IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Het Edda-topic Vorige pagina | Volgende pagina
Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 15-06-2002 0:03 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 14 juni 2002 20:02 schreef Volthor Kahn het volgende:
ik heb de proza edda van snorri (coole naam)

de naam 9 is eenvoudigweg het meest heilige getal in de Noordse cultuur
Odin hing bv 9 dagen aan Ygg om de Runen te verkrijgen
9 is zo heilig, omdat het 3x3 is
3 is van oorsprong het heilige getal, omdat al het goede in drievoud komt
alles komt in drieen zoals
lichaam, ziel en geest
verleden, heden en toekomst (de drie nornen)
enz.....

en wat is er dan heliger dan 3 drieen oftewel 9???
niets

de versie die ik van de proza edda heb, vind ik buitengewoon goed. Deze is ook vrij recent, maar ik heb em in R'dam liggen nu...
is vrij makkelijk te verkrijgen in boekwinkels, net zoals boeken over Runen, daar heb ik er ook 5 van.
de Poezie edda wil ik ook nog, das wat lastiger

Eigenlijk moet je de Edda's gewoon gelezen hebben, iig de Proza edda (weet je gelijk waar veel bands hun inspiratie vandaan halen) . De Ilias en Oyssea heb ik ook gelezen, maar die vind ik wat minder boeiend.



Ja, iid zeer logisch wat je over 9 zegt, Thanks.
Trouwens, Runen-boeken hou ik niet zo van. Is meer iets van de New Age, net zoals de "blanke rune", die nergens op slaat.
Runes werden door onze voorouders ingekrast in bijv. wapens om ze enigzins magisch op te laden. En Gothar/Gydhja (een soort Heidense priesters/priesteressen) gebruikten ze ook sporadisch in rituelen (ook niet echt op een magische manier). Moderne runen-lezers/tovenaars enzo vind ik allemaal bullshit.
Een leuk voorbeeld:
Ons gebruikelijke goede voornemen elk jaar met de jaarwisseling komt ook van een runen-ritueel. Iedereen mocht dan iets wat hij kwijt wou, bijv. een slechte eigenschap inkrassen in een stuk hout. En de Gothar of Ghydja verbrandde die in een vuur. De goden zouden dan beslissen of ze je zouden helpen.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 15-06-2002 1:14 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

ik is duidelijk beginneling
maar het is zeer interessant die heidendom site

ik ben het nu aan het lezen


Bloeddorst
Usericon van Bloeddorst
Posted 20-06-2002 20:22 by Bloeddorst Wijzig reactieProfiel van BloeddorstQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

Ik ben nu, een geleende, edda aan het lezen, mooie verhalen, kunnen mij zeer boeien, maar toch blijf ik twijfels hebben. Het is dus geschreven door een christen en in hoeverre heeft hij niet zijn bijbel verhaaltjes erdoor gehaald. Er zijn veel vergelijkingen
Geript door christendom? in Edda verwerkt? of menseigen?


Opdat we ons allen in de grote hallen weerzien


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-06-2002 20:24 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Heeft iemand een goede titel voor een beginner ?
Wat ik lees klinkt tof namelijk hiero ...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 20-06-2002 20:25 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 20 juni 2002 20:24 schreef Jenje het volgende:
Heeft iemand een goede titel voor een beginner ?
Wat ik lees klinkt tof namelijk hiero ...


"Eddah voor dummies" of zo??


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-06-2002 20:45 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Zoiets ja ..


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 20-06-2002 21:09 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

ga gewoon naar www.heidendom.nl


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 21-06-2002 0:47 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 20 juni 2002 20:22 schreef Bloeddorst het volgende:
Ik ben nu, een geleende, edda aan het lezen, mooie verhalen, kunnen mij zeer boeien, maar toch blijf ik twijfels hebben. Het is dus geschreven door een christen en in hoeverre heeft hij niet zijn bijbel verhaaltjes erdoor gehaald. Er zijn veel vergelijkingen
Geript door christendom? in Edda verwerkt? of menseigen?


Er zitten idd aardig wat christelije invloeden in de Edda's(monnikken introduceerden het moderne schrijven zoals je wel weet). Maar het christendom heeft ook zeer veel heidense tradities 'overgenomen' zoals ons pasen(Hebreeuws woord 'pesach' ) wat in de meeste Europese landen nog naar de godin Ostara (Easter, Oster) word vernoemd. Een puur Heidens lentefeest. Met overblijfselen als het eieren zoeken en de haas. En het Kerstfeest is ook doordrongen van Heidense symboliek. Het licht in de boom van de terugkerende zomer, de maretak in het amerikaanse kerstfeest. En de kerstman lijkt verdacht veel op Thor (die rond de jaarwisseling door de lucht reed om met de ijsreuzen te strijden en de zomer te laten terugkeren). Zoals Sinterklaas weer op Odin lijkt. Onze cultuur is er nog behoorlijk van doordrongen (Windrichtigen zijn genoemd naar de dwergen Nordri, Austri, Vestri en Sudri, Weekdagen zijn naar de Goden genoemd etc, etc), maar het word min of meer ontkend door de heersende (Joods/Christelijke) machten.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 21-06-2002 2:30 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Zondag & maandag valt wat bij voor te stellen bij een natuurreligie;
woensdag komt van Wodan;
donderdag komt van Thor;
vrijdag van Frija; (en ongetwijfeld het werkwoord vrijen)

Waar komen dinsdag & zaterdag vandaan?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 21-06-2002 2:31]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 21-06-2002 16:18 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Dinsdag komt van 'Ding' de Heidense volksvergaderingen waar ook recht werd gesproken etc. Het Ding word in verband gebracht met Tyr, god van oorlog, moed en rechtvaardigheid. In Noorwegen noemen ze het ook Tyrsdag(Engelse benaming is Tiu vandaar ook Tuesday). Zaterdag is de enigste die niet naar een Germaanse god is genoemd. Het komt namelijk van de Griekse god Saturnus.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 21-06-2002 16:35 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Maw, zaterdag suckt.



Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 21-06-2002 21:03 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

ja, inderdaad
de enige dag per week dat ik moet werken

De Christenen hebben heel veel invloeden overgenomen van de Noordelijke tradities om hun leer erin te laten gaan als zoete koek.
Als ze dat niet hadden gedaan, dan waren er echt niet zoveel genoemd.
In de oorspronkelijke christelijke cultuur en religie speelden vrouwen bijna geen rol, maar doordat vele Noordse tradities een aardemoeder (centrale figuur) aanbidden en vrouwen daar enorm belangrijk waren hebben de christenen Maria opeens een enorme status gegeven.


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 21-06-2002 23:04 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

kent hier iemand folksvig??
De site
http://members.tripod.com/~odins_barn


Bloeddorst
Usericon van Bloeddorst
Posted 22-06-2002 18:33 by Bloeddorst Wijzig reactieProfiel van BloeddorstQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

Nu ben ik mij ook aan het verdiepen in de zuidgermaanse volkeren(bataven, saksen, enz)
Ik ben een heel eind maar wat ik nog niet snap is waar de god Mannus nu in het plaatje van de goden past. Tuisto en zo
Wodan, Sahsginot, Tiwaz (Ziu), Donar, OK maar Mannus? Is die Mannus nu een creatie van Tacitus? Wie weet hier meer van?


Opdat we ons allen in de grote hallen weerzien


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 22-06-2002 18:54 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 21 juni 2002 21:03 schreef Volthor Kahn het volgende:
...
In de oorspronkelijke christelijke cultuur en religie speelden vrouwen bijna geen rol, ....


ff nuancering; in de bijbel zou een passage zijn over Lilith waar de vrouwen dus de dienst uitmaakten, maar dat hebben ze eruit gehaald...

Weet iemand hier meer over?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-06-2002 19:18 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hmmmm dat 'hebben ze eruit gehaald'; ik weet niet precies hoe dat zit. Ik weet wel dat rond het jaar 90 a.y.p.s. een raad van rabbijnen de inhoud van de uiteindelijke TeNaCh (Torah, Nebiim, Chetoebim... het geheel van de drie boeken die de christenen kennen als het Oude Testament) bepaald heeft. Alles over Lilith is in feite dus apocrief. Maar aangezien een heleboel uit het OT een rip-off is van Babylonische verhalen zal er ongetwijfeld veel te vinden zijn over Lilith. Bij mijn weten was ze gemaakt door dezelfde broodjesbakker als Adam maar om de een of andere reden heeft de een de ander afgewezen (waarom is me niet duidelijk; wellicht omdat ze te arrogant en trots was, hetgeen je uiteraard moet vertalen naar 'ze had een eigen wil'; het gaat hier immers om een monotheïstische godsdienst) waarna Eva geschapen is uit een rib van Adam.

In veel latere verhalen en boeken treedt Lilith op als de moeder van allerlei demonengebroed. Volgens mij komt ze ook in Paradise Lost voor...


Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 22-06-2002 20:37 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

lilith wordt inderdaad gezien als de moeder van alle demonen (dwergen, elven, enz...), maar de christenen verbranden altijd alles wat ze niet zint.

zo zie je maar weer, zo ongeveer alle religies zijn met elkaar verbonden. Zo heeft in de islam Jezus een hoge positie. Zo zijn er dingen opgenomen van heel veel culturen in de bijbel

maar waarom ze dan zonodig allemaal elkaar de kop in moeten slaan?
het is allemaal hetzelfde geleuter, maar dan in een ander jasje


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 22-06-2002 20:40 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

draadje over lilith:

http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/79239/1/25

xal ff zoeken, er zijn wel interessante discussies over geweest op GoT.

Dit is een interessant topic over de bijbel:

http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/189179/1/25

Ik heb trouwens sinds gister de Edda vertaling van De Vries, was toch wel nieuwgierig geworden om het eens te lezen

[Dit bericht is gewijzigd door elessar op 22-06-2002 20:48]



Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 22-06-2002 21:02 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

damn ik zie nu pas waar elessar vandaan komt
elfensteen natuurlijk

is dat die Edda met die witte kaft en dan beeld?


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 22-06-2002 21:26 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

njet, kaft is blauw met een houtsnijwerk op de voorkant.




Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-06-2002 21:41 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik heb hem ook van de Vries, maar da's gewoon een groene hardcover. Andere druk.


Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 25-06-2002 16:03 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

het is in ieder geval goed te lezen



Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 25-06-2002 17:26 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2002 21:26 schreef elessar het volgende:
njet, kaft is blauw met een houtsnijwerk op de voorkant.



deze heb ik ook sinds een week of 2.
Ik moet toch wel in de stemming zijn om dat te lezen, geconcentreerd enzo, anders vervliegt de helft in de onoplettendheid.
Terwijl ik toch al wel zolang lees als dat ik loop zo'n beetje.
Ik heb soms moeite om er door te komen.
maar wel blij dat ik 'm nu heb


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 25-06-2002 19:24 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Ik vind'm juist wel prettig lezen, maar ik lees kleine stukjes tegelijk en ik heb de verhalen in principe al een keer gehoord.



Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 29-06-2002 21:32 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

ik ken iemand die heeft sinds kort een stuur boek genaamd Icelands Saga's

800 blz met Ijslandse Sagen

*drool*


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen