IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Escapisme
Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 31-10-2002 11:49 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Ik weet dat dit topic watweg heeft van dit topic, maar dit staat los van vervelende ervaringen in je jeugd, ik wil het over het sociaal-culturele verschijnsel hebben...

Wat mij al jaren opvalt is dat hoewel de algehele opinie en gedachte van de massa de inwoners van west-europa steeds meer naar elkaar toe trekt (tunnel-opinie noem ik het), en mensen steeds makkelijker ten prooi lijken te vallen aan het fenomeen dat dingen voor gekauwd krijgen makkelijker is dan zelf denken, er toch ook steeds meer en steeds extremer onder scheidende sub-culturen en sub-stromingen bestaan.... (waar binnen ook steeds meer mensen hun vrije tijd spenderen)

Waar je enkele jaren gelden slechts de gabbers en de alto's (ja daar waren weer wel sub groepen binnen maar ok) had, 1 zeer grote zeer dominante groep (70% van alle jongeren beweerde op een gegeven moment gabber te zijn) zie je nu een veel groter onderscheid onder zowel jongeren als volwassenen.

Maar vreemder misschien nog wel dat ondanks de steeds meer om geld en steeds minder om mensen draaiende cultuur, steeds meer mensen hun uitvlucht zoeken in groepen, sub-culturen die juist zo min mogenlijk met geld te maken hebben terwijl de bijvoorbeeld gabber cultuur juist een pats en geld cultuur was (dat soort sub-culturen bestaan nu nog hoor Hip Hop Gansta gedoe -wiggers ofzo noemen ze zich- )

Dicht bij het bed van velen hier staat onder andere "de romantische" goth-rock scene, en de reguliere (old school ) gothic scene, waar dingen als geld juist niet of veel minder als relevant wordt gezien maar het meer om het "opgaan" in het gevoel lijkt te gaan.

Ook bijvoorbeeld zie weer steeds meer mensen die zich sterk met ideeologische, of spiritueele organisaties identificeren, naar de ontkerkelijking van de afgelopen 40 jaar zoeken mensen toch weer naar nieuwe spirtueele of ideologische bezigheden, de weder opstanding van veel natuur geloven of geheel nieuwe geloven zoals "scientolegy" zijn voorbeelden...

Het valt mij m.a.w. op dat in een steeds hardere maatschappij met steeds minder plaats voor cultuur, een maatschappij waar in alleen geldt nog schijnt te tellen, er ook steeds meer mensen een soort dubbel leven beginnen te leiden, een soort vlucht nemen van de hun voorgekauwde maatschappelijke brokken. En zich cultureel of spiritueel of weet ik veel hoe ontplooien, maar raar genoeg dat alleen in hun vrije tijd doen....


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 31-10-2002 12:13 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

Verschijnselen van de ziekte die ik commercie noem. De maatschappij wordt steeds onpersoonlijker en tis nog maar een kwestie van tijd voordat je een nummertje krijgt ipv een naam.

Iedere keer weer nieuwe trends, en als je niet meeloopt ben je 'lager' in de ogen van de mensen die wel meelopen.

Ik snap trouwens het discussiepunt van dit topic niet helemaal, maargoed


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 31-10-2002 12:16 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

ik ben dus benieuwd hoe mensen dit verklaren... mischien idd niet helemaal duidelijk...


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 31-10-2002 12:22 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Alles draait om geld, want zonder geld ben/kan je niets.
Lijkt me de enige logische verklaring.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 31-10-2002 12:23 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Ik denk gewoon dat deze wereld lelijk, vunzig, grijs, lelijk en leeg genoeg is om allerlei manieren te bedenken om daar niet mee geconfronteerd te worden.

Anderzijds vind ik sommige vormen van escapisme wel erg ver gaan, bijvoorbeeld van die life action role playing games...


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 31-10-2002 12:27 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

quote:
Op 31 oktober 2002 12:23 schreef Asherah het volgende:
Anderzijds vind ik sommige vormen van escapisme wel erg ver gaan, bijvoorbeeld van die life action role playing games...


Mja, vind ik ook...

Maar wel begrijpelijk.


Ik denk overigens ook dat religie hier ook zijn aandeel in heeft, want daarin heb je (vooral vroeger) groepsvorming, waardoor sommigen buiten de boot vielen en nergens bij hoorden. Ook is er ondelinge haat tussen verschillende geloven waardoor het allemaal nog vervelender wordt hier.


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


Nihil
Casus belli
Usericon van Nihil
Posted 31-10-2002 13:19 by Nihil Wijzig reactieProfiel van NihilQuote dit bericht

De sub-culturen zijn momenteel wel aan het versmelten.


Tum podem extulit horridulum...


princess of darkness
Usericon van princess of darkness
Posted 31-10-2002 19:27 by princess of darkness Wijzig reactieProfiel van princess of darknessQuote dit bericht

ik denk dat mensen van nature 'kuddedieren' zijn en daarom altijd bij een bepaalde groep willen horen, vroeger had (bijna) iedereen een bepaald geloof zodat ze bij een groep hoorden. maar doordat dat nu veel minder is (ik heb geen idee waarom)proberen mensen bij andere groepen/culturen te horen


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-10-2002 19:37 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

God is dood, de wetenschap staat (in de beleving van velen) voor niets, onze maatschappij is kapitalistisch dus 90% van de beroepsbevolking kan niet echt, of erg moeilijk, iets van zichzelf in zijn/haar werk leggen, dus de behoefte aan 'inhoud' is blijkbaar groot.

Jammer dat die 'inhoud' altijd blijft steken in oppervlakkige spiritualiteiten, zoektochten naar jezelf, en allerhande oibibio-taferelen. Al is dat New-Age achtige er wel wat af.

Maar ook met de opkomst van de vele gothics (wel in een modern jasje, 'Volle Maan' of hoe die film ook mag heten bv., de versoapisering van de goth zeg maar) en de hernieuwde populariteit van die muziekstijl (wederom in een modern jasje) duidt wellicht op een hang naar mystiek. Een verlangen naar dat er 'meer' is -- al blijft die populariteit toch nog schril afsteken tegen de britney-legioenen.

Weet je, ik geloof niet dat het een betekenisvolle ontwikkeling is. Kijk nu naar de cultuur van Big Brother en weblogs enzo -- 'ik besta! aanbid mij'. Dat is waar het om draait! Iedereen wil een ster zijn (al die Starmaker programma's) en dat kan ook.
Elke homeau kan een stel gekke bekken trekken en dat op een website zetten (die site van die Eric bv.). Over tien jaar is er wel weer wat anders.

De zoektocht naar betekenis is geheel vervangen door de zoektocht naar tijdverdrijf. Betekenisloos slijten wij onze dagen, geen oorzaak, geen doel, geen gedachte. Slechts tot pakweg je 24e een verplicht programma doorlopen, het leeuwedeel van je leven werken om datzelfde leven te bekostigen en in de vrije tijd de boel vergooien aan zinloze zaken, je intussen nog even voortplantend. Een nieuwe formulering van de eerste hoofdwet van de thermodynamica (wet van behoud van energie).



[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 31-10-2002 19:39]


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 31-10-2002 19:46 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 31 oktober 2002 12:23 schreef Asherah het volgende:
Ik denk gewoon dat deze wereld lelijk, vunzig, grijs, lelijk en leeg genoeg is om allerlei manieren te bedenken om daar niet mee geconfronteerd te worden.


Dat gevoel heb ik heel sterk.

Na machteloosheid komt onverschilligheid, en omdat er niets veranderd kan worden, blijft er nog maar 1 mogelijkheid over: ontsnappen op welke manier dan ook.
Ik ben fulltime escapist.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 31-10-2002 19:48 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 19:46 schreef mislyd het volgende:
Dat gevoel heb ik heel sterk.

Na machteloosheid komt onverschilligheid, en omdat er niets veranderd kan worden, blijft er nog maar 1 mogelijkheid over: ontsnappen op welke manier dan ook.
Ik ben fulltime escapist.


mag ik de afeleiding zijn


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-10-2002 19:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 19:48 schreef Dargull het volgende:
mag ik de afeleiding zijn

Hey, off topic geilbak, reageer eens op mijn stuk!!!


princess of darkness
Usericon van princess of darkness
Posted 31-10-2002 20:10 by princess of darkness Wijzig reactieProfiel van princess of darknessQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 19:37 schreef Dwaallicht het volgende:


Jammer dat die 'inhoud' altijd blijft steken in oppervlakkige spiritualiteiten, zoektochten naar jezelf, en allerhande oibibio-taferelen. Al is dat New-Age achtige er wel wat af.




volgens mij willen mensen altijd naar betekenissen van iets zoeken, of dat nou zoektochten naar jezelf zijn of zoektochten naar kennis, en het is nu eenmaal zo dat 'jezelf zoeken' makkelijker is, omdat iedereen anders is en niemand er dus kritiek op kan leveren, om 'echte kennis' ergens over te krijgen moet je veel meer moeite doen en veel mensen willen dat niet

nou ja, ik zit er niet mee



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 31-10-2002 20:11 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 19:49 schreef Dwaallicht het volgende:
Hey, off topic geilbak, reageer eens op mijn stuk!!!

Dude .. schrijf eens wat kortere stukjes dan, ik heb nooit zin lange stukken te lezen ..


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-10-2002 20:12 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hoe kan je nou zoeken naar iets dat telkens vlak achter je zit. Het subject is ongrijpbaar -- zodra je denkt de vinger op je 'ik' gelegd te hebben is het ogenblik alweer verstreken.

Het 'zelf' is statisch! De zoektocht naar 'mijzelf' is beƫindigd toen ik geboren werd, en daarna is er alleen maar meer bijgekomen.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-10-2002 20:12 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 20:11 schreef Jenje het volgende:
Dude .. schrijf eens wat kortere stukjes dan, ik heb nooit zin lange stukken te lezen ..
En jij was degene die zei dat HM allemaal onzin was.... nou .


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 31-10-2002 20:13 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 20:12 schreef Dwaallicht het volgende:
En jij was degene die zei dat HM allemaal onzin was.... nou .

Onzin lezen is ook een vorm van escapisme dwaallie


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 31-10-2002 20:14 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 19:37 schreef Dwaallicht het volgende:
*knip*

Jammer dat die 'inhoud' altijd blijft steken in oppervlakkige spiritualiteiten, zoektochten naar jezelf, en allerhande oibibio-taferelen. Al is dat New-Age achtige er wel wat af.


Tsja zoals ik al zei zelf denken schijnt velen moeilijk te vallen en dan wordt het al gauw moeilijk voorbij de oppervlakte te komen.

quote:
*knip*
Weet je, ik geloof niet dat het een betekenisvolle ontwikkeling is. Kijk nu naar de cultuur van Big Brother en weblogs enzo -- 'ik besta! aanbid mij'. Dat is waar het om draait! Iedereen wil een ster zijn (al die Starmaker programma's) en dat kan ook.
Elke homeau kan een stel gekke bekken trekken en dat op een website zetten (die site van die Eric bv.). Over tien jaar is er wel weer wat anders.


Vreemd genoeg echter zijn het juist deze sub-culturen, waar strakke regels aan de non-conformiteit worden gehangen waardoor het individu binnen de groep weer niet opvalt, maar slechts zodra ze de groep even verlaten opvallen...

Een non-conformist haat nu een maal niks meer dan een non-conformist die zich niet aan de regeltjes van non-conformisme houdt.

quote:
De zoektocht naar betekenis is geheel vervangen door de zoektocht naar tijdverdrijf. Betekenisloos slijten wij onze dagen, geen oorzaak, geen doel, geen gedachte. Slechts tot pakweg je 24e een verplicht programma doorlopen, het leeuwedeel van je leven werken om datzelfde leven te bekostigen en in de vrije tijd de boel vergooien aan zinloze zaken, je intussen nog even voortplantend. Een nieuwe formulering van de eerste hoofdwet van de thermodynamica (wet van behoud van energie).




tsja brood en spelen...


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 31-10-2002 20:25 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Tja, misschien hoe harder/verdrukkender de maatschappij wordt, hoe extremer de mensen willen vluchten, (al zij het dan in hun vrije tijd).

Maar het probleem is dat bijna alles tegenwoordig zo hol is, zo gauw er iets echt is, iets dat waarheid bevat en echte emotie toont, wordt het opgezogen door de en tot zielig commercieel object gemaakt...






"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 31-10-2002 20:37 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Met betrekking tot het escapisme; Ik vraag me af of dit een van de redenen is waarom de film "The lord of the rings" het zo goed heeft gedaan. Bijna iedereen die ik heb gesproken vond het landschap in the Gouw zo schitterend. Ik denk dat we allemaal naar zo een soort land verlangen.


Vintersorg
Usericon van Vintersorg
Posted 02-11-2002 21:38 by Vintersorg Wijzig reactieProfiel van VintersorgQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2002 20:37 schreef attila_de_hun het volgende:
Met betrekking tot het escapisme; Ik vraag me af of dit een van de redenen is waarom de film "The lord of the rings" het zo goed heeft gedaan. Bijna iedereen die ik heb gesproken vond het landschap in the Gouw zo schitterend. Ik denk dat we allemaal naar zo een soort land verlangen.


Dat ben ik met je eens! Volgens mij fantaseerd iedereen over een ander leven, een leven die diegene echt zou willen leven.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 02-11-2002 21:40 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 2 november 2002 21:38 schreef Vintersorg het volgende:
Dat ben ik met je eens! Volgens mij fantaseerd iedereen over een ander leven, een leven die diegene echt zou willen leven.


Maar als we dat allemaal willen,waarom maken we het dan niet de werkelijkheid. (ik weet ook wel dat dat onmogelijk is, maar toch zo veel mogelijk?)


Vintersorg
Usericon van Vintersorg
Posted 02-11-2002 21:46 by Vintersorg Wijzig reactieProfiel van VintersorgQuote dit bericht

Pfff ja, waarom dan niet in werkelijkheid brengen? Dat ligt denk ik aan je fantasie.


Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen