IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Oproep: metal en vegetarisme? Vorige pagina | Volgende pagina
Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 02-06-2013 23:27 by Dying Embrace Profiel van Dying EmbraceQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gemodereerd door Ascendant Grotesque op 02-06-2013 23:27]


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 03-06-2013 10:15 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2013 22:12 schreef BenKnuckles het volgende:
Dit.



Best leuk als er bands zijn die zingen over vegetarisme/veganisme, maar voor de rest heeft het met metal geen bal te maken.

In de metal zingt het nét even wat makkelijker weg dat je mensen aan wil doen wat zij dieren aandoen.
Wel vega, niet zo metal hier.


Subtiel kamerolifantje


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 03-06-2013 13:48 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Dat maakt Cattle Decapitation zo fijn.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2013 14:03 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
(...) Natuurlijk zijn lang niet alle metalfans vegetarisch, (...) Zijn er vegetarische forumleden hier?
(...)


Er zijn er wel een aantal volgens mij.

Maar "vegetarisch zijn" en "vegetariër zijn" zijn echt twee compleet verschillende dingen.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Schuurman
MCDLXXXVIII
Usericon van Schuurman
Posted 03-06-2013 14:31 by Schuurman Wijzig reactieProfiel van SchuurmanQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 14:03 schreef altx het volgende:
Er zijn er wel een aantal volgens mij.

Maar "vegetarisch zijn" en "vegetariër zijn" zijn echt twee compleet verschillende dingen.


Ik wilde het niet zeggen; maar het is best gênant dat een journalist zo'n fout maakt. En dan nog tot 2 keer toe.


Zo niet, dan pakt meester jou bij je oortje en trekt je uit de zandbak zodat alle andere kindertjes weer fijn kunnen spelen zonder dat jouw geklier het plezier van iedereen bederft.


GibsonLesPaul
Usericon van GibsonLesPaul
Posted 03-06-2013 15:14 by GibsonLesPaul (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van GibsonLesPaulQuote dit bericht

Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Uit de metalscene heb ik zelden zo'n eenstemmig geluid gehoord, dus ik ga jullie feedback zeker verwerken.

Aan de laatste twee posters boven mij: 'vegetarisch zijn' en ' vegetariër' zijn, is wel degelijk gewoon hetzelfde. (Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1480/ ) Niet gênant dus, in tegenstelling tot twee keer onterecht het vingertje opheffen.


Mr Wooster, my earnest hope is that the entire remainder of my existence will be one round of unruffled monotony.


Schuurman
MCDLXXXVIII
Usericon van Schuurman
Posted 03-06-2013 15:23 by Schuurman Wijzig reactieProfiel van SchuurmanQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 15:14 schreef GibsonLesPaul het volgende:

Aan de laatste twee posters boven mij: 'vegetarisch zijn' en ' vegetariër' zijn, is wel degelijk gewoon hetzelfde. (Bron:


Deze bewering is zowaar nóg dommer dan de fout die je maakte. Sla eerst Van Dale maar eens open.


Zo niet, dan pakt meester jou bij je oortje en trekt je uit de zandbak zodat alle andere kindertjes weer fijn kunnen spelen zonder dat jouw geklier het plezier van iedereen bederft.


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 03-06-2013 15:23 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

Taalverloedering. Op zich jammer, maar niets fundamenteel mis mee.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Schuurman
MCDLXXXVIII
Usericon van Schuurman
Posted 03-06-2013 15:25 by Schuurman Wijzig reactieProfiel van SchuurmanQuote dit bericht

Om de journalist nog even verder op weg te helpen:

quote:

ve·ge·ta·risch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 (als) van, voor vegetariërs
2 zonder vlees: een vegetarische schotel



Bron: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vegetarisch&lang=nn



Zo niet, dan pakt meester jou bij je oortje en trekt je uit de zandbak zodat alle andere kindertjes weer fijn kunnen spelen zonder dat jouw geklier het plezier van iedereen bederft.


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 03-06-2013 15:28 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

Wordt een welles/nietes. Ik ben het met je eens, J., maar gezien taal dynamisch is, is zij veranderlijk. Worden kunnen andere betekenissen krijgen, oprekken of vervagen, of wij dat nou willen of niet.
Meest recente VanDale lijkt mij echter wel een mooie richtlijn om totale willekeur, relativisme en taalanarchisme tegen te gaan.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2013 15:31 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 15:14 schreef GibsonLesPaul het volgende:
Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Uit de metalscene heb ik zelden zo'n eenstemmig geluid gehoord, dus ik ga jullie feedback zeker verwerken.

Aan de laatste twee posters boven mij: 'vegetarisch zijn' en ' vegetariër' zijn, is wel degelijk gewoon hetzelfde. (Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1480/ ) Niet gênant dus, in tegenstelling tot twee keer onterecht het vingertje opheffen.


Aha, dit is er 1 uit de categorie "als maar zo veel mogelijk mensen het fout doen, raakt het vanzelf een keer geaccepteerd".

Mijn excuses dat ik daar niet aan mee doe.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Schuurman
MCDLXXXVIII
Usericon van Schuurman
Posted 03-06-2013 15:32 by Schuurman Wijzig reactieProfiel van SchuurmanQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 15:28 schreef Kvelgeest het volgende:
Wordt een welles/nietes. Ik ben het met je eens, J., maar gezien taal dynamisch is, is zij veranderlijk. Worden kunnen andere betekenissen krijgen, oprekken of vervagen, of wij dat nou willen of niet.
Meest recente VanDale lijkt mij echter wel een mooie richtlijn om totale willekeur, relativisme en taalanarchisme tegen te gaan.


In dit specifieke geval is het wel een bekend issue, echter spreken woordenboeken en taalinstituten het onterecht gebruik van "vegetarisch zijn" nog steeds tegen;

quote:
Het is waarschijnlijk dat 'Midas is vegetarisch' binnen afzienbare tijd geaccepteerd zal zijn. De constructie komt echter nu nog niet voor in de woordenboeken, en Jan Renkema (Schrijfwijzer) en Erik Tiggeler (Vraagbaak Nederlands) noemen vegetarisch in zinnen als 'Midas is vegetarisch' nog zonder meer fout.


Bron: OnzeTaal

Zelfs al zou het een twijfelgeval zijn, vind ik het een journalistieke plicht om de meest correcte formulering te gebruiken.


Zo niet, dan pakt meester jou bij je oortje en trekt je uit de zandbak zodat alle andere kindertjes weer fijn kunnen spelen zonder dat jouw geklier het plezier van iedereen bederft.


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 03-06-2013 15:33 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 3 juni 2013 15:31 schreef altx het volgende:
Aha, dit is er 1 uit de categorie "als maar zo veel mogelijk mensen het fout doen, raakt het vanzelf een keer geaccepteerd".

Mijn excuses dat ik daar niet aan mee doe.
'Pannenkoek' en 'ruggengraat' zijn tegenwoordige de correcte schrijfwijze van deze woorden, hoewel een betoog dat dit foutief is het wint van dat dit correct is.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 03-06-2013 15:36 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Trashmetal!

quote:
Op 2 juni 2013 7:57 schreef GibsonLesPaul het volgende:

Dat riep bij mij enkele vragen op, die ik graag aan jullie voorleg. Natuurlijk zijn lang niet alle metalfans vegetarisch, maar bestaat er volgens jullie een link tussen metal en vegetarisme?
Nee.
quote:
Zijn metalliefhebbers bovengemiddeld vaak vegetarische eters? En zo ja, waarom?
Ook nee.

quote:
Zijn er vegetarische forumleden hier?

Ja.

Graag gedaan.

[Dit bericht is gewijzigd door bokkie666 op 03-06-2013 15:41]


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 03-06-2013 15:57 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Een tijdje terug was ik in een vegetarisch chinees restaurant. Er stonden gerechten op de kaart met vegetarische kip en rund. Dus ik vroeg of ze inderdaad met zekerheid konden stellen dat de kip alleen plantaardig had gegeten.

Aan de topicstarter: de enige link die alle metalheads verbindt is metal



Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 03-06-2013 16:42 by Lijdend Voorwerp Wijzig reactieProfiel van Lijdend VoorwerpQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 15:28 schreef Kvelgeest het volgende:
Wordt een welles/nietes. Ik ben het met je eens, J., maar gezien taal dynamisch is, is zij veranderlijk. Worden kunnen andere betekenissen krijgen, oprekken of vervagen, of wij dat nou willen of niet.
Meest recente VanDale lijkt mij echter wel een mooie richtlijn om totale willekeur, relativisme en taalanarchisme tegen te gaan.
Worden kunnen andere betekenissen krijgen? Wat zijn worden? Soort wormen?


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


Haeresiarch Sr.
Usericon van Haeresiarch Sr.
Posted 03-06-2013 17:31 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

@ Schuurman en altx (o.a.): de journalist linkte naar de Nederlandse Taalunie en van hen is het Keurmerk Spelling. "Dat merkteken toont aan dat die producten de regels en principes van de officiële spelling van de Nederlandse Taalunie volgen. Het biedt u de garantie dat u ze kunt gebruiken voor het volgen of controleren van de officiële spelling." O.a. de Van Dale en het Groene Boekje dragen dus een keurmerk van de NT en hoewel spelling een net wat andere kwestie is dan wat jullie hier bediscussiëren, lijkt me dat de NT zonder problemen als betrouwbare autoriteit beschouwd mag worden.

Daarbij: de manier waarop je het Genootschap Onze Taal citeert is trouwens ook nogal selectief. Ten eerste geeft de Nederlandse Taalunie al aan dat juist het Genootschap Onze Taal de bron is waarop zij zich baseren, ten tweede staat bovenaan de pagina die je citeert het volgende: "Het is allebei mogelijk, maar 'Midas is vegetariër' heeft bij de meeste taalgebruikers de voorkeur. 'Midas eet vegetarisch' is wél voor iedereen goed." Het moge duidelijk zijn dat, alleen omdat de meerderheid "een voorkeur" heeft voor het ene dit het andere nog niet fout maakt.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 03-06-2013 17:38 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 3 juni 2013 15:57 schreef White Tree het volgende:
Een tijdje terug was ik in een vegetarisch chinees restaurant. Er stonden gerechten op de kaart met vegetarische kip en rund.
Waar is dat restaurant??


When your people matter, menstrual health matters


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 03-06-2013 17:49 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 3 juni 2013 17:38 schreef Fusion het volgende:
Waar is dat restaurant??


De Oude Plek, vlakbij de Baroeg, ik dacht Pliniusweg ofzo.



Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 03-06-2013 17:52 by Lijdend Voorwerp Wijzig reactieProfiel van Lijdend VoorwerpQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 15:36 schreef bokkie666 het volgende:
Nee.
Ook nee.


Ja.

Graag gedaan.
quote:
Op 2 juni 2013 8:55 schreef Lijdend Voorwerp het volgende:
Nee, nee, ja.


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2013 19:09 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2013 17:31 schreef Haeresiarch Sr. het volgende:
@ Schuurman en altx (o.a.): de journalist linkte naar de Nederlandse Taalunie en van hen is het Keurmerk Spelling. "Dat merkteken toont aan dat die producten de regels en principes van de officiële spelling van de Nederlandse Taalunie volgen. Het biedt u de garantie dat u ze kunt gebruiken voor het volgen of controleren van de officiële spelling." O.a. de Van Dale en het Groene Boekje dragen dus een keurmerk van de NT en hoewel spelling een net wat andere kwestie is dan wat jullie hier bediscussiëren, lijkt me dat de NT zonder problemen als betrouwbare autoriteit beschouwd mag worden.

Daarbij: de manier waarop je het Genootschap Onze Taal citeert is trouwens ook nogal selectief. Ten eerste geeft de Nederlandse Taalunie al aan dat juist het Genootschap Onze Taal de bron is waarop zij zich baseren, ten tweede staat bovenaan de pagina die je citeert het volgende: "Het is allebei mogelijk, maar 'Midas is vegetariër' heeft bij de meeste taalgebruikers de voorkeur. 'Midas eet vegetarisch' is wél voor iedereen goed." Het moge duidelijk zijn dat, alleen omdat de meerderheid "een voorkeur" heeft voor het ene dit het andere nog niet fout maakt.


quote:
In de loop van de tijd heeft vegetarisch er de betekenissen 'vegetarisch etend' en 'het vegetarisme aanhangend' bij gekregen.


Wat ik zei: Zo lang maar zo veel mogelijk mensen het fout blijven doen, wordt het vanzelf een keer geaccepteerd.

Zelfs "overnieuw" staat in het Van Dale.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 03-06-2013 19:46 by Dying Embrace Wijzig reactieProfiel van Dying EmbraceQuote dit bericht

het Van Dale. :')


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-06-2013 20:18 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

als we allemaal nu eens "het Van Dale" zouden zeggen


signature


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2013 21:05 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

Wat is Nederlands eigenlijk een kut taal.

Het is het Van Dale woordenboek.

En als je dat verkort, is het ineens de Van Dale.

Lekker logisch...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 03-06-2013 21:07 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

@ hypnos: Of thrashmetal. Ow, wacht...




[Dit bericht is gewijzigd door De Tegenpartij op 03-06-2013 21:07]


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen