IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Islam Vorige pagina | Volgende pagina
kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 05-06-2009 11:50 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 5 juni 2009 11:24 schreef Gemene Lepel het volgende:
Geen idee, ik weet alleen dat de klas die ik les geef voor stage ook een Von der Dunk kent . Ik ga volgende week een brugklasje (gymnasium) uitleggen wat de Islam precies is gheghe.
Hoop ik dat je het beter doet dan die prutser waar ik destijds les van kreeg. Had toen al bedenkingen bij zijn visie op de islam, maar nu weet ik dat die gewoon van geen kante klopte.
Gingen we op excursie naar een moskee. Die voorganger gillen dat wel allemaal naar de hel gingen omdat we christenhonden waren. Prachtig.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 05-06-2009 12:07 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 5 juni 2009 11:09 schreef Gemene Lepel het volgende:
lvast @ Kwelgeest: Spanje heeft meerdere anti-semitische oplevingen gekend. De Joden van Thessaloniki kwamen daar in de 15e eeuw. Van Wiki:

During the Ottoman period, the city's Muslim and Jewish population grew. By 1478 Selânik (سلانی&#1603 - as the city came to be known in Ottoman Turkish - had a population of 4,320 Muslims and 6,094 Greek Orthodox, as well as some Catholics, but no Jews. By ca. 1500, the numbers had grown to 7,986 Greeks, 8,575 Muslims, and 3,770 Jews, but by 1519, the latter numbered 15,715, 54% of the city's population. The invitation of the Sephardic Jews expelled from Spain by Ferdinand and Isabella, was an Ottoman demographic strategy aiming to prevent the Greek element from dominating the city.[9] The city remained the largest Jewish city in the world for at least two centuries, often called "Mother of Israel." Selanik was a sanjak capital in Rumeli Eyaleti until 1826, and subsequently the capital of Selanik Vilayeti (between 1826-1864 Selanik Eyaleti), which consisted of the sanjaks of Selanik, Serez and Drama between 1826-1912.[citation needed]

http://en.wikipedia.org/wiki/Thessaloniki

Niet de hele christenheid was zoals in Spanje nee, maar het is zo dat Europa in het algemeen vrij onvriendelijk is geweest tegen Joden. Na WO2 waren in Nederland overal opspattingen van anti-Joodse opvattingen (zie Chris van der Heijden- Grijs verleden).

Dat hele idee van Joods-christelijke traditie (waar Wilders zo gek van is ) is trouwens een fabricatie uit Nederland van de jaren 60 die is voortgekomen uit een schuldgevoel tegenover de Joodse slachtoffers uit WO2.



Zie H.W. von der Dunk- In het huis van de herinnering (pag 325)

Weerleggingen op een gedeelte hierop zijn eigenlijk ook te vinden in mijn stuk hierboven, maar dat omt wel een keer.
Het is een misverstand om te denken dat Joden onder moslimregieme beter af waren dan in christelijke landen. Zowel in Andalusië als in andere door moslims geregeerde gebieden kwamen pogroms met regelmaat voor. Joden, en christenen, werden gediscrimineerd, waren derde rangsburgers, moesten zwaardere belastingen betalen, moesten onderscheidend kleden, mochten geen wapens hebben en hadden geweld van moslims gewoon te tollereren. Natuurlijk waren er tijden en plaatsen in de christenheid door de eeuwen heen waar je als Jood beter niet kon verkeren. Dat ontken ik ook helemaal niet. Maar het is een misverstand om te denken dat de oude moslimrijken multiculturele paradijsen waren. Deze veronderstellingen berusten op propaganda en soera's waarvan de werkelijke betekenis achter de hand wordt gehouden (een grapje waar ik ook op wijs in mijn stuk). Deze claims rusten niet op feiten.

Dat het denken in joods-christelijke termen pas laat is ontwikkeld kan best zo zijn. Ga ik ook niet ontkennen. Maar dat maakt niet minder of niet waar. Het is inderdaad heel goed mogelijk dat het is voorgekomen uit schuldbesef. Dat weet ik niet, ik leefde toen niet. Maar dat schuldbesef kan wel 'onze' ogen geopend hebben, een besef gewekt hebben. Onze cultuur is nou eenmaal doordrongen van gebruiken die hun oorsprong vinden in het oude testament, het (oude) jodendom. En zowel het jodendom als het christendom hebben dezelfde klassieke erfenis meegekregen. Onze verlichting is mede mogelijk gemaakt door Joodse denkers, onze technologische vooruitgang door Joodse geleerden. Lange tijd waren de Joden (tempeliers even daar gelaten) ook de enige die in geld mochten handelen binnen de christenheid. De invloed daarvan op onze cultuur is ook niet te ontkennen.
Het jodendom en christendom hebben meer gedeelde waarden dan dat zij met de islam hebben. De invloed van het jodendom en joden als volk/personen op onze cultuur en ons heden is niet te ontkennen.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 05-06-2009 12:18 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 5 juni 2009 11:10 schreef bastianus het volgende:
@Kwelgeest: Erg verhelderende uitleg over de islam en de koran. Ik heb zelf ook stukken uit de koran gelezen toen ik stage liep op een 80% Turks-Marokkaanse school om me in de achtergrond van het geloof van mijn leerlingen te verdiepen, en daar werd ik eerlijk gezegd ook niet zo blij van. Wordt ik trouwens ook niet van de God uit het Oude Testament die complete stammen inclusief volgende generaties uitroeit om iets volstrekt willekeurigs.
Neemt niet weg dat ik andere conclusies trek. Ik ken namelijk wel "milde" moslims, uit het moderne deel van Turkije. En die verklaarden ons voor gek omdat we het achterlijkste deel van de boerenbevolking naar Nederland hadden gehaald, die in ons land compleet lieten isoleren onder het genot van ons te royale uitkeringensysteem waardoor ze alleen nog maar extremer werden in hun denkbeelden en geloofsbeelden en dat er dan ook nog eens nauwelijks eisen werden gesteld aan ze.
Dus in plaats van deze bevolkingsgroep nog meer van ons te laten vervreemden door b.v. hun geloof en cultuur aan te vallen waardoor ze nog meer extreem worden in hun opvattingen, zouden we ze ook kunnen opleiden en betrekken in onze maatschappij.
Kappen met het te gemakkelijk verstrekken van WAO waardoor alle Turken op mijn werk ineens "lasjt van roeg" hadden en ze actief laten deelnemen (desnoods met wat dwang) aan de arbeidsmarkt. Stoppen met het geven van te lage schooladviezen en daarbij ook tegen ouders in durven gaan. Op het VMBO heb ik verscheidene meiden van allochtone afkomst advies gegeven om een ander schooltype te gaan volgen. Vaak gingen die uiteindelijk studeren, kregen ze inzicht in zaken en durfden ze zich zodoende tegen het bekrompen milieu thuis af te zetten.
Maar zolang minderheidsgroeperingen makkelijk buiten de maatschappij kunnen blijven door uitkeringen, subsidies voor achterlijke organisaties als Milli Görüs standhouden en jongeren van allochtone afkomst zien dat het loont om een grote muil te hebben en te weinig gestimuleerd worden vanuit hun achtergrond maar ook vanuit school en werk zal het nog een moeizaam proces blijven.


De god van het OT is ook gewoon een hufter. Iets wat overigens niet wegneemt dat ik meer met hem heb dan met dat zachtgekookte eitje van het NT. "draai ook je andere wang toe", kom nou, oog om oog, tand om tand.

Die 'milde' moslims in Turkije waar jij het over hebt, die 'westerse', 'seculie' Turken, de Ataturk gezinden, die zijn het in zeer grote lijnen met mij eens. Die willen ook geen islam in de publieke ruimte. Ik heb een tijdje geleden nog met zo'n Turkse gewerkt. En die zei ingen over moslims dat ik dacht: "nou, nou". En ik waarschuw in mijn stuk ook voor gettovorming en het importeren van tribalisme. Dingen als Milli Görüs zouden ook gewoon verboden moeten worden. Het voegt niets toe aan onze cultuur, het voegt niets, positiefs, toe aan onze samenleving. Het enige wat zo'n instelling doet is polariserend werken.

Een groot probleem waar Nederland mee kampt is dat het financiële gat tussen uitkeringtrekken en het minimumloon te klein is en dat immigranten hier met op de bank hangen een royaler leven hebben dan met 70 uur per week werken in hun thuisland. Dat motiveert niet.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Botgruis
Spray down the death
Usericon van Botgruis
Posted 05-06-2009 12:24 by Botgruis Profiel van Botgruis

.

[Dit bericht is gewijzigd door Botgruis op 05-06-2009 12:24]


I am the Nightrider. I'm a fuel injected suicide machine. I am the rocker, I am the roller, I am the out-of-controller


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 05-06-2009 12:39 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 5 juni 2009 12:07 schreef kwelgeest het volgende:
Weerleggingen op een gedeelte hierop zijn eigenlijk ook te vinden in mijn stuk hierboven, maar dat omt wel een keer.
Het is een misverstand om te denken dat Joden onder moslimregieme beter af waren dan in christelijke landen. Zowel in Andalusië als in andere door moslims geregeerde gebieden kwamen pogroms met regelmaat voor. Joden, en christenen, werden gediscrimineerd, waren derde rangsburgers, moesten zwaardere belastingen betalen, moesten onderscheidend kleden, mochten geen wapens hebben en hadden geweld van moslims gewoon te tollereren. Natuurlijk waren er tijden en plaatsen in de christenheid door de eeuwen heen waar je als Jood beter niet kon verkeren. Dat ontken ik ook helemaal niet. Maar het is een misverstand om te denken dat de oude moslimrijken multiculturele paradijsen waren. Deze veronderstellingen berusten op propaganda en soera's waarvan de werkelijke betekenis achter de hand wordt gehouden (een grapje waar ik ook op wijs in mijn stuk). Deze claims rusten niet op feiten.

Dat het denken in joods-christelijke termen pas laat is ontwikkeld kan best zo zijn. Ga ik ook niet ontkennen. Maar dat maakt niet minder of niet waar. Het is inderdaad heel goed mogelijk dat het is voorgekomen uit schuldbesef. Dat weet ik niet, ik leefde toen niet. Maar dat schuldbesef kan wel 'onze' ogen geopend hebben, een besef gewekt hebben. Onze cultuur is nou eenmaal doordrongen van gebruiken die hun oorsprong vinden in het oude testament, het (oude) jodendom. En zowel het jodendom als het christendom hebben dezelfde klassieke erfenis meegekregen. Onze verlichting is mede mogelijk gemaakt door Joodse denkers, onze technologische vooruitgang door Joodse geleerden. Lange tijd waren de Joden (tempeliers even daar gelaten) ook de enige die in geld mochten handelen binnen de christenheid. De invloed daarvan op onze cultuur is ook niet te ontkennen.
Het jodendom en christendom hebben meer gedeelde waarden dan dat zij met de islam hebben. De invloed van het jodendom en joden als volk/personen op onze cultuur en ons heden is niet te ontkennen.


Invloeden van Joodse cultuur en acceptatie van de Joods medemens zijn twee verschillende dingen. De christenen uit de middeleeuwen hadden op religieus gebied natuurlijk verschrikkelijk veel overgenomen van de Joden. Op hetzelfde moment konden deze mensen ook anti-semieten tot op het bot zijn. Lees maar eens wat werken uit de moderne devotie. Joden dit, Joden dat, wat is eigenlijk niet hun schuld? Een invloed van de Joodse cultuur hoeft niet te botsen met een afkeer van Joden, iets wat eigenlijk de gehele christelijke geschiedenis onderschrijft.

Het feit dat wij dus eigenlijk pas relatief kort deze Joodse invloed kunnen erkennen, terwijl deze er natuurlijk sinds het begin van het christendom er al was, zegt wat mij betreft genoeg.

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 05-06-2009 12:40]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 05-06-2009 12:43 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 5 juni 2009 12:39 schreef Gemene Lepel het volgende:
Invloeden van Joodse cultuur en acceptatie van de Joods medemens zijn twee verschillende dingen. De christenen uit de middeleeuwen hadden op religieus gebied natuurlijk verschrikkelijk veel overgenomen van de Joden. Op hetzelfde moment konden deze mensen ook anti-semieten tot op het bot zijn. Lees maar eens wat werken uit de moderne devotie. Joden dit, Joden dat, wat is eigenlijk niet hun schuld? Een invloed van de Joodse cultuur hoeft niet te botsen met een afkeer van Joden, iets wat eigenlijk de gehele christelijke geschiedenis onderschrijft.

Het feit dat wij dus eigenlijk pas relatief kort deze Joodse invloed kunnen erkennen, terwijl deze er natuurlijk sinds het begin van het christendom er al was, zegt wat mij betreft genoeg.
Mijn punt is dat uit het schuldgevoel een besef naar voren gekomen is van de gezamelijke wortels, historie en normen en waarden. En dat iets dat zo onstaat en nog niet lang bestaat niet direct onoprecht of onwaar is.

Edit: 'Mooi' voorbeeld is natuurlijk Luther - Over de Joden en hun leugens.

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 05-06-2009 12:45]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


slaaplekker
Usericon van slaaplekker
Posted 05-06-2009 22:00 by slaaplekker Profiel van slaaplekker



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 28-06-2009 15:06 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

Islam, is gebaseerd op het overgeven aan Allah's wil. Daarom gebruiken ze het ook overal voor, vindt het jammer het niet gebaseerd is op het geloven in iets maar puur op we zien wel wat Allah doet, het is een eenzijdige nijging. Maar goed dit geldt natuurlijk niet helemaal voor iedere moslim denk ik en hoop ik eigenlijk ook niet



Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 17-07-2009 1:11 by Judge M. Profiel van Judge M.http://www.lordsofmetal.nl



Hij blijft mooi



Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 08-01-2010 20:17 by Ingrimd Profiel van Ingrimdhttp://www.metal-exposure.com

Ik volg het vak Islam op de uni en ik vind het een hele mooie religie. Vooral het Soefisme, dat is gewoon gaaf

Alleen zo jammer dat extremisten tegenwoordig heel veel dingen verkeerd interpreteren of misbruik maken van koranteksten etc., door ze uit hun verband te halen.
Het heeft vaak ook weinig meer met de ideologie van de Islam zelf te maken.



Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 08-01-2010 20:32 by Lionheart Profiel van Lionheart

Wat is daar zo gaaf aan dan?


Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 08-01-2010 20:51 by Ingrimd Profiel van Ingrimdhttp://www.metal-exposure.com

Omdat het dat stijve gedoe van religie loslaat.
Ze gaan bijvoorbeeld dansen om zo in contact te raken met God/Allah.



Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 08-01-2010 20:56 by Lionheart Profiel van Lionheart

Wat een achterlijke gedoe, een regendans heeft nog meer kans.


Argh
Usericon van Argh
Posted 08-01-2010 20:56 by Argh Profiel van Argh

quote:
Op 8 januari 2010 20:51 schreef Ingrimd het volgende:
Omdat het dat stijve gedoe van religie loslaat.
Ze gaan bijvoorbeeld dansen om zo in contact te raken met God/Allah.





Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 08-01-2010 20:57 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 8 januari 2010 20:51 schreef Ingrimd het volgende:
Omdat het dat stijve gedoe van religie loslaat.
Ze gaan bijvoorbeeld dansen om zo in contact te raken met God/Allah.
Ah als het maar danst, dan ist goe ..



Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 08-01-2010 21:02 by Ingrimd Profiel van Ingrimdhttp://www.metal-exposure.com

Nee het is een meditatie, dans is er maar één vorm van.



FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 08-01-2010 21:04 by FireFox Profiel van FireFox

quote:
Op 8 januari 2010 20:51 schreef Ingrimd het volgende:
Omdat het dat stijve gedoe van religie loslaat.
Ze gaan bijvoorbeeld dansen om zo in contact te raken met God/Allah.

Het "stijve gedoe" wat betreft religies zijn wat mij betreft de beperkingen die ze je opleggen.
Noem het raar, maar ik vind het wel fijn om zelf te bepalen wat ik wel en niet mag.


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 08-01-2010 21:28 by Ingrimd Profiel van Ingrimdhttp://www.metal-exposure.com

Ja ben ik het mee eens.
Daarom zou ik me ook nooit (meer) bij een georganiseerde religie aansluiten, of in ieder geval niet tot een gemeenschap.

Maar ja, ik vind (in tegenstelling tot de meeste metalheads die tr00 zijn) religies heel erg interessant, en vooral dit soort dingen.



Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 08-01-2010 21:29 by Psychonaut Profiel van Psychonaut

Lekker een beetje dansen.


zwarte rat
Usericon van zwarte rat
Posted 08-01-2010 21:43 by zwarte rat Profiel van zwarte rat

Maar jij als vrouw zijnde mag toch helemaal niet dansen Ingrimd? Of heb ik dat verkeerd geintrpeperpteert?


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 08-01-2010 21:43 by FireFox Profiel van FireFox

quote:
Op 8 januari 2010 21:28 schreef Ingrimd het volgende:
Ja ben ik het mee eens.
Daarom zou ik me ook nooit (meer) bij een georganiseerde religie aansluiten, of in ieder geval niet tot een gemeenschap.

Maar ja, ik vind (in tegenstelling tot de meeste metalheads die tr00 zijn) religies heel erg interessant, en vooral dit soort dingen.

Okay, daar ben ik het op mijn beurt wel weer mee ééns. (religie is interessant op een afstandje vind ik ) Kijk alleen maar naar de wereldwonderen, de meeste hebben volgens mij met religie te maken, dus in dat opzicht vind ik het ook interessant. Dat een religie mensen ertoe kan drijven zulke bouwwerken te realiseren is gewoon toch iets bijzonders denk ik.

edit: typo

[Dit bericht is gewijzigd door FireFox op 09-01-2010 16:32]


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 09-01-2010 15:55 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 8 januari 2010 20:51 schreef Ingrimd het volgende:
Omdat het dat stijve gedoe van religie loslaat.



Iemand denkt hier dat religie = protestantisme .



Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 26-03-2010 12:41 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 8 January 2010 21:28 schreef Ingrimd het volgende:
Ja ben ik het mee eens.
Daarom zou ik me ook nooit (meer) bij een georganiseerde religie aansluiten, of in ieder geval niet tot een gemeenschap.

Maar ja, ik vind (in tegenstelling tot de meeste metalheads die tr00 zijn) religies heel erg interessant, en vooral dit soort dingen.


ik ook wel, ondanks dat wil ik mijn geloof niet als religie zien eigenlijk.
Religie bedrijven is wat anders dan geloven. Het is veel interessanter om zelf je ergens in te verdiepen dan een bepaalde religie na te volgen met kerkelijke regels of wat dan ook.



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 26-03-2010 13:10 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 8 January 2010 21:43 schreef FireFox het volgende:
Kijk alleen maar naar de wereldwonderen, de meeste hebben volgens mij met religie te maken...

Uhm, is dat zo?

De meesten hebben te maken met een grote leider die vond dat er even wat tofs neergezet moest worden. Hoewel 3 van de 7 klassieke wereldwonderen zeker ter ere van een god zijn geplaatst, denk ik toch dat ze vooral zijn bedoeld om anderen te laten zien hoe goed zij wel niet voor hun goden zorgen

En daarbij; er zijn in de naam van allerlei dictators ook grootse bouwwerken geplaatst, ik vind het vooral fascinerend hoe mensen door megalomane leiders gemotiveerd worden om belachelijk grootse dingen te bouwen. Of dat nu met religieuze druk, terreur, geld of wat dan ook is.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 26-03-2010 13:18 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 26 March 2010 13:10 schreef ZelThoR het volgende:
Uhm, is dat zo?

De meesten hebben te maken met een grote leider die vond dat er even wat tofs neergezet moest worden. Hoewel 3 van de 7 klassieke wereldwonderen zeker ter ere van een god zijn geplaatst, denk ik toch dat ze vooral zijn bedoeld om anderen te laten zien hoe goed zij wel niet voor hun goden zorgen

En daarbij; er zijn in de naam van allerlei dictators ook grootse bouwwerken geplaatst, ik vind het vooral fascinerend hoe mensen door megalomane leiders gemotiveerd worden om belachelijk grootse dingen te bouwen. Of dat nu met religieuze druk, terreur, geld of wat dan ook is.


goden? eerlijk gezegd vind ik dat nog belachelijker dan het ontkennen van 1 God, waar men al die goden vandaan haalt.



Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen