IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-10-2011 6:66] Christendom topic Vorige pagina | Volgende pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 09-02-2012 14:29 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 februari 2012 8:48 schreef Jenje het volgende:
Kom weeeer op Atheist uit zeg ..


Is waarschijnlijk omdat er staat 'rich AND insane', dat geeft je toch 50% minder trefkans.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 09-02-2012 14:29]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-02-2012 15:03 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Ja ik gok er maar op dat ik niet gek ben ..


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 10-02-2012 14:29 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl



En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 28-02-2012 11:35 by Count Usher (Redacteur) Profiel van Count Usher

Genesis 19:31-35



When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-02-2012 13:00 by bastianus Profiel van bastianus

Slap hoor, drank als een smoesje gebruiken.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 02-03-2012 21:25 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

nu de haat weer gaan liggen is ben ik toe aan observatie

één van mijn favoriete inspirators heeft een relevant boek geschreven mbt dit topic



Proberen te bewijzen dat God niet bestaat kan een geliefd tijdverdrijf zijn voor atheïsten, maar waar het werkelijk om gaat is niet zozeer de vraag of er een God is, maar hoe je verder redeneert wanneer je hebt besloten dat Hij er niet is. In dit uiterst originele boek betoogt Alain de Botton dat de seculiere samenleving veel kan leren van religies als het gaat om zaken als gemeenschapszin, ethiek, onderwijs en kunst. Religie voor atheïsten zet de dogmatische kanten van religies overboord, waarna er enkele aspecten uit gefilterd worden die troostrijk kunnen zijn voor de sceptische hedendaagse mens.


hier een fragment

http://www.uitgeverijatlas.nl/omslagenatlas/Botton_Religievooratheisten_hstk1.pdf

Wijsheid zonder dogma

De meest afgezaagde en onproductieve vraag die je over welke
religie dan ook kunt stellen is of ze waar is – dat wil zeggen: of ze
werkelijk onder trompetgeschal uit den hoge is aangereikt en op
bovennatuurlijke wijze wordt bestierd door profeten en goddelijke
wezens.
Laten we, om tijd te besparen en op het gevaar af al zo pijnlijk
vroeg in dit project lezers te verliezen, boudweg stellen dat natuurlijk
geen enkele religie een van God gegeven waarheid bezit.
Dit is een boek voor mensen die niet in staat zijn in wonderen,
geesten of verhalen over brandend struikgewas te geloven, en ook
geen diepe belangstelling koesteren voor de buitengewone daden
van uitzonderlijke mannen en vrouwen, zoals de dertiende-eeuwse
heilige Agnes van Montepulciano, die volgens de overlevering
tijdens het bidden een halve meter boven de grond kon zweven en
in staat was kinderen uit de dood op te wekken – en die (volgens
de legende) aan het eind van haar leven op de rug van een engel
vanuit Zuid-Toscane ten hemel is gevaren.
2
Proberen te bewijzen dat God niet bestaat kan een amusant tijdverdrijf
zijn voor atheïsten. Nuchtere critici van religie scheppen
er altijd veel genoegen in om met meedogenloze precisie de
dwaasheid van gelovigen bloot te leggen, en rusten niet voordat
ze zeker weten dat ze hun vijanden hebben ontmaskerd als volslagen
malloten of maniakken.
Deze bezigheid kan weliswaar heel bevredigend zijn, maar
waar het werkelijk om gaat is niet zozeer de vraag of God bestaat,
maar hoe je verder redeneert wanneer je hebt besloten dat dit

uiteraard niet het geval is. Het uitgangspunt van dit boek is dat
het mogelijk moet zijn een overtuigd atheïst te blijven, terwijl je
religies af en toe toch nuttig, interessant en troostrijk kunt vinden
– en nieuwsgierig kunt zijn naar de mogelijkheden om bepaalde
religieuze ideeën en gewoonten te vertalen naar de seculiere
wereld.
Je kunt je schouders ophalen over de christelijke leer van
de Drie-eenheid en het achtvoudige pad van het boeddhisme,
en desondanks geïnteresseerd zijn in de manieren waarop religies
prediken, moreel besef stimuleren, gemeenschapszin opwekken,
kunst en architectuur gebruiken, reizen zin verlenen,
de geest vormen en aanzetten tot dankbaarheid voor de schoonheid
van de lente. In een wereld die wordt bestookt door fundamentalisten
van zowel de gelovige als de seculiere soort moet het
mogelijk zijn godsdienstig geloof te verwerpen maar wel een selectieve
bewondering te behouden voor religieuze rituelen en
concepten.
Pas wanneer we niet meer geloven dat religies ons uit de hemel
zijn aangereikt of dat ze volstrekt idioot zijn, wordt het interessant.
Dan groeit het besef dat we religies hebben uitgevonden om
in twee essentiële, nog altijd aanwezige behoeften te voorzien
waar de seculiere maatschappij niet erg adequaat mee omgaat: in
de eerste plaats de behoefte om, ondanks onze diepgewortelde
egoïstische en gewelddadige neigingen, op harmonieuze wijze in
gemeenschappen samen te leven. En in de tweede plaats de behoefte
om het hoofd te bieden aan afschuwelijk leed dat voortkomt
uit onze ontvankelijkheid voor fiasco’s in de beroepssfeer,
verstoorde relaties, het overlijden van dierbaren en ons eigen
verval en verscheiden. God mag dan dood zijn, de dringende
kwesties die ons ertoe brachten Hem te verzinnen spelen nog altijd
en vragen om oplossingen die niet verdwijnen zodra we attent
zijn gemaakt op enkele wetenschappelijke onjuistheden in
het verhaal van de zeven broden en vissen.

Het moderne atheïsme is zo onverstandig geweest over het
hoofd te zien hoeveel aspecten van de godsdiensten relevant
blijven nadat hun fundamentele leerstellingen zijn verworpen.
Zodra we niet meer menen dat we geen andere keuze hebben
dan erop af te geven of ons eraan te onderwerpen, vinden we de
vrijheid om in religies talloze ingenieuze concepten te ontdekken
waarmee we kunnen proberen enkele van de hardnekkigste
en meest verwaarloosde kwellingen van het seculiere leven te
verzachten.
3
Ik ben opgegroeid in een overtuigd atheïstisch gezin, als zoon
van twee ongodsdienstige joden voor wie religieus geloof ongeveer
neerkwam op trouw aan de Kerstman. Ik herinner me dat
mijn vader mijn zuster in tranen kreeg, toen hij probeerde haar
bescheiden veronderstelling onderuit te halen dat er ergens afgezonderd
in het universum een god huisde. Ze was toen acht.
Leden van hun kennissenkring die werden betrapt op clandestiene
religieuze gevoelens bezagen ze met het soort medelijden
dat men doorgaans bewaart voor mensen met een slopende
ziekte, en vanaf dat moment konden mijn ouders er niet meer
toe worden gebracht hen ooit nog serieus te nemen.
Hoewel ik sterk was beïnvloed door de standpunten van mijn
ouders, maakte ik halverwege de twintig een ongeloofscrisis
door. Mijn twijfels ontstonden door het luisteren naar Bachcantates,
ontwikkelden zich in de nabijheid van bepaalde Madonna’s
van Bellini en werden onontkoombaar nadat ik had
kennisgemaakt met zenarchitectuur. Maar pas enkele jaren na
de dood van mijn vader – die op een joodse begraafplaats in Willesden,
een wijk in Noordwest-Londen, ter ruste was gelegd onder
een Hebreeuwse grafsteen, doordat hij intrigerend genoeg
had verzuimd wereldlijker regelingen te treffen – begon ik mijn

ambivalente gevoelens ten aanzien van de dogmatische principes
die er in mijn jeugd waren ingestampt werkelijk onder ogen
te zien.
Mijn overtuiging dat God niet bestaat werd nooit aan het wankelen
gebracht. Ik kwam alleen op de bevrijdende gedachte dat er
wellicht een manier was om me met religie bezig te houden zonder
de bovennatuurlijke inhoud ervan te hoeven onderschrijven
– een manier, om het iets abstracter te formuleren, om over Vaders
na te denken zonder de eerbiedige nagedachtenis aan mijn
eigen vader te verstoren. Ik zag in dat de volharding in mijn verzet
tegen theorieën over een hiernamaals of hemelbewoners nog
geen reden was om de muziek, gebouwen, gebeden, rituelen,
feesten, heiligdommen, pelgrimstochten, gemeenschappelijke
maaltijden en verluchte manuscripten van de godsdiensten in de
ban te doen.
De seculiere samenleving is ten onrechte verarmd door de teloorgang
van allerlei gebruiken en thema’s waarmee atheïsten
doorgaans niet uit de voeten kunnen omdat ze te veel associaties
oproepen met – om Nietzsches toepasselijke uitspraak te
citeren – de ‘kwalijke geuren van religie’. We zijn bang geworden
voor het woord ‘deugdzaamheid’. We steigeren bij de gedachte
een preek te moeten aanhoren. We verwerpen het idee
dat kunst verheffend dient te zijn of een ethisch doel moet dienen.
We gaan niet op pelgrimstocht. We kunnen geen tempels
bouwen. We hebben geen systemen om dankbaarheid uit te
drukken. Voor hoogstaande mensen is het een absurd idee om
een zelfhulpboek te lezen. We hebben iets tegen geestelijke oefeningen.
Vreemden zingen zelden met elkaar. We worden met
een onaangename keuze geconfronteerd: of we omhelzen
merkwaardige denkbeelden over onstoffelijke goden, of we keren
ons volledig af van talloze troostrijke, subtiele of gewoon
charmante rituelen, waarvoor we in de seculiere samenleving
niet zo gemakkelijk equivalenten kunnen vinden.

Door van zoveel af te zien, hebben we religie exclusieve zeggenschap
gegeven over ervaringsgebieden die de hele mensheid
zouden moeten toebehoren – en die we onbeschroomd opnieuw
zouden moeten opeisen voor de seculiere wereld. Het
vroege christendom was zelf zeer bedreven in het zich toe-eigenen
van de goede ideeën van anderen, waarbij het op agressieve
wijze talloze heidense gebruiken annexeerde die moderne atheïsten
nu vaak mijden, in de valse veronderstelling dat ze puur
christelijk zijn. Het nieuwe geloof nam midwinterfeesten over
en herintroduceerde ze in de vorm van Kerstmis. Het voedde
zich met het epicurische ideaal van filosofische gemeenschappen
en veranderde dat in wat we nu kennen als het kloosterwezen.
En in de verwoeste steden van het oude Romeinse rijk vestigde
het zich monter in de verlaten ruïnes van tempels die ooit
aan heidense helden en thema’s waren gewijd.
Het is nu aan atheïsten om het proces van religieuze kolonisatie
om te keren: ze moeten een manier vinden om ideeën en rituelen
los te maken van de religieuze instanties die er aanspraak op
hebben gemaakt, maar waaraan ze niet werkelijk toebehoren.
Veel van wat het mooist is aan Kerstmis, bijvoorbeeld, heeft niets
met de geboorte van Christus te maken, maar gaat over thema’s
als gemeenschap, feestelijkheid en vernieuwing, die stammen uit
de tijd vóór de context waarin ze in de loop der eeuwen door het
christendom zijn geplaatst. Het wordt tijd dat de behoeften van
onze ziel worden bevrijd van de bijzondere ondertoon die er
door religies aan wordt verleend – al vormt de bestudering van
religies paradoxaal genoeg vaak de sleutel tot hun herontdekking
en herdefiniëring.
Wat hier volgt is een poging de religies – in de eerste plaats het
christendom en in mindere mate het jodendom en het boeddhisme
– te duiden, in de hoop inzichten te vergaren die in het
seculiere leven van pas kunnen komen, met name waar het gaat
om de beproevingen van het gemeenschapsleven en van geeste-
Religies hebben de gewoonte om dingen te annexeren die hun oorspronkelijk niet
toebehoren, zoals hier bij de kerk van San Lorenzo in Miranda, te Rome, die in de
zeventiende eeuw is gebouwd in de ruïne van de Romeinse tempel van Antoninus
en Faustina.
17

lijk en lichamelijk lijden. De onderliggende stelling is niet dat secularisme
verkeerd is, maar dat we te vaak verkeerd hebben geseculariseerd
– dat wil zeggen dat we bij het overboord gooien
van onaannemelijke ideeën ook, zonder dwingende reden, afstand
hebben gedaan van een aantal van de nuttigste en aantrekkelijkste
aspecten van de godsdiensten.
4
De in dit boek geschetste strategie zal natuurlijk aan beide kanten
van het debat ergernis wekken. Gelovigen zullen aanstoot
nemen aan de ogenschijnlijk onzachtzinnige, selectieve en onsystematische
benadering van hun overtuigingen. Ze zullen tegenwerpen
dat religies geen buffet zijn waaruit naar believen de
lekkerste hapjes kunnen worden gekozen. Toch is menige godsdienst
ten onder gegaan aan de onredelijke eis dat aanhangers
alles op hun bord moeten opeten. Waarom zou het niet mogelijk
zijn de voorstelling van matigheid op Giotto’s fresco’s te bewonderen
en tegelijkertijd het dogma van de annunciatie terzijde
te schuiven, of bewondering te koesteren voor de nadruk die
boeddhisten op mededogen leggen, maar hun theorieën over
het leven na de dood te verwerpen? Zoals het voor een boekenliefhebber
geen vergrijp is om uit de literaire canon een handvol
favoriete schrijvers te kiezen, zo hoeft er voor iemand zonder religieus
geloof helemaal niets op tegen te zijn om elementen aan
verschillende godsdiensten te ontlenen. Dat hier maar drie van
’s werelds eenentwintig grootste religies worden genoemd, is
geen teken van begunstiging of afkeer, maar het gevolg van het
feit dat dit boek zich vooral richt op de vergelijking van religie in
het algemeen met de seculiere wereld, en niet zozeer op die van
een verzameling religies onderling.
Atheïsten van de militante soort zullen wellicht ook verontwaardigd
zijn, maar dan omdat dit boek de schijn wekt dat reli-

gie het verdient nog altijd een toetssteen voor onze hunkeringen
te zijn. Zij zullen wijzen op de rabiate, geïnstitutionaliseerde intolerantie
van veel godsdiensten en op de even rijke, maar minder
onlogische en onvrijzinnige bronnen van troost en inzicht
die kunst en wetenschap bieden. Ze kunnen daar nog de vraag
aan toevoegen waarom iemand die verklaart zoveel facetten van
religie niet te willen accepteren – die zich niet in staat voelt een
lans te breken voor bijvoorbeeld maagdelijke geboortes of in te
stemmen met de Jatakaverhalen, waarin eerbiedig wordt verhaald
hoe de Boeddha als konijn reïncarneerde – zich toch wenst
te associëren met zo’n bezoedeld onderwerp als het geloof.
Het antwoord hierop is dat religies alleen al onze aandacht
verdienen om hun conceptuele ambitie; om het feit dat ze de
wereld hebben veranderd op een manier die door maar weinig
seculiere instituten ooit is geëvenaard. Ze zijn erin geslaagd ethische
en metafysische theorieën te combineren met een praktische
betrokkenheid bij zaken als onderwijs, mode, politiek, reizen,
logies, inwijdingsceremonies, het uitgeversbedrijf, kunst en
architectuur – een belangenspreiding waarbij de verscheidenheid
aan prestaties van zelfs de grootste en invloedrijkste seculiere
bewegingen en individuen uit de geschiedenis in het niet
valt. Wie geïnteresseerd is in de verbreiding en de impact van
ideeën moet bijna wel gefascineerd raken door voorbeelden van
de succesvolste educatieve en intellectuele bewegingen die de
wereld ooit heeft gekend.
5
Tot slot dient gezegd dat dit boek niet beoogt bepaalde religies
recht te doen; zij hebben hun eigen verdedigers. In plaats daarvan
tracht het aspecten van het religieuze leven te belichten
waarin concepten besloten liggen die uitstekend zouden kunnen
worden toegepast op de problemen van de seculiere samen-

leving. Het probeert de meer dogmatische kanten van religies
weg te snijden om er enkele aspecten uit te filteren die nuttig en
troostrijk kunnen zijn voor de sceptische hedendaagse mens die
worstelt met de crises en kwellingen van een eindig bestaan op
een geplaagde planeet. Het hoopt iets te redden van wat mooi,
ontroerend en wijs is uit alles wat niet langer voor waar wordt
gehouden.


[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 02-03-2012 21:28]


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-03-2012 21:36 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 2 maart 2012 21:25 schreef Hypnos het volgende:
nu de haat weer gaan liggen is ben ik toe aan observatie

Gaat alles goed?

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 02-03-2012 21:37]


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 02-03-2012 21:45 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Ja hoor. Doet me toch even tot inkeer komen over het feit dat God dood is, ik moet hem niet telkens weer opnieuw proberen tot leven te wekken in hoofde van "gelovigen" om hem vervolgens opnieuw dood te maken. Ik lijk wel vast te zitten in de rouwfase.

Afkicken is niet moeilijk, daarna doorgaan wel.

Trouwens vrij kinderlijk van me om te blijven hangen in de opwindende afkickfase door sommige mensen hun vievige fantasie af te breken. Die kunstvorm bloeit al meer dan genoeg.

Tijd om de godskwestie te verlaten en de ruimte op te zoeken. Voorlopig de grote leegte, zoals verwacht. Geen zin meer om inwendige, mentale en psychische kwesties als passie te hebben. Geen zin om het slepende dualisme te willen doorgronden om er beter van te worden. De Zen-natie lokt me wel, alleen blijkt die bij nader inzicht bijna even spiritueel-geaard als de religieuze familie.

schiet momenteel weinig op.

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 02-03-2012 21:47]


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 05-03-2012 13:17 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

Hypnos: fan van Nietszche?

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 05-03-2012 13:18]


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-03-2012 13:29 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 2 maart 2012 21:45 schreef Hypnos het volgende:
Ja hoor. Doet me toch even tot inkeer komen over het feit dat God dood is, ik moet hem niet telkens weer opnieuw proberen tot leven te wekken in hoofde van "gelovigen" om hem vervolgens opnieuw dood te maken. Ik lijk wel vast te zitten in de rouwfase.

Afkicken is niet moeilijk, daarna doorgaan wel.

Trouwens vrij kinderlijk van me om te blijven hangen in de opwindende afkickfase door sommige mensen hun vievige fantasie af te breken. Die kunstvorm bloeit al meer dan genoeg.


quote:
Tijd om de godskwestie te verlaten en de ruimte op te zoeken. Voorlopig de grote leegte, zoals verwacht. Geen zin meer om inwendige, mentale en psychische kwesties als passie te hebben. Geen zin om het slepende dualisme te willen doorgronden om er beter van te worden. De Zen-natie lokt me wel, alleen blijkt die bij nader inzicht bijna even spiritueel-geaard als de religieuze familie.

schiet momenteel weinig op.

Al jaren en jaren geleden heb ik dan ook het Zen-atheïsme opgericht

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 05-03-2012 13:30]


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-03-2012 14:44 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 maart 2012 13:29 schreef Ascendant Grotesque het volgende:


Al jaren en jaren geleden heb ik dan ook het Zen-atheïsme opgericht


http://www.ivarsonline.com/Ivars_InterestsPassions/ZenAtheism.htm

zoiets?


Progtron: vroegah wel, maar zijn stelling dat geluk niet bestaat heb ik misbegrepen. Het is een variabele die nooit op een vast en nastreefbare koers of punt staat niet iets wat er gewoon niet is.
nihilisme nagestreeft, maar dat is onmenselijk.
leuke theorie maar niet veel meer dan dat

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-03-2012 14:45]


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-03-2012 15:25 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 5 maart 2012 14:44 schreef Hypnos het volgende:
http://www.ivarsonline.com/Ivars_InterestsPassions/ZenAtheism.htm

zoiets?

Nee, Zen-atheïsme verzet zich in het algemeen tegen het onder woorden brengen van en vastleggen van de principes en onderbouwingen van Zen-atheïsme. Dat zou onrecht doen aan het inherent ondogmatische principe van Zen-atheïsme. Uit voorgaande blijk natuurlijk wel dat het kunnen omgaan met tegenstrijdigheid/paradoxaliteit wel iets is dat welig tiert binnen Zen-atheïsme

Dat gezegd hebbende haalt die kerel best wel leuke punten aan.


I wish I was a butterfly


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 05-03-2012 15:40 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 5 maart 2012 14:44 schreef Hypnos het volgende:
http://www.ivarsonline.com/Ivars_InterestsPassions/ZenAtheism.htm

zoiets?


Progtron: vroegah wel, maar zijn stelling dat geluk niet bestaat heb ik misbegrepen. Het is een variabele die nooit op een vast en nastreefbare koers of punt staat niet iets wat er gewoon niet is.
nihilisme nagestreeft, maar dat is onmenselijk.
leuke theorie maar niet veel meer dan dat


Oke: kwam daar zo bij omdat ik wat overeenkomsten las.
Het is allemaal wel heel pessimistisch wat hij schrijft. Moet dingen over hem weten voor een toets.

Al moet ik 'helaas' wel toegeven dat je er wel wat van weer ziet om je heen. Een westerse cultuur die steeds minder op heeft met het geloof


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-03-2012 15:54 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 maart 2012 15:25 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nee, Zen-atheïsme verzet zich in het algemeen tegen het onder woorden brengen van en vastleggen van de principes en onderbouwingen van Zen-atheïsme. Dat zou onrecht doen aan het inherent ondogmatische principe van Zen-atheïsme. Uit voorgaande blijk natuurlijk wel dat het kunnen omgaan met tegenstrijdigheid/paradoxaliteit wel iets is dat welig tiert binnen Zen-atheïsme

Dat gezegd hebbende haalt die kerel best wel leuke punten aan.


doet me denken aan Harry Potter en co

"the one we do not speak of"

maar dan

"the thing we do not speak of"

ik dacht gehoord te hebben dat er godsdiensten zijn waar men God ook niet benoemd als "God", om dezelfde onrechtelijkheid.
In de film Pi van Aranofski kwam dat ook naar voor (met de 412)

ik vraag me alleen af bij Zen-Ath de structuur is of de handleiding voor de situationele bewustzijnsmomenten van het leven


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-03-2012 15:58 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 maart 2012 15:40 schreef ProgTon777 het volgende:
Oke: kwam daar zo bij omdat ik wat overeenkomsten las.
Het is allemaal wel heel pessimistisch wat hij schrijft. Moet dingen over hem weten voor een toets.

Al moet ik 'helaas' wel toegeven dat je er wel wat van weer ziet om je heen. Een westerse cultuur die steeds minder op heeft met het geloof


ja, de diagnose die Nietzsche maakt en die van mij komen in de buurt (mijne is veel simpeler en minder dramatisch denk ik)

dat pessimisme ga ik niet tegen, maar op zich heb je een soort van middel nodig om je goed te voelen. Daar heb ik het moeilijk mee. Zeker en vast op spiritueel niveau, maar evengoed op lichamelijk of mentaal niveau of de combinatie van de twee.

je kunt wel de condition humaine aanhalen en het zien als een noodzakelijk kwaad of iets wat door matigheid onder controle gehouden moet/kan worden, maar dat is een vrij trieste conclusie imo.

verder ben ik geen liefhebber van geloof, maar zie ik het meer als een symptoom van de mens. Symptomen bestrijden heeft geen nut, dikwijls zijn ze zelfs goedaardig an sich. Met de onderliggende oorzaak, drang of zucht heb ik het moeilijk. Ook bij mezelf


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 08-03-2012 10:41 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 5 maart 2012 15:58 schreef Hypnos het volgende:
ja, de diagnose die Nietzsche maakt en die van mij komen in de buurt (mijne is veel simpeler en minder dramatisch denk ik)

dat pessimisme ga ik niet tegen, maar op zich heb je een soort van middel nodig om je goed te voelen. Daar heb ik het moeilijk mee. Zeker en vast op spiritueel niveau, maar evengoed op lichamelijk of mentaal niveau of de combinatie van de twee.

je kunt wel de condition humaine aanhalen en het zien als een noodzakelijk kwaad of iets wat door matigheid onder controle gehouden moet/kan worden, maar dat is een vrij trieste conclusie imo.

verder ben ik geen liefhebber van geloof, maar zie ik het meer als een symptoom van de mens. Symptomen bestrijden heeft geen nut, dikwijls zijn ze zelfs goedaardig an sich. Met de onderliggende oorzaak, drang of zucht heb ik het moeilijk. Ook bij mezelf


Tja, als je Nietzsche leest dan wordt je idd niet vrolijk.
Het zou kunnen dat zijn kijk op de mens in nauw verband staat met zijn leven. Hij scheen vaak last van psychische klachten te hebben gehad.


Symptonen van een mens?
Bedoel je dat mensen een een natuurlijke nijging hebben naar iets bovenaards?

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 08-03-2012 10:41]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-03-2012 12:31 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 8 maart 2012 10:41 schreef ProgTon777 het volgende:
Tja, als je Nietzsche leest dan wordt je idd niet vrolijk.
Het zou kunnen dat zijn kijk op de mens in nauw verband staat met zijn leven. Hij scheen vaak last van psychische klachten te hebben gehad.


Symptonen van een mens?
Bedoel je dat mensen een een natuurlijke nijging hebben naar iets bovenaards?



ging Nietschze niet vaak naar spa's en zo?

ja idd, symptoom van de mens. Als kind/baby ben je enorm weerloos en heb je nood aan bescherming/geborgenheid/mentale en fysische veiligheid. Als je volwassen wordt is die nood eigenlijk minder groot, maar veel mensen hebben toch nog de drang om die op te zoeken. Zonder oordeel daarover te vellen stel ik dat toch vast. Daarom dat ik het als symptoom aanzie.


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-03-2012 17:08 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 28 februari 2012 11:35 schreef Count Usher het volgende:
Genesis 19:31-35




Dit is toch keihard incest of begrijp ik het verkeerd?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-03-2012 17:19 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-03-2012 12:12 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 8 maart 2012 17:08 schreef ElitE het volgende:
Dit is toch keihard incest of begrijp ik het verkeerd?
Dat begrijp je goed.


When your people matter, menstrual health matters


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-03-2012 13:18 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 9 maart 2012 12:12 schreef Fusion het volgende:
Dat begrijp je goed.
Niets menselijks is de mensen uit de bijbel vreemd, blijkbaar.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-03-2012 15:27 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

voor zover ik weet staat er in de Bijbel geen enkele scheet beschreven.


signature


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 09-03-2012 17:09 by Mark Profiel van Mark

Dat is onjuist, Bart.

Jona 1:4:
"Terwijl het schip voortzeilde, joeg de Here echter een harde wind over de zee."

Jeremiah 4:11:
"In die tijd zal Hij een verschroeiende wind vanuit de woestijn over hen laten waaien; geen briesje, maar een verschrikkelijke storm."

Handelingen 2:2:
"In eens kwam er uit de hemel een geluid, alsof er een storm opstak. Het was in het hele huis te horen."


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 09-03-2012 17:29 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com



Blijft wel een mooi humortopic dit.


Boeiender


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 09-03-2012 18:19 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Gelukkig valt er heel wat te lachen hier, ja.



En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen