IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Het Edda-topic Vorige pagina | Volgende pagina
Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 23-09-2003 1:23 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Er zitten jammer genoeg inderdaad gristelijke invloeden in de Edda, maar het is het enigste wat over is gebleven van de oude religie, je moet gewoon het gristelijke er een beetje uitfilteren. En er zijn nog wat middeleeuwse beschrijvingen van gristenen over de Heidense tempels in Uppsala enzo.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 23-09-2003 7:30 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Jep zitten ook gedichten bij uit meer GRISTEN tijd. En aangepaste gedichten.
Snorriej was zelf ook een gristen (of moest het zijn).


campske666
Usericon van campske666
Posted 23-09-2003 8:35 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Volgens Georges Dumézil zou die hele kristen-invloed op de proza-edda nogal overdreven zijn, en zou het dus meer authentiek zijn dan ze tot nu toe hadden gedacht.
Behalve dan dat de invloed van de godinnen/vrouwen in de Heidense wereld groter zou zijn dan zou blijken uit de Edda's.


Nibiru
Blaaskurkh
Usericon van Nibiru
Posted 27-09-2003 15:23 by Nibiru Wijzig reactieProfiel van NibiruQuote dit bericht

Ik ben ook zeer geintresseert in dit onderwerp (Ook lid op Nederlands Heidendom).

Ik wil ook altijd nog de vertaling van Tacitus Germanicus (als ik het goed heb).


"Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn."


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 15:57 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 15:23 schreef Nibiru het volgende:
Ik ben ook zeer geintresseert in dit onderwerp (Ook lid op Nederlands Heidendom).

Ik wil ook altijd nog de vertaling van Tacitus Germanicus (als ik het goed heb).


www.northvegr.org staat ie in het engels.

[Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 27-09-2003 17:31]


Nibiru
Blaaskurkh
Usericon van Nibiru
Posted 27-09-2003 17:19 by Nibiru Wijzig reactieProfiel van NibiruQuote dit bericht

Oja thnx!

(hij stond in mn favorieten zie ik nu, maar ik ben vergeetachtig zoals wel weer blijkt).


"Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn."


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 28-09-2003 0:34 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 23 september 2003 8:35 schreef campske666 het volgende:
Volgens Georges Dumézil zou die hele kristen-invloed op de proza-edda nogal overdreven zijn, en zou het dus meer authentiek zijn dan ze tot nu toe hadden gedacht.
Behalve dan dat de invloed van de godinnen/vrouwen in de Heidense wereld groter zou zijn dan zou blijken uit de Edda's.
Dat is maar een kerel. Kijk maar is naar de inhoud en sommige delen zullen je wel verdomd christenlijk overkomen.


campske666
Usericon van campske666
Posted 28-09-2003 10:57 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 28 september 2003 0:34 schreef wladimir het volgende:
Dat is maar een kerel. Kijk maar is naar de inhoud en sommige delen zullen je wel verdomd christenlijk overkomen.


Dat ontken ik niet, maar als het er op aankomt om de betrouwbaarheid van oude geschriften te beoordelen, betrouw ik liever op mensen met meer kennis van zaken dan op m'n eigen amateru indrukken. In in die context is Georges Dumézil niet "maar een kerel", maar een persoon die er zeker meer vanaf weet dan jij en ik samen.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 28-09-2003 11:53 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2003 10:57 schreef campske666 het volgende:
Dat ontken ik niet, maar als het er op aankomt om de betrouwbaarheid van oude geschriften te beoordelen, betrouw ik liever op mensen met meer kennis van zaken dan op m'n eigen amateru indrukken. In in die context is Georges Dumézil niet "maar een kerel", maar een persoon die er zeker meer vanaf weet dan jij en ik samen.
Dat is waar, maar er zijn denk ik meer mensen met kennis hierover die zeggen dat het christenlijke invloeden heeft.
Zoals onze Jan de Vries!


campske666
Usericon van campske666
Posted 28-09-2003 12:21 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 28 september 2003 11:53 schreef wladimir het volgende:
Dat is waar, maar er zijn denk ik meer mensen met kennis hierover die zeggen dat het christenlijke invloeden heeft.
Zoals onze Jan de Vries!


Idd.
Ze zijn het er niet over eens. Uit onze doppen kijken dus.


Nibiru
Blaaskurkh
Usericon van Nibiru
Posted 28-09-2003 15:12 by Nibiru Wijzig reactieProfiel van NibiruQuote dit bericht

Sowiezo krijg je over Heidendom een hoop vage/zweverige informatie vind ik, van hopeloze amerikaanse new age dingetjes tot belachelijke NS organisaties. gewoon je ogen goed open houden zoals al gezegd werd.


"Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn."


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 07-06-2004 22:52 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

ik ben begonnen in een Nederlandse vertaling van de Edda's. In 1994 uitgebracht, het is trouwens vertaald door M. Otten.

aha, ik zie net op de site van heidendom.nl dat deze uitgave in de literatuurlijst staat.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 07-06-2004 23:53 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2004 22:52 schreef aerodis het volgende:
ik ben begonnen in een Nederlandse vertaling van de Edda's. In 1994 uitgebracht, het is trouwens vertaald door M. Otten.

aha, ik zie net op de site van heidendom.nl dat deze uitgave in de literatuurlijst staat.
Heb die ook, is een goeie. Wil zelf nog een keer de vertaling van Jan de Vries hebben, maar die moet je een toevallig een keertje tegenkomen. De Germanen van Jan de Vries is trouwens ook een aanrader


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 08-06-2004 0:09 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2004 23:53 schreef Iskariot het volgende:
Heb die ook, is een goeie. Wil zelf nog een keer de vertaling van Jan de Vries hebben, maar die moet je een toevallig een keertje

Kan je gewoon bestellen op i-net site. Heb hem zelf uit een new-age winkeltje


F*ck hippies


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 08-06-2004 0:19 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2004 23:53 schreef Iskariot het volgende:
Heb die ook, is een goeie. Wil zelf nog een keer de vertaling van Jan de Vries hebben, maar die moet je een toevallig een keertje tegenkomen. De Germanen van Jan de Vries is trouwens ook een aanrader

Feit is inderdaad, aangezien Snorre zelf een christen was, dat er invloeden van de kerstening terug te vinden zijn.


Ymir
Usericon van Ymir
Posted 17-12-2006 16:28 by Ymir Wijzig reactieProfiel van YmirQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2002 11:30 schreef elessar het volgende:
Mooi hoor. Ik heb de hele Edda op school gehad (Vrije School) maar ik weet er niet veel meer van. Maar als ik dit zo lees komt het een beetje terug. Ik moet het ook maar eens gaan lezen!


ah geweldig! nog een vrije school ganger!


Een es weet ik staan, Yggdrasil heet hij, hoog en met helder, heilvocht begoten, vandaar komt de dauw, in de dalen vallen; aan de bron van Urd, staat hij eeuwig groen.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 17-12-2006 16:57 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Ik heb alleen maar negatieve dingen over de vrije school gehoort. Een vriendin van me heeft erop gezeten en wat voor verhalen ik hoorde...

Toen ze besloot om niet door te gaan naar 't middelbare onderwijs van de vrije school werd ze gepest met het feit dat ze volgend jaar aan plastic tafeltjes zou zitten. Wtf?
En dan dat hele verhaal over kinderen van de nacht en van de dag. Wat een kansloze bedoeling was 't daar. Gaat het er zo aan toe op elke vrije school?


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Ymir
Usericon van Ymir
Posted 17-12-2006 17:13 by Ymir Wijzig reactieProfiel van YmirQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2006 16:57 schreef Gemene Lepel het volgende:
Ik heb alleen maar negatieve dingen over de vrije school gehoort. Een vriendin van me heeft erop gezeten en wat voor verhalen ik hoorde...

Toen ze besloot om niet door te gaan naar 't middelbare onderwijs van de vrije school werd ze gepest met het feit dat ze volgend jaar aan plastic tafeltjes zou zitten. Wtf?
En dan dat hele verhaal over kinderen van de nacht en van de dag. Wat een kansloze bedoeling was 't daar. Gaat het er zo aan toe op elke vrije school?


serieus? werd ze daar echt mee gepest? da's wel n hele extreme school dan zeg! dat gaat er zeker niet zo op elke vrije school.
Ik zit nou ook op een 'gewone' middelbare school, en mijn klasgenootjes toen wisten ook dat ik dat wou. En daar werd echt niet moeilijk over gedaan ofzo..
Maar wat was dat dan over kinderen van de nacht en van de dag?


Een es weet ik staan, Yggdrasil heet hij, hoog en met helder, heilvocht begoten, vandaar komt de dauw, in de dalen vallen; aan de bron van Urd, staat hij eeuwig groen.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 17-12-2006 17:20 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Het was een raar verhaal over racisme. Rudolf Steiner is toch wel in opspraak gekomen vanwege zijn racistische ideeën. Maar ok, het zal inderdaad wel van school tot school verschillen.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 18-12-2006 10:33 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Vrije school moet deaud!


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 18-12-2006 10:37 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

inderdaad (ik ben het niet zo vaak eesn met Kwellie dus bij deze moet als extra worden opgemerkt dat dit dus een uitzonderlijke post is)


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-12-2006 10:38 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Iemand de kutgrap al gemaakt dat ik constant lees "Het Edah-topic"?


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-12-2006 10:45 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Jenje leest constant "Het Edah-topic" Bij deze.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 18-12-2006 10:56 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Maar het is 'de topic'.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-12-2006 10:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 18 december 2006 10:45 schreef spectre het volgende:
Jenje leest constant "Het Edah-topic" Bij deze.
anders moet ik het zelf doen, zo lame ..


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen