other religions such as Zoroastrianism. Judaism and Zoroastrianism seemed to have transformed each other during earlier periods. Christianity has more in common with Gnosticism by far than Mithraism.

The claims that Jesus, Mithra, and Sol Evictus are all the same is false. Any similarity with things such as holidays and saints was a product of later Christian syncretism with pagan deities. They will seem similar because they evolved from the same general culture. It's just as likely these religions borrowed from Christianity as the other way around. There is a lot of cultural similarity because Mithraism and Tarsus (the home city of Paul) are both in modern Turkey, which was Greek at time.

Christianity was clearly Unitarian and Jewish at the beginning, Gentile converts grafted a pagan overcoat onto the faith.


Een van de weinige stukken over dit onderwerp die wel hout lijkt te snijden, chapeau!

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 20-12-2011 15:58]


I wish I was a butterfly


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 16:13 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 20 december 2011 15:57 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Een van de weinige stukken over dit onderwerp die wel hout lijkt te snijden, chapeau!
Je zal het niet vaak van me horen, maar hier heb je wel een goed punt, AG!


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 16:13 by bastianus Profiel van bastianus

Sowieso heeft Fusion wel vaker goede punten.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-12-2011 16:15 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 20 december 2011 16:13 schreef bastianus het volgende:
Sowieso heeft Fusion wel vaker goede punten.


Jaja, nu weten we wel weer hoe ruimdenkend je bent!


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 16:15 by bastianus Profiel van bastianus

Ik leerde van een docent vroeger dat het vroegere christendom ook heel veel overeenkwam met de Griekse en Hellenistische mythologieën en filosofieën.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 16:16 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 20 december 2011 16:15 schreef Gemene Lepel het volgende:
Jaja, nu weten we wel weer hoe ruimdenkend je bent!
Zelfs tolerant naar christenen!


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-12-2011 16:26 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Ik vrees dat je niet gespaard zal blijven wanneer de Mithras cultussen hun ondergrondse bestaan opgeven en een nieuwe wereldorde zullen stichten.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2011 16:30 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 20 december 2011 16:26 schreef Gemene Lepel het volgende:
Ik vrees dat je niet gespaard zal blijven wanneer de Mithras cultussen hun ondergrondse bestaan opgeven en een nieuwe wereldorde zullen stichten.
Och, ik ben net een labrador. Tegen die tijd tap ik wel weer uit een ander vaatje.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2011 17:12 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 december 2011 15:57 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ach kom, een naampje ergens uitvissen is niet hetzelfde als begrijpen waar het over gaat.




nou, ik ga er vanuit dat de meeste wel "begrijpend lezen",
valt er dan meer aan te begrijpen dan de betekenis van de woorden?


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-12-2011 18:05 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 december 2011 17:12 schreef Hypnos het volgende:
nou, ik ga er vanuit dat de meeste wel "begrijpend lezen",
valt er dan meer aan te begrijpen dan de betekenis van de woorden?

...

Fusion zegt: men begrijpt het verhaal niet.
Hypnos zegt: men weet allerlei namen!
AscGro zegt: dat is niet hetzelfde.


I wish I was a butterfly


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-12-2011 18:17 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 20 december 2011 17:12 schreef Hypnos het volgende:
nou, ik ga er vanuit dat de meeste wel "begrijpend lezen",
valt er dan meer aan te begrijpen dan de betekenis van de woorden?


:')

Een klassieke hypnos.

Weten dat Marduk staat voor een Babylonische/Mesopotamische god impliceert absoluut geen enkele vorm van kennis buiten deze simpele constatering.

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 20-12-2011 18:19]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2011 18:50 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 december 2011 18:17 schreef Gemene Lepel het volgende:
:')

Een klassieke hypnos.

Weten dat Marduk staat voor een Babylonische/Mesopotamische god impliceert absoluut geen enkele vorm van kennis buiten deze simpele constatering.


klopt, maar als je weet dat Mithras 12 discipelen had
en na een laatste avondmaal in een graf in de rotsen werd gelegd, en herrees, drie dagen uit de dood,
wel trek mijn broek af en noem me Rudi maar je moet wel van heel ver komen om te zeggen dat er geen gelijkenissen zijn met Jezusverhaal.

reden genoeg om even de naam Mithras te droppen die nota bene een paar honderd jaar voor Jezus kwam en te zeggen "plagiaat"

en verder hoef ik geen woord te weten over het ganse verhaal, of het moet zijn dat Jezus een tijdsreiziger is die eerst als Mithras bekend stond
want ja, alles kun je ontkrachten en verdraaien, zeker in een Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek-topic op ZM waar men argumentatieverkrachting toepast zoals het de pleger uitkomt.



[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 20-12-2011 18:53]


signature


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-12-2011 19:00 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Gozer, je linkt naar wikipedia om je punt te maken en ik krijg dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mithras_in_Comparison_With_Other_Belief_Systems#Mithraism_and_Christian_Theology

Niks over een aantal van jouw vergelijkingspunten, en degene die er wel zijn zijn absoluut niet onomstreden (en duidelijk is te zien dat ze vooral in populaire literatuur scoren, niet in wetenschappelijke).

Je draagt wel een hoop 'feiten' aan maar geen onderbouwing.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-12-2011 19:16 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Klassieker weer, ja.


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2011 19:25 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 december 2011 19:00 schreef Gemene Lepel het volgende:
Gozer, je linkt naar wikipedia om je punt te maken en ik krijg dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mithras_in_Comparison_With_Other_Belief_Systems#Mithraism_and_Christian_Theology

Niks over een aantal van jouw vergelijkingspunten, en degene die er wel zijn zijn absoluut niet onomstreden (en duidelijk is te zien dat ze vooral in populaire literatuur scoren, niet in wetenschappelijke).

Je draagt wel een hoop 'feiten' aan maar geen onderbouwing.


dus je vind het normaal dat in een "geloof" dat al honderden jaren voor Christus bestond pas na het Jezusverhaal dezelfde symptomen zou vertonen.
erg logisch ja


signature


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 20-12-2011 19:28 by Forever After Profiel van Forever After

Bart, het gaat er hier bij sommigen niet om of je al dan niet gelijk hebt maar hoe je het beschrijft. Dat weet je toch?


 


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2011 19:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 december 2011 19:28 schreef Forever After het volgende:
Bart, het gaat er hier bij sommigen niet om of je al dan niet gelijk hebt maar hoe je het beschrijft. Dat weet je toch?


verdikke ja, ik vergeet altijd onleesbare teksten neer te pletsen die geen ziel leest. Mea Culpa

soms vergeet ik dat mensen virtueel communiceren door middel van knippen en plakken in plaats van "simpele" logica die niet langer is dan een zin of twee.



signature


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen