IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Eva: Hou je nog wel van me Adam? Adam: van wie anders? (Christendom topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2014 21:20 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 januari 2014 21:19 schreef Hérésie het volgende:
Zo, voor het gemak even mijn eigen vragen gequotetet. Ze lijken me niet dusdanig onbeschoft dat je er niet even kort op kan antwoorden. Dat van die pillen was namelijk niet als flauwe grap bedoeld hoor, dat was een ernstige opmerking. Als jij denkt dat God tegen je spreekt, dan is dat zeer, zeer zorgwekkend en heb je mogelijk psychiatrische hulp nodig. Om je het voordeel van de twijfel te gunnen was ik zo beleefd eerst eens te vragen hoe jij dan wel weet dat God van ons houdt. Omdat je misschien wel een andere manier had om dat te weten te komen, snap je?

Oh eigenlijk was je heel aardig, met je voordel van de twijfel gunnen?


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:10 schreef Fusion het volgende:
Tot zover een redelijk correcte weergave van wat je aan de hand van mijn posts hebt concluderen.




dat doet me deugd.


Alleen, stel nu even dat ik iemand ben met een vrij onaardige jeugd, veel onrechtgevoelens en haat in me. Veel gevoelens van onmacht gehad en zo ... en ik heb helemaal geen zin dat mensen ooit het Paradijs zullen vinden, gewoon, omdat ik er niet meer in geloof en omdat ik vind dat mensen mijn pijn moeten voelen, moeten delen. Dat is menselijk, natuurlijk, ... en zo zijn er nog copingmechanismen van mensen en dieren die schadelijk worden voor anderen.

om het samen te vatten: ik haat het idee van het Paradijs en ik ga er alles aan doen dat het zover niet komt. Op mijn eigen manier. Nou, dan ben je wel (excuseer me voor mijn woorden) gescheten met je goede bedoelingen. Hoe hard je ook je best doet, ik ga er altijd zijn om tenminste die ene rotte appel te zijn met mijn wraakgevoelens, mijn onrechtgevoelens en mijn eigen miserie die nooit zal genezen en als een parasiet die boel zal verzieken. Niet omdat mensen niet gelukkig mogen zijn, maar omdat ik het kan zijn.

En zo zijn er vele mensen. Dus wat nu. Ga je die allemaal proberen gelukkig maken in de naam van God, om het Paradijs te kunnen bereiken? Of ga je die uitschakelen met pillen?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-01-2014 21:25]


signature


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-01-2014 21:23 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 januari 2014 21:19 schreef Fusion het volgende:
Dan verschillen wij van mening over wanneer je iemand iets vraagt, gelijk al een antwoord invult, en daarna zinnespeelt over de mentale vermogens van de ander, dat onbeschoft is of niet dus.

Weet je: we zullen er voor het gemak even van uitgaan dat mijn vraag inderdaad onbeschoft was, zodat we daar niet verder over moeten discussiëren. En dat ik inderdaad enkel kan reageren op andermans typefouten en verder helemaal niks zinnigs te melden heb. Daar gaan we allemaal even vanuit. En ik zal mijn vraag opnieuw stellen op een beleefde manier: jij laat ons vanmorgen weten dat God van ons houdt, maar hoe kan jij dat weten?


Willekeur en dictatuur!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:24 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:16 schreef Fusion het volgende:
Ik denk zelf ook heel vaak "waren we allemaal maar als liefhebbende robots geschapen, F*CK vrije wil" als ik al die ellende om me heb zie


voel je je dan niet beter dan God?


signature


Marcel H.
Usericon van Marcel H.
Posted 05-01-2014 21:25 by Marcel H. Profiel van Marcel H.http://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 5 januari 2014 21:19 schreef Fusion het volgende:
Dan verschillen wij van mening over wanneer je iemand iets vraagt, gelijk al een antwoord invult, en daarna zinnespeelt over de mentale vermogens van de ander, dat onbeschoft is of niet dus.


Nergens is er bij die vraag van Heresie een antwoord ingevuld. En ja, als je echt meent met God te praten (dus hem echt tot je hoort spreken) dan ben ik het met Heresie eens dat je psychiatrische hulp nodig hebt. Als ik zou beweren dat het Grote Spaghettimonster tot mij spreekt, dien ook ik psychiatrische hulp te zoeken.


Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:26 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:25 schreef Marcel H. het volgende:
Als ik zou beweren dat het Grote Spaghettimonster tot mij spreekt, dien ook ik psychiatrische hulp te zoeken.


Ofwel moet je mensen zoeken die hetzelfde zeggen, dan wordt het gedoogd


signature


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-01-2014 21:26 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 januari 2014 21:20 schreef Fusion het volgende:
Oh eigenlijk was je heel aardig, met je voordel van de twijfel gunnen?

Daarmee bedoel ik dat ik er niet automatisch van uit wou gaan dat je dat weet doordat God tegen jou spreekt of dat je denkt dat je een profeet bent. Mogelijk is er een andere manier waarop jij dat te weten kon komen, en ik vroeg welke. Als je denkt dat God tegen jou spreekt is er een probleem ja, maar ik gunde je het voordeel van de twijfel door er niet van uit te gaan dat dat jouw manier was om zoiets te weten en vroeg je dus eerst welke manier je dan wel had. Snap je?


Willekeur en dictatuur!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:28 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:26 schreef Hérésie het volgende:
Als je denkt dat God tegen jou spreekt is er een probleem ja, maar ik gunde je het voordeel van de twijfel door er niet van uit te gaan dat dat jouw manier was om zoiets te weten en vroeg je dus eerst welke manier je dan wel had. Snap je?


Da&t zou ik ook vreemd vinden idd. Als God de tijd vindt om tegen jou te spreken, maar niet om de man achter bomaanslagen proberen liefdevolle beelden in zijn kop te steken zodat hij het niet doet, dan gaat dat wel erg ver.


signature


Mortis Rex
Feed Me A Stray Cat
Usericon van Mortis Rex
Posted 05-01-2014 21:30 by Mortis Rex Profiel van Mortis Rexhttp://www.bloody-disgusting.com

quote:
Op 5 januari 2014 21:26 schreef Hypnos het volgende:
Ofwel moet je mensen zoeken die hetzelfde zeggen, dan wordt het gedoogd


Doen! Wie weet wat voor gevolgen dat gaat hebben 2000 jaar van nu?

Marcel H, profeet, heilige en enige zoon van het spaghettimonster.


Het Leven Gaat Door, Tenzij Het Ophoudt...


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-01-2014 21:31 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 januari 2014 21:30 schreef Mortis Rex het volgende:
Doen! Wie weet wat voor gevolgen dat gaat hebben 2000 jaar van nu?

Marcel H, profeet, heilige en enige zoon van het spaghettimonster.

Ach, er zijn altijd al talloze profeten geweest. Eerst de nodige politieke connecties leggen en dan nog eens proberen, en dan kunnen we verder spreken.

Als het verkeerd gaat kan je ook gekruisigd worden en gebruikt worden als opritverlichting, dus toch een beetje mee oppassen!

Edit: dat laatste is een verwijzing naar Nero, die dat (volgens Tacitus tenminste) echt gedaan heeft. De held ;')

[Dit bericht is gewijzigd door Hérésie op 05-01-2014 21:32]


Willekeur en dictatuur!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:33 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:30 schreef Mortis Rex het volgende:
Doen! Wie weet wat voor gevolgen dat gaat hebben 2000 jaar van nu?

Marcel H, profeet, heilige en enige zoon van het spaghettimonster.


De man met ballen aan zijn lijf!


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:35 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:16 schreef Fusion het volgende:
Ik denk zelf ook heel vaak "waren we allemaal maar als liefhebbende robots geschapen, F*CK vrije wil"




dit vind ik eigenlijk ook geen slecht idee hoor.


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2014 21:37 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 januari 2014 21:24 schreef Hypnos het volgende:
voel je je dan niet beter dan God?

Nee hoor, waarom beter? Wel vraag ik me op dat ogenblik af waarom we nou per sé vrij wil moesten krijgen. Als we allemaal braaf liefhebbende robotjes waren, was het hier wellicht alsnog t spreekwoordelijke paradijs op aarde?

Het standaard christelijke antwoord is dan dat echte liefde uit vrije wil moet voortkomen, uit je eigen keuzen, maar ik betwijfel dat.


When your people matter, menstrual health matters


WMP
Usericon van WMP
Posted 05-01-2014 21:39 by WMP Profiel van WMP

Hoe Fusion in deze 'discussie' volledig door de mand valt en zichzelf definitief ontmaskert als de hypocriete, laffe leugenaar die hij is. Geweldig!


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2014 21:40 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 januari 2014 21:35 schreef Hypnos het volgende:
dit vind ik eigenlijk ook geen slecht idee hoor.
Had een hoop ellende gescheeld. Maar goed, dat denk ik dan maar, misschien had dat wel weer hele andere gevolgen gehad. Op dat soort niveau je dingen afvragen, mmmm.... tsja...


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2014 21:41 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 januari 2014 21:39 schreef WMP het volgende:
Hoe Fusion in deze 'discussie' volledig door de mand valt en zichzelf definitief ontmaskert als de hypocriete, laffe leugenaar die hij is. Geweldig!
He, WMP, wat origineel van je. Gelukkig zijn de mensen met wie ik wel een goede discussie kan voeren en gevoerd heb hier van een ander slag dan jij


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:44 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:37 schreef Fusion het volgende:
Nee hoor, waarom beter? Wel vraag ik me op dat ogenblik af waarom we nou per sé vrij wil moesten krijgen. Als we allemaal braaf liefhebbende robotjes waren, was het hier wellicht alsnog t spreekwoordelijke paradijs op aarde?

Het standaard christelijke antwoord is dan dat echte liefde uit vrije wil moet voortkomen, uit je eigen keuzen, maar ik betwijfel dat.


Dat bedoel ik ja, je mag nog zo hard je best doen als gelovige, je hebt het niet in eigen handen. Je kunt niet iemands wil veranderen (zoals voorbeeld hierboven ergens in n post). Maar als iedereen een goed bedoelende mens zonder de mogelijkheid om kwaad te doen zou zijn, dan waren we toch zoveel dichter bij het Paradijs? Misschien moeten we ons genetisch zo ontwikkelen, moeten we doelbewust - uit vrije wil - evolueren naar iets met een beperkte vrije wil.

Een ex-alcoholieker gaat toch ook niet vrijwillig de verleiding opzoeken? Hij zorgt dat de verleiding uit zijn leven verdwijnt. En soms zelfs dat hij geen verleiding meer voelt, via operatie of met medicatie. Waarom zouden we dat als mens niet doen met onze "verzuchtingen"?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-01-2014 21:45]


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2014 21:49 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 januari 2014 21:44 schreef Hypnos het volgende:
Dat bedoel ik ja, je mag nog zo hard je best doen als gelovige, je hebt het niet in eigen handen. Je kunt niet iemands wil veranderen (zoals voorbeeld hierboven ergens in n post).
Natuurlijk kan dat wel. We veranderen dagelijks onze mening en wil door dat waar we aan bloot gesteld worden. Of bedoel je dat niet?

quote:
Op 5 januari 2014 21:44 schreef Hypnos het volgende:Maar als iedereen een goed bedoelende mens zonder de mogelijkheid om kwaad te doen zou zijn, dan waren we toch zoveel dichter bij het Paradijs?
Misschien ja. Zoals ik al zei, ik denk dat t niet zo veel zin heeft er te lang bij stil te staan, het is zoals t is.

quote:
Op 5 januari 2014 21:44 schreef Hypnos het volgende:Misschien moeten we ons genetisch zo ontwikkelen, moeten we doelbewust - uit vrije wil - evolueren naar iets met een beperkte vrije wil.
Je hebt geen idee hoe christelijk dat klinkt haha. Je levert je vrije wil in voor die van God. En om t behapbaarder voor je te maken, noem God dan maar eerst even 'het goede in het universum' of whatever niet onmiddellijk je anti-christendom haren overeind laat staan.

quote:
Op 5 januari 2014 21:44 schreef Hypnos het volgende:Een ex-alcoholieker gaat toch ook niet vrijwillig de verleiding opzoeken? Hij zorgt dat de verleiding uit zijn leven verdwijnt. En soms zelfs dat hij geen verleiding meer voelt, via operatie of met medicatie. Waarom zouden we dat als mens niet doen met onze "verzuchtingen"?
Ja goed idee Maar hoe?


When your people matter, menstrual health matters


WMP
Usericon van WMP
Posted 05-01-2014 21:49 by WMP Profiel van WMP

quote:
Op 5 januari 2014 21:41 schreef Fusion het volgende:
He, WMP, wat origineel van je. Gelukkig zijn de mensen met wie ik wel een goede discussie kan voeren en gevoerd heb hier van een ander slag dan jij


Een mooie pet voor jou:



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 21:51 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Fusion, wat me nu wel opvalt, het doel van de liefde, is dat we het Paradijs bereiken. Het Paradijs zonder lijden, zonder onrecht, alleen liefde. Daarvoor moet wel iedereen meedoen, anders bereiken we het niet.

Wat doe je dan met die mensen die dat willen tegenwerken? In principe houden ze ons tegen op weg naar het Paradijs. Laat je hen dan niet je lot bepalen voor een groot stuk? Of ga je er van uit dat alles op lange termijn wel in orde komt als alle gelovigen blijven proberen? Dat het zo zal uitdoven?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-01-2014 21:52]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 22:00 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 21:49 schreef Fusion het volgende:
Natuurlijk kan dat wel. We veranderen dagelijks onze mening en wil door dat waar we aan bloot gesteld worden. Of bedoel je dat niet?


gedeeltelijk. Maar trauma's verander je niet zomaar. Sommige littekens krijg je nooit weg.
quote:

Misschien ja. Zoals ik al zei, ik denk dat t niet zo veel zin heeft er te lang bij stil te staan, het is zoals t is.


dat is wel vrij fatalistisch denk ik. Als je gelooft in een Paradijs ver weg, waarom dan niet in een oplossing die korter bij is?
quote:

Je hebt geen idee hoe christelijk dat klinkt haha. Je levert je vrije wil in voor die van God. En om t behapbaarder voor je te maken, noem God dan maar eerst even 'het goede in het universum' of whatever niet onmiddellijk je anti-christendom haren overeind laat staan.


op zich is dat niet puur christelijk denk ik. Het is een totalitaire visie voor de ganse Mensheid.
quote:

Ja goed idee Maar hoe?

Ideeën genoeg, het is gewoon de uitvoering die moet kloppen, een leider met totale macht die het ultieme humane goddelijke idee uitvoert.
http://www.imdb.com/title/tt0238380/?ref_=nm_flmg_act_23
maar dan het idee niet zo demoniseren.

Het Paradijs vereist totale menselijke volgzaamheid, Liefde als ultieme doel en opperste waarheid.

Manieren genoeg, de Messiah komt en zal zijn medicijn meebrengen. Wat het is weten we nog niet. Iets chemisch, biologisch, neuraal, technologisch, hypnopaedia ... het zullen geen woorden zijn deze keer.

Love New World
zonder cynisme
Naar het beeld van de Stoa (Epictetus)

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-01-2014 22:19]


signature


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-01-2014 22:02 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 januari 2014 21:41 schreef Fusion het volgende:
Gelukkig zijn de mensen met wie ik wel een goede discussie kan voeren en gevoerd heb hier van een ander slag dan jij

Hé, ik wil ook graag meedoen met die goede discussie Dus zullen we even met een schone lei beginnen? Bij deze: geachte Fusion, jij meldt ons dat God van ons houdt, maar hoe weet je dat? Hoogachtend, H.


Willekeur en dictatuur!


Mythics
Usericon van Mythics
Posted 05-01-2014 22:32 by Mythics Profiel van Mythics

quote:
Op 5 januari 2014 19:01 schreef Hérésie het volgende:
In het Catharinaklooster? Enlighten us?


Het Catharinaklooster in Sinaï (een van de oudste kloosters ter wereld en UNESCO erfgoed) huisvest de volgens de mythe (brandende) braamstruik. Nu is het een imposante braamstruik (als in, heel erg groot) maar los daarvan valt het allemaal erg mee


I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 05-01-2014 22:34 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 5 januari 2014 22:02 schreef Hérésie het volgende:
Hé, ik wil ook graag meedoen met die goede discussie Dus zullen we even met een schone lei beginnen? Bij deze: geachte Fusion, jij meldt ons dat God van ons houdt, maar hoe weet je dat? Hoogachtend, H.


Zeg ff dat hij z'n smiley goed gebruikt!




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2014 22:39 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 5 januari 2014 22:02 schreef Hérésie het volgende:
Hé, ik wil ook graag meedoen met die goede discussie Dus zullen we even met een schone lei beginnen? Bij deze: geachte Fusion, jij meldt ons dat God van ons houdt, maar hoe weet je dat? Hoogachtend, H.


Ik kan er me (dankzij bepaalde lectuur) wel steeds meer iets bij voorstellen. Als je iets heel heel graag wil, dan wordt wel eens gezegd dat het is "alsof iets tegen je spreek"

zoals "koop mij" of "hou van mij" of "kom naar mij" of "eet mij op"

in tekenfilms wordt dat soms goed in beeld gebracht.

Meestal is dat van heel korte duur, alleszins van voorbijgaande aard. Maar qls je keihard verlangt naar een idee of een wereld of vorm van omgang tussen mensen, dan kan het zijn dat je het echt bijna voelt. Meestal is dat in dromen, maar dat kan ook heel consistent zijn, zowel emotioneel als beredeneerd. Dan doet het er niet meer toe of het een gedachte of een droom of een gevoel is. De aanwezigheid is zodanig sterk dat het een vorm van realiteit wordt. Net zoals liefde. Het wordt een blijvende aaneenschakeling van een idee, een gevoel en verlangen.
Iedereen heeft die, maar meestal zijn dat onuitgesproken normen en waarden, die onbewust of onbenoemd blijven.

Bij sommigen is dat echter in veel grotere mate voelbaar, en wordt dat ook echt ervaren. Dikwijls omdat de factor "verlangen" veel groter is in combinatie met het beeld.
Tijdens de ontwikkeling krijgen deze ervaringen een plaats in de spirituele wereld, meestal in de religieuze omgeving waar de persoon zich begeeft of naartoe begeeft.
In mindere mate kan dat ook politiek zijn.

Ikzelf heb het nog nooit echt ervaren als een spiritueel of religieus iets, al zou ik mijn "combinatie" best wel zo kunnen benoemen, I think

het zijn alleszins ook zaken, net als het idee van "Het Paradijs" , die je niet zomaar verliest. Ze worden nooit bevredigd, nooit ontkracht, hoogstens ingehaald door nog grotere doelen

en zolang ze niet disfunctioneel zijn zal het niet aanzien worden als een mentale aandoening, al komt het wel voor. Dan maken ze er gewoon een non of pater van (Zuid-Europa)

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-01-2014 22:54]


signature


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen