IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Afschaffen van religieuze scholen?? Volgende pagina
aerodis
Usericon van aerodis
Posted 27-10-2002 17:25 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht


Enige tijd geleden kwam R. van Boxtel van D66 met het voorstel om religieuze scholen af te schaffen. Ik ga hier binnenkort mijn spreekbeurt over houden (mwa, aanstaande donderdag ).

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling vinden:

"Religieuze scholen moeten afgeschaft worden"


(help aerodis zijn spreekbeurt door )


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 27-10-2002 17:28 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Natuurlijk moeten religieze scholen worden afgeschaft! Religie is geen onderwijs, en daar moet maar in privé-kring over geluld worden.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Demogorgon
skåp
Usericon van Demogorgon
Posted 27-10-2002 17:30 by Demogorgon Wijzig reactieProfiel van DemogorgonQuote dit berichthttp://www.koelkast.net/

ik vidn dat onderwijs onderwijs is en dat van goede kwaliteit moet zijn, denk niet dat het feit dat een school religieus is iets toevoegd aan de kwaliteit van het onderwijs. afschaffen dus


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 27-10-2002 17:30 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 17:28 schreef mislyd het volgende:
Natuurlijk moeten religieze scholen worden afgeschaft! Religie is geen onderwijs, en daar moet maar in privé-kring over geluld worden.

Een simpele doch ware conclusie. Geloven doe je maar thuis!

Ik denk echter dat als zoiets radicaal afgeschaft zou worden, er
a. vreselijk veel protest zou komen
b. de christelijke partijen ontzettend veel stemmen zouden krijgen
c. er wellicht 'privéscholen' komen, met op maat gesneden onderwijs voor veel geld (amerikaans model dus)

Speculatie natuurlijk...

Ik zou zeggen, besteed in je spreekbeurt veel aandacht aan hoe je 'normen en waarden' (dat vindt men nl. belangrijk) dan wel ingevuld zou kunnen zien op school.


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 27-10-2002 17:35 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Ik denk dat er buiten Islamitische scholen geen echte religieuze scholen meer bestaan, of wel? Het is volgens mij niet alsof er nog scholen zijn waar ze 's morgens verplicht bidden en bij godsdienst alleen het Christendom belichten. Bij godsdienstlessen worden al iig alle wereldreligies behandeld(ik heb maar op 2 scholen gezeten, in Limburg, dus kan niet oordelen over bijvoorbeeld gereformeerde dorpjes of het protestants gebied).

Met de wetenschappelijke vooruitgang is religie ook best wel achterhaald, slechts de "paplepel"-mensen blijven er nog krampachtig aan vasthouden...

Islamitische scholen... Tja, ik begrijp die mensen sowieso niet, maar volgens mij is religie voor hen nog wel erg belangrijk. Het afschaffen van Islamitische scholen bevordert iig de integratie van jonge islamietjes, maar kan dus wel op verzet rekenen van de Islamitische gemeenschap.


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 27-10-2002 17:35 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Mee eens, er gaat ook veel te veel tijd verloren met irritante gebeden en christelijke dagopeningen bij ons op school.

D66 heersch!


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


General Skullfucker
Eerlijk delen
Usericon van General Skullfucker
Posted 27-10-2002 17:35 by General Skullfucker Wijzig reactieProfiel van General SkullfuckerQuote dit berichthttp://www.metalhints.nl

Bah! Religie staat wetenschap natuurlijk in de weg. Hoe kun je nou weer onderzoek doen als dat niet hoeft te doen omdat het bestaan van gOD de oplossing is voor al je vragen? En al is een school geen universiteit, je hele denken wordt verpest op zo'n manier.



0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 27-10-2002 17:36 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

afschaffen! dit soort onderwijs schept een tweedeling in de samenleven(met name afzondering van allochtonen), de atheisten en de gelovigen. En zeker voor allochtonen is dit niet goed. Een school is er voor om te leren en niet voor religie. Dan gaan ze maar naar de kerk/moskee etc.


[Dit bericht is gewijzigd door 0Tolerence op 27-10-2002 17:37]


"This one is older than shit, heavier than time!"


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 27-10-2002 17:37 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 17:35 schreef Sjaan het volgende:

D66 heersch!


D66 stond destijds ( januari 2002) helemaal niet achter deze stelling. De enige partij die dit gedachtegoed steunde, en nog steeds, is de SP.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 27-10-2002 17:48 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

ik ben er voor dat elke religieuze school afgeschaft dient te worden.

Doch een vak als Levensbeschouwing vind ik JUIST wel weer belangrijk. Als uit een puur objectieve hoek naar een religie gekeken word, en kritiek geleverd word.
Hierdoor ontstaan persoonlijke wereldbeelden, zonder een dogmatisch geloof in iets wat je gelooft, omdat "het zo is, omdat mama en papa dat zeggen".

maarja, dat zeg ik niet in 8 minuten ...

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 27-10-2002 17:49]


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 27-10-2002 17:52 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 17:35 schreef Sjaan het volgende:
Mee eens, er gaat ook veel te veel tijd verloren met irritante gebeden en christelijke dagopeningen bij ons op school.




hetzelfde bij mij op school!


I spy with my little and verrry evil eye.....


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-10-2002 17:58 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 27 oktober 2002 17:37 schreef aerodis het volgende:
D66 stond destijds ( januari 2002) helemaal niet achter deze stelling. De enige partij die dit gedachtegoed steunde, en nog steeds, is de SP.


In eerste instantie niet, maar na aanleiding van de uitzending van het praatprogramma B&W waar van Boxtel werd overklast/overtuigd door die nu ondergedoken dame uit Senegal (Hirschi nogwat) heeft hij zijn standpunt ong. een week later aangepast richting afschaffing.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 27-10-2002 17:59 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

he?

ik snap het ff niet.
Van Boxtel stond toch altijd al achter afschaffen?


Jade
Usericon van Jade
Posted 27-10-2002 18:01 by Jade Wijzig reactieProfiel van JadeQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 17:58 schreef Mutilator het volgende:
In eerste instantie niet, maar na aanleiding van de uitzending van het praatprogramma B&W waar van Boxtel werd overklast/overtuigd door die nu ondergedoken dame uit Senegal (Hirschi nogwat) heeft hij zijn standpunt ong. een week later aangepast richting afschaffing.


Je bedoelt Ayaan Hirshi Ali en ze komt oorspronkelijk uit Somalïe.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-10-2002 18:18 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 27 oktober 2002 18:01 schreef Jade het volgende:
Je bedoelt Ayaan Hirshi Ali en ze komt oorspronkelijk uit Somalïe.


I stand corrected


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 27-10-2002 19:51 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Afschaffen!!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 27-10-2002 19:54 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Afschaffen!
Schaf alle Jeruzalem-religie's maar af als we toch bezig zijn...


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 27-10-2002 19:55 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 19:54 schreef Heiden het volgende:
Afschaffen!
Schaf alle Jeruzalem-religie's maar af als we toch bezig zijn...
Yep


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


B6R6A6M
Usericon van B6R6A6M
Posted 27-10-2002 19:55 by B6R6A6M Wijzig reactieProfiel van B6R6A6MQuote dit bericht

Goed onderwerp! Ik heb net mijn betoog af tegen de te dure prijzen van cd's dat ik overmorgen moet houden.

Religieuze scholen zouden afgeschaft moeten worden. School is er om mensen dingen te leren, niet om over God te praten, daar is de kerk voor.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 27-10-2002 21:06 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Niet lang geleden werd er nog gesproken van dat de religieus getinte scholen juist het beste presteerde. Dit zou komen omdat op openbare scholen veel buitenlandse kinderen kwamen en de gehele klas een leer achterstand opliep omdat die buitenlandse kinderen een taalachterstand hebben. Ik weet nu niet of het nu daadwerkelijk komt omdat een religieuze school zijn zaakjes beter voor elkaar heeft of dat een openbare school onderscheid moet gaan maken in Nederlandse en buitenlandse kinderen met oog op leerprestaties.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-10-2002 21:21 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 27 oktober 2002 17:59 schreef aerodis het volgende:
he?

ik snap het ff niet.
Van Boxtel stond toch altijd al achter afschaffen?


In het programma dat ik gezien heb verdedigde hij juist die scholen onder het mom van 'vrijheid van godsdienst'.

Die Somalische dame sabelde echter al zijn idealistische beelden neer en wel dermate dat hij geen tegenargumenten meer in de discussie kon brengen.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 27-10-2002 21:48 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 17:25 schreef aerodis het volgende:
Enige tijd geleden kwam R. van Boxtel van D66 met het voorstel om religieuze scholen af te schaffen. Ik ga hier binnenkort mijn spreekbeurt over houden (mwa, aanstaande donderdag ).

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling vinden:

"Religieuze scholen moeten afgeschaft worden"


(help aerodis zijn spreekbeurt door )


Vet topic!

[het komt me ook enigszins bekend voor ]

Ik ben voor, kERK & Staat zijn gescheiden. Onderwijs valt onder verantwoordelijkheid van de Staat en zou dus vrij van religie moeten zijn (evenals de Staat zelf!!)

Ook kan ik het niet verkroppen dat de verschillen tussen de prestaties van leerlingen aan neutrale en religieuze scholen zo groot zijn. Zijn religieuze scholen dan zoveel beter? NEE!

De vraag naar neutraal onderwijs is veel groter als de vraag naar religieus onderwijs. Het is dus vrij logisch dat de neutrale scholen drukker bevolkt zijn, de klassen voller zijn en leerling per saldo minder docent tot zijn beschikking heeft als op een religieuze school. Minder aandacht leidt tot slechtere schoolprestaties. Zeker allochtone leerlingen hebben juist méér aandacht nodig door de taalachterstand die vaak aanwezig is.

Dus -- religieuze scholen dragen bij tot de verdere scheuring van onze maatschappij. Het lijkt mij niet de bedoeling dat we teruggaan naar de tijden dat de christenen de wel-opgeleiden en rijken waren en de 'heidenen' de ongeschoolde boeren. (ok.. dit is wel erg kort door de bocht.. maar 'you catch my drift here' )

Het lijkt erop dat, mede door religieus onderwijs, de laatste christelijke zuil intact blijft. Verpulveren!!

Tuurlijk heeft een ieder vrijheid van godsdienst, maar deze mag je fijn thuis belijden. Tevens ben ik van mening dat het te gek voor woorden is dat een klein kind, nog zonder vrije wil, zelfs op school verplicht moet 'geloven'.

Het zou beter zijn een algemeen vak Religie in te voeren waar alle aspecten van de grootste religies in behandeld worden zodat een kind zich bewuster wordt van de (helaas vaak fictieve) keuze's die het heeft. Ook ben ik van mening dat dit de onderlinge verdraagzaamheid tussen burgers-in-wording vergroot omdat de kinderen kennis maken met de diverse culturen die ze dagelijks om zich heen zien.

[tirade tegen het christenDOM komt in mij op.. maar ik hou me in..]


Nihil
Casus belli
Usericon van Nihil
Posted 28-10-2002 10:01 by Nihil Wijzig reactieProfiel van NihilQuote dit bericht

Ik ben eerder voor het afschaffen van religieuze schelen.


Tum podem extulit horridulum...


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 28-10-2002 11:26 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 21:48 schreef Snaack het volgende:

Het lijkt erop dat, mede door religieus onderwijs, de laatste christelijke zuil intact blijft. Verpulveren!!

Tuurlijk heeft een ieder vrijheid van godsdienst, maar deze mag je fijn thuis belijden. Tevens ben ik van mening dat het te gek voor woorden is dat een klein kind, nog zonder vrije wil, zelfs op school verplicht moet 'geloven'.

Het zou beter zijn een algemeen vak Religie in te voeren waar alle aspecten van de grootste religies in behandeld worden zodat een kind zich bewuster wordt van de (helaas vaak fictieve) keuze's die het heeft. Ook ben ik van mening dat dit de onderlinge verdraagzaamheid tussen burgers-in-wording vergroot omdat de kinderen kennis maken met de diverse culturen die ze dagelijks om zich heen zien.

[tirade tegen het christenDOM komt in mij op.. maar ik hou me in..]


Je moet es proberen om in een katholieke school (lang geleden, begin jaren '90 was dat) rechtuit te verklaren dat je atheïst bent, lol verzekerd!! Enne , nee ik was toen lang niet met metal bezig, de inzichten kwamen geheel uit mezelf. Nu wil het lukken dat de godsdienst-lerares daar net t meeste begrip voor had.

Ik ging er niet heen omdat mn ouders devoot gelovig zijn (ze zijn nie eens gelovig) maar gewoon omdat die andere school nog zwaarder zuigde.

Dat van die religie -les vind ik wel ok, op voorwaarde dat het deftig gebeurt. Bij ons kwamen er wel andere religies aan bod, maar vrijwel allen de monotheïstische,... ook vrij krap niewaar?


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Shadow_Smile
Mr. Bitch
Usericon van Shadow_Smile
Posted 28-10-2002 11:39 by Shadow_Smile Wijzig reactieProfiel van Shadow_SmileQuote dit bericht

Afschaffen !!!!!

religie ZUIGT en manipuleerd !!!


Wiegen Meister !


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 28-10-2002 15:52 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 28 oktober 2002 11:26 schreef Gunman het volgende:
Je moet es proberen om in een katholieke school (lang geleden, begin jaren '90 was dat) rechtuit te verklaren dat je atheïst bent, lol verzekerd!! Enne , nee ik was toen lang niet met metal bezig, de inzichten kwamen geheel uit mezelf. Nu wil het lukken dat de godsdienst-lerares daar net t meeste begrip voor had.



Sja.. Ik zat op een openbare basisschool en in groep 8 gingen we bijna dagelijks in de pauze vechten met mannetjes van de christelijke school, 500 meter verderop

Kerkratten!!! hahahaha!

Toen had ik overigens al lang haar en presteerde een leraar aan die christelijke school het mij uit te maken voor meisje toen ik daar een keer een pakje moest brengen

Ik had altijd wel medelijden met die kutjes die verplicht met rok aan naar school moesten en die zielige ventjes met die incestmuiltjes. Maar het was wel een leuke sport om ze onderuit te schoppen

quote:

Dat van die religie -les vind ik wel ok, op voorwaarde dat het deftig gebeurt. Bij ons kwamen er wel andere religies aan bod, maar vrijwel allen de monotheïstische,... ook vrij krap niewaar?



Idd.. Voorwaarde is wel dat deze les zo breed mogelijk ingericht wordt. Zeker de misstanden die de RK heeft begaan moeten ook eens een keer behandeld worden! Dat gebeurt momenteel uiteraard niet, hypocriet zooitje! Vertel maar aan kindertjes van 12 dat je vroeger bijvoorbeeld levend verbrand werd als je niet geloofde


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen