IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Amp modeling e.d.
bcn4
Usericon van bcn4
Posted 28-05-2013 13:48 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

Geachte muzikanten,

Ik ben deze topic gestart wegens interesse en mede voor mijn studie (delen/uitwisselen van info). Mijn doel is voornamelijk om te weten te komen welke software (indien gebruikt uiteraard) men gebruikt voor zijn gitaarspel bij het spelen: thuis/repeteren/live/opnames.

Als aftrap: Zelf gebruik ik thuis een line6 UX2 met POD Farm, Guitar Rig als playback voor opnames (uiteindelijk re-ampen), Peavey revalver MKIII ga ik deze week proberen en ben benieuwd, eerder nog redelijke ervaring gehad met Amplitube.

Ik hoop dat er wat mensen zijn met wie we allemaal dit kunnen delen
Cheers!


Jan-Willem
Duister Heerschap
Usericon van Jan-Willem
Posted 28-05-2013 19:32 by Jan-Willem Wijzig reactieProfiel van Jan-WillemQuote dit bericht

Zelf vind ik modelling maar niks. Bij mij is het op dit moment ook noodzakelijk kwaad. Ik heb een POD X3 maar vind het geluid wat er uitkomt altijd iets missen.

Ik zal blij zijn als ik eindelijk weer op mijn Diezel Herbert kan spelen.

[Dit bericht is gewijzigd door Jan-Willem op 28-05-2013 19:33]


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 28-05-2013 19:56 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

Uiteraard mist dergelijke modeling soft en hardware compleet de body die een daadwerkelijke amp wel levert. Diezel is daarentegen wel supervet! Wanneer ik het studentschap achter mij laat gaat een dergelijke amp dan ook mijn huidige vervangen!
Zelf gebruik ik ook nog een Digitech GNX4, in de juiste handen hoge prestaties maar blijft inderdaad datzelfde missen.


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 28-05-2013 19:58 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

Ik ben volledig overgestapt op hardware modeling. De voordelen van traditionele buizenversterkers beginnen langzamerhand steeds minder op te wegen tegen de nadelen. Moderne modeling amps en ook software klinken net zo goed als traditionele versterkers en qua prijs, onderhoud, bestendigheid, veelzijdigheid, etc. is er geen vergelijking. Ik ken genoeg professionele muzikanten die met veel plezier bij een optreden komen opdagen met alleen 2 gitaren, een laptop en een footcontroller.

edit: je moet je natuurlijk wel realiseren dat kwaliteit altijd een bepaalde prijs zal houden. Een crappy plastic multi-effectje van 100 euro zal altijd kut klinken. Bovenstaand gaat meer over merken als axe-fx en high-end line6 spul.

[Dit bericht is gewijzigd door adeia op 28-05-2013 20:01]


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 28-05-2013 20:08 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

In principe best wel mee eens gezien verbetering continu doorzet. Maar ik ben zelf niet gauw overtuigd om zelf een laptop als vervanger te gebruiken. Laatste keer toen ik dat zag ging het hopeloos mis, al zegt dat nog niks over de verhouding tussen beide.

Wat voor set-up gebruik je als ik vragen mag?


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 28-05-2013 20:15 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Dat geklooi met zo'n microfoontje voor een verotte speaker heeft toch iets moois.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 28-05-2013 20:21 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 28 mei 2013 20:08 schreef bcn4 het volgende:
In principe best wel mee eens gezien verbetering continu doorzet. Maar ik ben zelf niet gauw overtuigd om zelf een laptop als vervanger te gebruiken. Laatste keer toen ik dat zag ging het hopeloos mis, al zegt dat nog niks over de verhouding tussen beide.

Wat voor set-up gebruik je als ik vragen mag?


Betrouwbare laptop gebruiken (kom je helaas al snel bij apple uit), goeie interface, zorgen dat de drivers goed draaien en de laptop het allemaal makkelijk trekt. Dan loop je in principe nauwelijks risico.

Mijn set-up voor cello is nu:

Cello met kleine condenser en piezzo pickup, allebei naar Line6 HD 500. Daarmee kan ik vervolgens de 2 signalen volledig apart bewerken en mixen. Vervolgens stereo direct naar mixer.

Voor gitaar ben ik nog steeds verslaafd aan een bepaalde patch van mijn Zoom-G5, maar die gaat er waarschijnlijk binnenkort uit omdat het een beetje dubbelop is met de line6. Laatste versie van guitar rig klinkt ook lekker.


spectre
Usericon van spectre
Posted 28-05-2013 20:40 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Bedoel je die Kemper met hardware modeling?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 28-05-2013 20:47 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 28 mei 2013 20:40 schreef spectre het volgende:
Bedoel je die Kemper met hardware modeling?


Bedoelde het eigenlijk meer als het tegenovergestelde van software, oftewel dingen als axe-fx ipv guitar rig. Die Kemper is trouwens wel een gaaf ding. Nooit in real-life uit kunnen proberen, maar het idee dat dat ding het geluid van een versterker kan analyseren is best interessant.


Jan-Willem
Duister Heerschap
Usericon van Jan-Willem
Posted 28-05-2013 21:29 by Jan-Willem Wijzig reactieProfiel van Jan-WillemQuote dit bericht

Ik heb helaas de Axe-FX en Kemper nog niet kunnen proberen maar als ik deze eerder had gekend had ik waarschijnlijk een van deze gekocht in plaats van de POD.

Maar hoe leuk die digitale spullen ook zijn. Ik vind het fijner om gewoon aan het versterker te tunen omdat ik daar meer gevoel bij heb. Bovendien verzuip ik meestal in de mogelijkheden bij die digitale spullen.
Ik heb gemerkt dat ik niet zo heel veel nodig heb, binnen een band. Verder dan 3-4 verschillende sounds kom ik niet.

Maar misschien zijn de Axe-FX en de Kemper anders, wie weet.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 29-05-2013 0:05 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Lang opgetreden met een Line6 xt live over een Engl 930 60 eindtrap, wat erg fijn werkte. Toch miste ik het echte buizengeluid, en speel ik nu over een Marshall JMP1 voorversterker in plaats van die Line6. (die ik nu als midi controller gebruik). Heb voor de effecten een Rocktron unit, werkt erg lekker.

Dit is live menig maal beukender en fijner qua geluid, maar in een studio kan je met de juiste plug ins soms betere resultaten boeken, is maar net watje wil.


Boeiender


Jan-Willem
Duister Heerschap
Usericon van Jan-Willem
Posted 29-05-2013 9:05 by Jan-Willem Wijzig reactieProfiel van Jan-WillemQuote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 0:05 schreef MR. N het volgende:
Lang opgetreden met een Line6 xt live over een Engl 930 60 eindtrap, wat erg fijn werkte.


Ik heb veel gitaristen tijdens optredens een POD variant zien gebruiken en ik vond het kwa geluid altijd wel goed klinken. Dus het moet allemaal zeker mogelijk zijn om er goed geluid uit te krijgen maar mij lukt het niet hoe vaak ik het ook probeer.

Terwijl ik bij mijn Diezel en Marshall versterkers zo een vet geluid heb.


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 29-05-2013 10:12 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

quote:
Op 28 mei 2013 20:15 schreef powertieke het volgende:
Dat geklooi met zo'n microfoontje voor een verotte speaker heeft toch iets moois.


Haha, true. Het mooiste voor mij is toch een hybride tussen de twee


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 29-05-2013 10:20 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

quote:
Op 28 mei 2013 20:21 schreef adeia het volgende:
Betrouwbare laptop gebruiken (kom je helaas al snel bij apple uit), goeie interface, zorgen dat de drivers goed draaien en de laptop het allemaal makkelijk trekt. Dan loop je in principe nauwelijks risico.

Mijn set-up voor cello is nu:

Cello met kleine condenser en piezzo pickup, allebei naar Line6 HD 500. Daarmee kan ik vervolgens de 2 signalen volledig apart bewerken en mixen. Vervolgens stereo direct naar mixer.

Voor gitaar ben ik nog steeds verslaafd aan een bepaalde patch van mijn Zoom-G5, maar die gaat er waarschijnlijk binnenkort uit omdat het een beetje dubbelop is met de line6. Laatste versie van guitar rig klinkt ook lekker.


Inderdaad helaas Apple. Gelukkig kun je daar wel Windows op booten maar blijft erg duur, houdt zijn waarde wel langer.

Qua gitaristen schijnen er veel te zijn met matige HD 500 ervaring, nou gebruik jij een cello en ben ik totaal niet bekend mee, tof.

En de Zoom G5, heb je daar goede ervaring mee, op den duur wil ik mijn Digitech GNX4 vervangen.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 29-05-2013 10:36 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

Vrooooooeger gebruikte ik live een JMP1 pre-amp, TC Elecontronic G-Major voor een Boogie 50/50 poweramp die weer naar een Marshall 1960a ging.

De 6 uur die ik nu per jaar gitaar speel doe ik over een POD XT en dat bevalt eigenlijk heel prima. Bovengenoemd spul heb ik jaren geleden allemaal verkocht.


spectre
Usericon van spectre
Posted 29-05-2013 11:16 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 10:20 schreef bcn4 het volgende:
Inderdaad helaas Apple. Gelukkig kun je daar wel Windows op booten maar blijft erg duur, houdt zijn waarde wel langer.
.


Het is juist goedkoper omdat het gaat langer mee gaat.
En waarom zou je er Windows op booten?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 29-05-2013 11:26 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 11:16 schreef spectre het volgende:
Het is juist goedkoper omdat het gaat langer mee gaat.
En waarom zou je er Windows op booten?


Voor windows wordt/werd er gewoonweg meer ontwikkeld en kan meer diversiteit opleveren. Alles wat voor windows is gemaakt kun je theoretisch installeren op Mac, alleen steekt Apple daar een stokje voor. Dan is , Bootcamp geloof ik, een ideale oplossing.
Al is het wel zo dat het inmiddels behoorlijk standaard is dat men ook producten voor Mac OS maakt gepaard met Windows, ik blijf gewoon denk ik ook erg hangen in het Windows


Dick Wolkendeck
Bach, Bacher, Bachst
Usericon van Dick Wolkendeck
Posted 29-05-2013 11:39 by Dick Wolkendeck Wijzig reactieProfiel van Dick WolkendeckQuote dit berichthttp://www.seraphique.com

Ik ben hier gek op: Modelling voor dummies. Heel effectief wat je kan doen met het heen-en-weer schuiven van de microfoon, als IRL. Er is ook een metal amp room. http://www.softube.com/index.php?id=var


Only sick music makes money today - Nietsche.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 29-05-2013 11:45 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Gebruik zelf al weer jaren de Axe-Fx (de oude, standard). Fantastisch ding. Goed genoeg voor mij, ik mis nix (maar toegegeven ik heb dan ook nooit echt op dure amps gespeeld). Vele gitaristen die ik bewonder gebruiken m ook live en in de studio, klinkt fantastisch.


When your people matter, menstrual health matters


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 29-05-2013 12:21 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 10:20 schreef bcn4 het volgende:
Qua gitaristen schijnen er veel te zijn met matige HD 500 ervaring, nou gebruik jij een cello en ben ik totaal niet bekend mee, tof.

En de Zoom G5, heb je daar goede ervaring mee, op den duur wil ik mijn Digitech GNX4 vervangen.


De recensies van de HD500 zijn over het algemeen zeer positief. Maar het gaat mij dan ook vooral om de routeermogelijkheden van de 2 inputs, en de reverbs/delays/etc. Nog niet echt met gitaar geprobeerd.

Zoom G5 is voor de prijs fantastisch, maar helaas wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden: Geen Midi, switchen naar een andere Bank (3 patches per bank) kan alleen door 2 switches tegelijk in te drukken, en xlr-uit is alleen mono. Z-pedal is best gaaf omdat je 3 parameters tegelijk kan bedienen met je voet, die je zo'n beetje aan alles kan koppelen wat je voor mogelijk houdt. Zo heb ik wel eens een comb-filter-wah gemaakt, of een delay waarmee je de feedback en delay time tegelijk bedient. Bovendien kan je net als met hd-500 e.d. de signal-chain helemaal aanpassen naar eigen voorkeur. Je kan dus ook delay voor overdrive plaatsen en zo.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 29-05-2013 13:18 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050



IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 29-05-2013 16:00 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 12:21 schreef adeia het volgende:
De recensies van de HD500 zijn over het algemeen zeer positief. Maar het gaat mij dan ook vooral om de routeermogelijkheden van de 2 inputs, en de reverbs/delays/etc. Nog niet echt met gitaar geprobeerd.

Zoom G5 is voor de prijs fantastisch, maar helaas wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden: Geen Midi, switchen naar een andere Bank (3 patches per bank) kan alleen door 2 switches tegelijk in te drukken, en xlr-uit is alleen mono. Z-pedal is best gaaf omdat je 3 parameters tegelijk kan bedienen met je voet, die je zo'n beetje aan alles kan koppelen wat je voor mogelijk houdt. Zo heb ik wel eens een comb-filter-wah gemaakt, of een delay waarmee je de feedback en delay time tegelijk bedient. Bovendien kan je net als met hd-500 e.d. de signal-chain helemaal aanpassen naar eigen voorkeur. Je kan dus ook delay voor overdrive plaatsen en zo.


Bedoel je met Z-pedal die zogenaamde ''3d'' pedal? Net even opgezocht, inderdaad lekker divers, maar persoonlijk wat overbodig. Ik heb 'm in mijn achterhoofd en zal er later nog eens in verdiepen, thanks.


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 29-05-2013 16:07 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 13:18 schreef Black Jew het volgende:
OSX/WINDOWS discussie zie bijv, http://nl.wikipedia.org/wiki/Hackintosh

http://www.hackintosh.nl


Haha, leuk. Alleen zou ik zelf niet weten waarom ik dat zou doen, OS MAC is zo gebruikersvriendelijk en is niet leuk


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 29-05-2013 16:44 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 16:00 schreef bcn4 het volgende:
Bedoel je met Z-pedal die zogenaamde ''3d'' pedal? Net even opgezocht, inderdaad lekker divers, maar persoonlijk wat overbodig. Ik heb 'm in mijn achterhoofd en zal er later nog eens in verdiepen, thanks.


Klopt. Ik dacht ook niet dat ik 't echt veel zou gebruiken, maar live heb ik er wel paar leuke trucjes mee uitgehaald.

Uiteindelijk is die G5 vooral interessant in z'n prijsklasse, maar kan natuurlijk niet concurreren met high-end spul.


bcn4
Usericon van bcn4
Posted 29-05-2013 17:28 by bcn4 Wijzig reactieProfiel van bcn4Quote dit bericht

quote:
Op 29 mei 2013 16:44 schreef adeia het volgende:
Klopt. Ik dacht ook niet dat ik 't echt veel zou gebruiken, maar live heb ik er wel paar leuke trucjes mee uitgehaald.

Uiteindelijk is die G5 vooral interessant in z'n prijsklasse, maar kan natuurlijk niet concurreren met high-end spul.


Klopt, en laat ik momenteel weer student zijn en high-end spul niet kunnen betalen .
En betreft functies, mijn huidige Digitech GNX4 beschikt ook over een overload aan functies die ik live en thuis toch niet gebruik.

Maar daarnaast is de G5 ook een mooi design trouwens, althans als afbeelding.


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen