IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 18 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Auteur:
Topic : Daar waar MetalTuupLimburg zijn collectie toont ( Whisky, Whiskey, Bourbon Topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 20-06-2012 23:45 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

En hoe smaakt die Thor?


Hatsjikidee!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-06-2012 23:48 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 20 juni 2012 19:35 schreef intothevoid het volgende:
The Glenrothes is erg smakelijk.


Inderdaad, lekker verfijnd, erg lekker.

Ik heb ze vanavond allemaal (behalve de Ballatines) geproefd, en dit is nu de score:

1. The Glenrothes select reserve.
2. Old Ballantruan, verrassend rokerig, rijke smaak en stroperig.
3. Cardhu 12 yo, mooie balans, mild.
4. Smokey Joe, deed me denken aan een mildere Smokehead, ietwat vlak, maar het blijft een Islay, dus wel lekker.
5. Singelton 12yo, niet heel verrassend, maar wel goed in balans, veel alcohol achter op de tong.

Al met al erg leuk om deze 5 voor mij onbekende whisky's te kopen en te proeven, er zit geen miskoop tussen.


Boeiender


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 21-06-2012 1:17 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

quote:
Op 20 juni 2012 23:45 schreef Unholy Mary het volgende:
En hoe smaakt die Thor?


Hij is nog dicht, dus ik zou het je niet kunnen zeggen.


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 27-06-2012 22:50 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2012 1:17 schreef MetalTuupLimburg het volgende:
Hij is nog dicht, dus ik zou het je niet kunnen zeggen.


Hahaha...handig.
Je bent kennelijk een geduldig man

Anyway, ik ben de laatste tijd wel gecharmeerd van Glenfarclas 10 years. Is goed te doen tegen een redelijke prijs.


Hatsjikidee!


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 27-06-2012 22:57 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Een aangebroken fles wordt er ook niet beter van natuurlijk dus ik begrijp dat geduld wel.


 


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 27-06-2012 22:59 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Hier blijft zo'n fles nooit lang aangebroken. Dus ik begrijp het ook wel. Maar desalniettemin: als iemand de Thor heeft geproefd: post het hier!


Hatsjikidee!


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-06-2012 22:59 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 27 juni 2012 22:57 schreef Forever After het volgende:
Een aangebroken fles wordt er ook niet beter van natuurlijk dus ik begrijp dat geduld wel.

Maakt dat zoveel uit, ja? Wijn uiteraard wel, ook met goede kurk. Maar Whiskey? Ik weet het niet, maar ik betwijfel het.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 27-06-2012 23:03 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Nou, ik heb het van een whiskyverzamelaar/liefhebber en ik twijfel eigenlijk niet aan zijn kennis.

Met ruim 130 whisky's in de kast, inclusief wat zeldzame, zal ie zich er zeker wel meer in verdiept hebben.



 


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-06-2012 23:04 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 27 juni 2012 23:03 schreef Forever After het volgende:
Nou, ik heb het van een whiskyverzamelaar/liefhebber en ik twijfel eigenlijk niet aan zijn kennis.

Met ruim 130 whisky's in de kast, inclusief wat zeldzame, zal ie zich er zeker wel meer in verdiept hebben.




Heeft hij ook enige idee gegeven van de tijdsschaal waarop het echt begint uit te maken? In ieder geval meer dan de (conservatieve) week waar ik met rode wijn van uitga, mag ik hopen


Quis moderabat ipsos moderatores?


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 27-06-2012 23:05 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Ik merk nog steeds niets na 2 weken, maar dan is de fles ook wel leeg...


Hatsjikidee!


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 27-06-2012 23:07 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Dat heeft ie volgens mij wel eens vertelt ja al weet ik niet meer hoe lang een fles whisky moet staan voordat je het gaat merken.

Wel langer dan een week btw, eerder maanden meen ik. En als ik het me goed herinner maakte het ook nog uit hoe vol de fles nog zat. :S


 


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-06-2012 23:09 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 27 juni 2012 23:07 schreef Forever After het volgende:
Dat heeft ie volgens mij wel eens vertelt ja al weet ik niet meer hoe lang een fles whisky moet staan voordat je het gaat merken.

Wel langer dan een week btw, eerder maanden meen ik. En als ik het me goed herinner maakte het ook nog uit hoe vol de fles nog zat. :S

Het zal een functie zijn van hoeveel zuurstof er in de fles zit, denk ik zelf ook. Dat is in ieder geval met wijn zo, en is ook eigenlijk de enige externe factor die een rol speelt als je je whiskey verder normaal bewaart

Denk ook eerder maanden, in ieder geval. Ach ja, meestal is het na een maand of 2, 3 wel voorbij.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 27-06-2012 23:10]


Quis moderabat ipsos moderatores?


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 27-06-2012 23:12 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 27 juni 2012 22:59 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Maakt dat zoveel uit, ja? Wijn uiteraard wel, ook met goede kurk. Maar Whiskey? Ik weet het niet, maar ik betwijfel het.


Het alcohol gehalte van whisky is zo hoog dat het weinig invloed heeft als je hem aangebroken met de dop erop laat staan. Kan na jaren nog steeds hetzelfde smaken.


Boeiender


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-06-2012 0:35 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 27 juni 2012 23:09 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Het zal een functie zijn van hoeveel zuurstof er in de fles zit, denk ik zelf ook. Dat is in ieder geval met wijn zo, en is ook eigenlijk de enige externe factor die een rol speelt als je je whiskey verder normaal bewaart

Denk ook eerder maanden, in ieder geval. Ach ja, meestal is het na een maand of 2, 3 wel voorbij.


Vind het ook iets vreemds veel drank bewaar je na bottelen al snel maanden lang voor consumptie. Goede wijnen en wisky's toch jaren. Wat ik lees over de zelf drank maken is dat vrijwel alles beter wordt na een tijd te hebben gestaan zelf wodka schijnt erop vooruit te gaan als het gelagerd is.

Je kunt een fles ook sneller verouderen door hem een paar uur a bain marie op 50C te zetten maar weet niet of het dan precies hetzelfde is.

Kan inderdaad die zuurstof zijn en dat zo'n proces bij de ene soort drank langer duurt als bij de andere.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-06-2012 0:42 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 27 juni 2012 23:12 schreef MR. N het volgende:
Het alcohol gehalte van whisky is zo hoog dat het weinig invloed heeft als je hem aangebroken met de dop erop laat staan. Kan na jaren nog steeds hetzelfde smaken.


Boven de 15% a 20% bederft niets meer door bacterien en schimmels. Het meest alcoholresistente organisme de gist kan meestal maar tot zo'n percentage (waarna het dood gaat in eigen product)
het record ligt nu wel rond de 25 maar dan moet je echt een hele speciale gist hebben in perfecte condities wat in destilaat (zonder suikers en zouten toch al niet mogelijk is)

Het enige bederf wat mogelijk is is dus chemisch als je de dop eraf gehaald hebt geeft je dus wel ruimte voor weer nieuwe zuurstof, na enkele keren openen kan dat dus wel effect hebben.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 28-06-2012 10:32 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Als whisky minder wordt van kwaliteit wordt, komt dat inderdaad door het verdampen (en ontsnappen bij het openen) van de alcohol in de lucht die in de fles zit en het het oxideren van vluchtige aromaten (vrije vetzuren, esters, aldehyden, fenolen) door contact met zuurstof. Over het algemeen wordt aangenomen dat de chemische samenstelling na ongeveer 3 maanden begint te veranderen, maar dat houdt nog niet in dat je daar bij het drinken echt iets van merkt. Echt merkbare verschillen krijg je pas (maar niet altijd) als je een fles waar niet meer veel in zit (ongeveer onder een derde) nog lang laat staan.

Ik heb gisteren nog iets gedronken uit een fles die al twee jaar open staat en nog voor driekwart vol is, heb daar niets aan gemerkt. Maar als de inhoud van een fles onder de helft komt, zorg ik dat die niet te lang meer blijft staan.

[Dit bericht is gewijzigd door MetalTuupLimburg op 28-06-2012 11:01]


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 05-07-2012 11:30 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Een paar back-ups voor zeer aangename flessen die bijna leeg zijn, en toch ook nog een paar geheel nieuwe:

Dalmore Spey Dram
Dalmore Tay Dram
Dalmore Dee Dram
Dalmore Tweed Dram
Dalmore Gran Reserva
Finlaggan Cask Strength
Glenmorangie Quinta Ruban
Kilkerran Work in Progress III
Springbank CV


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 10-07-2012 20:20 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Ook weer 2 beauty's aangeschaft:

- Ardbeg Uigeadail
- Bruichladdich 12yo Second Edition

Vanavond maar even proeven.


Boeiender


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 10-07-2012 20:59 by Nimbus Wijzig reactieProfiel van NimbusQuote dit bericht

Die Ardbeg Uigeadail heb ik ook, erg mooie whisky, de Arigh Nam Beist is ook een aanrader, zelfde prijs ook ongeveer.


spectre
Usericon van spectre
Posted 10-07-2012 21:04 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik heb nu de Ardmore 10yo en de Redbreast 12yo open


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


w817tjes
Gekke Henkie
Usericon van w817tjes
Posted 10-07-2012 22:22 by w817tjes Wijzig reactieProfiel van w817tjesQuote dit berichthttp://www.myspace.com/ruis-en-gekke-henkie

quote:
Op 10 juli 2012 20:20 schreef MR. N het volgende:
Ook weer 2 beauty's aangeschaft:

- Ardbeg Uigeadail
- Bruichladdich 12yo Second Edition

Vanavond maar even proeven.


ja, volgende keer kom ik wel op de fiets...



Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 10-07-2012 22:28 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Gisteren Sheep Dip geprobeerd. Erg lekker
Glenfiddich 12 yrs
Dimple 15 yrs
Als ik het me allemaal goed herinner
En Glenfarclas 10 yrs, maar die kende ik al.


Hatsjikidee!


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 10-07-2012 23:24 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

quote:
Op 10 juli 2012 20:59 schreef Nimbus het volgende:
Die Ardbeg Uigeadail heb ik ook, erg mooie whisky, de Arigh Nam Beist is ook een aanrader, zelfde prijs ook ongeveer.

Een aanrader wel, maar zelfde prijs? Hou het maar op het dubbele...


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 11-07-2012 13:15 by Nimbus Wijzig reactieProfiel van NimbusQuote dit bericht

Ja?

Ik betaalde voor de Uigaedail iets van 67 en voor de Arigh Nam Beist 72 ongeveer.


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 11-07-2012 15:00 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Bij Van Zuylen inderdaad bijna het dubbele.

59,95 om 99,95.

De laatstgenoemde is (op dit moment) echter niet leverbaar.

http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Ardbeg


 


Dit topic is 18 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen