IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 28 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Auteur:
Topic : Opname technieken, microfoons e.d. [deel 5] Vorige pagina | Volgende pagina
powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 23-11-2012 15:50 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Lukt niet. Bezopen hardware license...


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 23-11-2012 15:51 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Je moet die v9 installeren... Daar kun je hem kiezen.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 24-11-2012 8:48 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Wel grappig. Vind dat hele 'one knob' pakket geinig gevonden. Ben alleen zelf best van het rommelen en dat gaat hier dus niet echt mee . Maar hee: Gratis plugin

Gisteren trouwens ook de launch van DaCapo. Nieuwe orhestrale sample lib/instrument van het bedrijfje van m'n broer. Ik heb een beetje scriptingadvies mogen geven tijdens development .

Is in Tchechië opgenomen. Compleet symphonieorkest gesampled en in stukken gesneden. Klinkt heel erg gaaf in ieder geval.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 24-11-2012 21:56 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

quote:
Op 24 oktober 2012 22:01 schreef powertieke het volgende:
Misschien een alfatje of twee voor de solo's.


Hielp inderdaad.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 03-01-2013 23:30 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Okee. Vraagje voor de lui die dit al langer en beter doen dan ik:

Ik ben begonnen in Logic Pro, en wil het project er graag in afmaken. Nu ben ik met het oog op tijdsgebrek aan mijn kant, en het feit dat ik het mijn andere gitarist niet wil aandoen zijn partijen in blokjes van 1.5 uur per week in te laten spelen, aan het kijken of ik hem z'n gitaarpartijen bij een vriend van me te laten opnemen.

Nu werkt deze vriend met Cubase. Wat is de beste manier om mijn audiofiles naar hem toe te krijgen zonder verschuivingen, en van hem de tracks terug te krijgen zodat ik ze probleemloos in mijn project kan zetten?


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 04-01-2013 0:56 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 3 januari 2013 23:30 schreef powertieke het volgende:
Okee. Vraagje voor de lui die dit al langer en beter doen dan ik:

Ik ben begonnen in Logic Pro, en wil het project er graag in afmaken. Nu ben ik met het oog op tijdsgebrek aan mijn kant, en het feit dat ik het mijn andere gitarist niet wil aandoen zijn partijen in blokjes van 1.5 uur per week in te laten spelen, aan het kijken of ik hem z'n gitaarpartijen bij een vriend van me te laten opnemen.

Nu werkt deze vriend met Cubase. Wat is de beste manier om mijn audiofiles naar hem toe te krijgen zonder verschuivingen, en van hem de tracks terug te krijgen zodat ik ze probleemloos in mijn project kan zetten?


Ben bang dat dat gewoon strak op de maat knippen en wav-files bouncen en sturen wordt.. Of je moet gewoon voor die kameraad even een try-before-you-buy versie van Logic van het internet plukken (mits hij op een mac werkt) en daar de partijen in op laten nemen.

De enige reden dat ik écht graag een Mac wil. Logic. Wat een geniaal programma is dat toch.. Jarenlang met 5.5.1 op de PC gewerkt, maar toch de overstap naar Cubase gemaakt. Nog steeds niet naar volle tevredenheid.. Het werkt goed, het werkt tof, maar na zo lang met Logic gewerkt te hebben kan ik er maar niet aan wennen.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


spectre
Usericon van spectre
Posted 04-01-2013 16:07 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Vreselijk programma om mee te werken, dat Logic. IMHO natuurlijk


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 04-01-2013 18:25 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Elke gek z'n gebrek


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 04-01-2013 21:53 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 3 januari 2013 23:30 schreef powertieke het volgende:
Okee. Vraagje voor de lui die dit al langer en beter doen dan ik:

Ik ben begonnen in Logic Pro, en wil het project er graag in afmaken. Nu ben ik met het oog op tijdsgebrek aan mijn kant, en het feit dat ik het mijn andere gitarist niet wil aandoen zijn partijen in blokjes van 1.5 uur per week in te laten spelen, aan het kijken of ik hem z'n gitaarpartijen bij een vriend van me te laten opnemen.

Nu werkt deze vriend met Cubase. Wat is de beste manier om mijn audiofiles naar hem toe te krijgen zonder verschuivingen, en van hem de tracks terug te krijgen zodat ik ze probleemloos in mijn project kan zetten?


Wil hij tijdens het opnemen nog kunnen kloten met de onderlinge volumes? Tracks allemaal over de volledige lengte van de nummers apart bouncen + clicktrack.

Of gewoon 1 wav met alle tracks en alleen de click apart, en verder niet zeiken.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 06-01-2013 12:33 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Losse wavs met vaste lengtes zal het inderdaad worden. Bedankt voor de input!

Eerst nog even al m'n eigen bijdragen afronden (1 7-snaarliedje nog op gitaar, en daarna alle baspartijen en nog 2 of 3 leads).

Zie het weer zitten .


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 06-01-2013 16:44 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

http://volchok.bandcamp.com/ snelle mixklus voor local poppunk band


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


spectre
Usericon van spectre
Posted 23-02-2013 16:42 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik heb deze gekocht, een unieke manier van compressie (ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen). Compressors werken altijd hetzelfde, vanuit de top, depieken van een signaal naar beneden. The Curve werkt anders, je stelt hem in binnen een gebied waar hij moet werken (het gebied tussen de hoogste en de laagste piek) en dan werkt hij van beneden naar boven! Het resultaat is dat je meer kunt compressen zonder de effecten daarvan te horen omdat de pieken intact blijven. Vooral erg geschikt voor vocalen.





Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 28-03-2013 7:32 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Vocals zijn moeilijk.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 28-03-2013 20:09 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Ik krijg ze er niet in...

Ze ligger eronder, of erop.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Hollie!
Usericon van Hollie!
Posted 28-03-2013 22:52 by Hollie! Wijzig reactieProfiel van Hollie!Quote dit bericht

Probeer middels EQ cuts wat plaats te maken in de gitaren voor de zang, misschien dat dat wat helpt om e.e.a. beter te blenden.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 28-03-2013 22:57 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Een bit crusher wilt ook nog wel eens helpen (klinkt als een grap, maar probeer het gewoon maar eens). Gewoon de hoeveelheid bits verminderen totdat het hoorbaar is, en dan weer een bitje erbij.


lampje


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 29-03-2013 0:04 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl



Gewoon distortion had ik geprobeerd, maar dat legde hem er alleen maar meer bovenop. Bitcrusher helpt inderdaad.

Ga ook nog in de gitaren proberen te snijden .


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 29-03-2013 23:02 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

quote:
Op 23 februari 2013 16:42 schreef spectre het volgende:
Ik heb deze gekocht, een unieke manier van compressie (ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen). Compressors werken altijd hetzelfde, vanuit de top, depieken van een signaal naar beneden. The Curve werkt anders, je stelt hem in binnen een gebied waar hij moet werken (het gebied tussen de hoogste en de laagste piek) en dan werkt hij van beneden naar boven!


Interessant.
Dit zet me aan het denken, want, in principe werkt een VCA compressor ook op die manier, althans, het VCA gedeelte.
Even wat uitleg (synthkenners weten het al wel, dus het zal voor Spectre niet nieuw zijn) : een VCA is een spanningsgestuurde versterker (voltage controlled amplifier). De spanning werkt dan als een volumeknop (of fader). hogere spanning : meer versterking. Dus, als je een variabele spanning genereert vanuit een audiosignaal, dan kan je de VCA laten reageren op de dB verschillen.
De sidechain van een VCA compressor creëert dus de CV (Control Voltage), en als er een piek in de muziek komt, dan zorgt de sidechain ervoor dat de CV iets gedipt wordt, dus dat de volumeknop gedurende een aantal msec even wat zachter komt te staan.

Maar, als je de cv converteert (simpel weg een inverterende opamp ervoor), dan compressed de VCA niet, maar expandeerd (inderdaad, dan wordt het een expander).
Ik ben wel benieuwd hoe de sidechain van The Curve werkt... ervan uitgaande dat dit ook een VCA gebaseerde compressor is.
Met wat je zo omschrijft, lijkt het me alsof er een optolimiter aan het begin van de sidechain zit, dan heb je als resultaat dat de heftigere pieken niet extra hard compressed worden....

Dus..... vandaar dat dit me aan het denken zet.
Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met experimenten met VCA compressors (in dit geval de SSL bscompressor), en aanpassingen van de sidechains, en de resultaten ervan. Het is wonderbaarlijk dat juist de sidechains het grote verschil maken in de sound van een compressor. Ik ben momenteel een vca gebaseerde ducker voor de basgitaar aan het uitdenken, met een sidechain input voor de drums. De sidechain is dan dus ook hetgene waar de tijd in gaat zitten, hahaha. Maar het is gewoon voor de lol, dus het duurt wel even voordat ik deze klaar heb, hahaha.
Ik heb ook mijn oog laten vallen op de Focusrite Red 2, wat overigens een combi lijkt te zijn van een VCA compressor met een opto limiter.

Maar ja, eigenlijk heeft dit allemaal niet zoveel te maken met opnametechnieken, dus.... nevermind my brainfarts !


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 29-03-2013 23:09 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Toch maar even het filmpje gekeken, hahaha. Die pieken worden gewoon behouden omdat het een dry/wet knop heeft : )

Maar toch, het blijft interessant om over die SC-techniek na te denken !


lampje


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 30-03-2013 0:17 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

quote:
Op 29 maart 2013 23:09 schreef Lampje het volgende:
Toch maar even het filmpje gekeken, hahaha. Die pieken worden gewoon behouden omdat het een dry/wet knop heeft : )

Maar toch, het blijft interessant om over die SC-techniek na te denken !


Dus niet anders dan een send van je te compressen kanaal naar een platgemepte bus te sturen?


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


spectre
Usericon van spectre
Posted 30-03-2013 0:40 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht



Bekijk deze eens, het is echt anders. Kort door de bocht kan The Curve gedeeltes van het spectrum compressen en andere met rust laten. De dry/wet werkt wel als een parellel, maar de compressor zelf werkt echt anders.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 30-03-2013 0:48 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Maar is dus ook meer een wave processing ding dan een compressor?


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 30-03-2013 0:56 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Jaja, betreffende de het compressiegebied, dat had ik wel begrepen, maar ik begreep even uit je verhaal dat de pieken behouden bleven door de vorm van RMS detectie, maar dat is dus niet helemaal het geval, vandaar mijn post erachteraan, doelende puur op het peak verhaal. Echter, de SC vorm blijft wel echt interessant, vandaar ook :
quote:
Op 29 maart 2013 23:09 schreef Lampje het volgende:
Maar toch, het blijft interessant om over die SC-techniek na te denken !


Ik begreep al wel dat de compressor zijn werk alleen doet in een bepaald dB gebied.

Ik ben benieuwd of dit ook in hardware uit te voeren is. Ik denk het wel



[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 30-03-2013 0:57]


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 30-03-2013 1:00 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Het is een compressor die gewoon anders werkt, ja ik kan het niet heel goed uitleggen denk ik.

Misschien met een voorbeeld hoe ik hem gebruik. Stel ik heb een zangeres opgenomen met een flink dynamisch bereik maar ik wil een constant level.. Bekend "probleem" of niet? Nou, normaal gesproken ga ik eerst wat fader rides doen om wat constanter te worden. Daarna een compressor, nadeel kan zijn als je dit ferm moet toepassen, dat de vocalen minder "opener" worden en compacter. Soms is dat een prettig geluid, soms ook niet. Soms heb je vocalen waarbij je dan juist de sss en de andere probleemgebieden gaat benadrukken.

Nu ik de Curve gebruik stel ik hem op 2 waardes in. Op de luidste piek van een woord in een track, in dit voorbeeld -6dB en de zachtste piek van een woord in een track, iets van -20dB. Nu gaat The Curve het gebied hiertussen compressen en in gain omhoog gooien zodat het richting -6dB gaat. Meestal moet ik nu de waardes gaan aanpassen zodat ik niet bv allerlei ademhalingen mee ga nemen of toch nog wat luide pieken mee pak. De dry/wet werkt als een mix tussen het onbewerkte en bewerkte signaal.

Hopelijk is het nu wat duidelijker!

PS: Lampje, Reason is trouwens een software pakket waar plugins een achterkant hebben met CV.



[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 30-03-2013 1:03]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 30-03-2013 1:33 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Hey Spectre,
Het was me al duidelijk hoor, en je laatste uitleg maakt het nog duidelijker, zet de puntjes op de I om het maar zo te zeggen.
Ik wilde het trouwens helemaal niet afschepen als iets wat al bestaat, mocht je dat denken. Ik vind het juist een heel interessant gegeven waarvan ik probeer te achterhalen hoe dit in hardwarevorm gedaan zou worden !



lampje


Dit topic is 28 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen