IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Het Edda-topic Vorige pagina | Volgende pagina
Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 26-07-2002 1:58 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

www.ankh-hermes.nl
Veel new-age en hippie crap, maar ook veel interessant spul.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 26-07-2002 2:01 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 26 juli 2002 1:58 schreef Heiden het volgende:
www.ankh-hermes.nl
Veel new-age en hippie crap, maar ook veel interessant spul.
had ik gedaan kon alleen edda vinden


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 26-07-2002 2:09 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ja idd, ik heb ook net gekeken. En een boek over keltische cultuur. Hmmmz, ik dacht dat zij alles van Jan de Vries hadden uitgegeven? En die heeft een paar boeken geschreven. Misschien willen ze geen heidense boeken meer uitgeven ofzow. Ik zie alleen maar kut-boeken.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 26-07-2002 2:23 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 26 juli 2002 2:09 schreef Heiden het volgende:
Ja idd, ik heb ook net gekeken. En een boek over keltische cultuur. Hmmmz, ik dacht dat zij alles van Jan de Vries hadden uitgegeven? En die heeft een paar boeken geschreven. Misschien willen ze geen heidense boeken meer uitgeven ofzow. Ik zie alleen maar kut-boeken.

jammerlijk, maar dat gebeurt nou eenmaal. Werd misschien niet goed genoeg verkocht


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 26-07-2002 8:54 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 22:28 schreef Ulfhednir het volgende:
Horizon van bloedstaken ;-)

Ben ik het mee eens, zooo onwetend en zoooo bekrompen in hun visies/standpunten waarmee ze toen rond 1100 Christelijkheid hebben geforceerd op Europa.

Toch blijf ik het raar vinden. De christenen, met hun - volledig mee eens - bekrompen
standpunten, hebben veel van de heidense cultuur opgetekend.
Paterkes die zich ergens realiseerden dat het voorheen beter was? Of was het gewoon een kwestie van
'know your enemy' ? Wat voor hun heel geschikt uitkwam: kijk maar eens hoe ze keltische goden omtoverden naar #*heiligen


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 26-07-2002 11:44 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 26 juli 2002 2:23 schreef wladimir het volgende:
jammerlijk, maar dat gebeurt nou eenmaal. Werd misschien niet goed genoeg verkocht

Bij www.proxis.nl verkopen ze de edda gewoon (2 versies, die van de Vries en die van Ottens).


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 26-07-2002 12:04 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 26 juli 2002 8:54 schreef Gunman het volgende:
Toch blijf ik het raar vinden. De christenen, met hun - volledig mee eens - bekrompen
standpunten, hebben veel van de heidense cultuur opgetekend.
Paterkes die zich ergens realiseerden dat het voorheen beter was? Of was het gewoon een kwestie van
'know your enemy' ? Wat voor hun heel geschikt uitkwam: kijk maar eens hoe ze keltische goden omtoverden naar #*heiligen
Strategisch; men moest het volk tevreden houden dus waren de heiligen een soort van surrogaat-heidendom. En dankzij de aloude heidense religieuze tolerantie ging dat allemaal best.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 29-07-2002 11:47 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

kent iemand * Grimm's Teutonic Mythology??

Das ook wel interessant om te lezen.
had ik laatst een stukje van gelezen op
http://www.northvegr.org
waar allemaal noorse mythologie staat.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 31-07-2002 17:36 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Whiehie, ik heb hem net binnen (de Edda). Is best wel een pil...dus veel leesplezier.

1e zin waar mijn oog op viel toen ik hem opende:

Er wordt niet gezegd dat men weinig moet drinken, men moet beheerst drinken. Te weinig drinken is ongemanierd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 31-07-2002 17:41 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

ah ik ga het morgen ophalen bij de bieb.
En dan kijk ik wel of ik het koop.
Eerst nog 4 boeken over vikingen uitlezen en 1 boek over Kelten


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 07-09-2002 18:08 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

ik heb het dus een tijd geleden.
Het is een gaaf boek en ik heb nog heel veel op internet gelezen.

Weet iemand of er ook boeken over de verhalen van GRIMM zijn??

gegroet Vlad


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 24-09-2002 1:33 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 17:36 schreef Iskariot het volgende:
Whiehie, ik heb hem net binnen (de Edda). Is best wel een pil...dus veel leesplezier.

1e zin waar mijn oog op viel toen ik hem opende:

Er wordt niet gezegd dat men weinig moet drinken, men moet beheerst drinken. Te weinig drinken is ongemanierd.


Dat is geloof ik Gylfaginning, niet? Daarin komen allerlei gedrags- en fatsoensregels in voor. Het gaat over koning Gylfe die wou weten waarom de Asen zo machtig waren en in het geheim naar Asgard ging, waar hij Odin ontmoet. En dan krijg je 160 'gedichtjes' van Odin, in Gylfaginning aangeduid met 'De Hoogste'.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 24-09-2002 9:59 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 24 september 2002 1:33 schreef Heiden het volgende:
Dat is geloof ik Gylfaginning, niet? Daarin komen allerlei gedrags- en fatsoensregels in voor. Het gaat over koning Gylfe die wou weten waarom de Asen zo machtig waren en in het geheim naar Asgard ging, waar hij Odin ontmoet. En dan krijg je 160 'gedichtjes' van Odin, in Gylfaginning aangeduid met 'De Hoogste'.


Was uit de Havamal (uitleg bij strofe 19).

[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 24-09-2002 10:00]


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 24-09-2002 12:57 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Heeft iemand hier wel eens gehoord van Uller? De god van de winter die in de winter Odin van de troon stoot (dacht ik ). Ik lees hier namelijk nooit wat over.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 24-09-2002 14:54 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 24 september 2002 12:57 schreef XnegativeX het volgende:
Heeft iemand hier wel eens gehoord van Uller? De god van de winter die in de winter Odin van de troon stoot (dacht ik ). Ik lees hier namelijk nooit wat over.


Zover ik weet heb ik nooit van een wintergod gehoord en de naam Uller kan ik ook niet.
De Winter word altijd in verband gebracht met de reuzen.
Maar aangezien het heidendom een etnische religie is zullen er misschien wel bepaalde streken zijn waar dit geloofd werd.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 24-09-2002 18:14 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Uller werd hier ook wel Oller genoemd. Hier een stukje over Oller\Uller


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 24-09-2002 19:01 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Vet! Dank je.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 24-09-2002 21:41 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ik ben die van Snorri nu aan het lezen, en die van Jan Hermschen heb ik al uit.

wat ik merk dat ik het meeste al lang weet.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 02-10-2002 2:14 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Oller is waarschijnlijk een zeer oude god, omdat zijn oorsprong wordt teruggevoerd op een van de vorst-reuzen.
(quote van Nederlands Heidendom)

Daarom dacht ik al dat er geen winter-goden waren, hij is een verbastering van een van de winter-jotuns zoals ik al min of meer dacht...
Tsja, zelfs Heiden kan het fout hebben, er is inderdaad een winter-god Uller.
Loke is ook een jotun(reus) maar is door zijn bloedbroederschap met Wotan ook een god geworden.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 02-10-2002 2:17 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2002 2:14 schreef Heiden het volgende:
Loke is ook een jotun(reus) maar is door zijn bloedbroederschap met Wotan ook een god geworden.
Ook wel bekend als Loki?


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 02-10-2002 2:20 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2002 2:17 schreef Slechtheid het volgende:
Ook wel bekend als Loki?


Jawohl, ook wel Loge, er zijn zoveel verbasteringen van goden en reuzennamen elk Europees dialect heeft er wel een omdat ze zo oud zijn.
Toen moesten de joden jahwe nog uitvinden...


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Sephtis
Usericon van Sephtis
Posted 03-10-2002 17:51 by Sephtis Wijzig reactieProfiel van SephtisQuote dit berichthttp://www.martyrium.tk

Vraag:
Wat was het laatste wat Odin in het oor van zijn zoon Baldr fluisterde toen Baldr stierf?

heheh!

Dat verhaal waar het antwoord staat, is overigens m'n favoriet!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 03-10-2002 21:25 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2002 17:51 schreef Sephtis het volgende:
Vraag:
Wat was het laatste wat Odin in het oor van zijn zoon Baldr fluisterde toen Baldr stierf?

heheh!

Dat verhaal waar het antwoord staat, is overigens m'n favoriet!

Vafthrudnismal toch?


Sephtis
Usericon van Sephtis
Posted 04-10-2002 10:33 by Sephtis Wijzig reactieProfiel van SephtisQuote dit berichthttp://www.martyrium.tk

Nah, ik moet toegeven het is een beetje flauw, maar in dat twistgesprek was dat de laatste vraag die Odin stelde aan de Reus. En meteen wist die Reus dat het Odin was die hem de vraag stelde, aangezien alleen Odin dit antwoord weet.

Dus de vraag kent geen antwoord. Ik heb er ooit een sixpack bier mee verloren...omdat ook ik het antwoord bijster was...

M.a.w. Niemand , behalve hijzelf, weet wat Odin in het Oor van Baldr fluisterde toenie stierf...


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 04-10-2002 13:36 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 4 oktober 2002 10:33 schreef Sephtis het volgende:
Nah, ik moet toegeven het is een beetje flauw, maar in dat twistgesprek was dat de laatste vraag die Odin stelde aan de Reus. En meteen wist die Reus dat het Odin was die hem de vraag stelde, aangezien alleen Odin dit antwoord weet.

Dus de vraag kent geen antwoord. Ik heb er ooit een sixpack bier mee verloren...omdat ook ik het antwoord bijster was...

M.a.w. Niemand , behalve hijzelf, weet wat Odin in het Oor van Baldr fluisterde toenie stierf...

Hehe, daarom is het ook een Odinsvraag


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen