IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom topic zoveel Vorige pagina | Volgende pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-06-2012 2:07 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 4 juni 2012 2:06 schreef Fusion het volgende:
En immediately assuming the worst, en trek je allerlei conclusies? En dat voor een wetenschapper


Ik trek geen conclusies, ik zei dat er een wezenlijk verschil is tussen spreken over God of goden, nadat jij zei dat dit grammaticaal correct is.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 04-06-2012 2:08]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 2:08 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 2:06 schreef Mark het volgende:

Je snapt t echt niet? Ik zie hier een aantal mensen suggereren danwel voluit beweren dat t onderzoek over goden zou gaan en de schrijfster maar de parallel trekt naar de Christelijke God (alsof t artikel ook maar enig punt ten voordele van t Christelijk geloof zou maken, maar dat terzijde). Zonder ook maar enige notie van t oorspronkelijke paper te hebben. Dat zie je niet?


When your people matter, menstrual health matters


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-06-2012 2:09 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 4 juni 2012 2:08 schreef Fusion het volgende:
Je snapt t echt niet? Ik zie hier een aantal mensen suggereren danwel voluit beweren dat t onderzoek over goden zou gaan en de schrijfster maar de parallel trekt naar de Christelijke God (alsof t artikel ook maar enig punt ten voordele van t Christelijk geloof zou maken, maar dat terzijde). Zonder ook maar enige notie van t oorspronkelijke paper te hebben. Dat zie je niet?


Ik voel me daar in elk gevla niet door aangesproken, ik heb namelijk nergens beweerd dat ik het oorspronkelijke artikel had gelezen noch iets gezegd dat zoiets suggereerde.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 04-06-2012 2:09]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 2:10 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 2:09 schreef Mark het volgende:
Ik voel me daar in elk gevla niet door aangesproken, ik heb namelijk nergens beweerd dat ik het oorspronkelijke artikel had gelezen noch iets gezegd dat zoiets suggereerde.
Oke, ik geloof je


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 2:11 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 2:07 schreef Mark het volgende:
Ik trek geen conclusies, ik zei dat er een wezenlijk verschil is tussen spreken over God of goden, nadat jij zei dat dit grammaticaal correct is.
Ik dacht dat je daarop doelde (je gebruikte ook t woord 'schrijven' dus ik dacht dat t daarover ging).


When your people matter, menstrual health matters


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-06-2012 2:14 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 4 juni 2012 2:11 schreef Fusion het volgende:
Ik dacht dat je daarop doelde (je gebruikte ook t woord 'schrijven' dus ik dacht dat t daarover ging).


Nee, mijn reactie was puur inhakend op jouw reactie op Bokkie's post. Niet op het gehele artikel, waarin zo te zien inderdaad zowel aan 'God' als aan 'goden' wordt gerefereerd. Met die kanttekening overigens dat ze het daar specifiek over een 'personal God' hebben, wat nog altijd iets anders is dan God zoals dat in het Huffington Post artikel naar voren lijkt te komen.

(Volgens mij heb ik trouwens nergens in deze thread het woord 'schrijven' gebruikt, behalve in deze post nu )

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 04-06-2012 2:16]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 04-06-2012 2:15 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

En maakt het enig verschil over welke god het gaat als het gaat om de ongelovigheid van autisten?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 2:17 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 1:51 schreef Mark het volgende:
Dus de onderzoekeers hebben het over het geloof in 'goden' of hogere machtne in het algemeen, terwijl de auteur van dit stuk dit naar een monotheistische situatie vertaalt en daarmee impliciet een link legt met een of meerdere specifieke religies.
Vond je t raar dat ik stiekem toch n beetje dacht dat je de auteur enigzins iets verweet? Ik geef wel toe dat dat ene citaat t niet echt duidelijk maakt, maar je mag toch wel aannemen dat iemand die voor LifeScience schrijft niet zulke toeren uithaalt?


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 2:20 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 2:14 schreef Mark het volgende:Volgens mij heb ik trouwens nergens in deze thread het woord 'schrijven' gebruikt, behalve in deze post nu )
Zjips ge heeft gelijk, t was Bokkie. T is te laat. Truste!


When your people matter, menstrual health matters


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-06-2012 2:20 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 4 juni 2012 2:17 schreef Fusion het volgende:
Vond je t raar dat ik stiekem toch n beetje dacht dat je de auteur enigzins iets verweet? Ik geef wel toe dat dat ene citaat t niet echt duidelijk maakt, maar je mag toch wel aannemen dat iemand die voor LifeScience schrijft niet zulke toeren uithaalt?


Dat snap ik, ik baseerde me dan ook puur op die ene paragraaf en Bokkie's opmerking. Na het artikel zelf gezien te hebben via die nieuwe link die je postte, blijkt dat dat een onjuiste vooraanname van mijn kant was (al blijft er dus nog wel altijd een conceptueel verschil tussen de 'personal God' en simpelweg 'God'). Maar in principe lijkt het artikel verder een gedegen afspiegeling van de inhoud van het onderzoek.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-06-2012 2:21 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 4 juni 2012 2:20 schreef Fusion het volgende:
Zjips ge heeft gelijk, t was Bokkie. T is te laat. Truste!


Zelfde hier, truste!


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 2:21 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/



en nu ga ik slapen


When your people matter, menstrual health matters


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 04-06-2012 3:21 by bokkie666 Profiel van bokkie666

quote:
Op 4 juni 2012 2:20 schreef Mark het volgende:
Dat snap ik, ik baseerde me dan ook puur op die ene paragraaf en Bokkie's opmerking. Na het artikel zelf gezien te hebben via die nieuwe link die je postte, blijkt dat dat een onjuiste vooraanname van mijn kant was (al blijft er dus nog wel altijd een conceptueel verschil tussen de 'personal God' en simpelweg 'God'). Maar in principe lijkt het artikel verder een gedegen afspiegeling van de inhoud van het onderzoek.
In het artikel gebruiken ze die 2 ook door elkaar. 3 studies over 'God' en 1 over 'a personal God'.

Hypothese = Here we examine the hypothesis—long predicted, though currently
untested— that mentalizing deficits constrain belief in God.

Zooitje.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2012 9:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Artikel even vluchtig gelezen, wel interessant, maar zitten nog wel wat haken en ogen aan.

Zo hebben ze bij 3 van de 4 groepen voor de "autisme-indicator" gebruikt wat mensen zélf zeggen (self diagnosis), dat is niet hetzelfde als een expert dat gediagnosticeerd heeft. Misschien is het ook wel zo dat bvb. jongere mensen eerder denken dat ze een vorm van autisme hebben en onafhankelijk daarvan eerder geneigd zijn niet te geloven door de veranderende tijdsgeest.

De auteurs noemen zelf ook dat de causaliteit mogelijk de andere kant op ligt.

De vraagstelling (nou ja, scores geven op stellingen) in studie 1, 2 en 4 is overigens vooral gericht op het al dan niet vinden dat je met God kan communiceren / dat dat zin heeft. De eerste vraag gaat wel direct over of je in God gelooft (I believe in God). Vraag 2 tot en met 4 gaan respectievelijk over of je God om hulp vraagt, of mensen die bidden tegen zichzelf praten, en of men veel nadenkt over hun religieuze ideeën. Deze 3 zijn dus geen sterke "atheïsme-indicator". Überhaupt komt per studie het aandeel atheïsten niet boven de 14%, dus deze vragen zijn vooral gesteld aan mensen die zich religieus noemen. Dus, men vraagt vooral religieuzen vooral hoe hun relatie met God is, en een beetje hoe sterk ze in God geloven. Studie 3 staan niet alle vragen bij, die er wel staan gaan ook over de relatie met God, maar dat is nog wel terug te vinden (standaard-test).

Ik zag her en der online al "atheïsten zijn eerder autistisch" verschijnen, fijn is dat: hoera voor wetenschapsjournalistiek!


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 12:56 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Geen tijd/zin te checken of wat je zegt klopt, maar zoals ik al zei: je moet erg voorzichtig zijn met dit soort onderzoekjes


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2012 12:57 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Dat altijd ende sowieso

Maar als ik koppen zie met "atheïsten zijn eerder autistisch" gebeurt dat dus duidelijk niet

Als ik het overigens goed zie zijn de verbanden er statistisch wel, maar redelijk zwak.


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 13:03 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Toch nog even gekeken. De test die ze gebruikt hebben voor autisme indicatie (zo wordt het ook genoemd) is de blijkbaar bekende Autisme (Spectrum) Quotient Test (Baron-Cohen et al., 2001). In their scientific study, 80% of the adults with AS or HFA scored between 32 and 50 (average score: 35), versus 2% of controls (NTs). Test-retest and interrater reliability of the AQ was good. The AQ is thus a valuable instrument for rapidly quantifying where any given individual is situated on the continuum from autism to normality

Dus lijkt me toch redelijk betrouwbaar voor een goede indicatie.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 13:05 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

[quote]Op 4 juni 2012 12:57 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Maar als ik koppen zie met "atheïsten zijn eerder autistisch" gebeurt dat dus duidelijk niet /quote]Ja maar dan heb ik niets te posten hier en hebben niet nader te noemen mennekes niets te happen


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2012 13:16 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2012 13:05 schreef Fusion het volgende:
Op 4 juni 2012 12:57 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja maar dan heb ik niets te posten hier en hebben niet nader te noemen mennekes niets te happen

Oh, ik weet niet of jouw stuk die kop had of niet, maar ik zag het elders op internet wel zo voorbij komen. Alleen had ik toen geen zin om het artikel erbij te halen
quote:
Op 4 juni 2012 13:03 schreef Fusion het volgende:
Toch nog even gekeken. De test die ze gebruikt hebben voor autisme indicatie (zo wordt het ook genoemd) is de blijkbaar bekende Autisme (Spectrum) Quotient Test (Baron-Cohen et al., 2001). In their scientific study, 80% of the adults with AS or HFA scored between 32 and 50 (average score: 35), versus 2% of controls (NTs). Test-retest and interrater reliability of the AQ was good. The AQ is thus a valuable instrument for rapidly quantifying where any given individual is situated on the continuum from autism to normality

Dus lijkt me toch redelijk betrouwbaar voor een goede indicatie.

Redelijk, misschien, maar het blijft self-reported (dus miet hetzelfde als dat een persoon door een fatsoenlijke expert gediagnosticeerd is) en het blijft inderdaad een indicatie. Dat geeft een extra omzekerheid rond het "autisme-getal" en dus een extra onzekerheid in je statistiek die niet expliciet gemaakt wordt.

En nogmaals, "niet geloven in God als persoon" (wat ze nu vooral testen) is niet hetzelfde als "niet geloven in welke hoge macht dan ook" (wat atheïsme is).

Al met al vind ik het inhoudelijk en methodologisch een wat zwak onderzoek. De onderzoeken met hulp van neurologische metingen e.d. lijken me een stuk meer solide. Al wordt daar vast ook meer geconcludeerd dan mogelijk is.


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 13:28 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 13:16 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Redelijk, misschien, maar het blijft self-reported (dus miet hetzelfde als dat een persoon door een fatsoenlijke expert gediagnosticeerd is) en het blijft inderdaad een indicatie. Dat geeft een extra omzekerheid rond het "autisme-getal" en dus een extra onzekerheid in je statistiek die niet expliciet gemaakt wordt.
Een goede onderzoeker neemt dat soort risicos mee in zijn onderzoek. Je kunt niet alles perfect hebben. Als deze test blijkbaar erg goed werkt, lijkt me dat een prima alternatief voor een jarenlang onderzoek met psychologen. Pas als er enige correlatie blijkt uit dit initiele onderzoek kun je meer gericht met wellicht nog betrouwbaardere methoden werken.

quote:
Op 4 juni 2012 13:16 schreef Ascendant Grotesque het volgende:En nogmaals, "niet geloven in God als persoon" (wat ze nu vooral testen) is niet hetzelfde als "niet geloven in welke hoge macht dan ook" (wat atheïsme is).
Waar maak je dat uit op? Ik zie van 1 onderzoek slechts 4 vragen en 1 daarvan lijkt een een goede indicator voor atheisme ("when people pray they're just talking to themselves") verder zie ik van 2 andere onderzoeken slechts 4 voorbeeldvragen en weten we dus niet wat de andere vragen zijn. Daar er daar ook pecentages atheisme genoemd worden en het een redelijke bekende en gerenommeerde test is, lijkt t me niet helemaal correct wat je zegt.

quote:
Op 4 juni 2012 13:16 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Al met al vind ik het inhoudelijk en methodologisch een wat zwak onderzoek. De onderzoeken met hulp van neurologische metingen e.d. lijken me een stuk meer solide. Al wordt daar vast ook meer geconcludeerd dan mogelijk is.
Ik zelf vind t wel meevallen qua zwak tov andere onderzoeken in de wat softere wetenschappen. Dit is niet heel ver van t gemiddelde niveau hoor. Dat wil overigens niet zeggen dat ik t goed vind, maar ik jouw argumenten wel meevallen (ook in t licht van de haalbaarheid en t feit dat t volgens mij vooral als eerste primer is bedoeld).


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2012 13:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2012 13:28 schreef Fusion het volgende:
Een goede onderzoeker neemt dat soort risicos mee in zijn onderzoek. Je kunt niet alles perfect hebben. Als deze test blijkbaar erg goed werkt, lijkt me dat een prima alternatief voor een jarenlang onderzoek met psychologen. Pas als er enige correlatie blijkt uit dit initiele onderzoek kun je meer gericht met wellicht nog betrouwbaardere methoden werken.

Je kunt niet alles perfect hebben, maar je moet wel enigszins je best doen om aan te tonen in hoeverre dingen wel/niet betrouwbaar zijn. Hier zie ik dat niet gebeuren. Kan best hoor, dat het betrouwbaar is, maar waar blijkt dat uit? Dat het veel gebruikt wordt is geen argument.
quote:
Waar maak je dat uit op? Ik zie van 1 onderzoek slechts 4 vragen en 1 daarvan lijkt een een goede indicator voor atheisme ("when people pray they're just talking to themselves") verder zie ik van 2 andere onderzoeken slechts 4 voorbeeldvragen en weten we dus niet wat de andere vragen zijn. Daar er daar ook pecentages atheisme genoemd worden en het een redelijke bekende en gerenommeerde test is, lijkt t me niet helemaal correct wat je zegt.

Lees maar wat ik er eerder over schreef, ik heb geen zin meer om mezelf te herhalen.
quote:
Ik zelf vind t wel meevallen qua zwak tov andere onderzoeken in de wat softere wetenschappen. Dit is niet heel ver van t gemiddelde niveau hoor. Dat wil overigens niet zeggen dat ik t goed vind, maar ik jouw argumenten wel meevallen (ook in t licht van de haalbaarheid en t feit dat t volgens mij vooral als eerste primer is bedoeld).

Ja, softere wetenschappen zijn vaak zwak


I wish I was a butterfly


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 04-06-2012 13:33 by bastianus Profiel van bastianus

Ik denk dat het stellen van al die indicaties en gedragsstoornissen de grootste ziekte van deze tijd is.
http://www.elsevier.nl/web/Artikel/169762/Opvoedkunde-Door-en-door-verwend.htm


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 04-06-2012 13:38 by bastianus Profiel van bastianus

Onlangs gelezen in een artikel: De beste manier om met modeziekten als autisme, ADD, ADHD en dergelijke om te gaan, is door de diagnose niet te stellen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2012 13:41 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2012 13:32 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Je kunt niet alles perfect hebben, maar je moet wel enigszins je best doen om aan te tonen in hoeverre dingen wel/niet betrouwbaar zijn. Hier zie ik dat niet gebeuren. Kan best hoor, dat het betrouwbaar is, maar waar blijkt dat uit? Dat het veel gebruikt wordt is geen argument.
Tsja, dat ligt denk ik meer aan t feit dat wij geen domeinexoerts zijn. Hij noemt zonder blikken of blozen in zijn statistieken de "Cohen's d" als parameter, dus het lijkt me dat dit een standaard onderzoek is in het domein. Net zoals je niet iedere keer hoeft te bewijzen dat de standaard deviatie werkt.

quote:
Op 4 juni 2012 13:32 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Lees maar wat ik er eerder over schreef, ik heb geen zin meer om mezelf te herhalen.
Ik ben t intuetief met je eens hoor. Alleen ben ik dan nog zo voorzichtig om n flinke slag om de arm te houden en er rekening mee te houden dat dit soort vragenlijsten potentieel door veel slimmere en vooral veel kundigere mensen dan jij en ik zijn opgesteld en potentieel zichzelf dus wel degelijk al goed hebben bewezen als religie-indicator.

quote:
Op 4 juni 2012 13:32 schreef Ascendant Grotesque het volgende: Ja, softere wetenschappen zijn vaak zwak
Psies.


When your people matter, menstrual health matters


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 04-06-2012 14:02 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 4 juni 2012 13:41 schreef Fusion het volgende:
Tsja, dat ligt denk ik meer aan t feit dat wij geen domeinexoerts zijn. Hij noemt zonder blikken of blozen in zijn statistieken de "Cohen's d" als parameter, dus het lijkt me dat dit een standaard onderzoek is in het domein. Net zoals je niet iedere keer hoeft te bewijzen dat de standaard deviatie werkt.
Gezien zijn jammerlijke afgang als PvdA-voorzitter, vooral te wijten aan zijn contactuele- en debatvaardigheden, lijkt die Cohen-parameter me niet al te betrouwbaar.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen