IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Realiteit versus de (incomplete) perceptie ervan [van Descartes/Hume/Kant tot New-age] Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 14:53 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 14:47 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Waar je waarschijnlijk mee bekend met is "Newtonian gravity", waarin zwaartekracht een kracht is. Binnen "general relativity" is het geen kracht, maar wat anders. En we -de mensheid- proberen ook nog quantummechanica erdoorheen te klussen.

Maar de meeste mensen -ook ik- gebruiken alleen Newtonian gravity, omdat dat voor vrijwel alle situaties genoeg is


wow... euh. cool!

is dat niet gevaarlijk voor parachutesprongen en zo :s

quote:


Dat is wel duidelijk, hoor En als je er al bewijzen bij zoekt kloppen ze niet



dat is het probleem met mijn idealisme. Het idee klopt maar de bewijzen niet
quote:

Je neemt wel waar wat je verbeeldt.


you sure? waar dan?

en kunnen we dat dan ook niet gebruiken om andere zaken waar te nemen?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 08-02-2013 14:53]


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 14:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 14:53 schreef Hypnos het volgende:
wow... euh. cool!

is dat niet gevaarlijk voor parachutesprongen en zo :s

--> de meeste mensen -ook ik- gebruiken alleen Newtonian gravity, omdat dat voor vrijwel alle situaties genoeg is
quote:
dat is het probleem met mijn idealisme. Het idee klopt maar de bewijzen niet


quote:
you sure? waar dan?

Als jij je iets verbeeldt ervaar jij dat toch? Waar is het anders?
quote:
en kunnen we dat dan ook niet gebruiken om andere zaken waar te nemen?

Dat doen we ook. Zie weer wiskunde, relativiteitstheorie etc. Daar gebruiken mensen hun verbeelding om tot ideeën te komen die ze vervolgens gebruiken om waarneming te doen en die ideeën te testen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 14:55]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 08-02-2013 14:55 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 8 februari 2013 14:53 schreef Hypnos het volgende:
is dat niet gevaarlijk voor parachutesprongen en zo :s


Verschillende domeinen, verschillende wetten.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:05 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 14:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

Als jij je iets verbeeldt ervaar jij dat toch? Waar is het anders?



wel... ik ga eerlijk zijn en mij bloot geven. Volgens mij is de verbeelding een combinatie van opgedane empirie en energie. Een idee wordt gecreëerd en bestaat op bewustzijnsniveau, niet op kennisniveau. Daarom reken ik dat ook tot een andere dimensie van de 4e - tijd/keuze/beweging. Alleen ja... wat stimuleert dat samengaan van empirie en energie tot verbeelding, tot niet opgedane doch ervaren beleving? Als we datgene wat er toe leidt dat we dat kunnen, kunnen isoleren en cultiveren, dan zijn er een pak nieuwe mogelijkheden om ervaringen op te doen in het heelal.

quote:


Dat doen we ook. Zie weer wiskunde, relativiteitstheorie etc. Daar gebruiken mensen hun verbeelding om tot ideeën te komen die ze vervolgens gebruiken om waarneming te doen en die ideeën te testen.

ja, een mooie tussenfase. Nu nog een hologramomgeving scheppen en we zijn vertrokken

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 08-02-2013 15:05]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:06 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 14:55 schreef Kvelgeest het volgende:
Verschillende domeinen, verschillende wetten.



crowdsurfen op mars? :s


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-02-2013 15:15 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 februari 2013 14:55 schreef Kvelgeest het volgende:
Verschillende domeinen, verschillende wetten.


Nouja beide wetten gelden tegelijk, maar de schaal is zo klein dat de wet op hoger niveau praktisch niet meer toepasbaar is en andersom.

Alsof een architect een huis zou bouwen door te verwijzen waar de kleikorrels van de bakstenen moeten komen. Maar dan nog veel sterker uitvergroot.

Kenmerkend voor new age is een holistische instelling, wetenschap heeft welleens de neiging iets te reductionistisch te zijn. Uiteindelijk moet je het weten te combineren.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-02-2013 15:17 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 februari 2013 15:06 schreef Hypnos het volgende:
crowdsurfen op mars? :s


Mars heeft een kleinere massa als de aarde en heeft daarmee een kleinere zwaartekracht. Crowdsurfen is daar een stuk veiliger. Maar dat past ook nog steeds in het Newtoniaanse plaatje.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:18 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:15 schreef ElitE het volgende:

Alsof een architect een huis zou bouwen door te verwijzen waar de kleikorrels van de bakstenen moeten komen. Maar dan nog veel sterker uitvergroot.



*mental picture*



quote:
Op 8 februari 2013 15:17 schreef ElitE het volgende:
Mars heeft een kleinere massa als de aarde en heeft daarmee een kleinere zwaartekracht. Crowdsurfen is daar een stuk veiliger. Maar dat past ook nog steeds in het Newtoniaanse plaatje.


nja, maar als je bvb berekend dat je 10 minuten tijd hebt eer je beneden bent maar door - weet ik veel hoe het ineen zit - die andere zwaartekracht wordt het 9minuten 40 seconden, ja, dan zit je misschien met een probleem

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 08-02-2013 15:20]


signature


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 08-02-2013 15:21 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 8 februari 2013 15:15 schreef ElitE het volgende:
Nouja beide wetten gelden tegelijk, maar de schaal is zo klein dat de wet op hoger niveau praktisch niet meer toepasbaar is en andersom.

Ja, natuurlijk werkt het door. Anders zou het bestaan. Maar met de wetten van de kwantummechanica houd ik geen rekening als ik hun huis bouw.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 15:22 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:18 schreef Hypnos het volgende:
nja, maar als je bvb berekend dat je 10 minuten tijd hebt eer je beneden bent maar door - weet ik veel hoe het ineen zit - die andere zwaartekracht wordt het 9minuten 40 seconden, ja, dan zit je misschien met een probleem

Zo'n grote afwijking vind je dus niet.

En over Mars: die heeft een lagere zwaartekracht omdat het lichter is én niet zoveel kleiner is dat de lagere massa gecompenseerd wordt.

En: eigenlijk is de wet van Newton gewoon fout. Maar hij geeft dus wel ontzettend precies resultaat in veel situaties
quote:
Op 8 februari 2013 15:15 schreef ElitE het volgende:
Kenmerkend voor new age is een holistische instelling, wetenschap heeft welleens de neiging iets te reductionistisch te zijn. Uiteindelijk moet je het weten te combineren.

Moet dat?

En an sich is het wel goed, hoor, om te proberen. Mooi als het lukt, etc. Maar als het van die peop oplevert zoals bij New Age :')

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 15:26]


Quis moderabat ipsos moderatores?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-02-2013 15:25 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 februari 2013 15:18 schreef Hypnos het volgende:

nja, maar als je bvb berekend dat je 10 minuten tijd hebt eer je beneden bent maar door - weet ik veel hoe het ineen zit - die andere zwaartekracht wordt het 9minuten 40 seconden, ja, dan zit je misschien met een probleem


Wat bedoel je nou?

Dat 1 quantum deeltje plots veranderd maakt niet uit op grote schaal. Die hebben bij elkaar genomen gewoon een stabiel effect.


Een plotselinge zwaartekracht verandering krijg je volgens mij alleen als je snelheid enorm veranderd(dichtbij lichtsnelheid) of als de massa enorm afneemt (en dus om gezet wordt in energie, zoals bij een atoombom bijvoorbeeld). In beide gevallen zou ik me meer zorgen maken om het andere effect(explosie, enorme versnelling) dan de zwaartekracht verandering.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 15:27 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:25 schreef ElitE het volgende:
Wat bedoel je nou?

Dat 1 quantum deeltje plots veranderd maakt niet uit op grote schaal. Die hebben bij elkaar genomen gewoon een stabiel effect.


Een plotselinge zwaartekracht verandering krijg je volgens mij alleen als je snelheid enorm veranderd(dichtbij lichtsnelheid) of als de massa enorm afneemt (en dus om gezet wordt in energie, zoals bij een atoombom bijvoorbeeld). In beide gevallen zou ik me meer zorgen maken om het andere effect(explosie, enorme versnelling) dan de zwaartekracht verandering.

Hij bedoelt: Newton zegt 10 minuten, andere zwaartekrachttheorie zegt 9m40s.

Maar zo'n grote afwijking vind je dus niet. Eerder 10 minuten versus 10.000000000000000000000000000000000001 minuten

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 15:27]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:30 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:25 schreef ElitE het volgende:
Wat bedoel je nou?

Dat 1 quantum deeltje plots veranderd maakt niet uit op grote schaal. Die hebben bij elkaar genomen gewoon een stabiel effect.


Een plotselinge zwaartekracht verandering krijg je volgens mij alleen als je snelheid enorm veranderd(dichtbij lichtsnelheid) of als de massa enorm afneemt (en dus om gezet wordt in energie, zoals bij een atoombom bijvoorbeeld). In beide gevallen zou ik me meer zorgen maken om het andere effect(explosie, enorme versnelling) dan de zwaartekracht verandering.


ook straling?


quote:
Op 8 februari 2013 15:22 schreef Ascendant Grotesque het volgende:


En an sich is het wel goed, hoor, om te proberen. Mooi als het lukt, etc. Maar als het van die peop oplevert zoals bij New Age :')



nouja, ik vind die ganse Bigbang-toestand ook een beetje peoper1g


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 15:30 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:30 schreef Hypnos het volgende:
nouja, ik vind die ganse Bigbang-toestand ook een beetje peoper1g

Waarom?

En op dezelfde manier als New Age dat is?


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:31 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hij bedoelt: Newton zegt 10 minuten, andere zwaartekrachttheorie zegt 9m40s.

Maar zo'n grote afwijking vind je dus niet. Eerder 10 minuten versus 10.000000000000000000000000000000000001 minuten



misschien krijg je dan reductie? :s


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-02-2013 15:34 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 februari 2013 15:22 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zo'n grote afwijking vind je dus niet.

En over Mars: die heeft een lagere zwaartekracht omdat het lichter is én niet zoveel kleiner is dat de lagere massa gecompenseerd wordt.

Huh hoe bedoel je dat?


quote:
En: eigenlijk is de wet van Newton gewoon fout. Maar hij geeft dus wel ontzettend precies resultaat in veel situaties

Hij gaf een model wat bijzonder goed verklarend is, echter is het inderdaad neit zoiets absoluuts als een natuurwet.

quote:

Moet dat?

En an sich is het wel goed, hoor, om te proberen. Mooi als het lukt, etc. Maar als het van die peop oplevert zoals bij New Age :')
Nouja elke schaal heeft zn eigen perspectief op het moment dat je over genetische ecologie gaat kijken moet je de grote patronen maar ook zeker de kleine patronen. Biologie staat bekent om zn gelaagdheid van biochemie tot celfysiologie tot zoologie tot gedragsbiologie, ecologie etc. Maar andere wetenschappen hebben het natuurlijk ook.

Dat is vaak wel heel moeilijk en precies waarom wetenschap soms mank gaat, zo zijn er genoeg onderzoeken van genen in relatie tot dingen zoals geloof die keihard mank gaan. Heeft natuurlijk te maken met extrapolatie van je onderzoeksveld.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:30 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Waarom?

En op dezelfde manier als New Age dat is?



Niet zo erg nee

maar veel Bigbangers hebben wel iets van ja, het loopt netjes in- en uit elkaar als een cyclische beweging jadie jadie jadie.
Zoals The Circle of Life en The Circle of nog van die dingen die allemaal van het ene in het andere overlopen en waar alles uit tegengestelden bestaat die mekaar netjes in evenwicht houden zonder dat er ooit een einde aan komt.

ik zou er gotver alles aan doen om het kapot te rammen gans hun evenwichtsbeeld



signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 15:39 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:34 schreef ElitE het volgende:
Huh hoe bedoel je dat?

Zwaartekracht wordt bepaald door de massa én de afstand tot het zwaartepunt

g = G*M/(r^2).

Uranus is bvb. zwaarder dan de aarde, maar heeft net als Mars (lichter dan de aarde) een g die lager is dan die van de aarde.
quote:
Nouja elke schaal heeft zn eigen perspectief op het moment dat je over genetische ecologie gaat kijken moet je de grote patronen maar ook zeker de kleine patronen. Biologie staat bekent om zn gelaagdheid van biochemie tot celfysiologie tot zoologie tot gedragsbiologie, ecologie etc. Maar andere wetenschappen hebben het natuurlijk ook.

Dat is vaak wel heel moeilijk en precies waarom wetenschap soms mank gaat, zo zijn er genoeg onderzoeken van genen in relatie tot dingen zoals geloof die keihard mank gaan. Heeft natuurlijk te maken met extrapolatie van je onderzoeksveld.

Ja, dat is inderdaad lastig, dat goed opschalen van micro- naar marcoschaal. En binnen de wetenschap doet men dat al weleens verkeerd, maar New Age is echt duizend keer erger hoor
quote:
Op 8 februari 2013 15:36 schreef Hypnos het volgende:
maar veel Bigbangers hebben wel iets van ja, het loopt netjes in- en uit elkaar als een cyclische beweging jadie jadie jadie.

WTF?! Als iemand zegt dat de Big Bang een cyclisch iets is heeft diegene het totaal niet begrepen Dit klinkt weer als een New Age-verkrachting van die theorie

Is nog speculatief, dat

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 15:49]


Quis moderabat ipsos moderatores?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-02-2013 15:44 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 februari 2013 15:39 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zwaartekracht wordt bepaald door de massa én de afstand tot het zwaartepunt

g = G*M/(r^2).

Uranus is bvb. zwaarder dan de aarde, maar heeft net als Mars (lichter dan de aarde) een g die lager is dan die van de aarde.



ah zo! Jah die straal was ik straal vergeten.


quote:
Ja, dat is inderdaad lastig, dat goed opschalen van micro- naar marcoschaal. En binnen de wetenschap doet men dat al weleens verkeerd, maar New Age is echt duizend keer erger hoor


tja marco begrijpt niet zoveel dan moet je het niet zo gedetailleerd uitleggen.

Hehe ja dat ben ik met je eens.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:47 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:39 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

WTF?! Als iemand zegt dat de Big Bang een cyclisch iets is heeft diegene het totaal niet begrepen Dit klinkt weer als een New Age-verkrachting van die theorie


JIP! maar zo wordt het dus ook uitgelegd op den tv en in de klas...

Het ding ontploft, breidt uit, vertraagt, valt stil,
dan gebeurt er iets met zwaartekracht en zwarte gaten, alles wordt opgeslokt, keert terug, wordt onnoemelijk heet en onnoemelijk krachtig ... en ja hoor, het ontploft opnieuw

we zitten al aan de x'te bigbang ondertussen ...

New Age en Bigbang hand in hand


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 15:48 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:47 schreef Hypnos het volgende:
JIP! maar zo wordt het dus ook uitgelegd op den tv en in de klas...

Het ding ontploft, breidt uit, vertraagt, valt stil,
dan gebeurt er iets met zwaartekracht en zwarte gaten, alles wordt opgeslokt, keert terug, wordt onnoemelijk heet en onnoemelijk krachtig ... en ja hoor, het ontploft opnieuw

we zitten al aan de x'te bigbang ondertussen ...

New Age en Bigbang hand in hand

Ja, die hypothese bestaat ook wel, hoor Maar dat is nog geen onderdeel van de complete theorie.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 15:51 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:48 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, die hypothese bestaat ook wel, hoor Maar dat is nog geen onderdeel van de complete theorie.


Leven we dan echt allemaal in de verbeelding van een 9jarige?


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 15:52 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:51 schreef Hypnos het volgende:
Leven we dan echt allemaal in de verbeelding van een 9jarige?

Ja, maar die 9-jarige leeft dus ergens, en dat universum moet ook ooit ontstaan zijn. Dat zijn we voor hem/haar aan het onderzoeken, hoe dat allemaal kan


Quis moderabat ipsos moderatores?


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 08-02-2013 15:53 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:48 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, die hypothese bestaat ook wel, hoor Maar dat is nog geen onderdeel van de complete theorie.


Klopt, er zijn genoeg wetenschappers die beweren dat uiteindelijk alle energie steeds verder verspreid wordt van elkaar totdat uiteindelijk alles afkoelt naar het absolute nulpunt. En dan...

Niks...



Helvete
Usericon van Helvete
Posted 08-02-2013 15:58 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 15:39 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zwaartekracht wordt bepaald door de massa én de afstand tot het zwaartepunt
Maar die heeft in het algemeen dus niets met de grootte (of straal) van een object te maken.
edit: Oh als je wil crowdsurfen op Mars wel ja.

[Dit bericht is gewijzigd door Helvete op 08-02-2013 16:03]


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen