IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : de menselijke geest
KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 15-05-2002 23:48 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

de mens heeft nog al een gekke manier van aanpassen aan de omgeving..door de omgeving te misbruiken overleven wij..maar is dit nou slecht??? is het slecht om te overleven?..op deze manier wel want vooruitgang wordt tegen gehouden door materialistische mensen..bv een auto is geen slecht vervoers middel alleen de manier warop het gebruikt wordt is fout..het is al mogelijk om een auto op water te laten rijden...wat is er met de man gebeurt die dat heeft uitgevonden...die is of omgekocht of simpelweg vermoordt..en waarvoor? geld voor de materialistische mens..en achteruitgang voor de mens in het algemeen...duss alvast een leuk begin aan mijn eerste onderwerp op dit forum


ZwaarMetaal
.357
Usericon van ZwaarMetaal
Posted 15-05-2002 23:53 by ZwaarMetaal Wijzig reactieProfiel van ZwaarMetaalQuote dit berichthttp://www.kommando.nl

loopt storm.. dit topic..

ja je hebt gelijk.. we stoppen pas met fossiele brandstoffen als die helemaal op zijn..

en het is wel fout hoe wij omgaan met onze leefomgeving.. niet dat ik er wat aan kan doen maargoed..



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 15-05-2002 23:56 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

KoRaX, het klinkt als veel gedachten en dito verwarring Maar toch een tof topic!

Iig denk ik dat er een fundamenteel verschil is tussen een mens alléén en een maatschappij van mensen. Een mens alléén een organisme en als zodanig gericht op voortbestaan en zijn wil opleggen aan de omgeving. Datgene wat hij doet zal in zijn eigen interesse zijn.

Een samenleving is echter een veel diffuser geheel. Ten eerste bestaat het uit meerdere mensen, die dingen voor elkaar doen, dus het 'overleven' komt op de achtergrond. Wellicht is de samenleving zelf een organisme? Feit is dat het zichzelf voortzet, zo'n samenleving, met behulp van regels. Zonder regels valt de samenleving uit elkaar, dus regels zijn nodig, en ze zijn er om nageleefd te worden (nergens anders om!). De regels zijn er dus om er te zijn; met de regels blijft de samenleving bestaan, waardoor het bestaansrecht van de regels gewaarborgd blijft. Ze zijn de oorzaak van zichzelf!
Daarom denk ik dat het effect van een samenleving inertie is: elke neiging tot verandering zal zij zich eigen maken. Zodra er ergens over 'gepraat' kan worden, wordt datgene waarover gepraat wordt aan de REGELS van het praten (het maatschappelijk debat) en zodra het beantwoordt aan regels, is het opgenomen in de maatschappij. Zo breidt de maatschappij, de samenleving, 'het systeem' zichzelf uit. En ons huidige systeem is inderdaad een behoorlijk verziekende/vervuilende invloed op de omgeving. Het had vast anders kunnen zijn... dat is niet zo; ik denk niet dat dat een fundamentele eigenschap van de mens is, maar eerder een toevalligheid. Wel één met verstrekkende gevolgen, natuurlijk.
Maar goed zo zal de auto die op water gaat rijden een hoop regels in gevaar brengen... bijvoorbeeld de regels van de oliemarkt! En aangezien die oliemarkt zichzelf in stand zal proberen te houden (niet als een bewust organisme maar eerder als een 'kracht' in de wereld) komt die watertank er voorlopig niet in. Het is dus geen persoonlijke actie van 'iemand' die tegen auto's op water is of zo, maar eerder het resultaat van een krachtenspel van structuren die weliswaar door de mens opgeroepen zijn, maar waar wij individuen geen controle meer over hebben.

Hetgeen betekent dat het hoog tijd is om weer een black metal CD op te zetten.


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 16-05-2002 0:00 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Om Number Two uit Austin Powers te quoten:

"Can't you see there is no world anymore? It's only CORPORATIONS!"



KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 16-05-2002 0:06 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

jazekers heb je gelijk dat het niet 1 persoon is die voor vervuiling en machtmisbruik zorgt dat gebeurt door vele want de mens is nog altijd qwa gedrag het meeste verbant aan een virus...mijn hoop is dat mensen dat door krijgen en zullen groein tot iets groters..gaat ze dat niet lukken dan zullen we of onszelf of al het andere vervuilen en vernietigen..veel black metal gaat ook over dood en verderf...waarom omdat de meeste black metal lui daar een hekel aan hebben...het gaat dus ook om het idee, de mens is verkeerd bezig en moet gestraft worden...alleen dat straffen dat gaan we zelf wel doen..maar voordat het zover is wil ik graag nog ff de mooi dingen int leven gezien hebbe.


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 16-05-2002 0:25 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Die auto rijdt niet op water maar op waterstof en dit is zeer explosief. Een auto op waterstof laten rijden is dus niet zo simpel als het lijkt.

[Dit bericht is gewijzigd door bazzio op 16-05-2002 0:26]


Bazzio Attacks!!!


Ooypunk
Heidevolk
Usericon van Ooypunk
Posted 16-05-2002 0:39 by Ooypunk Wijzig reactieProfiel van OoypunkQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

Ja, shit, gaat het hier nou om die auto/verbrandingsmotor of om de mens in de maatschappij?


Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 16-05-2002 3:23 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Het probleem van de mens ligt 'em in het stukkie hersenen dat bewustzijn genoemd wordt.

1. Hierdoor creert men ego en dientegevolge arrogantie (religieuze ideeen etc.).

bijv. "Gaat heen en bewerk de aarde"

Vergelijk de motivatie 'de natuur controleren' maar met 'onderdeel van de natuur zijn'.

Welke klopt denk je? De keuze maakt alles uit; immers; als je de aarde als bruikleen ziet ben je toch eerder geneigd om ermee in harmonie te leven dan te vervuilen; je beseft dan dat het uiteindelijk tegen je werkt. "Voorkomen is beter dan genezen"

Als je denkt de aarde in bezit te hebben denk je vast meer in de trant van; voor alle vervuiling maak ik wel weer een oplossing.

Vervelend alleen dat die oplossing trager schoonmaakt dan de vervuiling vervuilt. Het resultaat laat zich raden...

"Symptoombestrijding dus"; de oorzaak ligt in onszelf;nl. proberen de omgeving steeds aan te passen -dus ook in negatieve zin- terwijl de mens zelf nog steeds dezelfde fysiologische behoeften heeft. Het is bijv. natuurlijk onwijs dom om de lucht te vervuilen terwijl je nog afhankelijk bent van je longen. Toch doen we het met onze ignorante kop.



2. De mens lijkt te anticiperen op ontwikkelingen waarvan het de vraag is of die ooit gaan gebeuren.

Zo zijn er bijv. mensen overtuigd dat de serie Star Trek (of een andere sci fi serie/ film) een realistisch toekomstbeeld toont.
Men gaat dus uit van technologie die alleen in theorie bestaat.

Helaas zijn ideeen/ ontdekkingen afhankelijk van het toeval; bijv. per ongeluk.
Met onderzoek kom je ver, maar of het uitvindingen oplevert blijft de vraag en zeker of het juist díe uitvindingen oplevert waar men zo graag op anticipeerd!

Gevolg is dat men in de praktijk achter de theorethische ideeen aanhobbelt.

Grote valkuil...



3. De mens heet dmv hulpmiddelen de meeste natuurlijke vijanden uitgeschakeld. Afgezien van bepaalde ziektes zijn in ieder geval de meest directe vijanden uitgeschakeld.

Het is mijn stellige overtuiging dat de mens daardoor zélf zijn grootste vijand is geworden. Met alle destructieve gevolgen van dien.



4. De mens is vervreemd geraakt van z'n natuur; waarom farmaceutische fabrieken neerzetten die vervuilen terwijl er eeuwenoude kennis bestaat over natuurlijke middelen met dezelfde eigenschappen die men synthetisch brouwt?

Bij dit punt moet ik wel even de kanttekening maken voor eventuele geneesmiddelen die niet in de natuur te vinden zijn, hoewel ik het bestaan van deze middelen niet uitsluit.

Wat ik niet snap is waarom die kennis door de eeuwen heen haast verloren is gegaan of waarom de voorkeur voor synthetisme is ontstaan. Geld?

---------------------------------------------

Oh, en krachtenvelden als de Westerse afhankelijkheid van olie uit met name het Midden Oosten zijn alleen krachten omdat wij hun in die positie zetten/ dat idee in de wereld brengen.

Wat heb je écht nodig en wat vínd je dat je echt nodig hebt?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 16-05-2002 3:47]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 16-05-2002 8:12 by Markam Wijzig reactieProfiel van MarkamQuote dit berichthttp://www.vervamon.tk

quote:
Op 15 mei 2002 23:48 schreef KoRaX het volgende:
het is al mogelijk om een auto op water te laten rijden...


het Jezus Mobiel



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-05-2002 8:35 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

de menselijke "geest" staat gemiddeld gezien niet dichter bij "god" om maar eens wat te noemen dan dier van een baviaan of zo en van verlichting is al zeker geen sprake. het hele handelen wordt gedreven door oeroude overlevingsinstincten.

consumeren is terug te brenegen op jagen en verzamelen. het is alleen totaal uit de hand gelopen.
veel geld en macht willen hebben is een nog steeds het gevolg van de wil om het alpha-mannetje(vrouwtje) te worden. dus hoe kan ik het meeste neuken en mezelf voortplanten. waar dit vroeger woorla ging om karacht en veel voedsel voor de stam aanleveren gaat het nu om hoeveel geld heb ik, hoe groot is mijn hui en mijn auto. wat tot rare beelden leidt dat vieze oude mannetjes bij sommige types van jonge dames kunnen scoren (en vice-versa).

de menselijk geest is dus niks bijzonders en puur gevormd door evolutionaire krachten.



Nihil
Casus belli
Usericon van Nihil
Posted 16-05-2002 12:42 by Nihil Wijzig reactieProfiel van NihilQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2002 23:48 schreef KoRaX het volgende:
de mens heeft nog al een gekke manier van aanpassen aan de omgeving..door de omgeving te misbruiken overleven wij..maar is dit nou slecht??? is het slecht om te overleven?..op deze manier wel want vooruitgang wordt tegen gehouden door materialistische mensen..bv een auto is geen slecht vervoers middel alleen de manier warop het gebruikt wordt is fout..het is al mogelijk om een auto op water te laten rijden...wat is er met de man gebeurt die dat heeft uitgevonden...die is of omgekocht of simpelweg vermoordt..en waarvoor? geld voor de materialistische mens..en achteruitgang voor de mens in het algemeen...duss alvast een leuk begin aan mijn eerste onderwerp op dit forum


Als Jezus 2000 jaar geleden al op water kon lopen, moet het nu toch een koud kunstje zijn auto's op water te laten rijden. Toch?



Tum podem extulit horridulum...


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 16-05-2002 12:49 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

(insert intelligent comment)


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 16-05-2002 12:55 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

volgensmij had ik nooit dat voorbeeld moeten gebruiken van de auto op water BWHAHAHA! hehe he hm....h......


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-05-2002 14:35 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

--Dit onderwerp is wel heel erg ruim om zomaar eventjes op te antwoorden--

Een fundamenteel probleem is dat mensen een onderscheid maken tussen 'de natuur' en 'wat wij doen met de natuur'. Er is geen onderscheid. Wij, en dus alles wat we doen, is per definitie natuur.

Evolutie wil niet zeggen 'vooruitgang'. Wij gebruiken steeds een zelfuitgevonden ethiek om de dingen 'goed/vooruitgang' en 'slecht/verval' te noemen. Maar zoals goed en kwaad niet zonder elkaar denkbaar zijn, bestaan ook vooruitgang en verval niet los van mekaar. De natuur is in haar evolutie even creatief als (zelf)destructief.

Ook is het volgens mij een misverstand te denken dat er een 'doelgerichtheid' bestaat in alle levende wezens (zoals de voortplanting altijd gezien wordt als doel). Natuur/de werkelijkheid heeft helemaal geen doel. Wij zijn hier toevallig (oorzaak=chaos), zonder reden.

..
blah blah blah.. Ben ik te ver aan't afwijken?



Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 17-05-2002 14:43 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

te ver afwijken? da boeit niet ik vind het al weer geweldig dat er eindelijk iemand ff hier weer wat post, maar over dat voortplanten,zoals je al zei gebeuren dat soort dingen automatisch in de natuur de mens daarintegen kan bewust kiezen om zich niet te gaan voortplanten, dus wijkt de mens al weer af van de natuur, ooit waren wij een met alles om ons heen maar langzamer hand verliezen wij onze instinkt..hehe..en vervreemden wij ons van het leven, ik persoonlijk denk dat de mens een soort virus is die zich langzamer hand over al die bolletje gaan verspreiden en dat gaat natuurlijk cumulatief, ik boedel maar we zijn nu met vele op 1 van die bolletjes maar stel je nou eens voor hoe snel de mens zich wel niet voort gaat planten als we vele planeten aan het verkrachten zijn.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-05-2002 14:56 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 17 mei 2002 14:43 schreef KoRaX het volgende:
over dat voortplanten,zoals je al zei gebeuren dat soort dingen automatisch in de natuur de mens daarintegen kan bewust kiezen om zich niet te gaan voortplanten, dus wijkt de mens al weer af van de natuur,

Individuen kunnen beslissen met onze (natuurlijke) hersenen om ons niet voort te planten, dat heeft niets te maken met afwijken van de natuur. Ik probeerde net duidelijk te maken dat het geen natuurwet is, dat levende wezens zich voortplanten. Daarom zei ik net dat wij geen 'doel' hebben...

quote:
ooit waren wij een met alles om ons heen

Niet meer dan nu. Vroeger stonden we nog niet aan de top van de voedselketen, maar dat heeft niets met verbondenheid met de omgeving te maken.

quote:
maar langzamer hand verliezen wij onze instinkt..hehe..en vervreemden wij ons van het leven, ik persoonlijk denk dat de mens een soort virus is die zich langzamer hand over al die bolletje gaan verspreiden en dat gaat natuurlijk cumulatief, ik boedel maar we zijn nu met vele op 1 van die bolletjes maar stel je nou eens voor hoe snel de mens zich wel niet voort gaat planten als we vele planeten aan het verkrachten zijn.

Ons instinct is oplossingen te zoeken voor gestelde problemen. Dat hebben wij tot nu toe goed gekund en daarom zijn we er nog steeds. That's it..


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 17-05-2002 15:09 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

Ons instinct is oplossingen te zoeken voor gestelde problemen. Dat hebben wij tot nu toe goed gekund en daarom zijn we er nog steeds. That's it..

ehmm waarschijnlijk hebben wij dan een verschillende mening over instinct want ik persoonlijk zie de menselijke drang naar het oplossen van problemen niet als instict
dierlijke instinct zorgt er namelijk voor dat je in balans blijft met de omgeving en dat is iets wat de mens niet echt doet, en wij zijn niet echt goed in het oplossen van problemen want voor elke oplossing vinden wij weer 1000den nieuwe vragen,en dat zal zo blijven door gaan tot wij eindelijk tot zelfdestructie zullen komen.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-05-2002 15:19 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Ik heb niet gezegd dat mensen goed zijn in het vinden van oplossingen op lange termijn. Ik bedoelde meer iets in de trant van:
-probleem: honger
-oplossing: eten
-methode zoeken om aan eten te komen.
Dat is de essentie van zowat alles dat op deze planeet overleeft. En 'in harmonie met de omgeving leven' komt daar helemaal niet bij kijken. Het is louter toevallig dat dieren schijnbaar in harmonie met hun omgeving staan. 'Schijnbaar', want in de dierenwereld is er toch ook enorm veel geweld?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 17-05-2002 17:41 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

jazekers is er veel geweld in de dieren wereld maar das toch wel heel wat anders als de menselijke manier van geweld,een dier zal nooit voor de gein een ander dier doden tenzij het voor het eten is


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 17-05-2002 17:46 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

de man die het hoe maak ik mijn tandpasta tube helemaal leeg apparaatje uitvond, is ook om gekocht, foei!

ik ga lekker hamburgers bakken zo. moeeeeeeee zegt de koe


KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 17-05-2002 19:10 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

Godver ik kan mijn onzin topic niet weer vinden


Smirre
Kaas is Vies!!!
Usericon van Smirre
Posted 17-05-2002 19:58 by Smirre Wijzig reactieProfiel van SmirreQuote dit berichthttp://www.winterofsin.com

quote:
Op 17 mei 2002 17:41 schreef KoRaX het volgende:
jazekers is er veel geweld in de dieren wereld maar das toch wel heel wat anders als de menselijke manier van geweld,een dier zal nooit voor de gein een ander dier doden tenzij het voor het eten is



Er zijn zeker wel dieren die voor de'lol'doden. denk bijvoorbeeld aan de vos die in eenvol kippenhok komt en daar alle kippen afslacht, terwijl hij genoeg heeft aan 1 stuks kip. En oorlogen bestaan ook bij dieren. Apenstammen die elkaar massaal te lijf gaan om niks. Nee ik ben van mening dat de mens gewoon een dier is dat dmv een foutje denkvermogen heeft gekregen.


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 17-05-2002 21:44 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2002 17:46 schreef ghoulliette het volgende:
de man die het hoe maak ik mijn tandpasta tube helemaal leeg apparaatje uitvond, is ook om gekocht, foei!




die hoefden ze niet om te kopen, ze vonden gewoon plastic tubes uit, waarbij dat apparaatje niet meer werkt


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen