IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Auteur:
Topic : anarchie wie gelooft erin en wie niet Vorige pagina | Volgende pagina
Ooypunk
Heidevolk
Usericon van Ooypunk
Posted 22-05-2002 0:10 by Ooypunk Wijzig reactieProfiel van OoypunkQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

Klopt, in een Anarchie zullen de ego-isten het verzieken. Maar dat hoeft volgens mij niet, als ze zich realiseren dat ze beter af zijn als er samengewerkt wordt.


Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland


ENGL
Usericon van ENGL
Posted 22-05-2002 0:36 by ENGL Wijzig reactieProfiel van ENGLQuote dit bericht

Ja ja, maar beter af is relatief. Sommigen zijn gewoon beter af als ze meer hebben dan anderen. Als dat nu eenmaal in hun aard ligt, en hun enige manier is om geluk na te streven... sja. Iedereen heeft zijn eigen preferenties die men niet zomaar kan veranderen en bijgevolg als gegeven moet beschouwen. Dit impliceert weliswaar niet noodzakelijk dat alle gedragingen goed te keuren zijn.


"I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord"


Ooypunk
Heidevolk
Usericon van Ooypunk
Posted 22-05-2002 1:34 by Ooypunk Wijzig reactieProfiel van OoypunkQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

quote:
Op 22 mei 2002 0:36 schreef ENGL het volgende:Ja ja, maar beter af is relatief.

Klopt.
quote:
Sommigen zijn gewoon beter af als ze meer hebben dan anderen. Als dat nu eenmaal in hun aard ligt, en hun enige manier is om geluk na te streven...

Zíjn ze beter af, of denken ze dat maar? Als dat hun enige manier is, zijn ze volgens mij aardig kortzichtig. Ja, ik weet het, die mensen zijn er. Veel te veel, zelfs. En juist die mensen zorgen ervoor dat anarchie nooit gaat werken. Jammer genoeg.


Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland


ENGL
Usericon van ENGL
Posted 22-05-2002 17:48 by ENGL Wijzig reactieProfiel van ENGLQuote dit bericht

quote:
Op 16 mei 2002 10:17 schreef Jebes het volgende:
Ben ik het mee eens.... het kapitalisme moet vernietigd worden want dat is volgens mij de bron van al het kwaad..(naast de mensheid zelf)


Wees precieser.
Kapitalisme is NIET onvermeend verwerpelijk!
Vele mensen trachten te vergeten dat marktimperfecties die dus resulteren in marktvormen zoals oligopolie en monopolie (in tegenstelling tot volkomen concurrentie) kunnen leiden tot een hoger welvaartspeil.
Hoe dan?
-Produceren tegen lagere gemiddelde kosten schaalvoordelen), en dus bijgevolg producten kunnen afzetten tegen lagere prijzen dan volkomen concurrentie.
-Productdifferentiatie (Monopolistiche concurrentie). In tegenstelling tot die vuile oude planeconomiën waar de staatshoofden beslissen wat er geproduceerd wordt en wat niet.
-Een huidige stand van technologie, die gedreven door R&D inspanningen van ondernemers, op zijn beurt gedreven wordt door het winstbejag van deze ondernemers. Zonder hen zaten we nu nog in de jaren 20 of erger...

Waar ik me wel zorgen om maak is het gebrek aan controle op Multinationale ondernemingen, die hebben nl. meer macht dan Staten en landen. Er moet dus gestreefd worden naar internationale samenwerking van staatshoofden, (cfr. bestrijding terrorisme) om gebeurtenissen zoals Renault-Vilvoorde te vermeiden.
Langs de andere kant kunnen die Multinatonals wel voor enorme tewerkstelling zorgen...
BTW: ik ben ook een voorstander van de Tobin taks.


"I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord"


the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 01-06-2002 17:56 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

Ooit lang lang geleden was er overal anarchie,iede1 leefde in harmonie met elkaar en de oudste was de wijste, maar de mensheid is te ver geevolueerd, en we zullen dit blijven doen ook denk ik.



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 01-06-2002 19:08 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 22 mei 2002 17:48 schreef ENGL het volgende:
Tobin taks.


wat is dat????


ENGL
Usericon van ENGL
Posted 05-06-2002 23:21 by ENGL Wijzig reactieProfiel van ENGLQuote dit bericht

Tobin taks= Een Tobin-taks is een - kleine - belasting op internationale wisseltransacties. Bij elke omwisseling van de ene munt in de andere (bv Dollar in Euro). Daarbij wordt gedacht aan een zeer laag tarief, van bijvoorbeeld 0,1 of 0,25 procent. Toch kan zo'n belasting, als zij wereldwijd ingevoerd zou worden, een enorm bedrag opleveren.
Ik ben een voorstander van deze heffing op speculatieve valutatransacties, (winst halen uit koersschommelingen). De mensen die dat doen zijn toch zodanig kapitaalkrachtig dat ze dat niet eens voelen. kapit


"I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord"


IceQueen
Intelligentiequotiënt
Usericon van IceQueen
Posted 10-06-2002 17:25 by IceQueen Wijzig reactieProfiel van IceQueenQuote dit bericht

Nou...Heb ooit een lief gehad die zo verdomd anarchist was als je je kunt voorstellen en nu is ie er absoluut geen meer.Lullig,eh?


Here's your knife back, I finally got it out of my back. I'm sure you'll be needing it again soon...


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2002 18:10 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

anarchie is verleden tijd..

ik ben wel tegen de monarchie..

maar niet tegen de vorm van de economie..
ja die multinationals wel ..
maar voor de rest gaat het toch best goed in ons landje..


GFT-BAK
container crustie
Usericon van GFT-BAK
Posted 14-06-2002 20:03 by GFT-BAK Wijzig reactieProfiel van GFT-BAKQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/frameset1024.php?id=36159

quote:
Op 13 mei 2002 16:10 schreef Jenje het volgende:
Hmm and how about the Sex Pistols, met al hun 'anarchy' nummers.
Anarchie en Punk zijn onlosmakkelijk met elkaar verbonden !!


de sex pistols liepen ook met hakenkruizen rond....

provocatie heet dat


sukkel


Anarchist
Usericon van Anarchist
Posted 14-06-2002 20:27 by Anarchist Wijzig reactieProfiel van AnarchistQuote dit bericht

Ik heb wel enige sympatieen voor het anarchisme. Theoretisch zou het kunnen werken; mensen die anderen tot last zijn (moord, diefstal, etc) worden zelf weer bestraft door andere mensen om hen heen, dus er zou een corrigerend systeem kunnen bestaan.

In de praktijk werkt dit alles echter niet in een ingewikkelde maatschappij als de onze, dus we hebben helaas toch een regering, wetten, en politie nodig...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 14-06-2002 20:32 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

anarchie staat gelijk aan recht van de sterkste. die onderwerpen gewoon alle anderen dan. dus anarchie leidt tot dictatuur. (ietwat simpel maar toch wel correct in grote lijnen dacht ik zo)


Anarchist
Usericon van Anarchist
Posted 14-06-2002 20:35 by Anarchist Wijzig reactieProfiel van AnarchistQuote dit bericht

Wel, de theorie is dan dat anderen moeten voorkomen dat een persoon te machtig wordt, maar ja dat is alleen theorie...


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 14-06-2002 20:47 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Kapitalisme is NIET onvermeend verwerpelijk!
Vele mensen trachten te vergeten dat marktimperfecties die dus resulteren in marktvormen zoals oligopolie en monopolie (in tegenstelling tot volkomen concurrentie) kunnen leiden tot een hoger welvaartspeil
Volkomen concurrentie is ook rot, er zijn altijd een paar markten die niet aangeboord zijn waar een monopolie kan ontstaan, ook worden er bij volkomen concurrentie bedrijven kapotgeconcurreerd (bedoeling van concurrentie) die weer worden overgenomen en zo zullen er dus grote bedrijven ontstaan en dan kom je weer waar de wereld nu is. Kapitalisme lost niks op want kapitalisme leidt ertoe dat er altijd mensen zijn die rijker/machtig willen worden dan andere mensen....


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 14-06-2002 22:52 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 14 juni 2002 20:27 schreef Anarchist het volgende:
Theoretisch zou het kunnen werken; mensen die anderen tot last zijn (moord, diefstal, etc) worden zelf weer bestraft door andere mensen om hen heen, dus er zou een corrigerend systeem kunnen bestaan.


Zou jij echt willen beoordeeld/gestraft worden door de mensen om je heen?
Ik niet!!


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Anarchist
Usericon van Anarchist
Posted 20-06-2002 15:08 by Anarchist Wijzig reactieProfiel van AnarchistQuote dit bericht

Of iemand het leuk vind om door zijn omgeving beoordeeld en veroordeeld te worden doet hier niet toe. Het gaat erom dat in een hypotetische anarchistische maatschappij zo'n systeem wel zal moeten bestaan om een zekere mate van orde te hebben.

Andersom bekeken: als iemand van jou steelt of vrienden of familie van jou vermoordt wil jij dat dan niet even betaald zetten?

Overigens worden wij in onze niet-anarchistische samenleving ook beoordeeld en desnoods veroordeeld door anderen: politie, rechters, etc.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 20-06-2002 15:22 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 20 juni 2002 15:08 schreef Anarchist het volgende:
(...) Andersom bekeken: als iemand van jou steelt of vrienden of familie van jou vermoordt wil jij dat dan niet even betaald zetten? (...)


Dat klinkt als 'bloedwraak' dat gehanteerd wordt door moslims en zo, waardoor ik vind dat ze pakweg 1000 jaar achterlopen wat betreft beschaving...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 20-06-2002 15:35 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Ik vraag me af of de moslims zo in beschaving achterlopen maar das een ander onderwerp. Ik denk niet dat je bloedwraak moet nastreven dat loopt uit op familievetes.... Wat je na moet streven is een samenleving met hoge sociale controle... Als iedereen elkaar erop aanspreekt op dingen die niet mogen en mensen die verboden dingen doen worden gestraft door heel de samenleving dan neemt de criminaliteit vanzelf af. Nu maakt het niet uit wat iemand bij je (bv) buren doet, als je het zelf maar goed hebt, dit egoistische gedrag moet uitgebannen worden en moet plaats maken voor een samenleving met veel sociale controle waar mensen het belangrijk vinden dat het met iedereen goed gaat.


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Anarchist
Usericon van Anarchist
Posted 20-06-2002 16:15 by Anarchist Wijzig reactieProfiel van AnarchistQuote dit bericht

Ik moedig hier dus helemaal niet tot bloedwraak aan. wat ik bedoel is wat Jebes hier idd goed zegt: sociale controle door je omgeving, en die omgeving is niet alleen familie maar bijv ook buren.

in een anarchistische maatschappij zou die sociale controle echter wel eens meer 'fysiek' moeten zijn aangezien er geen 'politie' is die je kan bellen...


Bloeddorst
Usericon van Bloeddorst
Posted 20-06-2002 20:40 by Bloeddorst Wijzig reactieProfiel van BloeddorstQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

Anarchie is zonder leiding toch?!
Dit kan niet volgens mij. er zullen altijd leiders zijn en volgers. De sterken zullen de zwakken leiden. Dit is een natuurlijk iets. Iets wat in het beestje zit. Totale choas is niet mogelijk als er niks is om tegenaan te schoppen. Dan is choas orde toch?
Anarchie; een mooi streven waar je wel naar mag streven maar nooit zult bereiken


Opdat we ons allen in de grote hallen weerzien


ENGL
Usericon van ENGL
Posted 24-06-2002 22:17 by ENGL Wijzig reactieProfiel van ENGLQuote dit bericht

quote:
Op 14 juni 2002 20:47 schreef Jebes het volgende:
ook worden er bij volkomen concurrentie bedrijven kapotgeconcurreerd (bedoeling van concurrentie) die weer worden overgenomen en zo zullen er dus grote bedrijven ontstaan en dan kom je weer waar de wereld nu is. ....

Dat is eigenlijk niet waar, want volkomen concurrentie beantwoordt theoretisch gezien aan o.a. volgende eigenschappen:
-Marktatomisme, i.e. a myriad of enterprises.
-Niemand heeft invloed op het prijspeil, het is extern gegeven. (vraagcurve horizontaal)
-alle bedrijven produceren tegen MINIMALE gemiddelde kosten.
-grafisch: de horizontale vraagcurve raakt de Gemiddelde kosten curve in zijn minimum!

Dit impliceert dat deze marktvorm eigenlijk de hoogst mogelijke welvaart oplevert (min. kosten) tegen een gegeven prijspeil.
Wat ook meteen duidelijk is, is dat er GEEN winst gemaakt wordt! (de horizontale vraagcurve raakt de Gemiddelde kosten curve in zijn minimum!).
Dit impliceert dus op zijn beurt, dat de bedrijven NIET uitgebreid kunnen worden! De omzet is precies voldoende om de kosten te dekken! ===>Geen monopolievorming mogellijk!

Uiteraard is dit het theoretisch principe, dat komt weliswaar niet in de werkelijkheid voor...


"I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord"


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 25-06-2002 10:43 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

sjesus, een econoompje....



ENGL
Usericon van ENGL
Posted 25-06-2002 19:25 by ENGL Wijzig reactieProfiel van ENGLQuote dit bericht

Het is allemaal wel mooi om te willen streven naar een maatschappij waarin iedereen het goed voor heeft met elkaar, maar de samenleving is nu eenmaal niet zo'n homogene massa goedzakken, dus er is in feite weinig plaats voor deze naïve hoop..
Egoïsme bestaat, wen er maar beter aan.

Greetz


"I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord"


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 25-06-2002 19:33 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2002 22:17 schreef ENGL het volgende:
Dit impliceert dat deze marktvorm eigenlijk de hoogst mogelijke welvaart oplevert (min. kosten) tegen een gegeven prijspeil.
Whaha, economen inderdaad

Definieer welvaart!


ENGL
Usericon van ENGL
Posted 25-06-2002 20:16 by ENGL Wijzig reactieProfiel van ENGLQuote dit bericht

Talk to the hand, lads.
Ik hoef geen veertienjarige pubers om me heen, hoor.
Ga je me blijven stalken? Get a life, jongens...


"I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord"


Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen