IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Musicologie: de wetenschap van muziek (theorie, geschiedenis, cultuur) Vorige pagina
bastianus
Usericon van bastianus
Posted 26-11-2012 12:16 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2012 12:08 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik zou wel geinteresseerd zijn in hoe muziek is ontstaan. Is het iets dat ontstaan is uit een practische of wellicht religieuze functie bij de eerste mensen of was het toen al iets van vermaak bij het kampvuur 's avonds? Hadden onze vooroudersoorten al iets van muziek? Hadden de neanderthalers muziek (weliswaar geen voorouder)?
+1. Ik heb daar weleens theorieën over gelezen of gezien. Volgens mij in die geweldige tekenfilmserie 'Er was eens.. de mens' komen hier ook theorieën over voorbij.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 26-11-2012 13:40 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2012 12:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Aanleg, etc.

"Ik kan b.v. ook toonsoorten, akkoorden en noten in een akkoord op het gehoor benoemen. Wat ik echter niet kan, en sommige conservatoriummuzikanten waar ik vroeger muziek mee maakte wel, is een willekeurige toon op het eerste gehoor zingen of herkennen.."

Wel apart dat je die eerste dingen wel kan, maar dan een willekeurige losse toon niet kan herkennen. Lijkt me hand in hand gaan met akkoorden kunnen benoemen
Ik kan horen of iets mineur of majeur is, zeggen welke tonen er in een akkoord zitten, of iets verminderd, rein, groot of overmatig is als interval en dat soort dingen, maar dan wel vanuit een bepaalde toon berekend. M.a.w. ik doe interessant, maar volgens mij heb ik gewoon een relatief gehoor.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 26-11-2012 14:55 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Heh, mijn gehoor is altijd een drama geweest. Als ik het ga oefenen, lukt dat uitstekend, maar ik heb er het geduld simpelweg niet voor.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 20-12-2012 12:52 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Apen hebben geen maatgevoel
Maar pasgeboren baby's wel


Maatgevoel bij mensen is aangeboren. In de Labyrintaflevering ‘De man zonder ritme’ vertelde muziekwetenschapper Henkjan Honing dat hij wilde kijken of makaken ook maatgevoel hebben. Inmiddels zijn de resultaten bekend. Die blijken maar liefst twee hypothesen over muziek te ondersteunen.


Veel mensen doen het bijna automatisch: met hun voet meetikken op een aanstekelijk popliedje. Om erachter te komen of het maatgevoel bij mensen is aangeboren of aangeleerd, deed Henkjan Honing eerder al onderzoek bij pasgeboren baby’s. Hij ontdekte dat hun hersenen veranderingen in het ritme registreren, zo vertelde hij vorig jaar in Labyrint.

Honing en zijn collega’s lieten baby’s standaard drumritmes horen – boem-tjik-bam-tjik-boem-tjik-bam-tjik – maar lieten soms een slag weg. Ze keken met elektroden hoe de hersenen daarop reageerden. Wanneer de eerste slag wordt weggelaten, voelt dat voor mensen alsof het ritme struikelt of ‘gebroken’ is. Ze verwachten een slag en zijn verrast als die uitblijft. Ook in de hersenen van de baby’s was een duidelijk signaal te meten dat aangaf dat ze een verwachting hadden waarvan werd afgeweken. Conclusie: het maatgevoel is al aanwezig in baby’s, dus aangeboren.

Maar hoe komen wij mensen hier dan aan? Komt dat door onze ritmische hartslag, die baby’s in de baarmoeder ook al kunnen horen? In dat geval zouden andere primaten ook maatgevoel moeten hebben, want zij horen ook die hartslag. Om dat te achterhalen, deed Honing met een team hetzelfde experiment bij resusaapjes (makaken). Die kregen ook ritmes te horen waarbij slagen werden weggelaten. Het verrassende resultaat was dat apen geen slag verwachtten wanneer er eentje ontbrak. Het viel ze niet op. Ons maatgevoel delen we dus niet met andere primaten en is pas recent in onze evolutie ontstaan, concludeert Honing.

Er moet dus een andere verklaring zijn voor het feit dat deze naaste verwanten geen maatgevoel hebben en onze soort specifiek wel. En er is ook een andere hypothese, namelijk dat het iets te maken heeft met het kunnen imiteren van geluiden. Dit wordt ook wel de vocal learning hypothesis genoemd. Hoewel bij sommige vogels ook is aangetoond dat ze de maat registreren, kon dit bij dolfijnen en zeehonden (die ook ‘vocaal leren’) niet worden aangetoond. De hypothese is dan ook dat het vocaal leren wel een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde is voor het hebben van maatgevoel.

Resusapen horen wel het ritme in muziek, zo bleek uit hetzelfde onderzoek. Dit ondersteunt de zogeheten dissociation hypothesis; de hypothese dat de waarneming van ritme en de waarneming van maat niet gekoppeld zijn.


http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2012/dec/Apen-hebben-geen-maatgevoel.html


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen