IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Egoisme een vloek of een zegen? Volgende pagina
Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 23-10-2002 11:49 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

Na uitvoerige discussies binnen het groepje mensen dat ik mijn vrienden wens te noemen, ben ik me het een en ander gaan afvragen...Namelijk: moet je egoisme zien als een slechte eigenschap of als een goede? Ik ben van mening van het laatste en als je kijkt naar de grondslagen van het Satanisme en bijvoorbeeld naar de boeken van Ayn Rand (zijn goed!!! echt een aanrader) die mij beiden erg aanspreken overigens, dan wordt dat daar ook uitgedragen. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Of je nou of , reacties zijn altijd welkom


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 23-10-2002 12:02 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Ik vind het in beperkte mate geen slechte eigenschap omdat het een zeer natuurlijk gevoel is want anders overleef je simpelweg niet. Maar als je echt nooit iets wilt delen met mensen vind ik dat nogal overdreven. We zijn tenslotte geen roofdieren in het bos meer.


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 23-10-2002 12:06 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

Je Ego is alles wat je denkt te zijn, maar wat je niet bent.
Ego is valse zekerheid, bij gebrek aan identiteit.
Ego is overbodig als je weet wie je bent.
Ego is nodig om je zelf te leren kennen.

Egoisme is een vloek en een zegen.
Je kunt niets beginnen zonder, en niets eindigen met.
Volgens mij heeft het Ego een functie van tijdelijke aard.

Zo!

(egoisme is ook als Jr member een topic starten... )


why would you listen to me?


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 23-10-2002 12:08 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Tsjah, egoisme... Het woord roept allemaal negatieve "morele gevoelns" op bij veel mensen. Onterrecht, egoisme is iets wat uit zelfbehoud voortkomt. Een gezonde dosis egoisme is absoluut niet "fout". Maar extreem egoistische mensen zijn klootzakken/bitches waar ik niets mee te maken wil hebben.



Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 23-10-2002 12:30 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 12:08 schreef Azagthoth het volgende:
Tsjah, egoisme... Het woord roept allemaal negatieve "morele gevoelns" op bij veel mensen. Onterrecht, egoisme is iets wat uit zelfbehoud voortkomt. Een gezonde dosis egoisme is absoluut niet "fout". Maar extreem egoistische mensen zijn klootzakken/bitches waar ik niets mee te maken wil hebben.
Ben net te laat, kan hier niks meer aan toevoegen.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 23-10-2002 12:50 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 12:08 schreef Azagthoth het volgende:
Tsjah, egoisme... Het woord roept allemaal negatieve "morele gevoelns" op bij veel mensen. Onterrecht, egoisme is iets wat uit zelfbehoud voortkomt. Een gezonde dosis egoisme is absoluut niet "fout". Maar extreem egoistische mensen zijn klootzakken/bitches waar ik niets mee te maken wil hebben.


Egoisme.. lijkt me inderdaad voortkomen uit zelfbehoud. Egoisme betekend dat je het voor jezelf het beste wilt hebben, ongeacht of anderen het daardoor minder hebben, ofzo.. Maar wie het voor zichzelf goed wil hebben heeft vaak ook veel aan vrienden en famillie.. Dus die zogenaamde extreem egoistische mensen zijn volgens mij gewoon mensen die niet goed met hun zelfbehoud kunnen omgaan, die niet doorhebben dat ze zelf ook minder worden als ze op een egoistische manier met hun omgeving om gaan..


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 23-10-2002 12:51 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

Ik maak er persoonlijk een verschil in. Je hebt egocentrisch en egoistisch.

Ik noem iemand egoistisch zodra mensen last gaan hebben van zijn/haar gedrag (geen verantwoordelijkheid nemen, niets om het wel en wee van anderen geven). Egocentrisch aan de andere kant vind ik gezonde eigenliefde.

Als je zelf egoistisch bent zul je gemakkelijker door het leven gaan dan een ander. Voor jezelf vind ik egoisme een zegen. Maar voor een ander is het vaak een probleem.




Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 23-10-2002 12:51 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Egoisme heerscht, in beperkte mate. Zonder egoisme zou iedereen maar een voetveeg zijn van een ander.



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 23-10-2002 12:57 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 12:51 schreef Argentumfeles het volgende:
Ik maak er persoonlijk een verschil in. Je hebt egocentrisch en egoistisch.

Ik noem iemand egoistisch zodra mensen last gaan hebben van zijn/haar gedrag (geen verantwoordelijkheid nemen, niets om het wel en wee van anderen geven). Egocentrisch aan de andere kant vind ik gezonde eigenliefde.

Als je zelf egoistisch bent zul je gemakkelijker door het leven gaan dan een ander. Voor jezelf vind ik egoisme een zegen. Maar voor een ander is het vaak een probleem.





Wat is dan precies het verschil tussen egocentrisch ingesteld zijn en gewoon egoistisch zijn, en zit hier niet een enorme overlap in?


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 23-10-2002 12:59 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

Ik denk dat je zonder een minimum aan egoïsme gewoon niet gelukkig kunt zijn, als je met alles en iedereen gaat meeleven lukt t nie meer vrees ik, dat gaat althans voor mezelf op.


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-10-2002 13:00 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 oktober 2002 12:51 schreef Argentumfeles het volgende:
Ik noem iemand egoistisch zodra mensen last gaan hebben van zijn/haar gedrag (geen verantwoordelijkheid nemen, niets om het wel en wee van anderen geven). Egocentrisch aan de andere kant vind ik gezonde eigenliefde.

Hmmm, volgens mij leg je nou de begrippen 'egocentrisch' en 'egoistisch' naast elkaar, terwijl dat volgens wat ik altijd begrepen heb niet juist is.

Egocentrisch zijn wil zeggen dat je denkt dat de wereld continu om en rond jou draait. Egoistisch zijn wil zeggen dat jouw acties puur op jouw welzijn berusten.

Voor zover ik het dan bekijk is het zo dat mensen die egocentrisch zijn automatisch eigenlijk ook egoistisch zijn (immers, wat maakt iemand anders nou uit?) terwijl egoistische mensen niet per se egocentrisch hoeven te zijn (ze kunnen een enorm goed besef hebben van waar de wereld wel om draait.. en zich daar in hun egoisme op richten).

:twijfel: Toch maar eens van Dale er bij pakken...

ego·´cen·trisch (bn.)
met zichzelf steeds als uitgangspunt van de gedachten

ego´ïstisch (bn.)
zelfzuchtig


I'm not being rude. You're just insignificant.


Iron Maiden
Always live to win
Usericon van Iron Maiden
Posted 23-10-2002 13:00 by Iron Maiden Wijzig reactieProfiel van Iron MaidenQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 12:57 schreef Valorian666 het volgende:
Wat is dan precies het verschil tussen egocentrisch ingesteld zijn en gewoon egoistisch zijn, en zit hier niet een enorme overlap in?
Er zit wel een overlap in ja, maar bij egocentrisch draait alles altijd maar om 1 persoon. Bij egoisme kan dat per "onderwerp" verschillen zeg maar.


Iron Maiden! Is coming to get you! Wherever you are!


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-10-2002 13:03 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 oktober 2002 12:51 schreef Vargen666 het volgende:
Egoisme heerscht, in beperkte mate. Zonder egoisme zou iedereen maar een voetveeg zijn van een ander.
Hmm, volgens mij is dat juist weer het verschil tussen (gezond) zelfvertrouwen en egoisme...

Egoisme heeft bij mij in ieder geval een enorm negatieve klank. Als ik het heb over iemand die egoistisch is dan noem ik die zo omdat de acties van die persoon altijd ten onrechte ten nadele van iemand anders zijn.. terwijl als iemand gewoon zelfvertrouwen heeft dat juist een goede deugd is.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 23-10-2002 13:04 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 13:00 schreef helmet het volgende:
Egoistisch zijn wil zeggen dat jouw acties puur op jouw welzijn berusten.



Ik denk dat je haast alles wat je zogezegd voor iemand doet, vooral voor jezelf doet.


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Ineluki
Usericon van Ineluki
Posted 23-10-2002 13:05 by Ineluki Wijzig reactieProfiel van InelukiQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 12:06 schreef antimetal het volgende:
Je Ego is alles wat je denkt te zijn, maar wat je niet bent.


Eens ! Eén grote zeepbel ! Trouwens weinig mee aan te vangen als je 't mij vraagt. Beter om je te concentreren op andere, belangrijker zaken.

Allé soit, ben ik meteen kandidaat voor de meest ongenuanceerde stelling van het jaar ...

In hoeverre zoiets als een Ego en een egoïsme dat eruit voortvloeit noodzakelijk is voor zelfbehoud e.d.m., is een natuurlijk een eeuwenoude discussie ...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-10-2002 13:14 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 oktober 2002 13:04 schreef Gunman het volgende:
Ik denk dat je haast alles wat je zogezegd voor iemand doet, vooral voor jezelf doet.
Mja, als je het zo bekijkt zit het in mijn omschrijving in het woordje 'puur' natuurlijk.

Uiteraard doen uiteindelijk de meeste mensen alles wat ze doen voor zichzelf. Maar soms is het direct en soms indirect. En dat indirecte.. soms is het alleen een goed gevoel.. soms de vriendschap die je er voor terugkrijgt.. dan weer een wederdienst.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 23-10-2002 13:18 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 13:14 schreef helmet het volgende:
En dat indirecte.. soms is het alleen een goed gevoel.. soms de vriendschap die je er voor terugkrijgt.. dan weer een wederdienst.

Als je een wederdienst krijgt voel je je goed. Je verwacht die wederdienst eigenlijk als je iets doet voor een ander, dus ...maar ja zo kan je blijven doorgaan.
T gaat m ook om het besef dat iets voor een ander doen, jezelf op lange termijn ook voordelen oplevert...maar om dat nu ook egoïsme te noemen...??


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 23-10-2002 14:34 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

egoïsme is in beperkte mate goed, puur uit eigenbehoud, vanaf dat het ook maar iets verder gaat is het en schop weg



ILOVEMETAL
Usericon van ILOVEMETAL
Posted 23-10-2002 16:10 by ILOVEMETAL Wijzig reactieProfiel van ILOVEMETALQuote dit bericht

mensen die egoïstisch zijn hebben hoe dan ook de meeste kans om te overleven


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 23-10-2002 16:13 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

ik zeg een zegen. Wat al eerder is gezegt dat als je niet egoistisch genoeg bent je volledig ondersneeuwd in de huidige maatschappij. Je moet vooral denken ik ik ik en dan de rest. Voorbeeld de krokodil is een erg egoistisch beest maar heeft het leven dan ook al eeuwenlang volgehouden.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 23-10-2002 16:37 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 23 oktober 2002 16:10 schreef ILOVEMETAL het volgende:
mensen die egoïstisch zijn hebben hoe dan ook de meeste kans om te overleven


hoe dan ook? ....

Ze hebben zowieso de minste kans op overleven als ze in de problemen raken, wie gaat ze helpen?.... ik in ieder geval niet...
Kom op zeg, ... kans om te overleven?
Dus jij vindt dat ons leven een strijd is om te overleven of zo?

Overleven is nog geen leven!


why would you listen to me?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-10-2002 20:09 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ayn Rand is gay .

En Anton Levine ook.

Maar afgezien daarvan... als je je serieus afvraagt of egoïsme een vloek of een zegen is, vind je het blijkbaar dermate belangrijk dat het al veel te laat is voor het pad der verlichting...


LordJohn_2
You can run but you can't hide...
Usericon van LordJohn_2
Posted 23-10-2002 22:28 by LordJohn_2 Wijzig reactieProfiel van LordJohn_2Quote dit bericht

Ik ben ook van mening dat iedereen natuurlijk een ego heeft, maar zolang dat binnen de grenzen blijft dan heb ik er niets op tegen, gaat het erbuiten dan


Sticking feathers up your butt doesn't make you a chicken


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 23-10-2002 22:29 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Anton Levine? Ik maar denken dat die vent Anton La Vey heette...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-10-2002 22:31 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2002 22:29 schreef Asherah het volgende:
Anton Levine? Ik maar denken dat die vent Anton La Vey heette...

La Vey is z'n pseudoniem. De goede man heette Levine. En zo noem ik hem .


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 23-10-2002 22:31 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Maakt niet uit. Hij was toch gay.



Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen